Att byta inriktning i livet.

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda X-11 -01
Sitter åter en dag på jobbet och väntar på telefonsamtalet... Sökte in på IHM för att omskola mig och komma vidare i livet och nu en vecka efter sista ansökningsdag så börjar man bli minst sagt ivrig på att få det j..la beskedet som berättar om de tror på en eller inte.

Kan tyckas vara ett märkligt läge att lämna arbetsmarknaden när man har ett jobb som är relativt säkert men jag ser det som att studera under lågkonjukturen och förhoppningsvis komma ut på en marknad som skriker efter nytt folk.

Är det fler som tänker som jag? Vad ska du göra nästa år för att känna dig nöjd med livet?
 

Dan08

Veritas vos liberati
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Hornsbergs strand
Hoj
Ingen förtillfället
Tankarna finns väl alltid där nånstans... Däremot så har jag i mitt tycke tappat det där med att skola om sig, instället skolar jag om mig inom företaget jag arbetar för, dock har väl inte alla den möjligheten kanske, men så känner jag iaf..

Vad jag ska göra nästa år är iaf att skola mig för att finjustera banåkningen=) nu ska det börjas jaga tider..
 

Zweed

Lost in Holland
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Holland
Hoj
Kawasaki Z1000 ABS 2007 Samt en Bandit 600n
En liten fråga bara, kan du inte jobba samtidigt som du pluggar? Jag gick på IHM men cirka 95% av alla där jobbade samtidigt.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Tankarna finns väl alltid där nånstans... Däremot så har jag i mitt tycke tappat det där med att skola om sig, instället skolar jag om mig inom företaget jag arbetar för, dock har väl inte alla den möjligheten kanske, men så känner jag iaf..

Det där kör nog jag på med, varit på detta företag i 6 år nu och nyligen börjat klättra på stegen, till våren kommer jag troligtvis få utbildningen betald av företaget och plugga vidare för nya tjänster, alltid spännande, får väl se hur det går.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
IHM söker man väl inte till? Trodde man bara slantade.
Jag pluggar och jobbar nu, faktiskt bokstavligen talat. Tentamen om 13dgr.
Kan både rekommendera och avråda från det. Mest rekommendera.
 

Zweed

Lost in Holland
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Holland
Hoj
Kawasaki Z1000 ABS 2007 Samt en Bandit 600n
IHM söker man väl inte till? Trodde man bara slantade.
Jag pluggar och jobbar nu, faktiskt bokstavligen talat. Tentamen om 13dgr.
Kan både rekommendera och avråda från det. Mest rekommendera.

Jag hade bara ett intagningsamtal och ett mattetest men det var 5 år sedan.. (och jobbet mitt pröjsade)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag hade bara ett intagningsamtal och ett mattetest men det var 5 år sedan.. (och jobbet mitt pröjsade)

Se där, det stämmer nog fortfarande.
Men ingen ansökan direkt, tror inte man är körd om man missar det där matteprovet heller faktiskt. I synnerhet inte i dessa tider, undrar hur många som travar in till chefen i denna konjunktur och får en sådan anmodan godkänd jämfört med för 1-2 år sedan.
 

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda X-11 -01
Nja Jag kommer gå en heltidsutbildning som ej har något med mitt yrke i dag att göra... Sitter som säljare på en bilfirma och på den platsen sitter man kvar, Varför kompentensutveckla en person och locka dem med bättre possitioner när man kan tjäna pengar på deras försäljning? Så tror jag många bilfirmor resonerar, Därför vill jag kliva på detta tåget. Kommer ansöka om tjänstledighet under perioden (2år) så får vi se resultatet.

Utbildeningen är CSNberättigad men man har ju fått samla en del pengar på hög innan.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad ger IHM för heltidsutbildningar? Ja jag kunde googla själv men tänkte att det har ett allmänintresse. ;)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nja Jag kommer gå en heltidsutbildning som ej har något med mitt yrke i dag att göra... Sitter som säljare på en bilfirma och på den platsen sitter man kvar, Varför kompentensutveckla en person och locka dem med bättre possitioner när man kan tjäna pengar på deras försäljning? Så tror jag många bilfirmor resonerar, Därför vill jag kliva på detta tåget. Kommer ansöka om tjänstledighet under perioden (2år) så får vi se resultatet.

Utbildeningen är CSNberättigad men man har ju fått samla en del pengar på hög innan.
Plugga.
Inte säkert att det leder till något.
Men:
Skrothallick är inget framtidsyrke.
Tror att du känner det själv.
 

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade -92
Vad ger IHM för heltidsutbildningar? Ja jag kunde googla själv men tänkte att det har ett allmänintresse. ;)

IHM Business School erbjuder verklighetsbaserade och praktiskt inriktade affärsutbildningar för näringslivet i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Företagssäljare
Affärsinriktad Projektledare
Marknads- och Kommunikationskoordinator
Redovisningsekonom
Affärsekonom
 

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda X-11 -01
IHM Business School erbjuder verklighetsbaserade och praktiskt inriktade affärsutbildningar för näringslivet i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Företagssäljare
Affärsinriktad Projektledare
Marknads- och Kommunikationskoordinator
Redovisningsekonom
Affärsekonom

Tack för hjälpen :) slipper jag förklara själv. Jag söker till Affärsekonom förstahand och Marknads & Kom. i andra

Skrothallick har aldrig varit ett framtidsyrke men det är j..lit lätt att fastna, Hyffsade pengar utan någon speciell utbildning.

Jag se de snöar, jag se de snöar... faan nu måste jag ut å skotta fram begbilar :huvet
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
IHM Business School erbjuder verklighetsbaserade och praktiskt inriktade affärsutbildningar för näringslivet i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Företagssäljare
Affärsinriktad Projektledare
Marknads- och Kommunikationskoordinator
Redovisningsekonom
Affärsekonom

Frågan är vilka som är heltid.
Av de jag känner som gått deras "Dipl Markn ekonom" eller vad det kallas har samtliga varit kvällstid 1kväll/vecka i 2 år.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Har också haft funderingar på att sätta mig i skolbänken men vill gärna ha något med mycket arbetsplatsförlagd utbildning. Har 2 erbjudanden om jobb hos olika företag och har sökt ett spännande jobb och väntar på svar, men det skulle inte sitta helt fel med en utbildning av något slag.
Problemet är ju bara att man måste ha jobb samtidigt för att kunna leva som folk. Jag räknar med att kunna jobba svart ca 80-100h per månad samtidigt och har då 12-15k/månad och hoppas att det ska räcka för att slippa ta studielån.

Kan man få bara bidragsdelen utan att låna? Gäller detta även vid KY-utbildningar?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Är det inte skit samma vad man jobbar med så länge man tjänar tillräckligt för att ha kul på fritiden?
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Skaffa kids! Då får du din inriktning i livet bytt. Utan vaselin. :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top