Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Apropå vapen. Jävlar vad jag sliter för att få rent pipan på STR:en. Körde en vända med autosol och jag hörde hur mycket skit det var. Gnott ganska mycket just vid patronläget med tycker ändå det känns lite i läskstången när man kör genom just där. Problemet med autosol är att den är så jävligt att få ur pipan sen. Ändå körde jag många vändor krutlösare och en vända kopparlösare först.

Synd man man omöjligen kan se hur det ser ut.
(Fabian tyckte jag skulle rengöra så mycket jag kunde och sen räkna skott till träffbilden var samlad.)

Förhoppningsvis kan jag nöta lite DL Bana på 100 meter i helgen.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Men då hade du knappast knästrumpor eller tweed på dig, LR? :mad:

Alltså nu blev jag sugen på att åka dit och snatta, någon som vill köpa en fasansjal eller något?

Knäppt är att jag gillade Tweed innan jag flyttade till Bromma. :slöjdlärare
Jag bara måste göra ett studiebesök i butiken. Låter helkul!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Knäppt är att jag gillade Tweed innan jag flyttade till Bromma. :slöjdlärare
Jag bara måste göra ett studiebesök i butiken. Låter helkul!
Tanten på övervåningen är ändå ok. Hon letade camoluva till mig ett bra tag. Annars går jag bara dit för dom är dom enda som har Norma GT. Varje gång (!) blir jag chockad över hur knäpp gubben är. Sen är deras vapentekniker en riktig snackare. Fråga gärna något om 300 meter skytte.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Apropå vapen. Jävlar vad jag sliter för att få rent pipan på STR:en. Körde en vända med autosol och jag hörde hur mycket skit det var. Gnott ganska mycket just vid patronläget med tycker ändå det känns lite i läskstången när man kör genom just där. Problemet med autosol är att den är så jävligt att få ur pipan sen. Ändå körde jag många vändor krutlösare och en vända kopparlösare först.

Synd man man omöjligen kan se hur det ser ut.
(Fabian tyckte jag skulle rengöra så mycket jag kunde och sen räkna skott till träffbilden var samlad.)

Förhoppningsvis kan jag nöta lite DL Bana på 100 meter i helgen.

Jag kör inget annat än detta längre. Spraya i. Vänta 6 timmar. Dra rent. Awesomeness!

http://staffansvapen.se/vapentillbehor/vard-service/milfoam/forrest-bore-cleaning-foam-90ml/
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Imorgon blir det 300-600 meter på Stålboda. Öppet för alla med egen bössa. Någon mer som hänger med?
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Kul att slutligen råkas !
Tyvärr behövde jag avvika tidigt, men bara jag får till lite övningstid först så dyker jag nog upp så småningom med en bysse också :)
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Har en Tikka M65 30.06cal som är ren idag, har nog ett kikarsikte som jag kan montera på bössan men tänkte höra med er då jag blivit intresserad av att börja med långdistans istället för att bara stå och mata på Älgen, vilket jag aldrig gör ändå.

Jägarexamen och vapenslicens och jaktkort men står utan jakt och kan nog inte säga att jag skjutit mycket. Speciellt inte med kula.

Har ni några tips på vad man skall börja utrusta bössan med? M65an är MYCKET snällare än Tikka T3 Battuen i samma kaliber så den bör fungera att köra långdistans med.

De flesta bor nog ganska långt ifrån mig och att fråga efter banor bör vara svårt att få svar på.
Vet dock om ett par men får fasiken aldrig kontakt med de kontaktmän man hittar på nätet.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Har ni några tips på vad man skall börja utrusta bössan med? M65an är MYCKET snällare än Tikka T3 Battuen i samma kaliber så den bör fungera att köra långdistans med.

Ett bra benstöd. (Atlas)
Ett vettigt sikte. (Vortex Viper PST 6-24)
En ny kaliber. ;)

Du skriver inget om budget så ovan är bara ett förslag.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Kul att slutligen råkas !
Tyvärr behövde jag avvika tidigt, men bara jag får till lite övningstid först så dyker jag nog upp så småningom med en bysse också :)
Ja det var lite flax att vi stötte ihop. Klart att du ska med nästa gång. Fördelen med denna form är ju att ingen i din patrull ser hur det går för dig om dom inte fattar fält markeringen och tittar. Sista stationerna ser man inte heller utan kikare. (Får inte titta genom skiktet).

Sen får du lapp med markeringen för analys. Jag låg kanske ett klick lågt. Men klart godkänd tabell eftersom jag tagit alla siffror på nätet. Fördelen med samma bössa och ammo som alla andra.

Hojta till så anmäler vi oss i samma patrull nästa gång.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Är det problem med 30.06?
De behöver ju normallång pipa (eller längre), men det är väl inget problem inom långhållsskytte?

Laddar man själv funkar det säkert bra. Får man Amax 208 gr att skjuta bra har men en mycket bra och elak kula till ett rimligt pris. Men ska man köpa ammo är man vansinnig om man inte kör 6,5*55. Jag kör nu Dl Fält och bana för 7 kr smällen. Svårslaget.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Laddar man själv funkar det säkert bra. Får man Amax 208 gr att skjuta bra har men en mycket bra och elak kula till ett rimligt pris. Men ska man köpa ammo är man vansinnig om man inte kör 6,5*55. Jag kör nu Dl Fält och bana för 7 kr smällen. Svårslaget.
Jag skjuter själv 30.06, så priset visste jag egentligen.
Trodde att det var precisionsproblem som menades.
Håller helt med om att 6,5an är en utmärkt kaliber till skytte.
Och att .308 är utmärkt till jakt.
Men har man en 30.06a, så duger det.
Tycker jag.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top