Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
De börjar dyka upp vildsvin i trakten så jag funderar på att komplettera vapengarderoben med en Sako 375 Holland & Holland . Någon som har erfarenhet av dylika pjäser ? :va

Ska du jaga i Afrika så visst, annars funkar 6,5x55 till gris, eller 308, eller 30-06, eller 9,3x57, eller 9,3x62...


375 till gris.. :3freak
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jo, för 375 är ju mycket jävligare än 9,3x62 eller 64......

Man skall inte lita på vad gamla gubbar på banorna dravlar om.:fakta
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Det går att ladda .375 riktigt snällt också.

Skulle jag köpa en grov bössa vill jag i alla fall ha en över 10 mm. Ingen som helst anledning mer än att det är ballt. :näsblod .416 Taylor kanske?

Gubbarna på banorna som knappt klarar älgbanan.. Jo, precis.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Saxade från wikipedia angående tävlingen mellan de två kalibrarna.

The introduction of the 9.3x62mm Mauser cartridge in 1905 had a profound and lasting influence on hunters in Africa. Compared to the British double rifles, the Mauser was a far cheaper rifle to manufacture and therefore cheaper to acquire. The double rifles gained little from industrialization whereas the Mauser rifles had gained from mass production due to contracts to produce military rifles for many countries. The result was cheap magazine rifles capable of firing one of the very best candidates for the all round hunting cartridge in Africa. The influence of Mauser's K98 action should not be understated; British gunmakers such as Rigby were purchasing the Mauser K98 actions for use in their own rifles with their own cartridges.[8] The popularity of the 9.3x62mm Mauser was such that everyone from the German farmers in Africa to the White Hunters from Europe discarded their previous doubles and less powerful magazine rifles and took to the 9.3x62mm. The 9.3x62mm demonstrated that it was adequate for everything from the Elephant to the dik-dik and had acquired a reputation to match.[7]

Jag funderade på en vildsvinsbössa också. Kanske en Marlin .444 är att ta i då :) rätt vanlig hemmavid för hundförare vid älg- och björnjakt.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
En Husqvarna i 9,3x62 får man ju dessutom för ett par hundralappar om man letar lite.

Bra öppna eller möjligen ett Aimpoint och du är hemma.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Saxade från wikipedia angående tävlingen mellan de två kalibrarna.

The introduction of the 9.3x62mm Mauser cartridge in 1905 had a profound and lasting influence on hunters in Africa. Compared to the British double rifles, the Mauser was a far cheaper rifle to manufacture and therefore cheaper to acquire. The double rifles gained little from industrialization whereas the Mauser rifles had gained from mass production due to contracts to produce military rifles for many countries. The result was cheap magazine rifles capable of firing one of the very best candidates for the all round hunting cartridge in Africa. The influence of Mauser's K98 action should not be understated; British gunmakers such as Rigby were purchasing the Mauser K98 actions for use in their own rifles with their own cartridges.[8] The popularity of the 9.3x62mm Mauser was such that everyone from the German farmers in Africa to the White Hunters from Europe discarded their previous doubles and less powerful magazine rifles and took to the 9.3x62mm. The 9.3x62mm demonstrated that it was adequate for everything from the Elephant to the dik-dik and had acquired a reputation to match.[7]

Jag funderade på en vildsvinsbössa också. Kanske en Marlin .444 är att ta i då :) rätt vanlig hemmavid för hundförare vid älg- och björnjakt.

Jag skulle ta 45-70, bra mycket större urval på kulor och en otroligt flexibel kaliber.

9,3x62 är en fantastisk kaliber, många yrkesjägare sade sig ha bättre funktion i den än i 375HH. Dessvärre kom vissa länder att lägga en kalibergräns vid just 375 förr viss vilt, så den två tiondelar mindre 9,3 hamnade utanför.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag skulle ta 45-70, bra mycket större urval på kulor och en otroligt flexibel kaliber.

9,3x62 är en fantastisk kaliber, många yrkesjägare sade sig ha bättre funktion i den än i 375HH. Dessvärre kom vissa länder att lägga en kalibergräns vid just 375 förr viss vilt, så den två tiondelar mindre 9,3 hamnade utanför.

45-70 är kanske den jag tänker på. Bygelrepetrar hur som.
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Ni hajar inte. Det är ett svepskäl för att skaffa sig en axelkanon såklart :banana

Exakt ! :tummenupp De är lite samma orsak som att en gammal gubbe som jag åker liter Ninja !
Do I need it ? Probably not ! Do I want it ? You BET ! :7peta

Oxå de att de är en lite ovanlig kaliber , lite svårt att få tag på och den finns inte i varannan garderob är lite kul ! "Overkill" okey men jag är väldigt sugen och jag har ett fint ex på g !
Jag har några bekanta som har den här kalibern så - jo jag har provskjutit kalibern ! :yoparty
 

Snöskoter

Medlem
Gick med
2 Jan 2015
Ort
Umeå
Hoj
Zephyr 750
Tråden är ju ett år gammal, men till TS... denne finns lätt att få på jaktlicens med denna halvauto skönhet

Benelli Argo Mr1
MR1.jpg


Kamrat för både .223 och 5.56x45 NATO

Såhär ser den ut innan man monterar på tacticool grejerna

Benelli_argo.jpg
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
https://www.youtube.com/watch?v=-JPnPFp2G44

S&M M&P 10

Fy fan va gött ljud det var i den bössan, hoppa fram lite och kolla in 00:55-02:20 för en bra ljudupptagning :)
vid ~25:00 visar han upp några måltavlor, inte dålig precision i den bössan :yoparty

Pricka helfigur på ca 650 meter är fasen inte illa för en sån bössa (trots diverse stöd/"bänkar" de sitter med)
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
https://www.youtube.com/watch?v=-JPnPFp2G44

S&M M&P 10

Fy fan va gött ljud det var i den bössan, hoppa fram lite och kolla in 00:55-02:20 för en bra ljudupptagning :)
vid ~25:00 visar han upp några måltavlor, inte dålig precision i den bössan :yoparty

Pricka helfigur på ca 650 meter är fasen inte illa för en sån bössa (trots diverse stöd/"bänkar" de sitter med)

Klubbpolaren har en sån här. Den smäller något så in i helvetes jävlar med kompensatorn på. Holy hell!

22651790-origpic-26664a.jpg
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Tråden är ju ett år gammal, men till TS... denne finns lätt att få på jaktlicens med denna halvauto skönhet

Benelli Argo Mr1
MR1.jpg


Kamrat för både .223 och 5.56x45 NATO

Såhär ser den ut innan man monterar på tacticool grejerna

Benelli_argo.jpg
Ja. Men kan inte lista ut vad jag ska ha den till. Dock sugen på en argo i .308.
 

Snöskoter

Medlem
Gick med
2 Jan 2015
Ort
Umeå
Hoj
Zephyr 750
Ja. Men kan inte lista ut vad jag ska ha den till. Dock sugen på en argo i .308.

Man köper Argo Mr1 för att ha roligt på skjutbanan, impa på polarna, jaga upp till klass 2 vilt bl.a. predator eller trädätare (bäver), samt vid eventuell katastrof för självförsvar (omotiverat tycker jag..), som du själv motiverade i din första inlägg.

Tro mig, du vill inte panga med 30 skotts STANAG eller P-Mag i klass 1 kaliber. Alldeles för mycket rekyl (om du blinkar vid varje skott så är du praktiskt taget blind när du skjuter) samt pipan blir utsliten bra mycket snabbare ju kraftigare kaliber man har. Vilket är varför Mr1 är kamrat för 5.56x45 Nato (.223) för att kunna utstå en hel del skott innan pipan måste bytas ut.

Mina fem cent :tummenupp

edit; vill tillägga att det är dyrt att tömma 120 bulor i skjutbanans sandomfång även bara med 5.56... kostnad att tömma magasin efter magasin med klass 1 bulor vill jag inte ens reflektera över
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jo det förstår jag. Behovet har väl förändrats. Men vilken klass 2 vilt tar du på så kort håll som den funkar på? Både räv och bäver använder jag gärna något mer praktiskt till med ljusstarkt sikte. Kvar är att elda på skjutbana och närstrid med zombies.

Kostnadsmässigt .223 mot .308w är självklart stor. Men ska man inte ha någon precision att tala om så finns ju MEN ammo i .308w.

Säger inte att jag inte vill ha en men för 17 000 måste behovet var större än elda 3 mag i snabb fäljd mot en melon var tredje månad. Om det verkligen är det jag vill göra är nog IPSC vägen att gå.


Man köper Argo Mr1 för att ha roligt på skjutbanan, impa på polarna, jaga upp till klass 2 vilt bl.a. predator eller trädätare (bäver), samt vid eventuell katastrof för självförsvar (omotiverat tycker jag..), som du själv motiverade i din första inlägg.

Tro mig, du vill inte panga med 30 skotts STANAG eller P-Mag i klass 1 kaliber. Alldeles för mycket rekyl (om du blinkar vid varje skott så är du praktiskt taget blind när du skjuter) samt pipan blir utsliten bra mycket snabbare ju kraftigare kaliber man har. Vilket är varför Mr1 är kamrat för 5.56x45 Nato (.223) för att kunna utstå en hel del skott innan pipan måste bytas ut.

Mina fem cent :tummenupp

edit; vill tillägga att det är dyrt att tömma 120 bulor i skjutbanans sandomfång även bara med 5.56... kostnad att tömma magasin efter magasin med klass 1 bulor vill jag inte ens reflektera över
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top