Att bromsa utan ABS

Att inte inse att ABS är bra och gör nytta på en gathoj är nog steget efter att hylla trumbromsar faktiskt.
Slaget är redan förlorat. Allt är elstartens fel. Över en natt kunde nu horder av ömfotingar kalla sig knutte. Kort därefter försvann även brytarspetsarna, då blev det plötsligt fritt fram även för humanister och allehanda otekniska kretiner att ge sig ut på milsvida hojresor utan att medföra eller ens kunna hantera ett endaste verktyg.

Men i en perfekt värld borde förstås ovanstående hojkonsumenter hoppa ned i diket och buga om de möter en hoj med en rekorderlig 4-backs dubbelnockstrumbroms. Ser man ett sånt vidunderligt underhållskrävande nav dyka upp över krönet, ja då är det ju nämligen en riktig knutte i antågande! En sån som kan byta brytarspetsar och justera transkedjan på en rastplats om det behövs!
 
Last edited:
Tvinga på något som skänker försäkringskostander. Räddar liv och hindrar familjer från förlust. Jag är helt för abs. Min åsikt är att den gången du sitter där njuter av snart vara hemma efter en lång skön tur . Funderar på om ölen ligger på kylning och mr älg hälsar på . Då är inte jag säker på jag har prefekt broms kontroll. Har ni?
 
På bakhjulet påverkar det definitivt negativt, jag är konstig och vill känna på hur halt det är mer exakt än "Såhär hårt kunde jag bromsa innan ABSen gick in" vilket är bekvämast att göra med bakhjulet. Fram så är min ABS väldigt tillåtande och man måste bromsa nå djävulskt innan den öht går in, på torrt måste man lyfta bakdäcket för att den ska arbeta, och jag har inte för vana att göra stoppies, så fram stör mig inte alls.

Håller med om det, varför finns det ABS på bakhjulet öht? En massa skit som bara kan krångla och som kostar onödiga pengar utan att tillföra nåt. Fram har jag inga problem med det men bak?
 
Tvinga på något som skänker försäkringskostander. Räddar liv och hindrar familjer från förlust. Jag är helt för abs. Min åsikt är att den gången du sitter där njuter av snart vara hemma efter en lång skön tur . Funderar på om ölen ligger på kylning och mr älg hälsar på . Då är inte jag säker på jag har prefekt broms kontroll. Har ni?

Försäkringskostnaden är frivillig.
Att inte köra motorcykel är fortfarande säkrare än att köra med Abs.
Det är inte säkert herr älg annonserar sin närvaro tillräckligt tidigt för att Abs skall kunna påverka utfallet.

Antar att du är för lagstadgad användande av varselväst?
 
Håller med om det, varför finns det ABS på bakhjulet öht? En massa skit som bara kan krångla och som kostar onödiga pengar utan att tillföra nåt. Fram har jag inga problem med det men bak?

Sensorn bak behövs för att bedömma hastighetsskillnaden mot framhjulet. Men att pumpa bromsen skulle man kanske kunna skippa, men blir inte mkt färre felkällor.
 
Försäkringskostnaden är frivillig.
Att inte köra motorcykel är fortfarande säkrare än att köra med Abs.
Det är inte säkert herr älg annonserar sin närvaro tillräckligt tidigt för att Abs skall kunna påverka utfallet.

Antar att du är för lagstadgad användande av varselväst?

Du kan ju fortfarande köpa din icke abs o vissa modeller kan man slå av den på. Säkerhetsutrustning och miljöteknik har det visat sig måste tvingas på. Anledningen kan man läsa i trådar likt denna. Då skulle man vara på säkerhetsnivå likt 70 tal på mc o bil.
 
Du kan ju fortfarande köpa din icke abs o vissa modeller kan man slå av den på. Säkerhetsutrustning och miljöteknik har det visat sig måste tvingas på. Anledningen kan man läsa i trådar likt denna. Då skulle man vara på säkerhetsnivå likt 70 tal på mc o bil.

Ja, typ ett år till...

Men säkerhet på bilsidan har ju inte behövt tvingas fram, väl?
 
Sensorn bak behövs för att bedömma hastighetsskillnaden mot framhjulet. Men att pumpa bromsen skulle man kanske kunna skippa, men blir inte mkt färre felkällor.

Jo visst, det har du rätt i och låser man bakhjulet så har man dödat sin referens. Fan, måste sluta dricka på jobbet.
 
Jag är i branchen... Och jo man tvingar håååååårt inom eu och i usa. Abs,esp, emergency brakes, servo etc. etc. Ingen efterfrågan när det utvecklats
 
Jag är i branchen... Och jo man tvingar håååååårt inom eu och i usa. Abs,esp, emergency brakes, servo etc. etc. Ingen efterfrågan när det utvecklats

Då vet du också att tex ABS är mycket effektivare på bilar än på hojar
 
Ja man kan ju inte hålla balansen åt åkaren. Och på bil har man ju fler fysiska förutsättningar att räta ut sitationen. Men det säger ju sig självt ;) har utvecklat styrning för sånt
 
Du kan ju fortfarande köpa din icke abs o vissa modeller kan man slå av den på. Säkerhetsutrustning och miljöteknik har det visat sig måste tvingas på. Anledningen kan man läsa i trådar likt denna. Då skulle man vara på säkerhetsnivå likt 70 tal på mc o bil.

Men ABS har ju kommit ganska hårt på MC, utan lagkrav. På bil är det ju helt omöjligt att få tag på en ny bil utan, utan lagkrav. Därtill finns TC, Airbags och allt möjligt i bilar (och på hojar) helt utan lagkrav... Miljökrav kan dock hålla med om måste drivas igen om med antingen lagkrav eller någon annan morot.
 
Jag är i branchen... Och jo man tvingar håååååårt inom eu och i usa. Abs,esp, emergency brakes, servo etc. etc. Ingen efterfrågan när det utvecklats

Det enda som tvingas är tillverkares påverkan på beslutsfattare.

Eller tror du på allvar att det sker av omtanke till hojåkare?
 
Jag har testkört alla hojar jag har lyckats komma över i alla år jag har kört hoj, både med och utan ABS. De första ABS-hojarna som dök upp för många år sedan hade precis som många påpekar i tråden en "Bil-ABS" med långsamma pulser och ett störigt och inkonsekvent uppträdande. På senare år, egentligen sedan 2009 när Honda släppte sin CBR1000RR med ABS och integrerade bromsar så har utvecklingen på "Hoj-ABS" verkligen skjutit fart.

Det har funnits ganska bra ABS funktioner tidigare också, många BMW-modeller har haft en jättefin ABS men det var först med Hondan som åtminstone jag tyckte att systemet verkligen fungerade med mjukt ingrepp, väldigt lite störande pulser i bromshandtaget, ABS-en anpassar sig dynamiskt efter underlaget och på Hondan dessutom integration med bakbromsen, ett fantastiskt bra system.

Nu är det 2014 och ABS har tagit rejäla kliv framåt och även ABS-systemen på "enklare" hojar är fantastiskt. Jag har precis skaffat mig en KTM 690 Enduro -14 med ABS. Den fungerar otroligt bra och jag har fått en helt ny bromsteknik och körstil där jag använder bägge bromsarna med högsta tillförlitlighet, hojen bara stannar, även på grus vilket varit ett stort problem tidigare, speciellt med "bil-ABS".

KTM är ju dessutom först med att använda Bosch MCS på sina större modeller (Adventure 1190, 1290 och SD1290R) men MSC kommer att komma på i princip alla hojar på marknaden eftersom det är billigt, enkelt och ytterst funktionellt. MSC innebär att hojen kan bromsas även vid nedlägg och ABS:en anpassar sig därefter. Mäktigt bra fungerande system!

På 690:n har jag kopplat ur ABS:en när jag kör på småbanor, typ gocartbana eftersom där kan jag bromsa effektivare själv, ute i trafiken skulle jag inte ens drömma om att slå av ABS:en, det ger en ohyggligt förhöjd säkerhet. Personligen kommer jag aldrig mer att köpa en hoj utan ABS. Ni som är motståndare till ABS, testa själva, ordentligt, ni kommer att bli överraskade!!! :)
 
Det enda som tvingas är tillverkares påverkan på beslutsfattare.

Eller tror du på allvar att det sker av omtanke till hojåkare?

Det tvingas på grund av att EU vill spara pengar på att olyckorna minskar, i det här fallet så sammanfaller det med omvårdnad om oss hojåkare, bra va! :)
 
Det är inte Abs:en som gör att jag inte vill bromsa i en kurva, det är tyngdpunktsförskjutningen...
 
Lite kul att det finns två sidor i denna disskusion.

Ena sidan som hävdar "ABS är bra men man måste lära sig bromsa på riktigt"
Och andra sidan som vägrar läsa vad Ulven m.fl. skriver och säger "Ni är dum i huvet som hatar ABS, alla MÅSTE ha ABS!" Typ.
Är väl ingen här som rakt ut säger att ABS är dynga som inte borde finnas? (Nån enstaka kanske men ingen av dom som disskuterar seriöst?)

Det är väl fullständigt logiskt att om du kör låg och högfartsbana när du ska ta kortet ska det vara UTAN ABS. Hur fan ska man annars ha en känsla för när det låser sig? Visst ABS gör att du inte behöver den känslan. Men är det verkligen en nackdel att lära folk den känslan?
 
Grushojarna dras ju oxå ner i det. Fördelen att kunna låsa bakhjulet överväger samtliga abs system.
Tillval javisst, lagtvång nej.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top