Att bli van med första hoj?

Du har väl körkort? Köp då den hoj du vill ha. Du har ju lärt dig hur man kör i trafik osv. Det kvittar om du köper en Puch Dakota 50cc's moppe eller en R1. Har du inte huvud för att vara på vägen så kvittar det vad du kör. Klart att "riskerna" ökar med motorstarkare moped. Men köp det du vill ha, vill du ha en R1 så köp det. en R1 är inte värre att köra i lagligt tempo än en R6, eller en puch dakota. Håller du dig innanför dina gränser så klarar du nog att hantera det mesta

/Martin

Galen snorunge

Jag köpte en CBR125 som första hoj. Går slöt enligt mig så det är mestadels full rulle hela tiden. Får man min 125 att dra ca 0,5l/milen kör man ganska hårt.

Många svär nog när jag kör om dem, andra kanske skriker och tutar. Men jag är ju ingen ängel i trafiken. Heldraget, möte, mellan två bilar eller korsning spelar ingen roll, jag kör om iaf om det finns plats nog. Sen att det går över 100 inne i stan är inte ovanligt.

Undra hur länge man överlever nu när man byter upp sig. Men det ska ju vara lite spännande också :crash

edit: Ja jag vet att jag är en liten slyngel, men adrenalin är helskönt :tungan

knowme skrev:
2619605 tjena!
......MEN vissa säger att man kan köp en grym/nyare direkt för att man lär sej ändå efter nåra dar så varför ska man köpa en lugn och ändå sen byta efter en kort tid när man kan köpa den man vill ha direkt........

"Lär sig efter nåra dar" Den var bra... Lite konstigt att det bara är jag som reagerade på det.:va

Jag har kört hoj en antal år och ser mig själv som "medioker förare med marginaler som iallafall existerar". (Har aldrig klotat) Men varje gång jag sätter mig på en ZX10 och liknande hojar, kan jag inte förstå att man får köra dessa hojar på allmån väg. Så jag hoppas att så få oerfarna förare som möjligt har vett att inte sätta sig på en sådan maskin det första dom gör när de kommer hem från körskolan.

Jag har precis börjat mitt mcliv på en Yamaha Fzr600r 94, jag tycker om den hojjen till 100% då den är skön att köra samt går bra. 109 häst istället för 25kw :D

"Instegshoj" är oekonomiskt då man tröttnar direkt.

knowme skrev:
2619605 tjena!

ska skaffa en första hoj snart.frågan e att vissa säger att man skall börja med en hoj som e lite billig å lugn för att man skall "lära sej" MEN vissa säger att man kan köp en grym/nyare direkt för att man lär sej ändå efter nåra dar så varför ska man köpa en lugn och ändå sen byta efter en kort tid när man kan köpa den man vill ha direkt.
har pratat med lite olika handlare,hälften sa köp en lugn hoj som första å andra hälften sa köp en värsting direkt ! va tycker ni här på sporthoj?
letade på forumet lite men hitta inte nått bra svar på min fråga.

Varför inte strunta i vad "alla" tycker utan köp en hoj DU vill ha? Vill du ha en sporthoj så köp!

Det du kan göra är att kolla vad du har råd med, inte då bara till inköpspriset utan även till försäkring, service och sånt.

knowme skrev:
2619605 tjena!

ska skaffa en första hoj snart.frågan e att vissa säger att man skall börja med en hoj som e lite billig å lugn för att man skall "lära sej" MEN vissa säger att man kan köp en grym/nyare direkt för att man lär sej ändå efter nåra dar så varför ska man köpa en lugn och ändå sen byta efter en kort tid när man kan köpa den man vill ha direkt.
har pratat med lite olika handlare,hälften sa köp en lugn hoj som första å andra hälften sa köp en värsting direkt ! va tycker ni här på sporthoj?

Verkar inte riktigt som du hänger med i tråden, vore skönt med lite feedback på alla tips från oss sköna tvåhjulsknarkare.

Eller så kanske du helt enkelt inte haft tid att titta in än. Glöm inte försäkring när du kolla vad du kan ha råd med. Gå på den hoj du tror är rätt för dig, ditt liv är i dina händer (och alla idiotiska förare i trafiken, Mig) och du väljer själv hur du vill köra.

Det går att slipa ner hornen som växer ut från pannan när man kör. Personligen är jag inte så bra på det :)

Köp det du vill ha, känslan ska styra...det är din första stora hoj, den kommer du aldrig att glömma. sunt förnuft säger köp den du har råd att försäkra.

Sen beror det på vad du har innanför pannbenet...vet du att du kör lugnt å snällt eller har du svårt att behärska å hålla igen...:)

okej.... efter att ha läst alla svar från alla så e mitt beslut detta:

kommer bil en motard typ nån 600 eller en er6-f som jag kommer skaffa!från början var det en daytona 675 eller cbr600rr-07.tänkte att jag kan ju köra å kommer göra det galant med den typen av hojen men jag vill nu först även SE själv att jag kan å börjar med nått lugnt istl.kan ju skaffa mej en lung hoj först å ångra mej sen än att skaffa mej en "värsting" hoj och inte kunna ångra sej sen.å att jag e ganska klumpig å klantig gör nog inte saken så bra heller.vissa kanske tycker det va ett "mesigt" beslut men jag tycker inte det iaf:arsele

tack för alla bra å kloka svar(nästan alla var det iaf)

mvh

Freddola skrev:
2619663 ...

Så jag anser vissa hojjar är farligare än andra då jag tillhör det folkslaget som inte klarar av att fisköra utan vill vrida handtaget i bott så ofta det går! :yoparty

Utan att döma någon så måste jag ju bara poängtera...
En klok man sa till mig vid tillfälle att, det krävs en viss mognad att köra sporthoj, något inte alla har uppenbarligen...

Sen har de säkert också roligt, det är ju så skoj att skrämma andra trafikanter :rolleyes:

knowme skrev:
2623177 okej.... efter att ha läst alla svar från alla så e mitt beslut detta:

kommer bil en motard typ nån 600 eller en er6-f som jag kommer skaffa!från början var det en daytona 675 eller cbr600rr-07.tänkte att jag kan ju köra å kommer göra det galant med den typen av hojen men jag vill nu först även SE själv att jag kan å börjar med nått lugnt istl.kan ju skaffa mej en lung hoj först å ångra mej sen än att skaffa mej en "värsting" hoj och inte kunna ångra sej sen.å att jag e ganska klumpig å klantig gör nog inte saken så bra heller.vissa kanske tycker det va ett "mesigt" beslut men jag tycker inte det iaf:arsele

tack för alla bra å kloka svar(nästan alla var det iaf)

mvh

Tänk bara på att om du ska ta körkort på din egna hoj måste du köra upp på en som har minst 700 kubik, om du inte ska ha mellankort.

Last edited:
Malmeqvisto skrev:
2623411 Tänk bara på att om du ska ta körkort på din egna hoj måste du köra upp på en som har minst 750 kubik, om du inte ska ha mellankort.

De stämmer inte. Detta är saxat från www.vv.se

För behörighet A:
Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm3.
Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

För behörighet A, begränsad:
Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm3.
Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

För behörighet A1:
Lätt motorcykel vars slagvolym inte får understiga 120 cm3.
Motorns effekt får inte överstiga 11 kW.

men herregud, det e väl inte så farligt å börja på en 1000cc, det finns ju mer än ett läge på gasen (dock är det ju antagligen inte den mest lättkörda hojen). Kör me huvudet så går det fint.

köp en hoj som du VILL ha, inte en som någon annan tycker att du borde börja med.

/MVH Erik

knowme skrev:
2623177 okej.... efter att ha läst alla svar från alla så e mitt beslut detta:

mvh
Tycker du gör ett bra val.
De här problemen med effekt och sånt hade inte jag när jag köpte min första lagliga hoj, våren -64 :o)

Återigen, min käpphäst, det viktigaste man ska lära sig i början är att KÖRA MJUKT!! Den som inte lär sig det har ingen chans att någonsin lära sig köra fort och säkert!
Köra mjukt lär man sig bäst på en inte så effektstark hoj med jämn effektkurva och jämnt vridmoment. Det tar flera år; ha tålamod!
Lycka till :)

knowme skrev:
2619605 tjena!

Det beror på vad du skall ha hojen till, ska du ha den till att glänsa inför polarna/brudarna vid korvkiosken så MÅSTE du ha en spritt ny tusenkubikare med extraallt.

Men om du köper en hoj för din egen skull så ska du välja en billig beggad SV650 eller liknande och använda resten av pengarna på bandagar och däck så att du lär dig att hantera bajken.

Men som tidigare sagts så kommer nog försäkringsbolaget att lösa dina problem om du inte är en ond skenförsäkrare förståss.

körkort har jag redan
och det där med att om man skaffar en "värsting" direkt så räcke det med att man kontrollerar gasen det vet jag att jag itne kan göra pga det kommer att dyka upp en situation med hojen i trafiken som jag kanske inte klarar av med en värsting så därför vil jag börja "lugnt"

mvh

knowme skrev:
2623948 körkort har jag redan
och det där med att om man skaffar en "värsting" direkt så räcke det med att man kontrollerar gasen det vet jag att jag itne kan göra pga det kommer att dyka upp en situation med hojen i trafiken som jag kanske inte klarar av med en värsting så därför vil jag börja "lugnt"

mvh

Du låter som en människa man kan lita på i trafiken. Du verkar vara en förnuftig trafikant. Men vem vet, du kanske är världens buse när du sätter dig på en hoj. Skenet kanske bedrar?

DaLLeR skrev:
2620150 Tjenare.
jag köpte min första hoj i sommras, och redan efter några veckor ångrade jag mig som fan.. jag gick loss på en GSXR 750 -00...många kompisar sa åt mig att ja skulle ångra mig att ja inte köpte en 1000 direkt... men jag stod på mig och köpte min 750r vilket jag inte skulle gjort.. nu får ja gå här med svansen mellan benen medans alla tjatar hål i huvudet på mig om vad de sa åt mig.. =)

men så är ju de från person till person... du kanske trivs skitbra med en mindre hoj... jag gjorde de iaf inte.. lycka till iaf.. :)

Fattar inte att många verkar "trötna" på hojar under 1000cc på ett par veckor.

Vad är det som gör att du ångar dig?

ThomasS skrev:
2624086 Fattar inte att många verkar "trötna" på hojar under 1000cc på ett par veckor.

Vad är det som gör att du ångar dig?
Tyvärr "tröttnar" många för att de inte hänger med rakt fram och byter långt innan de lärt sig krama ur det sista ur den mindre hojen de redan har :rolleyes:

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back