Att bli van med första hoj?

knowme

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
x
tjena!

ska skaffa en första hoj snart.frågan e att vissa säger att man skall börja med en hoj som e lite billig å lugn för att man skall "lära sej" MEN vissa säger att man kan köp en grym/nyare direkt för att man lär sej ändå efter nåra dar så varför ska man köpa en lugn och ändå sen byta efter en kort tid när man kan köpa den man vill ha direkt.
har pratat med lite olika handlare,hälften sa köp en lugn hoj som första å andra hälften sa köp en värsting direkt ! va tycker ni här på sporthoj?
letade på forumet lite men hitta inte nått bra svar på min fråga.

Den frågan kommer nog försäkringsbolagen lösa åt dig.

Vill tipsa om en offroad, typ TT eller XR.
Med en lätt och smidig hoj lär du dig hantera hojen på ett helt annat sätt vilket du kommer ha nytta av även om du skaffar värstingsporthoj senare.
Grusväg ÄR bästa skolan!
Kan vara bra att prova situationerna i 70-80 innan man provar i 200+!

Du kan i stort sett köra i 200kmh och mer med de flesta 600orna idag så du slår dig lika hårt med en lugn hojj jämfört med en värsting hojj. Dock tycker jag att man ska köra något annat innan det värsta, för då försvinner charmen med att köpa det värsta någon dag.

En fråga som stöts och blöts i oändlighet här på forumet...
Ska man hårddra det så är ingen hoj farligare än någon annan, det är du som förare som är din egen största fara.

Det går utmärkt att ställa till det för sig på motorsvagare hojar också, men det säger sig självt att marginalerna minskar ju fortare det går, något annat vore ljug. Men, avgörandet hur fort det ska gå ligger ju hos dig själv.

Tjenare!
Mitt tips är att du väljer en lagom. Det är nästan alltid du som förare som
är den svaga länken, inte hojen. Man blir bara tokigare ju mer man kör,
man kör snabbare, tar större risker, börjar "stunta" etc.
Då är det bra att man inte har en hoj som klarar 0-200km/h
på 10-15sekunder, för då kan det gör ont ganska snabbt.
Jag körde en Dr600 i 4år innan jag bytte till en Hornet 600, det var rätt
så lagom tror jag. Viserligen så tyckte man ju att dem 32hp (strypt
för mellan kort) var rätt så trötta. Men redan efter 3veckor efter köpet
av Horneten så blev jag av med kortet. Detta resulterade i att jag tog
det lite lugnt i ett par veckor på våren, men sedan var det inga konstigheter
med farter på 160-210km/h på hojen (motorvägen viserligen).
Men har man en hoj på 1000cc och 180hp, så är det inga konstigheter med
240-280km/h. Man blir snabbt dumdristig, så
det kan vara bra att skaffa dig erfarenhet och framför allt rutin på en mer
"lagom" hoj, då har du mer tid att reagera på sakerna som är på väg
att gå väldigt åt helvete. Du köper dig iaf 10-delar av en sekund att fatta
ett beslut, och dessa är värda mycket då det är på G att skita sig. Och med större volym
ger mer kraft på lägre varv och det kan vara
lätt i början att göra bort sig.

En annan aspekt är att du antagligen har en bättre ekonomi att skaffa
dig rätt utrustning för hojen, istället för betala VÄLDIGT dyra
försäkringspremier. Köra fort och få eventuella böter åker du på iaf :)

Så! Nu har jag vart moraltant och sagt hur man bör göra! Men valet är ju ditt! Lätt att falla för en
redig sporthoj, så jäkla sköna att köra! Fart är fruktansvärt beroendeframkallande, och så
skönt! Så vad du än gör, provkör inte en 1000cc supersport bike,
om du ska köpa något lagom, för det kan bli svårt att nöja sig
med en lagom!

pw skrev:
2619630 En fråga som stöts och blöts i oändlighet här på forumet...
Ska man hårddra det så är ingen hoj farligare än någon annan, det är du som förare som är din egen största fara.
Jag anser det visst skiljer i fara mellan hojjarna.
När jag körde 125a var det full gas som gällde = 0-100 seegt o kanske toppfart 130-135.

När jag sen skaffad e 625an vart det fortfarnde full gas som gällde, men nu började det röra på sig också.
Hade varit likadant på en 1000 sport. med.

Så jag anser vissa hojjar är farligare än andra då jag tillhör det folkslaget som inte klarar av att fisköra utan vill vrida handtaget i bott så ofta det går! :yoparty

Last edited:
knowme skrev:
2619605 tjena!

ska skaffa en första hoj snart.frågan e att vissa säger att man skall börja med en hoj som e lite billig å lugn för att man skall "lära sej" MEN vissa säger att man kan köp en grym/nyare direkt för att man lär sej ändå efter nåra dar så varför ska man köpa en lugn och ändå sen byta efter en kort tid när man kan köpa den man vill ha direkt.
har pratat med lite olika handlare,hälften sa köp en lugn hoj som första å andra hälften sa köp en värsting direkt ! va tycker ni här på sporthoj?

Som sagt, frågan är inte ny och det finns bara åsikter, inga sanningar.

Som någon skrev innan så är farten en nyckel. Med högre fart minskar marginalerna, marginaler som hos en rookie som dig är ännu mindre.
Jag skulle inte rekommendera dig att köpa en ny gsxr 1000 eller R1. Inte för att de är svårkörda utan just det motsatta. En sån hoj tar dig till och förbi din körförmågas gränser på ett ögonblick. Det är helt odramatiskt tills du åker rakt fram i en kurva...ena stunden känns det som du har kontroll, nästa stund är det hojen som åker med dig. 165 kg och 180 kusar måste hanteras med respekt...om du tror att du fixar det så fine. Om du har tveksamheter, välj en annan hoj.

Titta på premierna på de här hojarna, de är inte satta utan anledning.

Freddola skrev:
2619663 Så jag anser vissa hojjar är farligare än andra då jag tillhör det folkslaget som inte klarar av att fisköra utan vill vrida handtaget i bott så ofta det går! :yoparty

Farligare för DIG som person ja. Inte farligare som hoj räknat. Det är ju du som vrider på gasen. Om du kör in i ett träd i 100 knyck är det du som tänjt på gränserna, inte hojen, oavsett om du kör r1 eller en 125a.

Last edited:
pw skrev:
2619630 En fråga som stöts och blöts i oändlighet här på forumet...

Det går utmärkt att ställa till det för sig på motorsvagare hojar också, men det säger sig självt att marginalerna minskar ju fortare det går, något annat vore ljug. Men, avgörandet hur fort det ska gå ligger ju hos dig själv.

:tummenupp
håller med fullständigt... står även i körkortsboken.... min första hoj ser du i spalten till vänster...

mvh

om vi utgår ifrån att du inte ska maxa hojfan så köp den som känns bäst när du kör, du kanske vill ha en tung å bynglig hoj eller en lättare å smidigare, köp en hoj som du trivs med körmässigt sett. en hoj som du tycker är skön å köra utan känna att de är förmycke eller för lite hoj för dig.

knowme skrev:
2619605 tjena!

Om du gillar att busa i lagom fart skaffa motard. Gott vrid och inte allt för höga farter. Dock kommer man upp i fart ganska fort men om det går illa behöver det inte gå allt för fort.

Skaffat mig min 660 för att ha som mellanhoj då jag är en olaglydig liten slyngel som hatar snutar och crashar när han stuntar :tungan

Last edited:
Köp det du vill ha direkt för det kommer du göra iaf oavsett vad någon säger. Använd sedan din hjärna till att köra förnuftigt, klarar du inte det så ja då köpte du fel hoj och man får vara glad om du överlever.

Räkna med MINST en säsong för att lära känna hojen fullt ut!

knowme skrev:
2619605 tjena!

Tjenare.
jag köpte min första hoj i sommras, och redan efter några veckor ångrade jag mig som fan.. jag gick loss på en GSXR 750 -00...många kompisar sa åt mig att ja skulle ångra mig att ja inte köpte en 1000 direkt... men jag stod på mig och köpte min 750r vilket jag inte skulle gjort.. nu får ja gå här med svansen mellan benen medans alla tjatar hål i huvudet på mig om vad de sa åt mig.. =)

men så är ju de från person till person... du kanske trivs skitbra med en mindre hoj... jag gjorde de iaf inte.. lycka till iaf.. :)

knowme skrev:
2619605 tjena!

Jag köpte en 1000cc redan innan jag tog mitt kort. jag hade aldrig suttit på en hoj och skulle provköra den. man får horn i pannan direkt.. farten var ju så skön.. och mycket riktigt krashade jag den...

det var nog det bästa som kunde hända.. jag skaffade mig en ny 1000cc hade lite mer respekt denna gången. tog mitt kort och har haft hur kul som helst hela sommaren.. ångrar absolut inte att jag köpte en 1000cc ångrar bara att jag som alla andra tror jag kunde mer än vad man kan. mitt tips är att skaffa den hoj du vill ha oavsett cc. det enda du måste ha i bakhuvudet är att det är stora maskiner som klarar mer än vad du gör... kör med stor respekt och aldrig över din förmåga......

Jag övningskörde på min hoj, inga problem. Sen när man fick kortet i augusti och kunde prova själv så gick det genast mycket fortare :) Dock så har jag inte haft några problem med att lära mig köra bara för att det är en sporthoj jag har tränat på. Kan man sansa sig så kan man köpa värsting direkt, har man inte lugnet i kroppen kanske man ska satsa på något som är likvärdigt kul men kanske inte har de fartresurserna (läs motard). Det är mina fem ören

SKÄRPNING!!!!

Ni som tycker det är OK att köpa en tusen värsting som första hoj, hur kan det komma sig att det är just ni som är unga och oerfarna!
Jag har kört sporthoj i 16år, fort går det och jag tävlat också.
Under mina år bakom styret på landsväg har jag sett många nybörjare på värsting hojar och det finns två läger: de som inte klarar av det blir rädda och kör lungt, de som inte klarar av det fattar inte och kör som fan tills de går omkull!

Om du kört aktivt i 2-3år så börjar du bli en bra erfaren förare inte första året!

Köp en lite lugnare hoj första året och få lite erfarenhet sedan kan du lägga ner dina sparade pengar på en värsting!

fazerfun skrev:
2620116
Farligare för DIG som person ja. Inte farligare som hoj räknat. Det är ju du som vrider på gasen. Om du kör in i ett träd i 100 knyck är det du som tänjt på gränserna, inte hojen, oavsett om du kör r1 eller en 125a.
Men herregud om hojjen gör 300 knyck och en moppe gör 50 knyck.
Ja då måste hojjen vara farligare om jag vrider fullt på rullen?

Hade jag kört r1an hade det nog gått snabbare än 100 knyck in i trät.
Kanske 200 eftersom det har så mkt mer effekt än i en 125a.

Jag tkr man ska börja med en liten lugnare hojj så man kan hantera det mest av kraften.
Ju bättre man klarar av att hantera hojjens fulla potencial desto säkrare är den enligt mig.

Därför anser jag det är en individuell fråga ang. vad för hojj med hur mkt effekt du bör skaffa dig.
Men en sak är säkert, Desto mer effekt desto större potencial att skada dig/köra ihjäl dig.

Slutssatts: Kör det du känner du klarar av utan att utsätta dig för överdriven fara.

Last edited:
RR ABBE skrev:
2620285 SKÄRPNING!!!!

Ni som tycker det är OK att köpa en tusen värsting som första hoj, hur kan det komma sig att det är just ni som är unga och oerfarna!
Jag har kört sporthoj i 16år, fort går det och jag tävlat också.
Under mina år bakom styret på landsväg har jag sett många nybörjare på värsting hojar och det finns två läger: de som inte klarar av det blir rädda och kör lungt, de som inte klarar av det fattar inte och kör som fan tills de går omkull!

Om du kört aktivt i 2-3år så börjar du bli en bra erfaren förare inte första året!

Köp en lite lugnare hoj första året och få lite erfarenhet sedan kan du lägga ner dina sparade pengar på en värsting!

:tummenupp Håller med!
När jag tog mckort vid 16 år var jag ganska kass i trafiken så här i efterhand, var säkert fortfarande ganska dålig i några år till. Nu har jag åkte i några år (ca 14 år) och tycker jag blivit ganska bra på att hantera och förutse situationer. Däremot kan jag inte helt hantera min hojs prestanda fullt ut (då måste man nog vara yrkesförare).

Det som bl a är FARLIGT är när man TROR ATT MAN ÄR BRA PÅ ATT KÖRA i början på karriären. För det kan man inte!
Prova lugnt, träna olika moment och situationer (framförallt bromsning), gå en "avrostningsdag" och/eller övningskörning på bana genom SMC.
--------------------
Jag råder att köpa en lagom hoj och lära sig hantera hojen och prestandan i några år först.

Ett alternativ är att köpa en 80-talare, typ GSX 750, och känna efter när ramen börjar svikta då börjar det gå för fort i kurvorna.
----------------------

EDIT:
Jag vill inte betala skadepengar till dig (trådskaparen) också i framtiden.

Last edited:
Freddola skrev:
Så jag anser vissa hojjar är farligare än andra då jag tillhör det folkslaget som inte klarar av att fisköra utan vill vrida handtaget i bott så ofta det går! :yoparty

Ja just det. Om du tänker lite till så hajar du vad jag menar.

DaLLeR skrev:
2620150 Tjenare.
jag köpte min första hoj i sommras, och redan efter några veckor ångrade jag mig som fan.. jag gick loss på en GSXR 750 -00...många kompisar sa åt mig att ja skulle ångra mig att ja inte köpte en 1000 direkt... men jag stod på mig och köpte min 750r vilket jag inte skulle gjort.. nu får ja gå här med svansen mellan benen medans alla tjatar hål i huvudet på mig om vad de sa åt mig.. =)

men så är ju de från person till person... du kanske trivs skitbra med en mindre hoj... jag gjorde de iaf inte.. lycka till iaf.. :)
Vad var det du inte var nöjd med?
Eller var det kompisarnas svar/attityd?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back