Zilversurfer
Så, in i träsket igen
HanneZ skrev:Jovisst, men det räcker med att prova köra en r6 genom en rondell så märker man att man behöver brottas helt klart mindre med den.
R1 98-01 är blyslädar i jämförelse med R6:a, med nya R6
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
HanneZ skrev:Jovisst, men det räcker med att prova köra en r6 genom en rondell så märker man att man behöver brottas helt klart mindre med den.
Jag tror faktiskt att du har fel där, jag tror att han skulle kunna göra det förutsatt att han fick skruva lite.Zilversurfer skrev:Nu pratar du om yttersta eliten, banåkare som kör lite banträffar - är det 99%. Vid tävlingar kanske skulle gissa på 60% har med föraren att göra. Givetvis kan du inte vinna med en Thundercat 97:a i STD 600, även om du sätter Rossi på den.
Olof Eriksson skrev:Jag tror faktiskt att du har fel där, jag tror att han skulle kunna göra det förutsatt att han fick skruva lite.
Men visst får man justera in fjädringen å så?Zilversurfer skrev:Kom ihåg att det STD 600..nej, jag håller nog fast vid min ståndpunkt. Men vi lär aldrig få veta, eller hur![]()

Neutral skrev:På din avatar ser det ut som du är på en bana eller är det inte du på bilden?![]()
Silwer skrev:Jag utläste det som att du menade tat man inet kör en sporthoj på gatan i första hand.

isse skrev:Jag svarade dig varför jag hade den åsikt jag hade ang motorslitage, jag har inte gått in på tekniska detaljer eftersom jag inte har den kunskapen. Jag bygger som jag sa mitt argument på erfarenhet och vad jag läst&hört. Du har hittils inte presenterat något motargument som får mig att tvivla på det heller.
Kanske kan andra med insyn i ämnet kommentera detta.
/N
Zilversurfer skrev:Jag undrar vad du får din info ifrån, då den absolut inte stämmer.
Yamaha R6 03
Hjulbas: 1380 mm
höjd: 1100 mm
längd: 2025 mm
Yanaha R1 03
Hjulbas: 1400 mm
höjd: 1100 mm
längd: 2040 mm
Yamaha R6 05
Hjulbas: 1385 mm
höjd: 1105 mm
längd: 2045 mm
Yamaha R1 05
Hjulbas: 1395 mm
höjd:1105 mm
längd: 2065 mm
Sen är avståndet mellan sadel/styre beroende på tanklängd, gaffelvinkel mm.
R6:an ÄR mindre i ALLA mått!!
Zilversurfer skrev:Då finns ett stort problem..du kan aldrig veta om den är bankörd eller inte. Om den är tävlingskörd, kan märkena efter najning enkelt åtgärdas genom nya bultar. Hålen i svingen efter hajfenan kan fyllas igen.
Vad du "vet" är din personliga uppfattning tills du backar upp den med fakta.Chronic skrev:Jag vet att det inte slits av lugn körning, jag ville bara höra ditt argument till att hellre köpa en banhoj, som i den diskussion detta är.
Chronic skrev:Trådstartaren köper hellre en hoj som gått på bana än en som helgkörts av färgmatcharnisse.
Lurad kan man bli, pecis som du säger, men trådstartaren tycker att en bankörd hoj är bättre.
Chronic skrev:Jag vet att det inte slits av lugn körning, jag ville bara höra ditt argument till att hellre köpa en banhoj, som i den diskussion detta är.
Ja då hade jag tokfel, ingen som minns tråden jag menade då?
Jaha, jag tycker inte det är ett stort problem. Trådstartaren köper hellre en hoj som gått på bana än en som helgkörts av färgmatcharnisse.
Lurad kan man bli, pecis som du säger, men trådstartaren tycker att en bankörd hoj är bättre.
Zilversurfer skrev:Nä, jag tänkte mer på att om du skulle köpa en begagnad, så kan du aldrig svära dig fri från att den är bankörd/tävlingskörd.

Är det inte lite dubbelmoral att nedvärdera hojar som gått på bana och sedan gärna köra där själv? Vad säger du till köparna av din hoj angående banåkning? Att den är kronslut och att de borde köpa en annan hoj?Chronic skrev:Det är jag, och det är på bana, Gälleråsen eller om det var den banan med flygrakan. Vad tänkte du på?
isse skrev:Vad du "vet" är din personliga uppfattning tills du backar upp den med fakta.
Ingen av oss kommer köpa den andres argument utan det.
Vi kan säkert enas om att en motor slits på ett eller annat sätt utav användning, säkert också på olika sätt beroende på bruk, frågan är vilket slitage som är värst.
För att klargöra sa jag att jag köper hellre än hoj som gått en del på bana än en som fiskörts som transportmedel. Det har aldrig handlat om rena race hojar. Och jag står fast vi det.
/N
isse skrev:För att klargöra sa jag att jag köper hellre än hoj som gått en del på bana än en som fiskörts som transportmedel. Det har aldrig handlat om rena race hojar. Och jag står fast vi det.
Neutral skrev:Är det inte lite dubbelmoral att nedvärdera hojar som gått på bana och sedan gärna köra där själv? Vad säger du till köparna av din hoj angående banåkning? Att den är kronslut och att de borde köpa en annan hoj?
Triggerhappy skrev:Är detta ett sätt att försöka hålla upp andrahandsvärdet på din bankörda hoj ???![]()
Du menar på seriöst allvar att du hellre tar en hårt körd hoj med 1000mil på mätarn och 6 däcksbyten, än en gubbkörd söndags hoj med 1000mil på mätarn och sitt andra set med däck monterat ????
Triggerhappy skrev:Är detta ett sätt att försöka hålla upp andrahandsvärdet på din bankörda hoj ???![]()
Du menar på seriöst allvar att du hellre tar en hårt körd hoj med 1000mil på mätarn och 6 däcksbyten, än en gubbkörd söndags hoj med 1000mil på mätarn och sitt andra set med däck monterat ????
Jag förklarar vad jag tycker och varför, alla som postar sin åsikt i en tråd får väl vara beredd att förklara den. Och när det gäller mekanik och elektronik är det min erfarenhet att sunt förnuft inte alltid är applicerbar.Chronic skrev:Ursäkta att jag svarar men, JA! Det är PRECIS det han menar, och det är tydligen JAG som ska försvara mig och min åsikt, som jag fö verkar dela med dig.
Jag tycker det är en relevant fråga, det är märkligt att rata bankörda hojar men att själv köra sin tidigare icke bankörda hoj på bana. Slits inte din så hårt som du påstår att andras slits då? Kanske är det så att fler än du klarar att hålla sig på hjulen och inte behöver någon gaffatejp. Jag kollar på en begagnad hoj på samma sätt oavsett hur den använts tidigare.Chronic skrev:Haha, nu griper du efter halmstrån. Jag kör gärna på bana, men undviker lika gärna att köpa en gaffatejpad banpråm. Har du själv kört på bana förresten? Shit vad de kör, fullgas både här o där, maximala inbromsningar osv osvHojen är ju fan varm fortfarande när man rullar av släpet i Sthlm.
Vad säger du själv till köparna?
isse skrev:Jag förklarar vad jag tycker och varför, alla som postar sin åsikt i en tråd får väl vara beredd att förklara den. Och när det gäller mekanik och elektronik är det min erfarenhet att sunt förnuft inte alltid är applicerbar.
/N

HanneZ skrev:Vad är egentligen bäst för en motor? Att köra varierat på olika varv eller att ligga på 5000 rpm i 5 timmar i sträck? För gamla tvitaktare och stänksmöjare är det ju bättre med varierat, eller snarare ett krav.
Neutral skrev:Jag tycker det är en relevant fråga, det är märkligt att rata bankörda hojar men att själv köra sin tidigare icke bankörda hoj på bana. Slits inte din så hårt som du påstår att andras slits då? Kanske är det så att fler än du klarar att hålla sig på hjulen och inte behöver någon gaffatejp. Jag kollar på en begagnad hoj på samma sätt oavsett hur den använts tidigare.
Jag finner ingen anledning att dölja att jag kört på bana då jag tycker det är helt naturligt både för mig och hojen att befinna oss där. I själva verket skulle jag om jag kunde välja mellan två köpare välja den som tänkte köra den på bana eller ännu hellre tävla med den, det känns rätt på något vis. Därmed inte sagt att de som inte gör det gör något fel, folk får göra vad de vill med sina pengar.![]()
|
|
Vinn en batteriladdare från CTEK
I samarbete med CTEK har vi... |
|
|
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Super Adventure och Teide ... |
|
Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!
Boka sommarens härligaste b... |
|
|
|
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!
Bolaget bakom den dagliga d... |
|
|
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia
Den svenska mc-mässan har v... |
|
|
MC-mässan startar idag
Med start idag, den 23 janu... |
|
|
Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!