Chris Ash
Kapten Gars
60 år sedan Hiroshima idag. Glöm inte kolla på SVT2 ikväll from kl 2000.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
MYCKET intressant. Inte alls som jag hade fått för mig i skolan.Chris Ash skrev:60 år sedan Hiroshima idag. Glöm inte kolla på SVT2 ikväll from kl 2000.
John skrev:MYCKET intressant. Inte alls som jag hade fått för mig i skolan.
Det jag minns, så lärdes jag upp att piloterna inte hade en aning om vad de fraktade.Markus skrev:Vilken del hade du missat? Jag kollade bara sporadiskt, men det mesta kändes igen.
John skrev:Silwer, ang. terror. Frågan är om världen hade varit sämre eller bättre om det inte bombats?
Hade det varit bättre med en landstigning med amerikanska soldater?
korvgubbe skrev:...nu tänker jag inte bekymra mig om att arumentera för/mot beslut som fattades för 60 år sedan men hade vi stått i valet och kvalet IDAG så hade vi ALDRIG kunnat motivera att spränga så många, uteslutande civila, till döds...
heimdal skrev:.. människan e fan de mest självdestruktiva som inte klättrar i träd
oFFkeFF skrev:Men om vi skulle haft ett så långt och brutalt krig bakom oss som man hade haft i snart 6 år 1945, så nog fanken skulle det säkert kunna blåsas bort ett par städer utan problem även idag..
korvgubbe skrev:Vet inte riktigt vilka regeringar som plötsligt skulle berättiga bombandet av oskyldiga..?!
Människosynen var milt sagt annorlunda bara för 50 år sedan.Markus skrev:Japanerna blev väldigt glada
korvgubbe skrev:...att skriva att Japanerna blev glada är väl att överdriva?
Markus skrev:Det vore ju inte direkt olikt Aftonbladet, det var därför jag garderade mig med afghan-skor.Om det var sant så var det märkligt i alla fall.
korvgubbe skrev:...att skriva att Japanerna blev glada är väl att överdriva? Det var väl snarare deras tidigare utrikesminister som utalat så eftersom en stor andel Japaner ansåg kapitulation som något mer eller mindre otänkbart...
....I dokumentärerna på TV skildrades ju millitärer som begick Harakiri/Seppuku då de inte ansåg sig kunna leva med skammen p.g.a. kapitulationen...
korvgubbe skrev:Aftonbladet har ju en märklig förmåga att t.o.m förvandla artiklar som skulle kunna vara objektiva och faktabaserade till ren dynga...
Markus skrev:Det vore ju inte direkt olikt Aftonbladet, det var därför jag garderade mig med afghan-skor.Om det var sant så var det märkligt i alla fall.
|
|
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”
På MC-mässan i vintras anor... |
|
|
Nisse Hedlund bortgången
Den legendariske motorkonst... |
|
|
En dag på dragstrippen
Efter att ha varit aktiv so... |