Asiaterna tar dem över världen?

M.G.F skrev:
Men vi har ju företag kvar! Dom ska vi väl kunna behålla. Krävs inte enorma skattelättnader för att dom ska stanna kvar. Svenska företag gör sig ändå bäst inhemskt. Vi har ju inte haft någon dålig arbetsmoral i Sverige förut. Det verkar dock ha ändrats en del... :rolleyes:
Varför ska vi sänka skatterna? Vi har förhållandevis låga skatter för företag jämfört med eu och usa. Att flytta ut produktionen beror inte på skatter utan på löner. Ska vi gå tillbaks till 70-talet och subventionera industrier oxå? :kocko
Nej, det som behövs är att få folk att starta fler företag och våga satsa. Men tyvärr så är systemet alldeles för krångligt många gånger i sverige med att starta företag och alla myndigheter hatar alla nyföretagare, det är bara tjuvar och banditer enligt dem.
Kina är redan en stormakt, tack vare deras enorma produktion så sitter de på x antal miljarder dollar och kan när som helst dumpa dollarkursen, så gissa vem som inte vill bråka med Kina. Dock så är inte välutbildad personal speciellt billig. Vanlig produktionspersonal är snorbilligt medans högutbildade har väldigt hög lön i förhållande.
Indien är oxå ett starkt land. Men vad jag förstått så är Indierna duktiga på att vidarutveckla program, de är inte lika duktiga på att börja med projekt från scratch, detta är vad jag har hört från ett dataföretag så jag är inte helt hundra.
Men allvarligt, är det så konstigt att lägga produktion och jobb där människorna finns?

General E skrev:
Poängen är att ibland blir det inte riktigt bra hur än företaget gör.
Det kan det ju absolut bli. Om de tänker efter lite innan de ser dollartecken i ögonen. De hade ju tex kunnat komma uppp med den kreativa halvtidslösningen innan de slet ut dem, sparkade dem och sedan återanställde dem. Allt annat är bara ursäkter för penningkåthet, det samma gäller oss som handlar på de billigaste kedjorna fast vi har råd med dyrare saker.

sportarn skrev:
Varför ska vi sänka skatterna? Vi har förhållandevis låga skatter för företag jämfört med eu och usa. Att flytta ut produktionen beror inte på skatter utan på löner.
Är inte arbetsgivaravgifter och dyl. en form av skatt?
:rolleyes:

SSB skrev:
Då kommer nog Kina...
...Ekonomi är inte ett nollsummespel, rikedom skapas.
/SSB - Positiv visionär

Jag chansar vilt på något liknande.

IRONI Om inte annat fungerar får man väl fortsätta exploatera Afrika...IRONI

Mr_Turbo skrev:
Tittade på tv programmet om skeppsvarv idag och började fundera, allt mer prylar tillverkas i asien och hör bara ökar arbetslösheten. Hur tror ni situationen kommer att se ut om 10år -50år -100år?
Antagligen så kommer väl kinesernas löner att öka men finns det någon industri kvar i västländerna då?

Hur tror ni framtiden kommer att se ut?

Framtiden - Sverige står mestadels för brain Power, know-how och andra gör en massa saker och tycker Sverige är bra :banana

t-rex skrev:
Indierna talar engelska...

Hahahaha.... Nånsin ringt till IT-support i Indien...? :rofl

När jag jobbade för GE så out source:ade de IT-supporten till Indien. Skitbilligt säkert... Hur det gick? Vem vet... Jag slutade.... :tungan

t-rex skrev:
Nja... Produktion som produktion. I bägge fabrikerna har du outbildade ungdomar som sköter byggandet av strumpor/kretskort.

Kika runt lite på ekonomiska frizoner. Det finns mycket tragiskt att läsa. Som lightintro kan man väl läsa No Logo, som jag tror fortfarande är hyffsat aktuell.

Jag vet inte vilka företag du pratar om men de stora elektroniktillverkarna erbjuder inte sådana förhållanden som en del försöker påskina, jag vet för egen del att TV4 bl.a. vinklat uppgifter och farit med nästintill osanningar när de gjort reportage.
Att det sticker i ögonen på vänstern i både USA och Sverige att outsourcing karusellen snurrar så pass fort tror jag medför en del polerade sanningar i media.

Lugn skrev:

När jag jobbade för GE så out source:ade de IT-supporten till Indien. Skitbilligt säkert... Hur det gick? Vem vet... Jag slutade.... :tungan

man ska inte underskatta problemen med att flytta diverse produktion och tjänster

Det hela jämnar väl ut sig efter ett tag. Japan gjorde urfåniga kopior av bilar för 50 år sedan och nu har de en stor del av världsmarknaden. Och höga löner som gör att de knappast är lönt att lägga tillverkningsjobben där när de kan lägga den över vattnet i Kina. Taiwan har väl gått en liknande väg från leksaker till hi-tec och produktionen flyttar därifrån också.

Snart kan vi dra på oss blåstället igen när de gått om oss och vill lägga produktionen här! :banana

Lugn skrev:

...

Vi har volvo som kund. Gissa varifrån de betalar sina fakturor... Det tar... tja, tid att få hjälp kan man säga. Men hellre en Indier i andra änden än en Kines.

Markus skrev:
...
Att det sticker i ögonen på vänstern i både USA och Sverige att outsourcing karusellen snurrar så pass fort tror jag medför en del polerade sanningar i media.

Sanningen är väl alltid polerad? Det ändrar ju inte det faktum att en stor del av tillverkningsindustrin idag, 2005, sker under slavarbetesliknande former.

Som sagt, börja med No Logo, den är snabbläst, några år gammal nu men fortfarande läsvärd.

morlock skrev:
Är inte arbetsgivaravgifter och dyl. en form av skatt?
:rolleyes:
Visst är arbetsgivaravgifter, men det är så många som tror att bara vi sänker skatterna så kommer allt att bli så mycket bättre. Tror att folk är dåligt insatta i ämnet och litar på fullo på så kallade experter utan att själva bilda sig en uppfattning. Det är ju nånting som måste betala tillbaka det som man förlorar i arbetsgivaravgifter och sänkta skatter etc etc. Många tror att så fort man sänker arbetsavgifterna med 30% så kommer alla arbetsgivare att sätta in jättemånga platsannonser med en gång. Tyvärr funkar det inte riktigt så. Men i långa loppet så måste naturligtvis något göras, och naturligtvis så är arbetsgivaravgiften något som ligger högt upp på listan av åtgärder som kommer att åtgärdas.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg