Asbest i bromsdamm?

raoul

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2015
Hoj
2006, Honda CB600F Hornet
I servicemanualen varnas det hiskerligt för asbest om man ska rengöra och serva något på bromsarna. Stämmer det? :s

Asbest förbjöds i Sverige 1982.
Blanda tex diskmedel och vatten i en blomspruta och spraya på dammet så kommer det inte fara överallt då diskmedlet förstör ytspänningen i vattnet och tränger in i dammet bättre

Så är det jätte gamla klossar du har så kan det finnas asbest.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument...nvandning-av-asbest-i-bromsbelagg-for_G502553

Eftersom det inte är fråga om några speciellt gamla grejer tyckte jag själv att det lät orimligt... Tack för svaret iaf :) Ska putsa bromsar i helgen.

Eftersom det inte är fråga om några speciellt gamla grejer tyckte jag själv att det lät orimligt... Tack för svaret iaf :) Ska putsa bromsar i helgen.

Röker du? Ja då ska du vara d-t försiktig. Eternitfabriken i Lomma startade nästan vid sekelskiftet men lungcancerexplosionen, den kom inte förrän rökning blivit varje arbetares nöje efter 1945.

Röker du? Ja då ska du vara d-t försiktig. Eternitfabriken i Lomma startade nästan vid sekelskiftet men lungcancerexplosionen, den kom inte förrän rökning blivit varje arbetares nöje efter 1945.

Bra att veta om man skulle vilja söka jobb på en eternitfabrik :thumbsup

Skoja lagom.
Denåterfödde är rätt på det: man brukar uppskatta att dubbel riskexponering = asbest + rökning inte ger dubbel risk, utan snarare hundrafaldigar risken att utveckla viss typ av lungcancer.

Vi är blåögda när det gäller asbestproblematiken - folk verkar tro att eftersom ämnet varit "förbjudet" i mer än 30 år så är faran över.
Glöm - jag skulle vilja säga att det är nu problemen börjar: när sunkhusen från 60- och 70 talen antingen skall rivas eller renoveras. Plötsligt är det inte isolerade(!) yrkesgrupper som utsätts längre, utan vanliga Svenssons.
Den negativa spiralen ges ytterligare kraft av en byggsväng som inte är lika välutbildad och övervakad längre.
Att ta in en "underentreprenör" över en långhelg för ett känsligt jobb gör alla nöjda och glada...

Ämnet: asbest i bromsdamm.
Friktionsmaterial i bromsar är numera asbestfria.
Litar man på det? Sker det regelbundna kontroller, tar man stickprov vid förtullning?

För europeiska tillverkare kan man nog känna sig lugn, men - görs det kanske lågprisbelägg i Kina?
Finns det pengar att tjäna på att använda billigare material? Det är ju ändå bara en deklaration som behöver skrivas under...

Jag tvättar av det jag kommer åt utifrån innan jag gör något alls kring bromsarna - även som att byta däck eller liknande. Vätan binder dammet, och damm är inte nyttigt, även om det inte innehåller just asbest.
Motsatsen: plocka isär smutsigt och sedan gå på med tryckluftsmunstycket för att "blåsa rent" - jag undviker det. Kalla mig gärna fegis, men så är det.

Edit:

Nyttig länk: http://da.se/2015/06/asbest-dodar-igen/

Asbetsen är borta med det finns andra material i klossarna som vi inte har koll på ...
Carbon och andra fyllnads material behöver inte vara speciellt hälsosamma :va

Men å andra sidan, vad är hälsosamt idag?
Inte direkt så att avgaserna är "hälsakost" :död :3freak

Och vi tre som höll på och fixade med bromsbeläggen, slutet 1960-talet, t.ex. tog hem Ferodo Racing Green från England och monterade istället för originalbeläggen på BMW, Honda, Kawasaki, vi lever alla utan lungcancer än så länge.
Men det tre icke rökare vi talar om.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...