Artikel Sydsvenskan, Färre mc-förare bötfälls

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Ja, det är samma sak varje vår/sommar men fan alltså! Trodde att nu äntligen något positivt..

Länk. http://www.sydsvenskan.se/2016-07-31/farre-mc-forare-fast-for-fortkorning

Ni som inte vill gå in via länken.

Det är i praktiken fri fart för motorcyklister på vägarna. Sedan polisen började lämna allt mer av hastighetskontrollerna åt fartkameror har antalet mc-förare som åker fast mer än halverats.

Det blir allt färre motorcyklister som åker fast för fortkörning eller någon annan förseelse i trafiken. Under förra året stoppades bara 575 motorcykelförare i hela landet av polisen och fick böter utskrivna. I nästan alla dessa fall handlar det om fortkörning. För fem år sedan, 2010, var antalet nästan det dubbla, eller 1 217 stycken totalt.

Vanliga bilister fick däremot böter utskrivna i drygt 140 000 fall, vilket betyder att det, i förhållande till hur många bilar och motorcyklar som finns registrerade i landet, är 17 gånger vanligare att bilister åker fast än motorcyklister.
Färre synliga poliser
Då handlar det om vanliga personbilar där det varit möjligt att identifiera föraren och utfärda böter, antingen via kamera eller polisens hastighetskontroll.
– Den här nedgången, vi kan bara se att den beror på att det är färre poliser ute i trafiken. Att polisen har mindre fokus på att kontrollera förare och hastigheter, säger Jesper Christensen, generalsekreterare för Sveriges motorcyklister.
Inte heller polisen själv, hittar andra förklaringar.
– Jag tror ju inte att de helt plötsligt börjat köra lagligt. Det är många motorcyklister som kör bra och lagligt. Men det är inte ovanligt att de vi upptäcker, vid olyckor till exempel, förekommer i andra register och till exempel saknar körkort, säger Göran Bolinder, chef för trafikpolisen i Stockholmsregionen.
Han säger att det alltid varit svårt för polisen att få motorcyklister att stanna och ta sina böter vilket delvis kan förklara de låga siffrorna. Att det görs färre kontroller förklarar han med att färre trafikpoliser utbildats och att polisen lokalt prioriterar andra uppdrag.
TT: Hur länge till ska det vara så här?
– Bra fråga, svarar han.
"Mindre respekt"
På föreningen NTF oroas man av utvecklingen, som i det långa loppet kan innebära att allt färre respekterar reglerna. Det ger också fel signaler, om motorcyklister slinker igenom systemet.
– Vi vet att polisens närvaro i trafiken har en dämpande effekt. När risken för att åka fast krymper, då får förarna mindre respekt för hastighetsgränserna, säger hon.
Även Sveriges motorcyklister vill se fler poliser på vägarna för att överlag öka säkerheten. Fartkameran anser de inte vara tillräcklig för att stoppa fartsyndare eftersom två av tre bilister som fastnar på bild, sållas bort då de inte kan identifieras.
Att allt färre motorcyklister får böter tror Jesper Christensen däremot inte får motorcyklister att köra fortare.
– Den vanlige motorcyklisten respekterar lag och ordning och hastigheter, även när det kommer en kamera, säger Jesper Christensen.
 
Det här måste ju kunna vinklas till att motorcyklister börjat köra lugnare än tidigare :rofl
 
Som vägburen individ kan jag skriva under på att fri fart och laglöshet råder på våra vägar då polisen har annat för sig.
Problemet är dock sällan motorcyklister utan tjänstebilsbundna nasaren och utländska tunga ekipage.
För de tillsammans utgör ett större hot mot trafiksäkerheten än mycket annat..
 
Det blir allt färre motorcyklister som åker fast för fortkörning eller någon annan förseelse i trafiken. Under förra året stoppades bara 575 motorcykelförare i hela landet av polisen och fick böter utskrivna. I nästan alla dessa fall handlar det om fortkörning. För fem år sedan, 2010, var antalet nästan det dubbla, eller 1 217 stycken totalt.

Vanliga bilister fick däremot böter utskrivna i drygt 140 000 fall, vilket betyder att det, i förhållande till hur många bilar och motorcyklar som finns registrerade i landet, är 17 gånger vanligare att bilister åker fast än motorcyklister.

Ja fy fan vad bilisterna kör som galningar omkring oss ständigt laglydiga motorcyklister. :mad:

Räknar man sen även på körsträcka är vi nog flera hundra gånger lagligare, vi står ju nästan stilla så långsamt och därmed säkert vi kör.
 
Hade ju varit många roliga incidenter där t ex bilister försökt köra på dessa motorcyklister med fler synliga poliser som kunnat ta tag i problemet direkt på plats.Men det är ju som sagt var en utopi när kameraskåpet varken vill ha lön eller semester.Och dessutom aldrig går hem efter avslutat arbetspass.Släng er i väggen noll visionare.

Och eftersom avsaknad av ett giltligt körkort för motorcykel verkar saknas så ofta vid olyckor när dessa stollar verka sakna all form av vett så är ju min undran om det är samma visa med andra fordon därute på vägarna !?.
 
Last edited:
På föreningen NTF oroas man av utvecklingen, som i det långa loppet kan innebära att allt färre respekterar reglerna. Det ger också fel signaler, om motorcyklister slinker igenom systemet.
– Vi vet att polisens närvaro i trafiken har en dämpande effekt. När risken för att åka fast krymper, då får förarna mindre respekt för hastighetsgränserna, säger hon.
Även Sveriges motorcyklister vill se fler poliser på vägarna för att överlag öka säkerheten. Fartkameran anser de inte vara tillräcklig för att stoppa fartsyndare eftersom två av tre bilister som fastnar på bild, sållas bort då de inte kan identifieras.

Det som retar mig i de här reportagen är att man BARA pratar om hastighet, ingenting om alla andra saker som vansinniga omkörningar, ligga i mittfil, inte använda blinkers m.m.
 
Det som retar mig i de här reportagen är att man BARA pratar om hastighet, ingenting om alla andra saker som vansinniga omkörningar, ligga i mittfil, inte använda blinkers m.m.

Du hade ju den här delen i alla fall om du missade den, vilket är bra att den tas upp.

– Jag tror ju inte att de helt plötsligt börjat köra lagligt. Det är många motorcyklister som kör bra och lagligt. Men det är inte ovanligt att de vi upptäcker, vid olyckor till exempel, förekommer i andra register och till exempel saknar körkort, säger Göran Bolinder, chef för trafikpolisen i Stockholmsregionen
 
"Att det görs färre kontroller förklarar han med att färre trafikpoliser utbildats och att polisen lokalt prioriterar andra uppdrag."

Undrar vilket nytt fenomen som lett till detta, och vad kan dessa lokala prioriterade uppdrag vara :rofl :fakta
 
Det här måste ju kunna vinklas till att motorcyklister börjat köra lugnare än tidigare :rofl

Det är klart man kan, om man vill, men vem fan vill publicera den vinklade artikeln?
Det kan ju framstå som att man _inte_ anser motorcyklister vara oudvikligt puckade as, icke politiskt korrekt. Viktigt att ta avstånd från dessa monster, så att man har utrymme att känna empati för terrorister & våldtäktsmän.
 
Det är magnifikt att artikeln är vinklad så att det i princip är MC-kollektivets fel att körkortslösa kör hoj och att det utbildas för få snutar som prioriterar annat. Eller är jag bara paranoid?
 
Och poängen med fartkameror är ju att rädda liv så därmed visar väl statistiken även på ökat antal dödsolyckor på MC?

För inte handlar det väl bara om att driva in mer pengar till statskassan? :va

Bifogar bild på hur jag ser ut när jag kör bil.
 

Bifogat

  • niqab-10g.jpg
    niqab-10g.jpg
    48.4 KB · Visningar: 45
Last edited:
Det är magnifikt att artikeln är vinklad så att det i princip är MC-kollektivets fel att körkortslösa kör hoj och att det utbildas för få snutar som prioriterar annat. Eller är jag bara paranoid?

Det verkar vara en konspiration, Aftonbladet råkade stryka lite text där det hade framgått att en stackare som strök med hade knarkat, körde utan hjälm och körkort på den stulna avställda hojen. Ungefär.

Det enda som var kvar var att det gick fort men vad är fort? 60 på 50-väg?
 
Vanliga bilister fick däremot böter utskrivna i drygt 140 000 fall, vilket betyder att det, i förhållande till hur många bilar och motorcyklar som finns registrerade i landet, är 17 gånger vanligare att bilister åker fast än motorcyklister.
Det finns ca 317 000 hojar i Sverige, och 4 800 000 bilar, det finns alltså drygt 15 gånger så många bilar, och eftersom dom körs året runt, och högst sannolikt lägger fler mil, så är det ju ganska rimligt att det är 17 gånger så många bilister än hojåkare som åker dit för fortkörning.
 
Det finns ca 317 000 hojar i Sverige, och 4 800 000 bilar, det finns alltså drygt 15 gånger så många bilar, och eftersom dom körs året runt, och högst sannolikt lägger fler mil, så är det ju ganska rimligt att det är 17 gånger så många bilister än hojåkare som åker dit för fortkörning.

Men hallå, matte är ju faktiskt svååårt! :huvet
 
Och poängen med fartkameror är ju att rädda liv så därmed visar väl statistiken även på ökat antal dödsolyckor på MC?

För inte handlar det väl bara om att driva in mer pengar till statskassan? :va

Bifogar bild på hur jag ser ut när jag kör bil.

Bilninja?! :yoparty
 
Total körsträcka personbil 2015: 6 531 miljoner mil
Total körsträcka motorcykel 2014: 65 miljoner mil

Även om de siffror jag hittar är för olika år (2014 & 2015) så kör bilparken kör cirka 100 ggr längre varje år.

Om "vanliga bilister" fick böter utskrivna i drygt 140 000 fall jämfört med 1 217 stycken för MC åkare så är det väl rätt väntat. De kör ju 100ggr längre, dela 140 000 med 100 så har man 1 400 att jämföra med de 1 217 böter MC åkarna fick. Jag ser inte riktigt problemet.

Dessutom verkar ju fartkameraböter ingå i de 140 000, då är det väl väntat att fler bilister åker dit, de har ju oftast nummerplåt fram och inget spegelvisir vilket gör dem lite lättare att identifiera :)


För den som intresserar sig för granskning av källor, siffrorna kom härifrån: http://www.trafa.se/globalassets/statistik/tidsserier/korstrackor-svenskregistrerade-fordon.pdf
 
Det mest intressanta är väl att försöka lista ut vem som står bakom materialet till denna artikel. Någon på Trafikverket, månne...? I vilket fall som, detta är ytterligare ett steg i konspirationen och medias så kallade journalister köper hela paketet rakt av utan större tankeverksamhet. När motorcyklister gör något dåligt ska det belysas att de gör något dåligt. När det för en gång skull finns positiva siffror kring motorcyklister så ska det omvändas till att de ändå gör något dåligt.

Ska vi slå vad att denna artikel kommer att användas som referens när någon så kallad utredare på Trafikverket ska driva genom kravet på regskylt fram...?
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top