Artikel i GP - Förslag och önskemål

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Jag har kontakt med redaktörerna på debatt i GP och har fått grönt ljus att skriva en debattartikel om motorcykelsituationen i Göteborg.

Efter helgens tragiska olycka känner jag att det är dags att det verkligen händer något.

Asfaltera en slinga utanför stan och gör den enkelriktad så vi kan gasa av oss lite då och då är en sak jag skulle vilja föra fram.

Men jag har inte erfarenheten som jag vet att många andra har så jag skulle vilja ha lite hjälp.

Nu låter det som att jag söker hjälp för att kunna glida vidare på andras bekostnad men det är inte min mening.

Jag frågade om vi var tvugna att signera artikeln med en person eller om det räckte med "med vänliga hälsningar motorcyklister i Göteborg" men det måste finnas en person bakom det hela. Denna person måste inte vara jag. Jag vet att det finns många som är bra mycket bättre än jag själv på att få fram tankar och åsikter.

Men jag har öppnat dörren och det lät inte alls fel. Jag skall även undersöka möjligheten att få ut en fotograf (en bild gör det hela mer intressant).

Bakslaget kan ju bli mer negativ publicitet för sporthojar. Samtidigt är det ju på tiden att Göteborg får sig en motorbana?

Svårt att gå vidare med detta på ett bra sätt känns det som.

I vilket fall, så tror jag att det i det här fallet handlar mer om att märka ut farliga korsningar och verkligen arbeta för ett säkrare vägnät. Hur roligt och säkert är det tex med alla spår som bildubbdäcken lämnat efter sig över vintern?

Ökad trafiksäkerhet för motorcyklister är nog vad vi alla måste puscha på.

Risken är stor att det hela spårar ut i en pajkastning som startas av "motståndarna".

Jag skulle vilja föreslå att man blandar in SMC och "galne dansken" istället,bägge är vana pressrävar med tunga fakta att argumentera med.

Vi har ju fördelen på forumet att bara ha SMC´s styrelse ett PM bort.

Sen får vi reda ut vad vi vill med artiklen,är det för att skapa säkrare vägar eller för att få focus på oss som utsatt grupp.

Det största problemet är ju att framstå seriösa,hur skall vi kunna argumentera vettigt när svenssons ser oss på bakhjulet vid närmsta rödljus ?

Risken är stor att det hela spårar ut i en pajkastning som startas av "motståndarna".

Jag skulle vilja föreslå att man blandar in SMC och "galne dansken" istället,bägge är vana pressrävar med tunga fakta att argumentera med.

Vi har ju fördelen på forumet att bara ha SMC´s styrelse ett PM bort.

Sen får vi reda ut vad vi vill med artiklen,är det för att skapa säkrare vägar eller för att få focus på oss som utsatt grupp.

Det största problemet är ju att framstå seriösa,hur skall vi kunna argumentera vettigt när svenssons ser oss på bakhjulet vid närmsta rödljus ?

Har redan Pratat med jesper Galne dansken idag via telefon mer info finns i den andra tråden Clas ring mej gärna om du har några frågor tror det blir svårt att förklara ordentligt via ett forum blir mycket missförstånd

ni andra som har frågor får gärna ringa med 0735076012 jag svara jämt

Efter helgens tragiska olycka känner jag att det är dags att det verkligen händer något.

Asfaltera en slinga utanför stan och gör den enkelriktad så vi kan gasa av oss lite då och då är en sak jag skulle vilja föra fram...

Falkenberg, 13 mil. Anderstorp, 15 mil. Kullen, vad, 15-20 mil?

Det finns gott om asfalterade slingor utanför stan, bra skick, man kan gasa utav helvete och det finns ambulanser om (när) man snurrar av. Try it, you might like it.

Saker som den som hände i helgen kommer att fortsätta att hända så länge vi kör hoj, så är det. Det enda vi kan göra är att minimera de riskerna vi utsätter oss själva och andra för genom att använda insidan av pannbenet när vi gasar.

Falkenberg, 13 mil. Anderstorp, 15 mil. Kullen, vad, 15-20 mil?

Det finns gott om asfalterade slingor utanför stan, bra skick, man kan gasa utav helvete och det finns ambulanser om (när) man snurrar av. Try it, you might like it.

Saker som den som hände i helgen kommer att fortsätta att hända så länge vi kör hoj, så är det. Det enda vi kan göra är att minimera de riskerna vi utsätter oss själva och andra för genom att använda insidan av pannbenet när vi gasar.

Det är ju inte riktigt så. För det första kostar det en hel del pengar (förutom på Falken det där bara kostar 350) men sen så är det väldigt sällan och finns få platser. Det vi snackar om här är ju att försöka flytta stora delar av mc-kollektivet till andra vägar. Att köra bandagar är någonting annat.

När Kalle kommer hem från jobbet en tisdageftermiddag och känner för att ta en sväng på R1:an, då vill jag att det finns säkra alternativ. Då duger det inte att säga "kom ner till torpet om fjorton dagar" eller nåt sånt.

Tycker det hela är en strålande idé och vet att jag själv hade åkt mycket mer bana och mycket mindre gata om det fanns ett alternativ i närheten. Nära är 2-4mil. Ska gå att åka dit efter jobbet, köra 2-3 timmar och sedan åka hem och det ska inte behöva kosta vissas månadsbudget för mc.

SMC hade ju planer på att bygga en helt ny bana, dedikerad för MC och deras utbildningar där komunen hade lovat att bekosta alla 20miljoner det skulle kosta. Självklart är det smart från deras perspektiv då de kan ha alla utbildningar på samma ställe istället för att behöva hyra, men om en kommun kan tänka sig att sponsra, då borde ju fler kunna.

Göteborg är sveriges näst största stad och följdaktligen så har vi hög koncentration av mc här. Som jämförelse så finns det 29 golfbanor i Göteborgsdistriktet och de tar inte lite plats.

Det man skulle behöva är att få spons eller åtminstonde delspons eller mark från kommunen och alla tillstånd, sedan går det att ragga pengar på annat håll. Varför inte en bana runt Torslanda? Tänker direkt på Volvo som möjlig sponsor som dessutom kan behöva bana för bilar, demo/testkörningsdagar etc och det finns ju oändligt många företag i göteborgsområdet.

Tror att den stora frågan är säkerhet och drift. Helt enkelt, vilka intruktörer/kontrollanter har man på plats och vad ska de ha betalt och vem betalar det, men det finns ju lösningar på allt.

Vill ni ha hjälp så vill jag mer än gärna vara med. Har redan haft funderingar på det här ett tag att försöka få ihop en bana och med det tragiska som har hänt så vill man ju få tillskott en bana än mer, om det kan flytta mycket av hastighetskörningarna från vägen och in till banan.

I dagens läge kan jag inte säga om jag hade åkt mer på bana om det hade funnits något närmare...

Tyvärr tror jag faktiskt inte det, Det kostar pengar och pengar är en bristvara för både mig och många andra. Varenda slant räknas i "tankar".
För Fabbe handlade det aldrig om att det inte fanns någon bana nära, han körde bana en gång, och han trivdes mycket bättre på vägen, han älskade vägen. Jag tror han såg farorna som en del av tjusningen. Han visste vad som kunde hända, och han älskade det ändå

Visst skulle det behövad mer skylltar, men om ni ransakar er själva, hur många av er har kört över samma krön som Fabbe och Nino i över 100 km/h? ALLA!

tror ni att ni hade sett/reflekterat över skylten som stått 50 meter innan? tror ni på det själva?
Nej, jag hade inte reflekterat över den, jag hade troligtvis inte saktat ner, OM jag ens hade sett den.

Ni får ursäkta om jag låter negativ... :(

Det är just dedär vardagliga jag själv har i tankarna. Det optimala hade varit en obemannad bana som ALLA har tillgång till men det tog inte många sekunder innan jag själv dissade den idén. Det kommer bli tjafs om vem som har rätt till att vara där. Jag är nästan säker på att det kommer hamna både moppar och bilar där och det blir säkert en del tjat mellan "oss" själva. Så något mer organiserat är ett måste.

Men med tanke på alla fritidsgårdar och idrottsverksamheter som finns så känns det som det inte borde vara något större problem. Eller ta torslanda team 13 som exempel. Gokartbanan alltså. En förening som jag tror är självförsörjande. Drar in mkt på uthyrning.

Hur ballt hade inte de varit att ha hojar för uthyrning och dra med jobbet å köra motorcykel på bana ist för det numera tråkiga och uttjatade gokartevenemanget.

Och blomman: vissa trivs inte på bana, andra gör det. Så är det jämt. Det är genomsnittet som räknas och det är där det ger effekt.

För att även kommentera det du skrev i den andra tråden att det gått lite fort med debattartiklar osv så känner jag att jag nu i efterhand har dåligt samvete för att jag tagit upp det redan dagen efter... Men det kändes bara att något måste göras och jag fick en bild i huvudet där det låg en bana klar redan imorgon... såklart en omöjlighet men det var så det kändes igår kväll.

Någon som vet hur det funkar på örebro motardbana? för där finns det väl möjlighet att köra varje dag? hur försörjer dom sig? vem har hand om det osv osv?

Självklart så bör det också finnas två större plana asfalterade ytor, en längre smalare, en lite bredare. Den ena för wheelies, stoppies etc den andra för stunt.

På så sätt får man också ett inhängnat område där du kör på ett hjul på egen risk. Lika bra att samla allt på ett ställe.

Sedan till det andra du skriver om dåligt samvete att dra igång det här.
Vi har alla vårt sätt ett bearbeta saker. Vissa behöver bara göra saker för att försöka hitta mening andra vill ta det lugnare. Så känn inte dåligt samvete. Alla gör vad de behöver. Detta skriver jag högst ödmjukt utifrån tidigare egna erfarenheter av att bearbeta, svårt att veta hur man reagerar och vilket sätt som passar en bäst.

Det är just dedär vardagliga jag själv har i tankarna. Det optimala hade varit en obemannad bana som ALLA har tillgång till men det tog inte många sekunder innan jag själv dissade den idén. Det kommer bli tjafs om vem som har rätt till att vara där. Jag är nästan säker på att det kommer hamna både moppar och bilar där och det blir säkert en del tjat mellan "oss" själva. Så något mer organiserat är ett måste.

Men med tanke på alla fritidsgårdar och idrottsverksamheter som finns så känns det som det inte borde vara något större problem. Eller ta torslanda team 13 som exempel. Gokartbanan alltså. En förening som jag tror är självförsörjande. Drar in mkt på uthyrning.

Hur ballt hade inte de varit att ha hojar för uthyrning och dra med jobbet å köra motorcykel på bana ist för det numera tråkiga och uttjatade gokartevenemanget.

Och blomman: vissa trivs inte på bana, andra gör det. Så är det jämt. Det är genomsnittet som räknas och det är där det ger effekt.

För att även kommentera det du skrev i den andra tråden att det gått lite fort med debattartiklar osv så känner jag att jag nu i efterhand har dåligt samvete för att jag tagit upp det redan dagen efter... Men det kändes bara att något måste göras och jag fick en bild i huvudet där det låg en bana klar redan imorgon... såklart en omöjlighet men det var så det kändes igår kväll.

Någon som vet hur det funkar på örebro motardbana? för där finns det väl möjlighet att köra varje dag? hur försörjer dom sig? vem har hand om det osv osv?
Det är helt ok, alla är ledsna på ett eller annat vis, inte bara jag.

Jag ber om ursäkt.

Jag önskar att vi kunde få dem tillbaka, men hur länge jag än satt där idag så kom de inte tillbaks... :gråta
Ingenting i världen kommer föra dem tillbaks hit till oss... :gråta :gråta :gråta

Det är ju inte riktigt så. För det första kostar det en hel del pengar (förutom på Falken det där bara kostar 350) men sen så är det väldigt sällan och finns få platser. Det vi snackar om här är ju att försöka flytta stora delar av mc-kollektivet till andra vägar. Att köra bandagar är någonting annat.

När Kalle kommer hem från jobbet en tisdageftermiddag och känner för att ta en sväng på R1:an, då vill jag att det finns säkra alternativ. Då duger det inte att säga "kom ner till torpet om fjorton dagar" eller nåt sånt.

Förstå mig rätt här nu, hade det bara varit att asfaltera en bit skog så hade jag traskat iväg med spaden först av alla.

However, orsaken till att det finns 'säkra alternativ' är just att det rör sig om etablerade banor, med avåkningszoner, funktionärer och ambulanser. Detta kostar tid och pengar. Nu snackar vi dock om en hobby där fordonet man använder lätt kostar över 100k, försäkring kostar som ett litet afrikanskt lands försvarsbudget och allt fika man sätter i sig när man är ute och kör kostar resten av ens ekonomi.

Här är ett fall av äta kaka eller behålla den. Objektivt sett är det enda 'vettiga' stället att gasa satan på en bana, det är ett obestridligt faktum. Inte ens där är det speciellt ofarligt. Vill man köra sin hoj på gränsen, så får man ta sig den tiden och betala de pengarna. Alternativet är att göra det på vanliga vägar, och då kommer olyckor som den i helgen att hända.

...

Tror att den stora frågan är säkerhet och drift. ..

Den stora frågan är miljötillstånd, mark och stålar. Inte nödvändigtvis i den ordningen. Det fanns ett fint inlägg på SH för ett tag sedan där någon i stora drag gick igenom vad som krävs för att få en bana på plats, tror det var från Viking Motorpark.

Hoppas på en bra STCC-helg nu i sommar, vem vet, någon lokalpolitiker kanske ser ljuset och börjar lobba för att bygga om en golfbana...

Last edited:
Den stora frågan är miljötillstånd, mark och stålar. Inte nödvändigtvis i den ordningen. Det fanns ett fint inlägg på SH för ett tag sedan där någon i stora drag gick igenom vad som krävs för att få en bana på plats, tror det var från Viking Motorpark.

Hoppas på en bra STCC-helg nu i sommar, vem vet, någon lokalpolitiker kanske ser ljuset och börjar lobba för att bygga om en golfbana...

Jo, miljöstillstånd är väl inte så lätt i dessa tider. Speciellt inte i den här kommunen heller. Stålar går alltid att fixa om man hittar rätt person och säljer in det på rätt sätt. Mark är ju kommunens stora grej. Kanske inte så stor som kyrkan, men kommunen sitter ju på besluten så kan man lösa miljödelen så löser man också marken eller tvärt om.

Att det sedan skulle vara lätt, det tror jag defintivit inte, men allt går. Många viljor och en jävla massa jobb och berg kan verkligen flyttas.

Sedan att du har en väldigt korrekt bild, tyvärr, att även om man kör bana 4 dagar i veckan så kör man inte 49km/h på 50 väg ändå och riskmedvetenheten ökar ju inte heller. Snarare tvärt om, dock så kan viss avkörning minska behovet av att löda på i alla lägen och det är ju alltid bra. Att lära sig att behärska sitt fordon och vart gränserna går för släpp, att ta kurvor etc är aldrig fel.

Självklart så bör det också finnas två större plana asfalterade ytor, en längre smalare, en lite bredare. Den ena för wheelies, stoppies etc den andra för stunt.

På så sätt får man också ett inhängnat område där du kör på ett hjul på egen risk. Lika bra att samla allt på ett ställe.

Sedan till det andra du skriver om dåligt samvete att dra igång det här.
Vi har alla vårt sätt ett bearbeta saker. Vissa behöver bara göra saker för att försöka hitta mening andra vill ta det lugnare. Så känn inte dåligt samvete. Alla gör vad de behöver. Detta skriver jag högst ödmjukt utifrån tidigare egna erfarenheter av att bearbeta, svårt att veta hur man reagerar och vilket sätt som passar en bäst.

tack, det hade jag inte alls tänkt på. även det är ett problem. Nya fräscha namn som inte är i klass med andreass gustafsson, niklas ek eller matti tepsa lär inte ha de lätt att hitta träningslokal.

Ang bearbetningsprocess. Jag tror detta är lite av bearbetningsprocessen inom mig. Jag var inte speciellt nära bekant med varken fabbe eller nino men jag har ändå varit dyster sen jag hörde det. jag vill förändra allt över en natt och på nåt sätt får jag mej själv att tro att det inte är omöjligt.

Det är helt ok, alla är ledsna på ett eller annat vis, inte bara jag.

Jag ber om ursäkt.

Jag önskar att vi kunde få dem tillbaka, men hur länge jag än satt där idag så kom de inte tillbaks... :gråta
Ingenting i världen kommer föra dem tillbaks hit till oss... :gråta :gråta :gråta

Du behöver inte be om ursäkt. jag insåg det som sagt efteråt. Hur smart är jag när jag börjar prata framtid innan många ens fattat att det är sant. Men jag har inte riktigt kunnat styra över det. Vill som sagt förändra allt över en natt och fattar inte att det är helt omöjligt.

Men jag är berädd att jobba för det. Även om det inte kommer byggas nån bana innan jag är pensionerad så lär det finnas efterträdare som uppskattar det.

Jag vill fortfarande itne inse detta med regler osv. Men en idé som säkert inte är möjlig skulle väl kunna vara att vi som idag åker t.ex. lyngern runt... en helt vanlig väg med hastighet jag inte har någon aning om men jag gissar på att det är 70 nästan överallt.

Om man istället bygger en liknande väg utan påfarter och stickvägar med endast en körriktning OCH en hastighetsbegränsning på 70 precis som förut. Det finns väl folk som tycker om att köra på en kurvig väg i lagliga hastigheter oxå? sen att folk bryter hastighetsbestämelserna är upp till var och en. precis som idag med andra ord.

Man kan även göra något i stilen med en sandfålla för att höja säkerheten.

Självklart förstår jag att försäkringsbolagen skulle gå ut med skottpeng på mej för denna idé om den skulle gå igenom och politkerna är säkert inte villiga att bygga runt regler och bestämlser men jag kan som sagt inte inse verkligheten.

ursäkta för min envishet och det är bara att såga. jag kan ta det. förhoppningsvis får det mej att inse att de inte går...

God natt // Linus

Min tanke är att den här asfalterade slingan ska räknas som allmän väg och underhållas av Vägverket. Det ska alltså inte kosta nånting att köra där och det ska inte gå att boka den. Och om någon stannar mitt i vägen och försöker göra anspråk på ensamrätt så ringer man polisen, precis som man skulle gjort om nån flöjt stannat mitt på gatan.

Det är alltså en helt vanlig 70-väg, enda skillnaden är att den är enkelriktad och har avåkningszoner (gräs med leca eller i värsta fall bara sand).

Jag tänker mig att den kan vara ganska lång, gärna över en mil, så att folk inte hinner tröttna på den.

Last edited:
Min tanke är att den här asfalterade slingan ska räknas som allmän väg och underhållas av Vägverket. Det ska alltså inte kosta nånting att köra där och det ska inte gå att boka den. Och om någon stannar mitt i vägen och försöker göra anspråk på ensamrätt så ringer man polisen, precis som man skulle gjort om nån flöjt stannat mitt på gatan.

Det är alltså en helt vanlig 70-väg, enda skillnaden är att den är enkelriktad och har avåkningszoner (gräs med leca eller i värsta fall bara sand).

Jag tänker mig att den kan vara ganska lång, gärna över en mil, så att folk inte hinner tröttna på den.

Jag vill inte vara tråkig, men...

Om det ska vara 70 som begränsning kommer det inte att vara särskilt roligt att köra på den ändå, med tanke på att de sätter hastighetsgränserna med god marginal för hur fort det är lämpligt att åka där.

Hela argumentationen faller totalt. Att lära sig vart greppet släpper etc är totalt ointressant om man kör lagligt. Möjligtvis skulle bromsövningar vara bra, men annars kan man inte ha detta som argument i media.

Vill man åka fort (lagligt) ska det vara en riktig bana med avåkningszoner, funktionärer etc. Inget annat kan bli aktuellt av en hel massa orsaker.

Jag tror att information till biliste och att motorcyklisterna uppmärksammas är bra. Dock måste vi börja med att vi själva drar vårt strå till stacken med att inte köra som svin. Åtminstonde när andra kan se detta.

Det räckte med en bilrepa på 30mil i helgen för att se galet tempo på vägarna bland mc-folk. Utan att kommentera enskilda olyckor så skulle många av dessa undvikas om vi körde mer sansat. Ok att bilisterna gör misstag, men följderna av misstagen blir inte så katastrofala om farten är vettig.

Att vi motorcyklister kör som krattor och är ruskigt skadedrabbade syns på försäkringspremierna. Egentligen skulle en hojförs inte kosta mer än en Toyota Aygo eftersom de kostar lika mycket i inköp, men riktigt så är det ju inte. Komihåg att bilisternas tabbar inte belastar mc-försäkringen vid olyckor där bilisten är skyldig. Detta är svårt att argumentera emot.

Som avslutning det viktigaste: Nej, jag kör inte som en präst själv, men för att skriva debattartiklar i media så måste man först göra något själv, samt att tänka på vilka signaler man sänder ut i sina inlägg. Det som skulle sänka olycksstatistiken mest vore en attitydförändring samt att.... vågar man säga detta högt... ta bort hojar som är helt galet övermotoriserade för vanliga vägar.

Inte roliga förslag, men en stor del till varför det ser ut som det gör.

Ok, nu är det bara att ducka!

Juha01 har en del poänger...
Tricket skulle kunna vara att försöka vinna Svenssons gillande genom att vinkla det hela som så att om vi har någonstans att leka så behöver vi ju inte ouiiila förbi just ditt hus, din bil, eller dina barn. Lite samma taktik som när ungdomar fick fritidsgårdar för att inte hänga i centrum och skrämma pensionärer.

SNIPP

Ok, nu är det bara att ducka!
Jag är böjd att hålla med, till punGt och pricka.

Det här med "få" en avlyst sträcka, eller "få" en bana är en ren utopi också. Tyvärr. Att komma dragandes med exempel från "boulebanor", "ishallar", "golfbanor" etc. håller inte. Betänk att exemeplevis golfbanor bekostas till många många procent av spelarna och privata intressenter. Och lysande (tyvärr) exempel på hur svårt det är att rodda en bana är ju Viking Motorpark.

Idén med debattinlägget är bra, men som sagt, se till att ha något vettigt att säga, som inte direkt blir returfärs mot "oss".

Juha01 har en del poänger...
Tricket skulle kunna vara att försöka vinna Svenssons gillande genom att vinkla det hela som så att om vi har någonstans att leka så behöver vi ju inte ouiiila förbi just ditt hus, din bil, eller dina barn. Lite samma taktik som när ungdomar fick fritidsgårdar för att inte hänga i centrum och skrämma pensionärer.
Håller med, lite grann. Men det är nog ändå som sådant att det nästintill rimmar likadant som att "får vi ingenn fritids gård att hänga på så kommer vi att slå sönnder alla buss kurer i hella stan..."

Last edited:
Håller med, lite grann. Men det är nog ändå som sådant att det nästintill rimmar likadant som att "får vi ingenn fritids gård att hänga på så kommer vi att slå sönnder alla buss kurer i hella stan..."

Jo, tyvär...
Å andra sidan så fick de sina fritidsgårdar.
Lustigt nog så är det ju alltid så att dåligt uppförande belönas. De som är "snälla" och laglydiga får aldrig något.

Om det ska vara 70 som begränsning kommer det inte att vara särskilt roligt att köra på den ändå, med tanke på att de sätter hastighetsgränserna med god marginal för hur fort det är lämpligt att åka där.

Hehe, ja men hur ofta följer man hastighetsbegränsningarna? Eller du kanske bara skämtade?

Självklart vill man ha bomullsvadderade avåkningszoner med fullständiga läkarteam som står redo i depån, men om vi ska vara realistiska så kommer vi aldrig dithän i Göteborg.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!