Artikel i GP - Förslag och önskemål

snälla ni läs galne danskens inlägg i andra tråden kan inte länka efter som jag sitter från mobilen nu och inte har tillgång till någon dator
 
Så länge det finns sporthojar och unga leksugna människor kommer det att gasas. Det är ett faktum. Förbjuda sporthojar är ingen lösning då trimmas det med något annat bara. Att flytta problemet löser inget.

Varför inte göra en utbildning som bygger på förutsättningarna istället. Tycker också det borde finnas en bra bana 2-4 mil från Götebrog där man kan köra av sig.
Motorcykel utbildningen borde ha en specialdel för blivande sporthojåkare.


Tycker de här saknas i dagen utbildning
1. Träning på kurvtagning. Hur man hanterar hojen om man kommer för fort in i en kurva. och även kurvor med grus ,Olja
2. Sporthojar är snabba . Lär unga förare att köra defensivt med hojen
Inrikta speciellt på vänstersvängade bilister att man hinner inte bromsa om sporthojen kommer i snabb fart, man hinner inte se blinkersen heller. Vara bromsbredd när man kör över backrön avslag på gasenm.m.
3. Lägg en stor vikt på utbildningen på olika farliga situationer som kan upstå när man kör sporthoj. videoklipp att där man får se riktiga olyckor så det verkligen går in i skallen. Sen visa videoklipp hur man kan undevika de här olycktyperna även när man kommer för snabbt med hojen.

4. En obligatorisk avrostningskurs en gång om året. Med praktik, teoridel ,videoklipp på olika faror. m.m


5.Lag på Ryggskydd, handskar och skinnställ
 
Jo en artikel/insändare som belyser båda sidor på myntet kan nog vara bra, det gäller bara att den inte blir vinklad/enkelriktad.

Det är bra att upplysa billister om hur enkelt det är att "inte upptäcka" en motorcykel när man byter fil, svänger vänster osv.

Det är bra att upplysa billister om hur enkelt det är att missbedömma hastigheten på en motorcykel.

Det är bra att upplysa motorcyklister om hur enkelt det är att endast tänka på sin egna förmåga. Man försvarar sitt val av hastighet med att man klarar av att hantera det, men klarar dina medtrafikanter av att hantera din valda hastighet?
 
Många intressanta inlägg...

Det byggs en bana på bananpiren men den klassades som för farlig för att köra Pro Superbike på. Jag vet att det förekommer samarbete mellan en lokal mcklubb här i stan då intresse för motardträning där har visats. Vill inte skriva mer då inget är bestämt ännu.

Sen som tidigare nämnts så finns det banor, visserligen en bit bort. Och varför det kostar har oxå förklarats ...men kan man verkligen sätta ett pris på sin egen och andras säkerhet? För mig är det värt varenda spänn.

Nu pågår ju ett intressant arbete(inom SMC) om att ta fram en motorbana i Essunga. Det låter som något i stil med Tuvängen eller Rörken som är go-kartbanor med skarpare kurvor vilket är idealiskt för att träna kurvteknik i. Du kan hålla en lägre hastighet och därmed får du en säkrare känsla vid nerlägget(Det är oftast farten som skrämmer).
Angående team13 så mejlade jag dem för ett par veckor sedan om vad det kostar att hyra banan.....ännu inget svar. Det är en kanonanläggning som skulle kunna användas till just detta. Kanske görs det redan....jag har sett motarder där ibland??

Så innan vi ber om något nytt, se vad vi kan göra med det vi har först.:tummenupp

Många av mina kompisar kör mer och mer bana, skaffar t o m licens. Man inser att trafiken är för avancerad för att man ska kunna smälta in med en sporthoj.
Visst går det för fort.....moderna maskiner är så välbyggda att det känns overkligt "tryggt" i höga farter. Men för att upprepa tidigare inlägg, är mina medtrafikanter med på det? Knappast.

Ta det vackert och kör av er på bandagarna! :tummenupp
 
Många intressanta inlägg...

Det byggs en bana på bananpiren men den klassades som för farlig för att köra Pro Superbike på. Jag vet att det förekommer samarbete mellan en lokal mcklubb här i stan då intresse för motardträning där har visats. Vill inte skriva mer då inget är bestämt ännu.

Sen som tidigare nämnts så finns det banor, visserligen en bit bort. Och varför det kostar har oxå förklarats ...men kan man verkligen sätta ett pris på sin egen och andras säkerhet? För mig är det värt varenda spänn.

Nu pågår ju ett intressant arbete(inom SMC) om att ta fram en motorbana i Essunga. Det låter som något i stil med Tuvängen eller Rörken som är go-kartbanor med skarpare kurvor vilket är idealiskt för att träna kurvteknik i. Du kan hålla en lägre hastighet och därmed får du en säkrare känsla vid nerlägget(Det är oftast farten som skrämmer).
Angående team13 så mejlade jag dem för ett par veckor sedan om vad det kostar att hyra banan.....ännu inget svar. Det är en kanonanläggning som skulle kunna användas till just detta. Kanske görs det redan....jag har sett motarder där ibland??

Så innan vi ber om något nytt, se vad vi kan göra med det vi har först.:tummenupp

Många av mina kompisar kör mer och mer bana, skaffar t o m licens. Man inser att trafiken är för avancerad för att man ska kunna smälta in med en sporthoj.
Visst går det för fort.....moderna maskiner är så välbyggda att det känns overkligt "tryggt" i höga farter. Men för att upprepa tidigare inlägg, är mina medtrafikanter med på det? Knappast.

Ta det vackert och kör av er på bandagarna! :tummenupp

Gokartbanor ärnog inte så kul att köra sporthoj på. Den enda idag existerande banan i Göteborg som lämpar sig för sporthojar vore Volvos provbana i Torslanda. Men den är inte öppen för allmänheten.
 
Falkenberg, 13 mil. Anderstorp, 15 mil. Kullen, vad, 15-20 mil?

Det finns gott om asfalterade slingor utanför stan, bra skick, man kan gasa utav helvete och det finns ambulanser om (när) man snurrar av. Try it, you might like it.

Saker som den som hände i helgen kommer att fortsätta att hända så länge vi kör hoj, så är det. Det enda vi kan göra är att minimera de riskerna vi utsätter oss själva och andra för genom att använda insidan av pannbenet när vi gasar.

japp tycker som du kör på bana istället det e fan det roligaste man kan göra på 2 hjul
 

Nej men jag har kört på småvägar och man får inte utlopp för en sportmotorcykel där. Motard kanske men inte en r-hoj.

japp tycker som du kör på bana istället det e fan det roligaste man kan göra på 2 hjul

Ingen ifrågasätter nöjet i att köra på bana. Jag älskar att köra på bana och ska ner till Falkenberg den 7 maj. Men det är just det, vad gör jag fram till den 7 maj? Det är därför vi diskuterar alternativ till gatkörning.
 
Last edited:
Nej men jag har kört på småvägar och man får inte utlopp för en sportmotorcykel där. Motard kanske men inte en r-hoj.



Ingen ifrågasätter nöjet i att köra på bana. Jag älskar att köra på bana och ska ner till Falkenberg den 7 maj. Men det är just det, vad gör jag fram till den 7 maj? Det är därför vi diskuterar alternativ till gatkörning.

Sturup 25:e April.

http://www.sydskanesemse.nu/

Heldag Falkenberg 2:e Maj...o s v

Det finns bankörningar...men mycket hänger på hur bekväm man vill va.
 
Sturup 25:e April.

http://www.sydskanesemse.nu/

Heldag Falkenberg 2:e Maj...o s v

Det finns bankörningar...men mycket hänger på hur bekväm man vill va.

De riktiga entusiasterna åker nog land och rike runt för att köra på bana, och det hade kanske jag också gjort om jag hade möjlighet. Men min poäng är att det inte är ett gångbart alternativ för den genomsnittlige gatåkaren. Vi behöver ett alternativ som ligger nära stan och är tillgänglig sju dagar i veckan.
 
De riktiga entusiasterna åker nog land och rike runt för att köra på bana, och det hade kanske jag också gjort om jag hade möjlighet. Men min poäng är att det inte är ett gångbart alternativ för den genomsnittlige gatåkaren. Vi behöver ett alternativ som ligger nära stan och är tillgänglig sju dagar i veckan.

Känns det som ett rimligt krav? Vilken annan stad har det så?
 
Hjälp..
Ett tidigare citat i tråden:
"..vinna Svenssons gillande genom att vinkla det hela som så att om vi har någonstans att leka så behöver vi ju inte ouiiila förbi just ditt hus, din bil, eller dina barn"
Läs den raden några gånger och ni kommer inse att denna typ av argument aldrig kommer leda till annat än skyttegravskrig. Hojåkande är ju fan ingen ungdomsverksamhet som staten ska satsa på för att, vadå? hålla kidsen borta från tråkigheter eller?

Kan inte för mycket om sån här lobbyverksamhet men.. vilka tjänar på färre och lindrigare skador? kanske skulle försäkringsbolagen gilla tanken på inhägnade fullgasövningar om dom fick tänka efter lite? Stat och kommuner? Och skulle vi själva vilja lägga pengar på det kanske? Jag skulle lätt vilja lägga kostnaden för låt säga 10 bandagar på ett lokalt alternativ ist..
 
Nej men jag har kört på småvägar och man får inte utlopp för en sportmotorcykel där. Motard kanske men inte en r-hoj.



Ingen ifrågasätter nöjet i att köra på bana. Jag älskar att köra på bana och ska ner till Falkenberg den 7 maj. Men det är just det, vad gör jag fram till den 7 maj? Det är därför vi diskuterar alternativ till gatkörning.

mmm förstår det m,en jag har själv insdett faran med att köra på gatan o jag e ingen mes men jag har ingen döds längtan heller..
 


Det har förekommit hojverksamhet på torslanda förut. men sen dom la ny asfalt 03 lr när de va så förbjöd dom motorcyklar helt. Dom är fruktansvärt rädda om sin asfalt och våra fotpinnar tycker dom inte om.


och som många säger. gokartbanor är säkert hur bra som helst för motardåkarna men rulla in en spårthoj på en gokartbana med skarpa kurvor och korta rakor kännsm eningslöst. Det är trots allt när det går fort som det sker allvarliga olyckor med allvarliga skador som följd. alltså tror jag inte det ger någon direkt nytta lågfartsträning, förutom för vår egen skull och vår körteknik.
 
Last edited:
Hjälp..
Ett tidigare citat i tråden:
"..vinna Svenssons gillande genom att vinkla det hela som så att om vi har någonstans att leka så behöver vi ju inte ouiiila förbi just ditt hus, din bil, eller dina barn"
Läs den raden några gånger och ni kommer inse att denna typ av argument aldrig kommer leda till annat än skyttegravskrig. Hojåkande är ju fan ingen ungdomsverksamhet som staten ska satsa på för att, vadå? hålla kidsen borta från tråkigheter eller?

Kan inte för mycket om sån här lobbyverksamhet men.. vilka tjänar på färre och lindrigare skador? kanske skulle försäkringsbolagen gilla tanken på inhägnade fullgasövningar om dom fick tänka efter lite? Stat och kommuner? Och skulle vi själva vilja lägga pengar på det kanske? Jag skulle lätt vilja lägga kostnaden för låt säga 10 bandagar på ett lokalt alternativ ist..

Vad skall staten satsa på då?
Jo, staten skall satsa på det som dess medborgare anser är viktigt att det satsas på. Om vi vill ha något betalt av staten så måste staten (d.v.s. de som styr den) förstå att det är något som en majoritet av medborgarna vill ha. Sporthojsåkare är inte en majoritet av Sveriges befolkning, och därför behöver vi få med oss andra grupper i samhället.
Ett sätt är att se till att alla tycker så himla mycket om oss så att de tycker att vi visst är värda en egen lekplats.
Ett annat sätt är att få folk att inse att deras egna situationer kommer att förbättras genom att ett irritations- och/eller riskmoment kommer att minska väsentligt om vi kan leka någonstans där vi inte stör.
Fler metoder välkomnas.
Visst vore det första alternativet trevligast, men hur realistiskt är det?
Om det andra alternativet anammas så måste det givetvis genomföras artigt och vänligt. Om vi bara säger "Ge oss en bana annars kör vi över er och era barn" så kommer vi antagligen att förbjudas omgående.

Kanske ännu en slogan? "Har du kramat en motorcyklist i dag?"

EDIT: "Staten" kan lika gärna ersätttas med t.ex. "kommunen".
 
Det har förekommit hojverksamhet på torslanda förut. men sen dom la ny asfalt 03 lr när de va så förbjöd dom motorcyklar helt. Dom är fruktansvärt rädda om sin asfalt och våra fotpinnar tycker dom inte om.


och som många säger. gokartbanor är säkert hur bra som helst för motardåkarna men rulla in en spårthoj på en gokartbana med skarpa kurvor och korta rakor kännsm eningslöst. Det är trots allt när det går fort som det sker allvarliga olyckor med allvarliga skador som följd. alltså tror jag inte det ger någon direkt nytta lågfartsträning, förutom för vår egen skull och vår körteknik.

Jag kan förstå att de är rädda om sin asfalt. Nån ska ju bekosta det.
Ja vet att sporthojsåkare kan lära sig grunderna i åkningen på go-kartbanor. Det finns flertalet SMC-instruktörer som påtalat detta.
Men det stora intresset är tydligen att få fläska på och då blir hänvisningen till våra motorbanor runt om i Sverige.

Och som stortryne skriver ovan....vi måste nog börja med att bli lite populärare innan vi ställer krav.
 
Last edited:
Så länge det finns sporthojar och unga leksugna människor kommer det att gasas. Det är ett faktum. Förbjuda sporthojar är ingen lösning då trimmas det med något annat bara. Att flytta problemet löser inget.

Varför inte göra en utbildning som bygger på förutsättningarna istället. Tycker också det borde finnas en bra bana 2-4 mil från Götebrog där man kan köra av sig.
Motorcykel utbildningen borde ha en specialdel för blivande sporthojåkare.


Tycker de här saknas i dagen utbildning
1. Träning på kurvtagning. Hur man hanterar hojen om man kommer för fort in i en kurva. och även kurvor med grus ,Olja
2. Sporthojar är snabba . Lär unga förare att köra defensivt med hojen
Inrikta speciellt på vänstersvängade bilister att man hinner inte bromsa om sporthojen kommer i snabb fart, man hinner inte se blinkersen heller. Vara bromsbredd när man kör över backrön avslag på gasenm.m.
3. Lägg en stor vikt på utbildningen på olika farliga situationer som kan upstå när man kör sporthoj. videoklipp att där man får se riktiga olyckor så det verkligen går in i skallen. Sen visa videoklipp hur man kan undevika de här olycktyperna även när man kommer för snabbt med hojen.

4. En obligatorisk avrostningskurs en gång om året. Med praktik, teoridel ,videoklipp på olika faror. m.m


5.Lag på Ryggskydd, handskar och skinnställ


I och med den för i år nya (frivilliga) riskutbildningskvällen på Kramers trafikskola, så uppfylls iallafall de tre första punkterna. Mycket av detta gås oxå igenom under körlektionerna (endast kört med Erik).
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top