Art.nr för TZ-blyfria toppar?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Ska eventuellt beställa nya toppar till min -94 TZ250 och undrar om någon med en reservdelslista för årsmodell med blyfribensin har artikelnummer för topparna.

Chris Ash skrev:
Var inte de gamla redan klara?

Jag trodde det. Men inspektion av Robert Ek visade att de har modifierats bortom igenkänning och eventuellt inte går att rädda.

Har fått höra att både toppar och cylindrar mellan åren -94 och -99 går att byta rakt av. Dock menar man på den amerikanska siten att tändningen före -97:

"...don't have the correct advance curve for unleaded. You might be able to get away with using your '94 ignition, by retarding it a bit, but that is surely not the best way to get performance from the unleaded fuels. The newer ignitions also have multiple ignition curves. The rate of acceleration determines which curve is used. The older boxes, like your '94, do not have this feature. This is a good thing to have, even when running leaded fuel."

Om detta är något att ta på allvar eller bara någons personliga åsikt kan jag inte avgöra.

Således behöver jag skaffa nålar för en 97:a och eventuellt nya toppar till samma årsmodell.

Vad har ni tänkt köra på för bensin förresten? I Sverige finns det väl egentligen bara AG och Aspen? (har Aspen soppa som passar till 250R?) Sen finns ju Sonoco och ELF också men har de importörer i Sverige?

Nyteknik skrev:
Jag trodde det. Men inspektion av Robert Ek visade att de har modifierats bortom igenkänning och eventuellt inte går att rädda.

Har fått höra att både toppar och cylindrar mellan åren -94 och -99 går att byta rakt av. Dock menar man på den amerikanska siten att tändningen före -97:

"...don't have the correct advance curve for unleaded. You might be able to get away with using your '94 ignition, by retarding it a bit, but that is surely not the best way to get performance from the unleaded fuels. The newer ignitions also have multiple ignition curves. The rate of acceleration determines which curve is used. The older boxes, like your '94, do not have this feature. This is a good thing to have, even when running leaded fuel."

Om detta är något att ta på allvar eller bara någons personliga åsikt kan jag inte avgöra.

Således behöver jag skaffa nålar för en 97:a och eventuellt nya toppar till samma årsmodell.

Att du måste ställa tillbaka tändningen är ganska självklart, sen vet jag inte om ny tändning är tvunget, men det är nog inte fel iaf. Hört från flera håll att det inte varit helt enkelt att ställa om från blyat till oblyat iom att man sänker kompet så mycket, man tappar väldigt mycket bottendrag på det.
Hör med Per U om han har nyare tändning, tror han har det iaf.

Torkel skrev:
Vad har ni tänkt köra på för bensin förresten? I Sverige finns det väl egentligen bara AG och Aspen? (har Aspen soppa som passar till 250R?) Sen finns ju Sonoco och ELF också men har de importörer i Sverige?

ELF och Sonoko tas in, kostar lite dyrare än, AG och Aspen. Nordgren kör Aspen, ganska lika spec som AG iaf.

Det sägs att man kan köpa högoktanig fulsoppa från OKQ8. Någon skrev ett inlägg för en tid sedan om att han körde på någon liknande högoktanig "Shell Super Duper Benzinen" som han köpte på pump i Tyskland. Billigt (och bra?).

Jag har hört från initierat håll att 98-oktanigt sommarbränsle direkt från pumparna fungerar alldeles utmärkt. Speciellt om man vet att det är "färskt" från en station med hög omsättning. Någon med andra erfarenheter?

Nyteknik skrev:
Jag har hört från initierat håll att 98-oktanigt sommarbränsle direkt från pumparna fungerar alldeles utmärkt. Speciellt om man vet att det är "färskt" från en station med hög omsättning. Någon med andra erfarenheter?

Det går, men å andra sidan har jag haft en del problem med detonationer, med 102 oktan RON och 90 MON..
Du får sänka kompet ytterligare och ställa tillbaka tändningen ännu mer.

Med "unleaded" menar nog jänkarna 87 oktanig soppa eller nåt annat getpiss som de kör med "over there". Tror "premium" (finaste kvaliteten) ligger på 91 eller 95 oktan. Fråga Swedie, han har ju bott där. Tankar du 98 kommer det nog att funka. Du ska absolut köra blyfri soppa om du tankar från macken. Jets "blyade" soppa innehåller natrium och kalium istället för blytetraetylester och är inte snällt mot 2T.
Det är annars mest äldre 4T (jänkejärn & B20) som är känsligt för blyfritt. En tumregel: har den aluminiumtopp så har toppen lösa säten som är härdade och då är det OK. Håll koll på kompet, bara. Eftersom det är förbränningstrycket som styr, så är det svårt att ha ngt absolut gränsvärde för kompet. Dessutom kan man manipulera det med formen på förbränningsrummet.

Pilsner skrev:
Med "unleaded" menar nog jänkarna 87 oktanig soppa eller nåt annat getpiss som de kör med "over there". Tror "premium" (finaste kvaliteten) ligger på 91 eller 95 oktan. Fråga Swedie, han har ju bott där. Tankar du 98 kommer det nog att funka. Du ska absolut köra blyfri soppa om du tankar från macken. Jets "blyade" soppa innehåller natrium och kalium istället för blytetraetylester och är inte snällt mot 2T.
Det är annars mest äldre 4T (jänkejärn & B20) som är känsligt för blyfritt. En tumregel: har den aluminiumtopp så har toppen lösa säten som är härdade och då är det OK. Håll koll på kompet, bara. Eftersom det är förbränningstrycket som styr, så är det svårt att ha ngt absolut gränsvärde för kompet. Dessutom kan man manipulera det med formen på förbränningsrummet.

Vi pratar inte om någon standard 2-takts hoj nu...

För ca 2 år sen så rekomenderade 4-taktstrimmarna Statoils 98 oktan soppa ,om man skulle ha macksoppa, för att den då höll 98,5 oktan och hade bra energivärden.

Statoil och Shell brukar va dom som oftast rekomenderas till racing.

Vet att av Shell så kan man beställa deras 98 oktan på fat och då får man tillverkningsdatum och specifiserat oktantal på just det fatet.

Macksoppa ska vara så ny som möjligt då den åldras och tappar oktantalet mm. Riktig racingsoppa åldras inte utan kan lagras om det behövs.

Teddy skrev:
Det sägs att man kan köpa högoktanig fulsoppa från OKQ8. Någon skrev ett inlägg för en tid sedan om att han körde på någon liknande högoktanig "Shell Super Duper Benzinen" som han köpte på pump i Tyskland. Billigt (och bra?).

Ja det stämmer har kört på denna soppa nu ett tag och inte haft problem med några spikningar samt kolv haverier sen dess
http://www.shell-select.de/fr_index_fl.asp?link=/pages/station/unterwegs/vpower.html
luktar racing också + ca.12 kr litern 100 oktan v-power :tummenupp

Nyteknik skrev:
Köper man den från pump i Tyskland? Lite bökigt med resorna bara...

Inte om man är skåning, och inte är blyg för att inte bli stoppad i tullen med några fat soppa på flaket ;)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8