Armbågsfett, tigsvets och en gammal sjuhalva

  • Thread starter Thread starter pw
  • Start date Start date
Ok, funderade inget över funktionen men tänkte den var ok, återcirkulerande (syns inte på bilden) och tänkt att ersätta bosch rakt av.

Jag pillar isär och sen får vi se vad juryn säger, bra eller anus:tummenupp

Den ser ju hygglig ut den där dumpen

Förvisso en kolvmodell men med rejält tilltagen area

Kolla om den går lätt hur kolven passar i loppet och om den är tät
på vacumsidan
 
Något som jag skulle vilja ha, är droppfria snabbkopplingar för att slippa slabbet med bensin varje gång man skall av med tanken.

Just nu har jag så långa slangar att jag kan plocka av tanken och lägga den på sadeln

Hade inte Andersson nåt tips på båtkopplingar från den stora blå trimfirman:)?? Kostade typ en femtiolapp eller nåt sånt.

hej
farbror kan få ärva en gammal hederlig boschdump svart o fin o inget bling:tummenupp

fint jobb du gör:Bugar

Tack för både beröm och erbjudande:krama bra med en ventil som redan vet vad fränt turbobygge är:D Har du kvar adressen?

Den ser ju hygglig ut den där dumpen

Förvisso en kolvmodell men med rejält tilltagen area

Kolla om den går lätt hur kolven passar i loppet och om den är tät
på vacumsidan

Plockade isär och tittade med skjutmåttet, plungen är 48mm i diameter, trycksidan är 20mm i diameter. Eller ja, där tryckstöten träffar precis när ventilen ska öppna.

Tätheten är sådär på vacuumsidan, men det borde ett par nya o-ringar råda bot på. Går lätt och fint.

Good or Äjnus:va
 

Bifogat

  • DSC01110.jpg
    DSC01110.jpg
    214.3 KB · Visningar: 135
Last edited:
Skulle den inte funka har även jag en gammal plastdump från Bosch som du kan få för en halvt torräten bulle.

Finfint jobbat annars!
 
knep o knåp

Den här veckan har det varit nåt slags gaytema på tv verkar det som, jag kände mig lite förvirrad och av några timmar i garget blev det ett par blanka drinkpinnar:va
 

Bifogat

  • DSC01111.jpg
    DSC01111.jpg
    212.4 KB · Visningar: 186
Den här veckan har det varit nåt slags gaytema på tv verkar det som, jag kände mig lite förvirrad och av några timmar i garget blev det ett par blanka drinkpinnar:va

smycka ut plenumet med blompinnar?
 
Jag tänkte glitter och kanske lite tofsar som bara smäälter in,
plenumet, slutet på förgasarna, det är så vackert.
















:D
^Åhhh! Tazzels, vad trevligt!
 

Bifogat

  • B23-352310455_1_13537.jpg
    B23-352310455_1_13537.jpg
    66 KB · Visningar: 108
små paddlar till kajakplenumet

:D:D

När jag samlat mig lite såg jag vad jag tillverkat. Skjutabortstag till plenumet och inget att veva i färgglada drinkar med:) skruvhålen bak vid plenumet borrrar jag vid ett senare tillfälle, när allt sitter bättre monterat.

gokväll
 

Bifogat

  • DSC01112.jpg
    DSC01112.jpg
    207.9 KB · Visningar: 233
:D:D

När jag samlat mig lite såg jag vad jag tillverkat. Skjutabortstag till plenumet och inget att veva i färgglada drinkar med:) skruvhålen bak vid plenumet borrrar jag vid ett senare tillfälle, när allt sitter bättre monterat.

gokväll

Funkar väl med tuggummi:D


Snyggt jobbat:yoparty
 
Funkar väl med tuggummi:D


Snyggt jobbat:yoparty


Tackar ödmjukast:)

Var en sväng till byggeriet idag, men det blev mest funderande och mindre verkstad. Ska försöka koka ihop ett funktionellt bränslesystem och då kan det ju vara bra att tänka till lite:fattartil

Har valt den lite krångligare väg angående förgasarna, ska försöka låta bli att ta till limtuberna:brynad En snäll kamrat hjälper mig med svarvandet, hittills är tätningar och tryckförsörjning under trottelmembranen tillverkade. Tanken är att all luft/tryck ska kopplas ihop med pneumatikprylar.

Jag behöver lite hjälp här och vänder mig till kunskapsbanken:

-Vilken är minsta storlek jag behöver ha på pneumatikslangen? Jag har en ide om att köra med 6mm.
-Hur bryter man enklast bort mässingsanslutningarna från en malpassiregulator, utan att förstöra något? Jag vill ha in en luftkoppling och någon vinklad slangnippel på bränslesidan.
-Funkar det att trycksätta flottörhusen från en ytterförgasare och sedan bara länka vidare i bryggan?


Trevlig helg sålänge
 

Bifogat

  • DSC01122.jpg
    DSC01122.jpg
    245.6 KB · Visningar: 126
Last edited:
Tackar ödmjukast:)

Var en sväng till byggeriet idag, men det blev mest funderande och mindre verkstad. Ska försöka koka ihop ett funktionellt bränslesystem och då kan det ju vara bra att tänka till lite:fattartil

Har valt den lite krångligare väg angående förgasarna, ska försöka låta bli att ta till limtuberna:brynad En snäll kamrat hjälper mig med svarvandet, hittills är tätningar och tryckförsörjning under trottelmembranen tillverkade. Tanken är att all luft/tryck ska kopplas ihop med pneumatikprylar.

Jag behöver lite hjälp här och vänder mig till kunskapsbanken:

-Vilken är minsta storlek jag behöver ha på pneumatikslangen? Jag har en ide om att köra med 6mm.
-Hur bryter man enklast bort mässingsanslutningarna från en malpassiregulator, utan att förstöra något? Jag vill ha in en luftkoppling och någon vinklad slangnippel på bränslesidan.
-Funkar det att trycksätta flottörhusen från en ytterförgasare och sedan bara länka vidare i bryggan?


Trevlig helg sålänge


Mallpasin så tar du bara rörtången eller dyligt (svarvshuck)

spänner fast mässingsrören , Vrider och drar så lossnar dom

Har för mig att det gick att gänga R1/8 rakt av i hålen
 
Mallpasin så tar du bara rörtången eller dyligt (svarvshuck)

spänner fast mässingsrören , Vrider och drar så lossnar dom

Har för mig att det gick att gänga R1/8 rakt av i hålen

Då tog jag inte i tillräckligt, blev orolig att huset skulle spricka.

Har du nån uppfattning om ev. tryckfall om man matar flottörhustrycket från ena sidan av förgasarbryggan? Det vore ju tråkigt om sista förgasaren skulle svämma över...
 
Då tog jag inte i tillräckligt, blev orolig att huset skulle spricka.

Har du nån uppfattning om ev. tryckfall om man matar flottörhustrycket från ena sidan av förgasarbryggan? Det vore ju tråkigt om sista förgasaren skulle svämma över...

Precis som Andersson skrev, bara o dra ur, jag gängade med R 1/8 men fick borra lite först.

Vi har tagit hem nya typer av instickskopplingar på jobbet nu, med 45 graders vinklar, mm.

Snyggt jobbat...men var rädd om Wabbes gamla hoj nu! hehehe
 
Precis som Andersson skrev, bara o dra ur, jag gängade med R 1/8 men fick borra lite först.

Vi har tagit hem nya typer av instickskopplingar på jobbet nu, med 45 graders vinklar, mm.

Snyggt jobbat...men var rädd om Wabbes gamla hoj nu! hehehe

Jag har mörkat det här helt för honom, något säger mig att han kommer skrika som en fjortis och kanske kissa på sig när han ser den:D

Ska försöka hinna in till er efter jobbet på tisdag för lite tips och trix:tummenupp
 
Nu har jag grejat lite igen. Bränslesystemet är under utveckling och det är kopplingar och vinklar och nipplar och ont om plats är det gott om.

Var in till den eminenta firman octopus i veckan, där har dom aaldrig pysslat med nåt överladdat sa dom...:rolleyes: Fick galant assistans i tryckåpysdjungeln av Wibbe, det verkar som han gillar gamla suzukis:tungan

Tog fram blixtpickan för lite skönt svartplåtssmide, batterihållaren får numera agera stativ åt pump och regulator.

Dessvärre kanske jag åker på att köpa en ny tryckregulator..... slant lite med borrsvängen när jag tog upp hålet för att stoppa i luftkopplingen för laddtryck. Den passar ...ehrm... ....lite dåligt:gnissla Det kanske går att rädda med tigen, men som lök på laxen, grädde på moset och snö på julafton så var det nån jubelidiot som körde både borrsväng och gängtapp geeenom sätet för själva reglerkäglan:näsblod:huvet Det kaanske går ändå, räddade vad som kunde räddas med en sån här konisk stegborr och grym känsla i cnc-handleden, regulatorn verkar tät men o-ringen kanske går åt med en rasande fart. Det blir nog en ny vad det lider:huvet

Undra hur många gånger jag lärt mig att man inte ska skruva dötrött och hungrig för att lika fort glömma bort det..regulatorn hamnar nog på garageväggen som en påminnelse att det blir dåligt och dyrt när man gör fort men fel...

Har fått en bosch hi-perf dump på posten från han med benet, tackar för det:yoparty:tummenupp

hej sålänge
 

Bifogat

  • DSC01126.jpg
    DSC01126.jpg
    139.4 KB · Visningar: 123
  • DSC01127.jpg
    DSC01127.jpg
    185.1 KB · Visningar: 132
  • DSC01128.jpg
    DSC01128.jpg
    237.2 KB · Visningar: 161
  • DSC01129.jpg
    DSC01129.jpg
    166.5 KB · Visningar: 129
Tackar ödmjukast:)

Var en sväng till byggeriet idag, men det blev mest funderande och mindre verkstad. Ska försöka koka ihop ett funktionellt bränslesystem och då kan det ju vara bra att tänka till lite:fattartil

Har valt den lite krångligare väg angående förgasarna, ska försöka låta bli att ta till limtuberna:brynad En snäll kamrat hjälper mig med svarvandet, hittills är tätningar och tryckförsörjning under trottelmembranen tillverkade. Tanken är att all luft/tryck ska kopplas ihop med pneumatikprylar.

Jag behöver lite hjälp här och vänder mig till kunskapsbanken:

-Vilken är minsta storlek jag behöver ha på pneumatikslangen? Jag har en ide om att köra med 6mm.
-Hur bryter man enklast bort mässingsanslutningarna från en malpassiregulator, utan att förstöra något? Jag vill ha in en luftkoppling och någon vinklad slangnippel på bränslesidan.
-Funkar det att trycksätta flottörhusen från en ytterförgasare och sedan bara länka vidare i bryggan?


Trevlig helg sålänge


hej

jag har ju provat lite olika grejjer med förgasarna och jag har provat med 6mm slang till att trycksätta under membranet men det fungerade inget bra alls,den gich konstigt på lite laddtryck med jämn gas.

jag tror att det var så här att hålet i trotteln inte lirade ihop med 6 mm matning under membranet iallafall fick jag det inte att funka även att gjorde liknande kopplingar som du har gjort här.

du måste oxå ha ett pitotrör det räcker inte med att bara tryck sätta flotörhuset ,det är lite trix med pitotröret för att inte känna ryckningar mellan undertryck o ladd,detta blir ännu tydligare med lambda mätaren inkopplad när man kör.

ha det:tummenupp
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top