Armbågsfett, tigsvets och en gammal sjuhalva

  • Thread starter Thread starter pw
  • Start date Start date
Testride 2

Jaha idag företogs teståkning #2, i lite bättre kläder än sist, tröja uppe på halva ryggen och spikfickorna på garagebrallorna fladdrande likt ett par hängpattar runt midjan är ju lite sådär.

Skinnet på, ett gammalt reservskinn eftersom favoritstället numera är på soptippen, det blev lite väl stora ventilationshål efter arselkanan i somras. Reservskinnet sitter som ett skruvstäd så skulle jag fått lust att sjunga hade det mest blivit kastratsång:rolleyes:

Inför åkning kopplade jag in laddtrycksklockan på synkuttagen (här har jag glömt att ta en bild)sist åkte jag utan, schhh och skruvade på toppkåpan och kopplade in lysena.

Eftersom jag är en smula tankspridd glömde jag ju balettstövlarna hemma så det fick bli crosstövlar. Just ja, en reservhjälm som aldrig passat något vidare också, min vanliga är på samma ställe som favoritstället av samma orsak som ovan:gnissla

Ut och draa lite då, växlingarna sitter, ehrm sådär, på grund av crosstövlarna...men hojen går fint. När laddtrycket kommer så skenar det på bra, börjar ladda strax före femtusen varv, vid nietusen skickar det på rejält:yoparty ahaha det här är ju tokfrräänt! Laddar ca 0.6 och det känns skumt, kan det vara hjulspinn:va näej. kopplingsslir, såklart.

Vänder åter till garaget, noterar att alla jag passerar verkar haja till, det kan knappast vara för att dom tycker att turbohojar är fränt, utan snarare att röken som kommer ur avgasröret verkar vara ovanligt högljudd?

River ur kopplingen och noterar att stålskivorna är rejält blankslitna men raka, men i övrigt ser det ut som när motorn lämnade fabriken:rolleyes: tänker prova att blästra skivorna innan jag börjar köpa massa nya grejer.

Det slår mig att det i skrotlådan som följde med hojen ligger en komplett koppling, den kanske är ok??

Men nej, den har nån övat prostockstarter med måånga gånger:gnissla den är utan tvekan det sluutaste jag sett:) en halvmil till och stålskivorna hade börjat gå i bitar. (här borde jag också tagit bild)

Nya tag en annan dag:tummenupp
 
Last edited:
Jag var ut och kikade om du var där ikväll, från sjön uppför backen var det en REJÄL oljesträng. "Jaha då var det slut på den hojen" tänkte jag, sen när jag kom dit var den isärplockad. Men det var alltså inte du?
 
Jag var ut och kikade om du var där ikväll, från sjön uppför backen var det en REJÄL oljesträng. "Jaha då var det slut på den hojen" tänkte jag, sen när jag kom dit var den isärplockad. Men det var alltså inte du?

Nä och det är skönt:)


Är det förresten någon som har tips på tuffare kopplingsfjädrar, fri längd 47,5 mm. Diameter glömde jag bort att mäta när jag tänker efter... Sex stycken till antalet.
 
INTE BLÄSTRA , Blir bara sopor kvar av ALLT

Marklunds hayabusafjädrar ska du ha ( dom till turbobusorna )
 
Nä och det är skönt:)


Är det förresten någon som har tips på tuffare kopplingsfjädrar, fri längd 47,5 mm. Diameter glömde jag bort att mäta när jag tänker efter... Sex stycken till antalet.

Turbohayabusa fjädrar har väll marklund som dom tipsade mig om ( mått finns i min tråd). Dom passade inte för mig men dom ska vara svinstarka.
Jag har ett sett med Barnett starkare fjädrar som inte passade mig om det kan vara något. (tänkt skicka tillbaka annars). Längd 58mm och innerdiameter 13mm samt ytterdiameter på 17mm. Som alternativ tre så har touringbutiken starkare fjädrar som jag har mått på i garaget.

http://www.bigccracing.com/shop/product.asp?idproduct=49&source=thumb
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: pw
Turbohayabusa fjädrar har väll marklund som dom tipsade mig om ( mått finns i min tråd). Dom passade inte för mig men dom ska vara svinstarka.
Jag har ett sett med Barnett starkare fjädrar som inte passade mig om det kan vara något. (tänkt skicka tillbaka annars). Längd 58mm och innerdiameter 13mm samt ytterdiameter på 17mm. Som alternativ tre så har touringbutiken starkare fjädrar som jag har mått på i garaget.

http://www.bigccracing.com/shop/product.asp?idproduct=49&source=thumb

Tackar, måste mäta först.

Det är lite ironiskt det här, jag har en gång om jag inte kommer ihåg helt fel blivit totalsågad i teknik och mekforat för att jag sa att det inte funkade att blästra stålskivorna. Nu när jag själv tänkte testa ja fotknölarna gick just av:D

Men egentligen, skivorna är ju lite skrovliga i ytan från fabrik, detta måste ju vara för att kunna bryta oljefilmen och evakuera densamma? Om man nu tänker sig blästring och sen en lätt omgång med oscillerande slipmaskin för att hasa av de vassaste topparna så borde man ju kunna åstadkomma en yta liknande orginalet:va

Jag vill gärna veta varför det inte går, inte bara att det inte går. Ge mig input i frågan pliiis:tummenupp
 
Lamellerna förintas på 2 starter helt enkelt. Polera skivorna istället, och kolla så dom är 100% raka. På min dragbike måste jag göra detta mellan varje runda så gnäll inte ;) Hårdare fjärdar eller annan olja är lösningen på sliret
 
Visst går det att blästra men det är frågan om det är värt det.

Hade kopplingsslir på Kawasakin för många år sedan, 2 lameller var hela
och resten var i allt från 2 bitar till en mosaik av småbitar.

Hade hört att man kunde/skulle blästra blånerade skivor så jag fick dom glasblästrade med väldigt fint pulver.

Monterade ihop allt med nya piratlameller och Touringbutikens hårdare
kopplingsfjädrar.

Helt djävla omöjligt att starta, fick dra cykeln från asfalten och starta
på sidan av vägen där det var sand under hjulet. :)

Kopplingen var som en strömbrytare första veckan så man fick se till att
ha en utförsbacke där man startade.

Efter lite inslitning fungerade det väldigt bra men det var sista gången
jag blästrar skivor iallafall.
 
Jepp , Och att man har 250+ hk gör inte livet lättare för lamellerna

Ocilerande med ca 240 korn kan du nog köra lite lätt dock
 
Jag testade!
Jojje sa att det inte gick då med.
testade iaf.
kanon koppling!
körde runt i häradet en kväll.
Kollade lammellerna dagen efter.
Ca 0.4mm på varje lammell var borta o kopplingskorgen var full i lamellgegg.
Jojje hade rätt.
Det VAR heelt kass....
 
hej

kul att det funkar :tummenuppjag har en sån där uppsättning marklund fjädrar liggande,hör av dig om du vill prova dom

mvh peterpain
 

Bifogat

  • 008.jpg
    008.jpg
    243.8 KB · Visningar: 82
  • 009.jpg
    009.jpg
    209.1 KB · Visningar: 86
  • 010.jpg
    010.jpg
    217.3 KB · Visningar: 76
  • 011.jpg
    011.jpg
    214.8 KB · Visningar: 85
  • 012.jpg
    012.jpg
    213.5 KB · Visningar: 75
Lamellerna förintas på 2 starter helt enkelt. Polera skivorna istället, och kolla så dom är 100% raka. På min dragbike måste jag göra detta mellan varje runda så gnäll inte ;) Hårdare fjärdar eller annan olja är lösningen på sliret

Visst går det att blästra men det är frågan om det är värt det.

Hade kopplingsslir på Kawasakin för många år sedan, 2 lameller var hela
och resten var i allt från 2 bitar till en mosaik av småbitar.

Hade hört att man kunde/skulle blästra blånerade skivor så jag fick dom glasblästrade med väldigt fint pulver.

Monterade ihop allt med nya piratlameller och Touringbutikens hårdare
kopplingsfjädrar.

Helt djävla omöjligt att starta, fick dra cykeln från asfalten och starta
på sidan av vägen där det var sand under hjulet. :)

Kopplingen var som en strömbrytare första veckan så man fick se till att
ha en utförsbacke där man startade.

Efter lite inslitning fungerade det väldigt bra men det var sista gången
jag blästrar skivor iallafall.

Jepp , Och att man har 250+ hk gör inte livet lättare för lamellerna

Ocilerande med ca 240 korn kan du nog köra lite lätt dock

Nu var jag inte ens på rätt sida 200:rodnar

Jag testade!
Jojje sa att det inte gick då med.
testade iaf.
kanon koppling!
körde runt i häradet en kväll.
Kollade lammellerna dagen efter.
Ca 0.4mm på varje lammell var borta o kopplingskorgen var full i lamellgegg.
Jojje hade rätt.
Det VAR heelt kass....

Jag anser mig härmed överbevisad och bra erfarenheter har ni delat med er av. Sånt här är kul, det blir lite mer liv i tråden än när jag bara ska tjata om nystekt aluminium och gamla förgasare som måste grejas med:tummenupp

Tack ska ni ha!

Nu får vi se hur det går med stålskivorna, jag har försökt upprätta samband med kamraten som lovade blästra av skivorna, med föga resultat:gnissla Nåja snart kanske det inte är så brådis längre :lappmögel

hej

kul att det funkar :tummenuppjag har en sån där uppsättning marklund fjädrar liggande,hör av dig om du vill prova dom

mvh peterpain



Pain, du är en sån gullgubbe, klart jag vill testa! PM kommer med ny adress sen sist.

gonatt
 
Last edited:
Nu var jag inte ens på rätt sida 200:rodnar



Jag anser mig härmed överbevisad och bra erfarenheter har ni delat med er av. Sånt här är kul, det blir lite mer liv i tråden än när jag bara ska tjata om nystekt aluminium och gamla förgasare som måste grejas med:tummenupp

Tack ska ni ha!

Nu får vi se hur det går med stålskivorna, jag har försökt upprätta samband med kamraten som lovade blästra av skivorna, med föga resultat:gnissla Nåja snart kanske det inte är så brådis längre :lappmögel





Pain, du är en sån gullgubbe, klart jag vill testa! PM kommer med ny adress sen sist.

gonatt

Har oxå blästrat lamellskivor en gång i tiden...undrar vem som kom på det..? Går ju inte att starta med..!! Nä nu putsas de med fint 400 våtslip vid behov./wachen
 
Kopplingar som hugger då, ska man slipa eller finns det bättre trick?

Gôrskoj när man ska dra någon vid ett trafikljus och plötsligt bara ser himmel...
 
Kopplingar som hugger då, ska man slipa eller finns det bättre trick?

Gôrskoj när man ska dra någon vid ett trafikljus och plötsligt bara ser himmel...

Nu vill jag inte lämna ämnet, men min hoj gjorde så....


När jag delade och kollade kopplingen så trillade det ut lite kopplingskorg och lameller i delar bla....


kolla att allt är helt...
 
Nu har jag i min hand sex mustiga hayabusafjädrar till kopplingen. (Tack trasan speedshop:yoparty) Ett visst huvudbry har dock uppstått, eftersom de på grund av mustigheten har mindre innerdiameter bottnar de över koniska skruvtornen i innerkorgen innan de bottnar i tryckplattan.

Hur gör man:va

Den första tanken som slog mig var att ta en hålsåg av lämplig storlek och köra av skruvtornen lite med. Här tänkte jag inte uppfinna hjulet igen och frågar därför församlingen om det är nån som löst problemet tidigare?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top