Armbågsfett, tigsvets och en gammal sjuhalva

  • Thread starter Thread starter pw
  • Start date Start date
Japp, fast den ska ju inte vara i detta utförandet senare. Så "klar" vill jag inte säga. :gnissla

Var ute och fes igår på 0,6 bar som mest, pinnade på ganska bra.

Nope, något sådan hade vi inte. Ville bara pusha på dig. :hihi
 
Med stirrande blick och brinnande iver trasslade jag ihop ett tillfälligt elsystem mest liknande bob marleys frisyr, fixade avluftning till returoljetanken, drog de sista soppaslangarna för att kunna bjuda på detta:

[YOUTUBE-ID]H13qf17jWAs[/YOUTUBE-ID]


Först fattade jag ingenting när det forsade bensin ut genom turbon:gnissla, men kliade mig i huvet och råkade träffa en geniknöl:va man kan ju justera bränsletrycket....då gick det bättre.

Det är lite att sortera ut...En förgasare dräller bensin i soppa-in-anslutningen, banjon olja till turbon läcker i pressningen och den går helt magiskt fett på tomgång, det svider i ögonen och det ser ut som dieselavgaser som landar tungt på golvet.

Men det visslar skönt:yoparty
 
Med stirrande blick och brinnande iver trasslade jag ihop ett tillfälligt elsystem mest liknande bob marleys frisyr, fixade avluftning till returoljetanken, drog de sista soppaslangarna för att kunna bjuda på detta:

[YOUTUBE-ID]H13qf17jWAs[/YOUTUBE-ID]


Först fattade jag ingenting när det forsade bensin ut genom turbon:gnissla, men kliade mig i huvet och råkade träffa en geniknöl:va man kan ju justera bränsletrycket....då gick det bättre.

Det är lite att sortera ut...En förgasare dräller bensin i soppa-in-anslutningen, banjon olja till turbon läcker i pressningen och den går helt magiskt fett på tomgång, det svider i ögonen och det ser ut som dieselavgaser som landar tungt på golvet.

Men det visslar skönt:yoparty

Det var som f-n!
Grattis!!!:yoparty
Vet inte hur mycket gamla trådar du plöjt, men kapa bränsletrycksfjädern lite, och lägg an skruven så den bara smeker fjädern.
Alt justera trycket med en jävligt fin känslig bränsle trycksmätare till 0.2bar.
Tryck o pys hojarna är inkontinenta, min egen blev skapligt tät efter 2år. Men det fuktar lite överallt efter en bombrepa likförbannat.
Till skillnad mot gamm harleyn som drar en deciliter olja i veckan oavsett om den körs eller ej:D

Hoppas britt sommarn håller i sig över helgen så du hinner känna laddtrycket innan bore kommer.
 
Kul att du fått igång den, det är en skön känsla grattis!!!. Tycker jag känner igen symptomen, med fet gång och små olje läckage.

Mvh Peter
 
Tackar för gratulationer och ryggdunk!

Nu efter lite eftertanke inser jag att nålarna står för högt och lågfarten är 2.5 varv ute. Nålarna är ställda efter nåt jag trodde mig läst här, men efter lite forskning så är det E85 som gäller om man har dom hissade i högsta läget:glömdet

Vad sägs om lågfartsskruvar 1-1,5 varv ut, nålar ett varv lägre än årrginaal?

Sen måste jag testköra förgasarbryggan löst för att se att det inte svämmar över in i motorn, det är ju inte all som syns utifrån....

Det var som f-n!
Grattis!!!:yoparty
Vet inte hur mycket gamla trådar du plöjt, men kapa bränsletrycksfjädern lite, och lägg an skruven så den bara smeker fjädern.
Hoppas britt sommarn håller i sig över helgen så du hinner känna laddtrycket innan bore kommer.

Kapning av fjädern, är det bara för att man ska få på kupolmuttern på regulatorn ellerrr? Annars finns det väl ingen egentlig mening med att kapa:va

Allt för nu, på återseende:)
 
Tackar för gratulationer och ryggdunk!

Nu efter lite eftertanke inser jag att nålarna står för högt och lågfarten är 2.5 varv ute. Nålarna är ställda efter nåt jag trodde mig läst här, men efter lite forskning så är det E85 som gäller om man har dom hissade i högsta läget:glömdet

Vad sägs om lågfartsskruvar 1-1,5 varv ut, nålar ett varv lägre än årrginaal?

Sen måste jag testköra förgasarbryggan löst för att se att det inte svämmar över in i motorn, det är ju inte all som syns utifrån....



Kapning av fjädern, är det bara för att man ska få på kupolmuttern på regulatorn ellerrr? Annars finns det väl ingen egentlig mening med att kapa:va

Allt för nu, på återseende:)

hej
om du delar på regulatorn ser du snabbt vad du ska göra,kapa fjädern tror att det var 2 varv,dra åt skruven för hand tills du känner att den just nuddar membranet,kasta kupolmuttern:tummenupp

på min 1100 gick den fint på tomgång med luftskruvarna på 2 varv jag var nöjd med den inställningen o fipplade inte så mycket mer med det.

bra idee med torrkörning an soppa trycket men om allt är rätt och du har 0,2 kilo så ska det inte läcka,så nu håller jag tummarna för dig och ditt bygge

mvh peterpain in the a...
 
hej
om du delar på regulatorn ser du snabbt vad du ska göra,kapa fjädern tror att det var 2 varv,dra åt skruven för hand tills du känner att den just nuddar membranet,kasta kupolmuttern:tummenupp

på min 1100 gick den fint på tomgång med luftskruvarna på 2 varv jag var nöjd med den inställningen o fipplade inte så mycket mer med det.

bra idee med torrkörning an soppa trycket men om allt är rätt och du har 0,2 kilo så ska det inte läcka,så nu håller jag tummarna för dig och ditt bygge

mvh peterpain in the a...

0,2 är ju ändå 2meter vattenpelare det vill säga 10 gånger högre tryck än vad förgasarna normalt känner
 
Tackar för gratulationer och ryggdunk!

Nu efter lite eftertanke inser jag att nålarna står för högt och lågfarten är 2.5 varv ute. Nålarna är ställda efter nåt jag trodde mig läst här, men efter lite forskning så är det E85 som gäller om man har dom hissade i högsta läget:glömdet

Vad sägs om lågfartsskruvar 1-1,5 varv ut, nålar ett varv lägre än årrginaal?

Sen måste jag testköra förgasarbryggan löst för att se att det inte svämmar över in i motorn, det är ju inte all som syns utifrån....



Kapning av fjädern, är det bara för att man ska få på kupolmuttern på regulatorn ellerrr? Annars finns det väl ingen egentlig mening med att kapa:va

Allt för nu, på återseende:)

Jo, för minsta fjädertryck med orginallängd på fjädern är ändå högre än vad förgasarna gillar.
 
Jag kör med 0,2bar och 17 mm flottörhöjd, okapad fjäder...funkar fint än så länge... Körde likadant när jag körde bensin.
 
Jo, för minsta fjädertryck med orginallängd på fjädern är ändå högre än vad förgasarna gillar.

Det enda som skulle göra att man behöver kapa fjädern är att den är så lång så den bottnar i huset och är på så vis förspänd lite innan justerskruven påverkar nåt. Fjäderkonstanten är ju likadan oavsett hur lång fjädern är.

Återkommer med en djuplodande analysrapport nästa sväng till garaget:tummenupp


Edit: Eller ja, det var ju det du skrev fast mellan raderna:)

hej
om du delar på regulatorn ser du snabbt vad du ska göra,kapa fjädern tror att det var 2 varv,dra åt skruven för hand tills du känner att den just nuddar membranet,kasta kupolmuttern:tummenupp

på min 1100 gick den fint på tomgång med luftskruvarna på 2 varv jag var nöjd med den inställningen o fipplade inte så mycket mer med det.

bra idee med torrkörning an soppa trycket men om allt är rätt och du har 0,2 kilo så ska det inte läcka,så nu håller jag tummarna för dig och ditt bygge

mvh peterpain in the a...

Nånting är det ju som gör att den går så fett så den lägger av när man släpper ner den på tomgång. Starta får man göra med fullgas annars går det inte. Den är även lite tvåcylindrig men det kan ju vara synkningen som är åt skogen.

Mycke:vavi får se hur det går:tummenupp
 
Last edited:
Det enda som skulle göra att man behöver kapa fjädern är att den är så lång så den bottnar i huset och är på så vis förspänd lite innan justerskruven påverkar nåt. Fjäderkonstanten är ju likadan oavsett hur lång fjädern är.

Nei. Kapper du fjäderen med 50% øker fjäderkonstanten med 100%.
 
Nei. Kapper du fjäderen med 50% øker fjäderkonstanten med 100%.

I stand corrected.



Naturligtvis är det så, glöm allt svammel om fjäderkonstant i inlägg #334.

Om man kapar en fjäder med hälften blir det hälften så många varv som tar upp kraften F. För att trycka ihop fjädern samma sträcka som innan kapningen krävs 2F eftersom de kvarvarande fjädervarven ska tryckas ihop dubbelt så långt.

Snurrigt? Inte alls:)

Tack Yngve:tummenupp
 
1 steg fram och några tillbaka

Idag blev det nya tag, kollade hur det verkligen stod till med fjädern i regulatorn. Jodå, mycket riktigt var den förspänd i huset, kapade lite drygt 1 varv och krökte ihop änden en aning. Ställde in soppatrycket på känn, en smekning på fjädern:va

Kollade std inställning för lågfartsskruvar i the Suzuki book of revelations, 1 1/8 varv ut så mina 2.5 var ju åt skogen, ställde 1 varv ut. Sänkte nålarna ett par hack också.

Nu small den igång snällt och fint med hyggligt stabil tomgång och fint gassvar:tummenupp Om man tänker sig lukten i kläderna som en form av fattigmanslambda så är tomgången fortfarnde på den feta sidan:D Efter lite forskning konstaterade jag att läckan kom ifrån mina ytterst hemkokade bränsleanslutningar. Där hade gängtappen gått igenom det lite väääl tunna godset (se bild) och det kissade bensin ur ett yttepyttehål. Tappra försök gjordes med gängtejp och andra trix men med klent resultat.

Tänkte ett tag att en liten testrepa kunde företas med en sån blå saneringsduk inknölad mellan förgasare och block, men bara en sekund senare kom jag på bättre tankar då en bild av halleys komet med suzukiemblem målades upp för mitt inre:brinnerup

Just ja, oljematningsläckan löstes genom att ge slangen en omgång i slangpressen, nu är den tät.

Jag borde skaffa en svarv:gnissla
 

Bifogat

  • DSC0115900.jpg
    DSC0115900.jpg
    154.5 KB · Visningar: 113
Last edited:
Du får ringa när det är dax för testrepa så kan jag agera räddningstjänst/vittne/kameraman. Kul att det börjar vråla om grejerna!
 
Idag blev det nya tag, kollade hur det verkligen stod till med fjädern i regulatorn. Jodå, mycket riktigt var den förspänd i huset, kapade lite drygt 1 varv och krökte ihop änden en aning. Ställde in soppatrycket på känn, en smekning på fjädern:va

Kollade std inställning för lågfartsskruvar i the Suzuki book of revelations, 1 1/8 varv ut så mina 2.5 var ju åt skogen, ställde 1 varv ut. Sänkte nålarna ett par hack också.

Nu small den igång snällt och fint med hyggligt stabil tomgång och fint gassvar:tummenupp Om man tänker sig lukten i kläderna som en form av fattigmanslambda så är tomgången fortfarnde på den feta sidan:D Efter lite forskning konstaterade jag att läckan kom ifrån mina ytterst hemkokade bränsleanslutningar. Där hade gängtappen gått igenom det lite väääl tunna godset (se bild) och det kissade bensin ur ett yttepyttehål. Tappra försök gjordes med gängtejp och andra trix men med klent resultat.

Tänkte ett tag att en liten testrepa kunde företas med en sån blå saneringsduk inknölad mellan förgasare och block, men bara en sekund senare kom jag på bättre tankar då en bild av halleys komet med suzukiemblem målades upp för mitt inre:brinnerup

Just ja, oljematningsläckan löstes genom att ge slangen en omgång i slangpressen, nu är den tät.

Jag borde skaffa en svarv:gnissla

Brukar vara skitkänsligt med lågfartarna och E85 innan man får den att gå någorlunda på tomgång. 0,1-0,3 varv fel kan vara skillnaden.Prova ställ nålarna original för den brukar gå fett där, iaf med 34 orna. Du borde väl landa på mellan 145-152 på huvudmunstyckena,beroende på placering och innerdiameter på pitoröret.Har aldrig kapat några regulatorfjädrar på något turbobygge!
Shyyst byggtråd :tummenupp/wachen:)
 
Jag vet att det är flera som generöst erbjudit sina tjänster gällande svarvning tidigare i tråden, nu undrar jag på mina bara knän om erbjudandena kvarstår? Nya anslutningsgrejer enl.ovan är det som frågan gäller. Jag har med hjälp av det med Windows medföljande cad-programmet:va kokat ihop en enklare ritning.

Vad o-ringsspåren beträffar är det bättre ju längre ut åt sidorna de hamnar eftersom hålen i förgasarna är lätt koniska i början. Bredd och djup är inget jag kan nåt om så det blir upp till den som svarvar.


Edit: Nu när jag tänker efter lite är det nog så att hålen i i förgasarna är 9,4mm så man kanske får dra av ett par tiondelar från det måttet.


Du får ringa när det är dax för testrepa så kan jag agera räddningstjänst/vittne/kameraman. Kul att det börjar vråla om grejerna!

:tummenupp:tummenupp
 

Bifogat

  • Bränsleanslutning.png
    Bränsleanslutning.png
    18.5 KB · Visningar: 82
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top