Argument EMOT SD:s debattartikel

Är de en liten minoritet ska väl inte alla övriga lida för det?

Absolut inte, men vi är inte eniga i att det är en "liten minoritet". Jag skulel säga att det är en majoritet snarare. Vad jag bygger det på kanske vän av ordning undrar, nåväl - främst pga att:
Så snart det vankas islamledare i Sverige så visar det sig vara en radikal av rang. Om deras ledare är radikaler så får man gissa att anhängarna är det också, precis som att man får gissa att centerpartiets medlemmar är centerpartister eller jägareförbundets medlemmar är jägare.

Finns så klart fler skäl, slöjan är ett starkt, till att jag anser dem i princip vara ett gäng radikaler. Inte ser du väl "vanliga" kristna människor glida runt i medeltidstypisk kristen klädsel. Nä, det göruinte. Det finsn hru mcyket som helst, har ingen färdig lista för tillfället, dessa två skäl räcker dock mer än väl.

Var hade Sverige varit idag om det inte vore för att invandrare kommit hit i olika perioder och tillfört landet ny kunskap och blod?

På 50-60-talet kanske. Vet inte exakt. Om du tror att jag har något emot invandring generellt sett så tror du fel. Tvärtom är invandring i princip av godo men det förutsätter att vissa saker är på plats samt att antalet är någorlunda jämnt fördelat över tid. Hör och häpna, jag tycker till och med mångkultur är bra fast än jag tycker det är så roligt att raljera om det. Det betyder inte att jag tycker alla kulturer är bra eller att det inte finns dåliga kulturer eller att ett land som Sverige kan ta in hur mycket kultur på kort tid som helst.

Som du säkert vet har den fått oerhört mycket kritik från forskare.

Jag vet det, det var som med SD-artikeln. Rapporten fick kritik samma dag som den släpptes. Samma dag! Hur kan en forskare, säkerligen sprungen ur 68-rörelsen, trovärdigt försöka såga en rapport samma dag som den släpps? Nej du, det finns ett stort antal "bättre vetande" som kommer kritisera och kritisera och kritisera oavsett hur bra rapporter som kommer, SvD-artikeln är ett fenomenalt exempel på när etablissemanget slkämmer ut sig i sin iver att stävja något de är rädda för.

Oavsett är det fruktansvärt om det ligger en liten sanning i det citat du valde att framföra. Det är inget vi bör acceptera från samhällets sida.

Som jag frågade korvgubbe nyss, tycker du det verkar som om samhället agerar kraftfullt och tror du det är möjligt att de behöver lite hjälp på traven?

Det kräver ingen forskare för att räkna ut att om en etnisk grupp utgör en stor andel idag och har ett högre födelsetal kommer de att öka i mängd på sikt och förändra fördelningen.

Precis, men enligt Svd och otaliga andra media (samt skribenter på Sporthoj faktiskt) genom åren så har det alltid bemötts som om man vore ngn foliehattsbärare om man framför denna åsikt. Än en gång, läs SvD's bemötande om just det och fundera igen om det är bra eller dåligt att det kommer till lite obekvämt folk bland de folkvalda.

Jag talade med en man i morse som kommer från Kurdistan. Har varit i Sverige 15-20 år. Han tycker vi är fullständigt galna i Sverige som tar emot så mycket flyktingar/invandrare. Är han rasist?:va
Han skulle förresten rösta på SD, sa han.:näsblod

Är han rasist?:va

Varför skulle han vara det?! Man behöver givetvis inte vara rasist för att man kritiserar invandringspolitiken eller vill begränsa den. Däremot är många rasister som man svartmålar och demoniserar stora folkgrupper i sitt propagerande för att "bevara det svenska".

Du som jurist borde väl vara väl insatt i hur två snarlika meningar kan få olika innebörd om man byter ut ett ord eller en formulering.

Man kan vara saklig och sansad och på så vis få en konstruktiv debatt om invandring och vara kritisk utan att vara rasist...
.....Tyvärr övergår det oftast till ren rasistisk/främlingsfientlig propaganda som vare sig är saklig eller sansad... Och den andra sidan slutar givetvis att vara sakliga och spelar ut rasistkortet och släpper objektiviteten de med.

Jag talade med en man i morse som kommer från Kurdistan. Har varit i Sverige 15-20 år. Han tycker vi är fullständigt galna i Sverige som tar emot så mycket flyktingar/invandrare. Är han rasist?:va
Han skulle förresten rösta på SD, sa han.:näsblod

Självklart är han det, och islamofob sannolikt. Fråga bara Malou von Sivers!

Det där är ju annars ngt som SD brukar framföra som jag alltid tvivlat på, att de har så jättemånga invandrarväljare. Å andra sidan, om jag som svensk flyttade till tjotahejti och några andra svenskar kom dit och förstörde det generösa klimatet för fiktiva mig som arbetsam och välintegrerad invandrare så skulle jag hatra dem innerligt för att de kom och sabbade. Antar att rätt många, framför allt mörkhyade, hatar islamisterna och stenkastarna bra mycket mer än vad gemene SD-väljare gör faktiskt.

Lik förbannat är de rasister, kurderna som inte vill ha obegränsad islamistisk invandring alltså.

Varför skulle han vara det?!

Så när en kurd vill rösta på en rasist så är kurden antirasistisk?
Ja jävlar, jag som just tänkte gå hem, nu vill jag inte missa upplösningen på hur du skall trassla till detta ännu mer. :lol

Last edited:
Varför skulle han vara det?! Man behöver givetvis inte vara rasist för att man kritiserar invandringspolitiken eller vill begränsa den. Däremot är många rasister som man svartmålar och demoniserar stora folkgrupper i sitt propagerande för att "bevara det svenska".

Du som jurist borde väl vara väl insatt i hur två snarlika meningar kan få olika innebörd om man byter ut ett ord eller en formulering.

Man kan vara saklig och sansad och på så vis få en konstruktiv debatt om invandring och vara kritisk utan att vara rasist...
.....Tyvärr övergår det oftast till ren rasistisk/främlingsfientlig propaganda som vare sig är saklig eller sansad... Och den andra sidan slutar givetvis att vara sakliga och spelar ut rasistkortet och släpper objektiviteten de med.

Håller med Dig i allt, dock känner jag en viss tveksamhet till om det är möjligt att få igång en sansad, konstruktiv debatt genom saklighet i den här frågan. Har ännu inte hört talas om någon sådan.

Självklart är han det, och islamofob sannolikt. Fråga bara Malou von Sivers!

Det där är ju annars ngt som SD brukar framföra som jag alltid tvivlat på, att de har så jättemånga invandrarväljare. Å andra sidan, om jag som svensk flyttade till tjotahejti och några andra svenskar kom dit och förstörde det generösa klimatet för fiktiva mig som arbetsam och välintegrerad invandrare så skulle jag hatra dem innerligt för att de kom och sabbade. Antar att rätt många, framför allt mörkhyade, hatar islamisterna och stenkastarna bra mycket mer än vad gemene SD-väljare gör faktiskt.

Lik förbannat är de rasister, kurderna som inte vill ha obegränsad islamistisk invandring alltså.

Försökte faktiskt få honom på bättre tankar. Om röstandet alltså.

Så när en kurd vill rösta på en rasist så är kurden antirasistisk?
Ja jävlar, jag som just tänkte gå hem, nu vill jag inte missa upplösningen på hur du skall trassla till detta ännu mer. :lol

Det här börjar bli komplicerat...:)

Absolut inte, men vi är inte eniga i att det är en "liten minoritet". Jag skulel säga att det är en majoritet snarare. Vad jag bygger det på kanske vän av ordning undrar, nåväl - främst pga att:
Så snart det vankas islamledare i Sverige så visar det sig vara en radikal av rang. Om deras ledare är radikaler så får man gissa att anhängarna är det också, precis som att man får gissa att centerpartiets medlemmar är centerpartister eller jägareförbundets medlemmar är jägare.

Jag förstår din tanke, men tror du gör det lite väl enkelt för dig. Det kan inte vara så att media tar fram extremister från båda håll i debattprogram eller debattartiklar? Det är sällan förnuftiga människor yttrar sig. De håller sig ofta i bakgrunden med knuten näve antar jag. Typiskt svenskt.

På 50-60-talet kanske. Vet inte exakt. Om du tror att jag har något emot invandring generellt sett så tror du fel. Tvärtom är invandring i princip av godo men det förutsätter att vissa saker är på plats samt att antalet är någorlunda jämnt fördelat över tid. Hör och häpna, jag tycker till och med mångkultur är bra fast än jag tycker det är så roligt att raljera om det. Det betyder inte att jag tycker alla kulturer är bra eller att det inte finns dåliga kulturer eller att ett land som Sverige kan ta in hur mycket kultur på kort tid som helst.

Egentligen tror jag att många av oss som yttrat oss i tråden egentligen är rätt ense om många frågor bara att vi uttrycker oss lite klumpigt.

Som jag frågade korvgubbe nyss, tycker du det verkar som om samhället agerar kraftfullt och tror du det är möjligt att de behöver lite hjälp på traven?

Om jag tycker att samhället verkar agera kraftfullt mot problemen i förorterna? Nej, det tycker jag nog inte, men frågan är hur man ska agera. Det gäller att sätta in rätt åtgärder vid rätt tidpunkt annars får det motsatt effekt. Det har vi sett bevis på. Ärligt talat är det här en väldigt svår fråga som jag inte tror att någon av oss som skriver i tråden har någon lösning på. Det är rätt upprörande att läsa om hur man kastar stenar och ägg på räddningstjänsten och iscensätter falska bränder genom att tända eld på bilar och avfall för att locka tid dem. Det är inget som väcker några sympatier för dem hos allmänheten. Tvärt om.

En sak jag noterat är att många barn och ungdomar med invandrarbakgrund verkar sakna någon som håller koll på dem. På Helsingborgs Stads Bibliotek har man satt ut ett antal datorer som besökarna kan boka och använda. Gissa vem som sitter vid dem och spelar dataspel hela dagarna utan uppsyn från föräldrarna? Det har blivit rena dagiset. Ungdomarna har manipulerat datorerna så att de kan använda dem trots att de är bokade av andra. Vill man ha sin bokade dator får man be någon anställd säga till barnen i fråga. Det har gått så långt att personalen inte orkar bry sig längre. När jag gick i skolan fick jag lära mig att man skulle respektera tystnaden inne på ett bibliotek på samma sätt som i kyrkan. Den respekten finns inte bland dessa ungdomar och barn. De normer som normalt funtade barn och ungdomar fått med sig hemifrån gäller inte invandrarbarnen. De saknar någon som säger till dem att de får ta det lite lugnare och respektera att det finns andra människor omkring dem. Ordspråket är ofta väldigt grovt. Faktum är att jag faktiskt sagt till några av dem när det gått för långt. Tro det eller ej men de lyssnar och verkar respektera att man säger till dem. Det är en sak att sätta barn till världen, men man måste även ha tid att uppfostra dem och se till att de sköter sig. Att lämna barnen vind för våg på biblioteket vintertid eller utan uppsikt nere på stranden sommartid är så fel det bara kan bli. Vems är det yttersta ansvaret?

planeten jorden är fucked endå.
så orka bry sig.

[YOUTUBE-ID]PlY-TNsbcMI[/YOUTUBE-ID]

tänk vad en gräns kan ställa till med, väldigt festligt måste jag få säga. :)

vi är alla mäniskor, en del är lite lustigare en andra, men vi are all the same.

peace N love. :)

Men om jag funderar i 2 sekunder på "problemet"
Problemet är att vi plaserar alla på samma ställe, så dom blir helt plötsligt en majoritet.
och där är det stora problemet.
för när dom väl är en majoritet, så blir det, Vi och Dem.

tyvär, men sant.
Jag har hur många invandrar kompisar som hälst.
och jag har många svenska kompisar med, och en grej jag har kommit fram till, är att, vi är alla människor.

bara en fucking gräns som skiljer oss åt.
men det verkar räcka för att det ska bli bråk, hit och dit.
Människan är en rolig ras. :)
vi bor ju trots allt på samma planet.

Last edited:
Det pågår samma diskussion i Australien...
[YOUTUBE-ID]NI6zK9Y38qk[/YOUTUBE-ID]

Hur fan kan de ha sådana konstiga värderingar:confused:

Andra sidan jordklotet tom, dit den vita ariska överheten deporterade bottenskrapet för att slippa det moraliska förfallet i det egna landet.

Det kan inte vara så att media tar fram extremister från båda håll i debattprogram eller debattartiklar?

Inte alls, muslimernas representanter jag tänker på är:
Helena Benauoda
Abd al Haqq Kielan (aka Leif Karlsson :lol)
Mahmoud Aldebe

Samtliga är representanter för islam i Sverige och samtliga har en vedervärdig människosyn som aldrig någonsin skulle tillåtas i andra sammanhang. Apropå det, kyrkan beslutade att tillåta samkönade äktenskap igår, ivrigt påhejade av vänstern och liberaler. När tror du Mohammed och Mohammed kan gifta sig i Moskén? År 2900?

Vems är det yttersta ansvaret?

Sveriges Riksdag

SD: Det finns problem det är muslimernas fel

"De smarta": Det finns inget problem jävla nassar

= Ingenting görs,

Inte alls, muslimernas representanter jag tänker på är:
Helena Benauoda
Abd al Haqq Kielan (aka Leif Karlsson :lol)
Mahmoud Aldebe

Samtliga är representanter för islam i Sverige och samtliga har en vedervärdig människosyn som aldrig någonsin skulle tillåtas i andra sammanhang. Apropå det, kyrkan beslutade att tillåta samkönade äktenskap igår, ivrigt påhejade av vänstern och liberaler. När tror du Mohammed och Mohammed kan gifta sig i Moskén? År 2900?

Islam kommer troligtvis aldrig att gå med på att personer av samma kön gifter sig i en Moské. Är faktiskt rätt förvånad att vår svenska kyrka vek ner sig i denna fråga. Kyrkan borde själv få lov att avgöra den här typen av frågor utan inblandning från allmänhet och politiker. Den här idén med att välja in politiska partier i kyrkan är inte så genomtänkt vilket vi ser ett bevis på här. Huvudsaken är väl att de personer av samma kön kan gifta sig och få alla juridiska skydd det innebär. Det borgerliga alternativet är gott nog för många, även de som är heterosexuella i sin läggning.

När det gäller representanterna tycker jag oftast att det är extremister från två håll som tillåts yttra sig i media. Sällan tar man in människor från båda håll med sunda tankar och värderingar för att analysera och belysa problemen i samhället. Att basera sin uppfattning om verkligheten på vad dessa individer påstår kan bara bli fel. Även om de personer du tog upp är representanter för muslimerna tror jag inte att de åsikterna som framförs representerar alla muslimer. På samma sätt hoppas jag att muslimerna inte tror att de åsikter som kommer fram från andra sidan inte uppfattas som att en majoritet av landets medborgare tycker likadant.

Tycker ni att våra folkvalda politiker ger en rättvis bild vad folk anser ute i landet? Vad ska utländska observatörer (sätt in valfri utländsk politiker eller religiös ledare) tro när de lyssnar på dem?

Agenda diskuterar SD och artikeln: http://svtplay.se/v/1743828/agenda/del_9_av_16

Medverkande:

Maud Olofsson (C & vice statsminister),
Mona Sahlin (S partiledare)
Lena Mellin (Stf ansvarig utgivare Aftonbladet)
Daniel Poohl (Chefsredaktör Tidningen Expo)

Enligt en SIFO undersökning Agenda gjort svarar svenska folket så här på frågan:

Tycker du det vore bra eller dåligt om SD kommer in i riksdagen?

18% Bra
68% Dåligt
14% Vet ej

Mona tror att det är en missnöjesförklaring, men inte mot integrationspolitiken. :näsblod

Maud verkar också leva på en annan planet än väljarna.

Ska det vara så svårt att säga sanningen.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman