Arg, bilar och lösningar...

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Fy fan för bilar.
Det här handlar inte om gubbar i kepps som inte kan köra utan om unga killar utan kontrol.

Jag kunde ha blivit illa skadad.

Historien i korta drag:

På landsvägen.
Vägen är en vanlig svensk 70km/h väg med skog runt omkring. Bra marchfart ligger runt 80km/h.Jag åker i lagom fart med en bil framför mig som håller ungefär samma fart. Jag håller bra avstånd för att jag ska krocka om dom tvärnitar. Bakom mig så närar sig en röd bil, den här bilen lägger sig precis bakom mig så skulle jag tvärnita så skulle han köra in i mig. Så jag visar att han ska hålla avtåndet lite, trycker på bromsen lite för att visa vad jag menar. Det funkar en liten stund men sen är han där igen med samma kort avstånd. Sen kör han om och försvinner efter någon kurva inte mer med det kan man ju tycka.

Inne i "stan"
Nynäshamn där jag bor är ingen stor stad så man behöver aldrig göra som i Stockholm när man ska vänta vid traffik ljusen. Men nu är jag arg och upprörd och vill bara hem så jag åkerförbi kön för att komma först i kön vid korsningen. I kön står samma röda bil som tidigare kört om mig... Det märker jag försent tyvär, så jag åker förbi den bilen och fortsäter genom "stan" för att åka hem. Jag märker att den bilen följer efter mig.

Klimax
Bilen är tillbaka precis bakom mig och enu närmare känns det som. Nu vet jag att han gör det bara för att jävlas. Jag gör några inbromsningar för att markera att han inte ska åka så nära men han fortsäter. Jag ökar farten han ökar farten och tänker köra om, han kör om och prejar mig! Det är ju roligt mitt inne i stan med en massa andra bilar som står parkerade. Jag var 50 cm från att åka in i en parkerad bil. Det kunde ha gjort ont. Tanken att säta cross stöveln i bildören va frestande men jag var rädd för senare hämdaktioner, dom är 3 i bilen och jag är ensam.

Slutet
Han svänger till vänster och jag fortsäter rakt fram en liten bit och vänder för jag hade sett min halvbrorsa och en av hans kompisar. Dom hade sett hela klimaxet så jag tänkte snacka lite med dom. Men först tänkte jag se vart bilen tog vägen. Bilen står parkerad ca 50 meter bort för ägaren bor kanske där. Alla i bilen klivver vargefall ut och går in i olika portar i närligande hus

Det slutar med att jag pratar lite med min halvbror och hans polare som undrar vad som hände så jag drog samma sak som ni nu kan läsa.

Vad ska jag göra nu?
Jag har bilens reg nummer och jag vet vart den står.
Polis anmäla?
"Öga för öga, tand för tand" metoden?
Låta det vara?

Om det är så att ägaren till bilen (ung kille ca 22 skulle jag tro) bor i stan så lär det inte var sista gången man stöter i hop med honom och bilen. Min stad är inte så stor nämligen.

Just nu är jag bara upprörd och behövde skriva av mig. Så trött på "coola" killar i bilar.

Polisanmäl för vårdslöshet i trafik, du har vittnen som stärker din story.
//Tobbe

tand för tand....berätta hur du gjorde å ta kort så vi får se.... :tummenupp

Rättsväsendet är ett skämt i Sverige så räkna inte med att du har nåt att hämta där.
Hade jag råkat ut för det så hade jag tagit fram en kniv och stuckit hål på alla däcken och kanske repat bilen litegrann. Om man ska vara riktigt jävlig så lämnar man telefonnummer och ber honom ringa för att komma och hämta ersättning. Fast några pengar hade han inte fått tror jag :gnissla

Tyvärr finns det nog inte så mycket att göra åt saken, blir ord mot ord och och eftersom polisen numera bara jagar riktiga brottslingar (valfritt att tolka, fildelare kanske?) så lär de bara rycka på axlarna.

Tycker det har blivit sämre och sämre med avstånden. Varenda eviga dag ska folk hänga på dragkroken alternativt gnugga backdäcket på hojen. Fattar inte hur folk är funtade. Ok om man kommer nära för att köra om men det händer ju aldrig.

Fick en långtradare med släp inmonterad i skuffen för ett antal år sedan=stödkrage i 3 veckor. Detta skedde iofs i infarten till en rondell. Jag väntade in en bil som var i rondellen vilket tradarchaffisen tydligen inte tyckte var lämpligt. Chaffisens kommentar: Nu var det länge sedan sist... :3freak

Jag ska ner till polis stationen i morron och prata med dom.

Hämd hummm, nåt jag förespråkar men jag vet ärligt talat inte om jag vågar... Skära sönder däcken? Punka sprej i avgasröret? Jag har många ideer men inte modet :(

enduroemil skrev:
2207486 Jag ska ner till polis stationen i morron och prata med dom.

Hämd hummm, nåt jag förespråkar men jag vet ärligt talat inte om jag vågar... Skära sönder däcken? Punka sprej i avgasröret? Jag har många ideer men inte modet :(

Låt nån annan göra det åt dig då. Erbjud en alkis en 500:ing (ej moraliskt korrekt dock) eller en fattig student.

enduroemil skrev:
2207486 Jag ska ner till polis stationen i morron och prata med dom.

skära sönder däcken låter lite för mycket fjolleri över det hela, varför skutta runt med vasst föremål då har en (hård?) crossstövel på din fot till dit förfogande som kan råka glida snett och buckla bilen en tidig morgon då ägaren snarkar som en stock.

Igentligen tycker jag du ska låta bli allt jag skrev ;) Prova polisen först.. är det så att dom nu agerar som dom brukar (mest troligt) så får du helt enkelt vänta tills du möter dom nästa gång.. svinar dom fortfarande är det bara att sätta din stövvel i sidan på bilen och hoppas på det bästa. :3freak

Vid eventuell hämndaktion är det nog klokast att du inte har pratat med farbror blå innan.. :rolleyes: Jag förstår att det känns jävligt, särskilt om du kommer råka på sattyget igen, men att hämnas lär nog knappast förändra något till det bättre.. prata lite civiliserat med honom om du träffar'n..

Muppi skrev:
2207513
Prova polisen först.. är det så att dom nu agerar som dom brukar (mest troligt) så får du helt enkelt vänta tills du möter dom nästa gång.. svinar dom fortfarande är det bara att sätta din stövvel i sidan på bilen och hoppas på det bästa. :3freak

Polisen ska jag prata med men jag tvivlar att dom kommer att göra nåt.

Jag ska prova att "råka" åka förbi samma bil igen och se vad han gör. Då kanske han är ensam, jävlas han så är det cross stövelns som gäller :yoparty

Det där med att anlita en fattig student. Jag är en fattig student så jag får nog anlita mig själv...

Jone Ass skrev:
2207523 Vid eventuell hämndaktion är det nog klokast att du inte har pratat med farbror blå innan.. :rolleyes: Jag förstår att det känns jävligt, särskilt om du kommer råka på sattyget igen, men att hämnas lär nog knappast förändra något till det bättre.. prata lite civiliserat med honom om du träffar'n..

Ska jag hämnas så komer jag nog vänta en månad eller två så att han inte fattar att det var jag :hihi plus att jag hinner samma mod :näsblod

En gång ingen gång.... gör han det igen, kebab av däcken lr liknade

Last edited:
Äh, släpp det helt tycker jag.

Situationerna du beskriver upplevdes förmodligen helt annorlunda i bilen. Man hamnar lätt tätt bakom om man tycker att framförvarande kör för sakta. Omkörningen i stan var antagligen tänkt att gå fort, föraren tänkte inte på att bilen inte slutar bakom förarstolen.

Det du kunde gjort var att berätta för föraren att han höll på att preja dig, då när han klev ur bilen.

Släpp förbi eller kör ifrån fordonen bakom om du tycker det är obehagligt med dem nära.

enduroemil skrev:
2207437 Fy fan för bilar.
Det här handlar inte om gubbar i kepps som inte kan köra utan om unga killar utan kontrol.

Jag kunde ha blivit illa skadad.

Historien i korta drag:

På landsvägen.
Vägen är en vanlig svensk 70km/h väg med skog runt omkring. Bra marchfart ligger runt 80km/h.Jag åker i lagom fart med en bil framför mig som håller ungefär samma fart. Jag håller bra avstånd för att jag ska krocka om dom tvärnitar. Bakom mig så närar sig en röd bil, den här bilen lägger sig precis bakom mig så skulle jag tvärnita så skulle han köra in i mig. Så jag visar att han ska hålla avtåndet lite, trycker på bromsen lite för att visa vad jag menar. Det funkar en liten stund men sen är han där igen med samma kort avstånd. Sen kör han om och försvinner efter någon kurva inte mer med det kan man ju tycka.

Inne i "stan"
Nynäshamn där jag bor är ingen stor stad så man behöver aldrig göra som i Stockholm när man ska vänta vid traffik ljusen. Men nu är jag arg och upprörd och vill bara hem så jag åkerförbi kön för att komma först i kön vid korsningen. I kön står samma röda bil som tidigare kört om mig... Det märker jag försent tyvär, så jag åker förbi den bilen och fortsäter genom "stan" för att åka hem. Jag märker att den bilen följer efter mig.

Klimax
Bilen är tillbaka precis bakom mig och enu närmare känns det som. Nu vet jag att han gör det bara för att jävlas. Jag gör några inbromsningar för att markera att han inte ska åka så nära men han fortsäter. Jag ökar farten han ökar farten och tänker köra om, han kör om och prejar mig! Det är ju roligt mitt inne i stan med en massa andra bilar som står parkerade. Jag var 50 cm från att åka in i en parkerad bil. Det kunde ha gjort ont. Tanken att säta cross stöveln i bildören va frestande men jag var rädd för senare hämdaktioner, dom är 3 i bilen och jag är ensam.

Slutet
Han svänger till vänster och jag fortsäter rakt fram en liten bit och vänder för jag hade sett min halvbrorsa och en av hans kompisar. Dom hade sett hela klimaxet så jag tänkte snacka lite med dom. Men först tänkte jag se vart bilen tog vägen. Bilen står parkerad ca 50 meter bort för ägaren bor kanske där. Alla i bilen klivver vargefall ut och går in i olika portar i närligande hus

Det slutar med att jag pratar lite med min halvbror och hans polare som undrar vad som hände så jag drog samma sak som ni nu kan läsa.

Vad ska jag göra nu?
Jag har bilens reg nummer och jag vet vart den står.
Polis anmäla?
"Öga för öga, tand för tand" metoden?
Låta det vara?

Om det är så att ägaren till bilen (ung kille ca 22 skulle jag tro) bor i stan så lär det inte var sista gången man stöter i hop med honom och bilen. Min stad är inte så stor nämligen.

Just nu är jag bara upprörd och behövde skriva av mig. Så trött på "coola" killar i bilar.

Jag tycker att du ska polisanmäla även om det nu inte ger nått, sen att du själv "ger dig på" hans egendom (läs bil) gör ju bara att du sänker dig till deras nivå vilket jag inte tror känns så önskvärt för dig ..

Idioter finns det överallt och det är bara att acceptera .. tyvärr

Eftersom du har skrivit hela storyn här så gör du nog klokast i att låta blir några hämd auktioner! Skippa polisen me´!

:mad: Åk hem till han :mad: :4skrika Berätta för honom precis vad du tycker, att han kör som en/ett jävla........... osv! Blir han våldsam så :fatta! klipp till honom. Får du stryk anmäl honom för misshandel!

Gör de ända rätta....
Prata med honom... säg att du ogillade hans avstånd.
Därefter kan du börja tänka på om du ska gå vidare eller inte

Bearing skrev:
2207544 Äh, släpp det helt tycker jag.

Situationerna du beskriver upplevdes förmodligen helt annorlunda i bilen. Man hamnar lätt tätt bakom om man tycker att framförvarande kör för sakta. Omkörningen i stan var antagligen tänkt att gå fort, föraren tänkte inte på att bilen inte slutar bakom förarstolen.

Det du kunde gjort var att berätta för föraren att han höll på att preja dig, då när han klev ur bilen.

Släpp förbi eller kör ifrån fordonen bakom om du tycker det är obehagligt med dem nära.

På landsvägen hade jag en bil framför mig så vi körde i en normal fart både jag och den snälla bilen framför mig. Anledninge att han slickade mig i arslet va för att han skulle vara ball och visa sig för sina polare. Jag vart omkörd av han kom två stycken andra "street rejsers" efter den röda bilen. Dom va väll ute och rejsade tillsammans antar jag.

Han körde i kapp mig inne i stan så var det för att jävlas. Inget annat. Ingen missuppfatning om situationen.

Vad ska man göra?

Tycker att du borde ta ett samtal med denna kille, om vett,etikett och trafikvett.
Polisen kommer inte att bry sig ett dugg (SVÅRT att bevisa vårdlöshet i trafik, ord står mot ord).
Att hämnas låter även det lite töntigt, blir nog bara dig själv det drabbar i slutändan.
Det kommer alltid att finnas idioter i trafiken.
Sök upp killen ifråga och ställ honom mot väggen direkt. Berätta för honom om olycksrisken med att ligga för nära en hoj med bil.
Vad ska han göra?
Börjar han slåss DÅ har du anledning att anmäla honom.
Tror nog att han ber snällt om förlåt.

Lycka till och berätta gärna för oss hur det gick !! :fatta!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT