ARC svindyrt!

Goodstuff skrev:
Det är ju inte första gången du kastar skit mot ngt/ngn i ARC angående Anderstorps banan men inte vill sjunga ut hela klagovisan. Tycker du antingen lägger korten på bordet eller slutar komma med antydningar och dimridåer.

Det har försvunnit mycket pengar från banan under åren. Det har gjort mig förbannad för jag hade helst sett dom investerade i olika saker kring banan. Här i Anderstorp har vi inte mycket mer nöje än just banan. Och det finns inget skönare än att vakna till en ducce eller rajamäkis F1 bil sträcker ut på flygrakan. Därför ogillar jag en del (ingen nämd ingen glömd).

Bensin har tre pers sålt svart på banan. Tre personer som idag är väldigt viktiga där nere. Sånt ogillar jag, för det finns mycket att rätta till och investera i. Ta bara tex toalleterna. Dom fixade jag och några till för 10 års sedan men hur snygga är dom nu?

Sen kan vi ta upp det här med elen. 94-95 så gick det runt två män som började samla in pengar för el, tjejen i kassan blev chockad och frågade var dom fått så mycket pengar ifrån. Undrar hur många år det pågott innan det upptäcktes.

Dom beskyllde en god vän och f.d banchef på banan att ha förskingrat 300.000:-. Jag vet att inte han kunnat göra det, för det hade synts om han haft 300.000:-. Här är det återigen tre personer som beskyller honom. Det roligaste är att ingen rättegång vill hållas, undra varför. :rolleyes:

Till slut så ska jag nog nämna att jag känner tv f.d banchefer väldigt väl. Samt ordförande Mr. Stuart Davies.

Anderstorp kommer att bli den i särklass dyraste tävlingen i år, för mig i alla fall. Tankarna har funnits, och finns fortfarande, på att skita i det.

Själva anmälningsavgiften är ju inte så farligt ändå tycker jag, 1800:- mot 1600:- för dom andra SM tävlingarna. Skiljer ju bara 200 spänn... Jordnötter i sammanhanget...

Elen då? 200:-/dag. Kostade det inte 300:- för hela helgen fre-sön på Knudan? Alltså 100:-/dag? Halva priset? men ändå bara några hundralappar hit och dit...

Däremot är väl 1700:-/dag (inkl.el) för att träna lite i överkant? Blir ju iofs bara 1200:-/dag om man kör båda... Men ändå dyrt tycker jag.
Det är 2.400:- för två dagars träning.
Nu kommer jag inte ihåg vad det har kostat dom andra tävlingarna jag kört, men låg det inte på typ 3-400 spänn för fredagsträningen på Sviestad t.ex ? :va

Tror att om tävlingen inte legat som första tävlling på våren, så vore det många som skulle skita i dom första träningsdagarna... Nu behöver man ju all bantid man kan få....

Det är väl det som arrangören vet, att vi (även om vi klagar och gnäller) gladeligen betalar vilket pris som helst för att få utöva våran hobby..

(2000+200+200)+(1800+200+200) = 4.600 i bara avgifter.
1500 i soppa ToR, minst en uppsättning slicks 3000:-
9.100:- innan man ens kört en meter....

Jaja, hoppas vi får valuta för pengarna.... För det svider rätt ordentligt för oss som inte har så stor budget för racingen...
Vore trist att krasha sönder hojen första passet på torsdagen... :crash

Last edited:
Borde det inte ha funnits en inbjudan i IB om att ARC arrangerar träningsläger + SM-deltävling?

Ser bara en inbjudan om den Danska premiären på Knutstorp där och nästa nr av IB kommer ut 7 april vilket är samma som senaste datumet för att betala in för ARC. Alla har kanske inte tillgång till internet eller vet om och var man ska sitta och söka igenom för att se om det finns någon som arrangerar tävlingar. Vi som har licens betalar ju en summa för att ha IB som ett officiellt organ till att få info om tävlingar mm och alla får den hemskickad.

Elpriset..

För fyra dagars elanvändande 200 kr x 4 dgr =800 kr borde man kunna hyra ett eget elverk och kanske spara en slant oxå. Känns ju inte kul att gynna ockrare :fatta! , nog för att man måste ha elen men man behöver ju inte sko sig på oss redan ekonomiskt tungt belastade RR-förare :( .
Säsongen är ju lång och det är ju inte kul att behöva bränna så mycket stålar redan på första rejset.

Kanske någon här på forumet som har eget elverk som kan parta med mig och spara en slant.

blade00 skrev:
För fyra dagars elanvändande 200 kr x 4 dgr =800 kr borde man kunna hyra ett eget elverk och kanske spara en slant oxå.

rusta har små elverk på bensin, om jag inte minns fel så vare 8-900 för 700w eller nåt sånt..
inte direkt 10A men ändå ;)
//håkan

Zilversurfer skrev:
ARC borde skämmas, att dra in ( grovt räknat ) 600-750´ i träningsavgifter, startavgifter & El är ren ocker. Men ARC vet att många förare betalar, om det så hade kostat 3000,00 i bara anmälningsavgift. Vad får ni för detta? Inte ens publik, så ni har något att visa upp för Era sponsorer...

Det hade varit en helt annan sak om alla funkisar skall ha betalt, dyr banhyra ( endast arrende i dagsläget), polisbevakning, stor marknadsföring etc.

Visst - vi vet alla att det är dyrt att köra RR, men ibland är det löjligt...
Ursäkta men. ARC betalar visst hyra för banan...
Det är också löjligt dyrt att driva en racerbana. Många är det som ska ha betalt...

Therudeboy skrev:
Bensin har tre pers sålt svart på banan. Tre personer som idag är väldigt viktiga där nere. Sånt ogillar jag, för det finns mycket att rätta till och investera i. Ta bara tex toalleterna. Dom fixade jag och några till för 10 års sedan men hur snygga är dom nu?
Till slut så ska jag nog nämna att jag känner tv f.d banchefer väldigt väl. Samt ordförande Mr. Stuart Davies.
Hmm. Vem är du? Född 84 och gått runt och fixat toaletter för 10 år sen? Som 11-åring? Citerar kände rr-profilen Håkan Olsson: "Kan du inte stå för vem du är så kan du lika gärna hoppa" (Helsingforsbåten på väg till NM i Motopark 1996. Vi stötte på Percy Nilegård som var lite dum...) :7peta

Bollox skrev:
Hmm. Vem är du? Född 84 och gått runt och fixat toaletter för 10 år sen? Som 11-åring? Citerar kände rr-profilen Håkan Olsson: "Kan du inte stå för vem du är så kan du lika gärna hoppa" (Helsingforsbåten på väg till NM i Motopark 1996. Vi stötte på Percy Nilegård som var lite dum...) :7peta

10 år var väl att ta i, runt 98-99 var det nog däremot. Kanske var mer ändå, men hjälp till med dom har jag gjort. Alla flaggorna är omfärgade här hemma i samma veva.

Vem jag är, har mindre betydelse.

Therudeboy skrev:
Det har försvunnit mycket pengar från banan under åren. Det har gjort mig förbannad för jag hade helst sett dom investerade i olika saker kring banan. Här i Anderstorp har vi inte mycket mer nöje än just banan. Och det finns inget skönare än att vakna till en ducce eller rajamäkis F1 bil sträcker ut på flygrakan. Därför ogillar jag en del (ingen nämd ingen glömd).

Sen kan vi ta upp det här med elen. 94-95 så gick det runt två män som började samla in pengar för el, tjejen i kassan blev chockad och frågade var dom fått så mycket pengar ifrån. Undrar hur många år det pågott innan det upptäcktes.

Dom beskyllde en god vän och f.d banchef på banan att ha förskingrat 300.000:-. Jag vet att inte han kunnat göra det, för det hade synts om han haft 300.000:-. Här är det återigen tre personer som beskyller honom. Det roligaste är att ingen rättegång vill hållas, undra varför. :rolleyes:

Kan du komma med fakta? Svepande anklagelser är inget som visar något öht.....

Therudeboy skrev:
10 år var väl att ta i, runt 98-99 var det nog däremot. Kanske var mer ändå, men hjälp till med dom har jag gjort. Alla flaggorna är omfärgade här hemma i samma veva.

Vem jag är, har mindre betydelse.

Som sagt. Stå för vem du är och vad du säger. Fegt att bara slänga skit på folk på det någorlunda anonyma internet. Men det är nog inga större problem att ta reda på vem du är...
Det är jävligt allvarliga anklagelser du kommer med...

Bollox skrev:
...
Det är jävligt allvarliga anklagelser du kommer med...

Jag har bara ventilerat vad jag hört/vet. Det tycker inte jag är allvarligt, det är mina åsikter.

Therudeboy skrev:
Jag har bara ventilerat vad jag hört/vet. Det tycker inte jag är allvarligt, det är mina åsikter.

Du anklagar tre personer för att ha sålt bensin svart. Du påstår att det har fösvunnit mycket pengar från banan. Du påstår att din kompis skulle ha blivit beskylld för förskingring men antyder att pengarna har försvunnit någon annanstans. Ur det du skriver kan man dra slutsatsen att du pekar ut samma 3 personer för allt. Av alla dom du anklagar har du namngett 2. Eller det kanske inte hör ihop alls? :confused: Beror på vem du räknar som "väldigt viktig". Är jag en av dom "viktiga"?
Vidare påstår du att du känner ordförande Mr. Stuart Davies. Ordförande för vad? Och varför blandar du in honom överhuvudtaget? Är han också anklagad för något eller antyder du att dina "uppgifter" skulle komma från honom?

Jag anser att du pratar skit. :7peta Det är min åsikt :fatta!

Therudeboy skrev:
Att påstå att nån förskingrat från banan är en anklagelse som kan leda till åtal för förtal. Hur banan drivs har du som privatperson inget som helst med att göra, det är företagsmässiga grunder som avgör vad som ska göras eller inte. Om du hade ägt anläggningen hade du fått bestämma vad som skulle underhållas. Din "ventilering av åsikter" är skvaller, inget annat.

Bollox skrev:
Jag anser att du pratar skit. :7peta Det är min åsikt :fatta!

Great, bra att du har åsikter. Jag lägger ner min diskution, har ändå ingen fakta som kan bevisa allt så det blir bara pinsamt om man fortsätter.

Therudeboy skrev:
Kommunen äger banan, jag betalar skatt då tycker jag att jag har rätt att säga vad jag tycker börs underhållas.
Kommunen arrenderar ut banan, därför har du inte med saken att göra oavsett hur mycket skatt du betalar. Banan är inte din personliga egendom. Om kommunen anser att den missköts så står det berörda personer på kommunen fritt att stämma arrendatorn på ersättning för värdeminskning.

Therudeboy skrev:
Great, bra att du har åsikter. Jag lägger ner min diskution, har ändå ingen fakta som kan bevisa allt så det blir bara pinsamt om man fortsätter.
Om du nu känner så många "viktiga" personer tycker jag du ska be dom uppmärksamma samtliga i verksamheten inkl de du/ni misstänker för förskringring e.d. på just dom misstankarna. Samt se till att fixa hållbara rutiner/bokföring för hantering av inkomna pengar (som verkar saknas :3freak ).

Tillfället gör tjuven heter det, & finns det pengar med dålig koll på (som ofta i sådana här mindre kontrollerade verksamheter) så finns alltid risken för att någon med taskig ekonomi/spelmissbrukare e.d. får korn på dom.
I innebandyföreningen jag spelar under åkte kassören taxi & tatuerade sig för ca 50 k-bagis ur kassan, ...slutspelet fick ställas in! (& han åkte på kåken). Nästa år samma visa med nästa UFO som spelade bort pengarna :3freak .

...jag har iaf inte lust att betala pengar till någon klåfingrig skurk (om sådan skulle existera, ...rusande kostnader kan ju definitivt vara symptom på sådant).

Visst är man sugen på att köra tävlingen! inget snack om saken faktiskt!

MEN, första tävlingen och minst 10000:- ur racekassan går direkt

A-torp är säkerligen en trevlig banan att åka på, sist jag var där var det 4:a grader o regn så det ska väl inte sägas att jag kört där för mycket...

Så för min del, blir det att snällt stå över den tävlingen, men inga tårar för det, det hade säkert bara blivit blaha av det hela ändå ;)

Får väl bli Falkenberg som blir 1:a tävlingen istället
//håkan

håkan skrev:
Så för min del, blir det att snällt stå över den tävlingen, men inga tårar för det, det hade säkert bara blivit blaha av det hela ändå ;)
//håkan
Trist att det ska vara sådär... :( Det är säkert likadant för många andra.
Men som jag sagt tidigare, det kan bli färdigåkt på anderstorp för alla. Varför? Jo eftersom överlåtandet av arrendet gick till som det gjorde, tänker nuvarande arrendator, SCS, kräva betalt av A-ringen för allt som dom äger, dvs det mesta som står på marken. 15 miljoner... Annars säljer dom det till någon annan, vilket är helt rätt! :finger Citat ur lokaltidningen Västboandan:
"Kvar av själva banan blir då en massa asfalt som någon tokig fan har spritt ut i mossen Och på den asfalten får inga tävlingsfordon köra innan den återställts enligt de säkerhetskrav som gäller"

Jag kan redan höra jublet här i bydgen... :kulspruta

Bollox skrev:
Trist att det ska vara sådär... :( Det är säkert likadant för många andra.
Men som jag sagt tidigare, det kan bli färdigåkt på anderstorp för alla. Varför? Jo eftersom överlåtandet av arrendet gick till som det gjorde, tänker nuvarande arrendator, SCS, kräva betalt av A-ringen för allt som dom äger, dvs det mesta som står på marken. 15 miljoner... Annars säljer dom det till någon annan, vilket är helt rätt! :finger Citat ur lokaltidningen Västboandan:
"Kvar av själva banan blir då en massa asfalt som någon tokig fan har spritt ut i mossen Och på den asfalten får inga tävlingsfordon köra innan den återställts enligt de säkerhetskrav som gäller"

Jag kan redan höra jublet här i bydgen... :kulspruta
Ja det stämmer, dom har klantat sig ordentligt denna gång.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman