ARC svindyrt!

Den som lever får se...
Frågan är hur intresserat ett kommunalt bolag är av att köra racing där, särskilt med tanke på allt som hänt förr...
Man förstår ju också varför de inte plöjt ner mer pengar i anläggningen när man inte äger banan.

Kiosken skrev:
Den som lever får se...
Frågan är hur intresserat ett kommunalt bolag är av att köra racing där, särskilt med tanke på allt som hänt förr...
Man förstår ju också varför de inte plöjt ner mer pengar i anläggningen när man inte äger banan.

Kommunen kan inte vara intresserad alls, iallafall inte om man snackar om industriområde istället för motorbana som det sagts innan. Bästa hade varit ifall nu Anderstorp Racetrack AB köpt upp hela banan av SCS samt kommunen och verkligen gjort något mer än bara skola. Utan motorbanan har vi inget alls här som kan tänkas locka turister, banan är ändå det som satt Anderstorp på kartan och får inte försvinna!

Ifall inte kommunen säljer så tycker jag dom borde börja bidra med mer pengar så man kan få ingång hela banan igen. Vi minns väl alla Vm-tävlingarna som var här förr? Saknar sånna folkfester även om man inte var så gammal när dom gick här.

*LOL* "bara ett bit asfalt i en mosse" som inte användas till något. Tja, ska scs fylla grusgroparna med betong istället? Vart har de investerat 20 miljoner på banan sen 1998?
Sen är det väl klart att SCS ska ha betalt för de grejer de verkligen lämnar kvar, men skulle tro att man skramlar med tunnorna rejält nu för att trissa priset på det lilla man lämnar kvar.

oFFkeFF: Det ligger lekakulor på banan för över 3 miljoner svenska riksdaler. Där har du en stor investering.

Therudeboy skrev:
oFFkeFF: Det ligger lekakulor på banan för över 3 miljoner svenska riksdaler. Där har du en stor investering.

Alltså, jag tror ju inte att SCS inte stoppat in pengar. Men tycker fortfarande det låter som ett företag som är surt för att de inte vann bjudningen på ett arrende.
A-ringen är väl inte dummare än att de hyr ut till den som betalar bäst?

oFFkeFF skrev:
Vart har de investerat 20 miljoner på banan sen 1998?

De menar säkert omsättningen, och då blir det ca 3 mille per år, och då kan man i sin tur konstatera att det säkert är intäkter från SM i roadracing... :D

oFFkeFF skrev:
Alltså, jag tror ju inte att SCS inte stoppat in pengar. Men tycker fortfarande det låter som ett företag som är surt för att de inte vann bjudningen på ett arrende.

Jag tycker också att det låter som dom är sura över det. Men som du säger den som betalar bäst får ju det. Dock om det nu är lite av ens livsverk så hade nog du och jag också blivigt sura. Men det finns ju alltid anledningar som man som privatperson inte vet något om.

Har ju varit tjafs om betalning i tid av hyra och grejer förr. Kanske var det de som fick A-ringen till att låta A-torp Racetrack AB ta över. Iofs kanske inte det varit SCS utan ARC, jag är inte insatt i vem som hyr eller ej.

Sen så har Eurosport betalar någon miljon (två tror jag) för att dom skulle kunna hålla GTR tävlingen där nere. Så alla investeringar är inte deras.

Jag hoppas iallafall på att det nya bolaget skall göra allt för motorbanan genom att fixa dit riktigt stora tävlingar igen. BPR,Superracing weekend,VM,EM osv, men då också med mycket reklam.

oFFkeFF skrev:
Men du förstår att kommunen FRÅGADE inte ens SCS, om dom ville fortsätta arrendera, eller talade om att det fanns en annan intressent. Det skedde helt och hållet i tysthet och bakom ryggen på alla. Inklusive ARC och SCS. :mad:
SCS och ARC har länge försökt köpa marken just för att dom ska kunna våga bygga till osv, för att den skulle kunna jämföras med vilken superbana som helst. Kommunen (A-Ringen) har vägrat. Varför? :va Kanske för att dom vill att det ska tystna från Scandinavian Raceway, och vill att alla ska börja cykla istället. Helst på den helt vansinniga, 15+ km långa cykelvägen mellan Gislaved och Hestra som Agne Sahlin bla lyckades få byggd, och vilken jag, på 10 år, aldrig sett någon använda. Tja, dom vill kanske börja arrangera cykeltävlingar på banan istället. Det är ju tyst och fint. Sen kan deras kompisar sitta på läktarna och titta på. Tänk va spännande! :rolleyes:

Kan du tänka dig vilka enorma belopp det kostar att driva en sådan anläggning som Anderstorp? Alla uppgraderingar, alla rättegångar och annat tjafs om buller? Alltså det har plöjts ner pengar utan att det syns något vidare. Underhåll kräver massor med pengar. Alla nya räcken, skyddsnät, däckbarriärer och liknande. Det är ingen hyrkartbana vi pratar om här.

Last edited:
Therudeboy skrev:
Sen så har Eurosport betalar någon miljon (två tror jag) för att dom skulle kunna hålla GTR tävlingen där nere. Så alla investeringar är inte deras.
Jag hoppas iallafall på att det nya bolaget skall göra allt för motorbanan genom att fixa dit riktigt stora tävlingar igen. BPR,Superracing weekend,VM,EM osv, men då också med mycket reklam.
Haha, jodu... Bara ett tillstånd från FIA för att få köra en internationell tävling kostar en rejäl slant. Sen varifrån pengarna har kommit har ingen som helst betydelse. Om jag ger dig 100 kronor, vems är pengarna då?

Hmm undrar om den nya "arrendatorn" har 30 års internationella erfarenheter av tävlingar och kontakter? Du vet, det finns en hel del konkurrens om att få köra stora tävlingar. Det är inte vem som helst som får, eller ens kan göra det.
Om man är kompis med chefen brukar man ha lättare att få jobb, vet du väl?

"Dock om det nu är lite av ens livsverk så hade nog du och jag också blivigt sura." Vad nu då? :va Du som så flitigt kastat skit på dessa personer, har du helt plötsligt fått samvetskval eller försöker du släta över det du skrivit tidigare?

För övrigt: Dom är inte sura, dom är alldeles för "stora" män för att bli sura. Dom klagar inte och hänger inte läpp heller. Men det är väl klart som fan att dom inte tänker tacka en som precis har våldtagit dom i :arsele Är det fult och kriminellt att se om sitt eget hus? (Läs ta tillbaka en del av sina privat investerade pengar?) Om du hyr en lägenhet, möblerar den osv. Sedan blir du vräkt utan förvarning, till förmån för en, i hyresvärdens tycke, bättre person. Skulle du lämna kvar dina möbler och ägodelar då?

oscar skrev:
De menar säkert omsättningen, och då blir det ca 3 mille per år, och då kan man i sin tur konstatera att det säkert är intäkter från SM i roadracing... :D

Nejnej, du har fel. Dom 20 miljonerna var intäkterna från FÖRRA årets SM. Eller så delar man det med ca 200 och kommer lite närmare sanningen... :rolleyes:

Jag önskar personligen att det arrangeras ett "Tack för alla dessa glädjefyllda år av motorsport som Scandinavian Raceway skänkt oss -Rally" i höst. PÅ motorbanan. Jag skiter i om det kommer att köras något mer efter det. Jag anser att vi är skyldiga Bertil och Peter Sanell det, efter allt det de har gjort för Racingfolket

Jag känner mig väldigt vemodig för att inte längre, efter detta året, kunna göra det jag tycker så mycket om, att få känna alla hästkrafter nerför flygrakan, ljudet, lukten, spänningen... :(

Therudeboy skrev:
Kommunen kan inte vara intresserad alls, iallafall inte om man snackar om industriområde istället för motorbana som det sagts innan. Bästa hade varit ifall nu Anderstorp Racetrack AB köpt upp hela banan av SCS samt kommunen och verkligen gjort något mer än bara skola. Utan motorbanan har vi inget alls här som kan tänkas locka turister, banan är ändå det som satt Anderstorp på kartan och får inte försvinna!

Ifall inte kommunen säljer så tycker jag dom borde börja bidra med mer pengar så man kan få ingång hela banan igen. Vi minns väl alla Vm-tävlingarna som var här förr? Saknar sånna folkfester även om man inte var så gammal när dom gick här.
Anderstorp Racetrack tänker inte och kommer inte köpa ett skit. Dom har ett hyresavtal på en raceklar bana. Det skulle inte förvåna mig mycket om det visar sig vara en bluff, hela iden med gymnasie och så.

"Men den som lever får se" är ett vist uttryck...

Bollox skrev:
Haha, jodu... Bara ett tillstånd från FIA för att få köra en internationell tävling kostar en rejäl slant. Sen varifrån pengarna har kommit har ingen som helst betydelse. Om jag ger dig 100 kronor, vems är pengarna då?

Hmm undrar om den nya "arrendatorn" har 30 års internationella erfarenheter av tävlingar och kontakter? Du vet, det finns en hel del konkurrens om att få köra stora tävlingar. Det är inte vem som helst som får, eller ens kan göra det.
Om man är kompis med chefen brukar man ha lättare att få jobb, vet du väl?

"Dock om det nu är lite av ens livsverk så hade nog du och jag också blivigt sura." Vad nu då? :va Du som så flitigt kastat skit på dessa personer, har du helt plötsligt fått samvetskval eller försöker du släta över det du skrivit tidigare?

För övrigt: Dom är inte sura, dom är alldeles för "stora" män för att bli sura. Dom klagar inte och hänger inte läpp heller. Men det är väl klart som fan att dom inte tänker tacka en som precis har våldtagit dom i :arsele Är det fult och kriminellt att se om sitt eget hus? (Läs ta tillbaka en del av sina privat investerade pengar?) Om du hyr en lägenhet, möblerar den osv. Sedan blir du vräkt utan förvarning, till förmån för en, i hyresvärdens tycke, bättre person. Skulle du lämna kvar dina möbler och ägodelar då?

Inte så jag menade heller, bara det att alla investeringar är inte enbart deras. Klart det kostar pengar, det är jag mycket väl medveten om.

Dom har säkert mindre kontakter än vad dom gamla erfarna har. Men dom har lika stora chanser att bygga upp stora kontakter så dom också en dag kan ha stora tävlingar här.

Inget samvetskval eller försöker släta över något. Jag talar bara om att även jag skulle bli allmänt förbannad om någon skulle ta ifrån mig mitt livsverk. Hade inte du blivigt det?

Jag har inte sagt något om att det skall stanna kvar nåt där nere. Klart som fan att jag med hade tagit med mig det jag anser vara mitt. Ett hus där vi bott så klippte till och med folket upp blommorna ur landen där dom flyttade. Dom blev i princip lika rövknullade som SCS verkar ha blivigt. (nej ingen baktanke där heller)

Sen vem av alla parter man ska lyssna på vet jag inte. Jag hoppas iallafall på bättre tider, inte bara för banan. Utan för turismens skulle också.

Bollox skrev:
Anderstorp Racetrack tänker inte och kommer inte köpa ett skit. Dom har ett hyresavtal på en raceklar bana. Det skulle inte förvåna mig mycket om det visar sig vara en bluff, hela iden med gymnasie och så.

"Men den som lever får se" är ett vist uttryck...

Enligt tidningen så är ju inte det klart, eller sitter du på massa inside information kanske? Du får gärna tala om mer om du nu vet något.

Therudeboy skrev:
Enligt tidningen så är ju inte det klart, eller sitter du på massa inside information kanske? Du får gärna tala om mer om du nu vet något.
Insideinfo är väl din starka sida? :rolleyes:

Nr:18 skrev:
Insideinfo är väl din starka sida? :rolleyes:

Nu var det ju inte de, det handlade om. Nu var det ju jag som ville veta om han visste något mer än tidningarna skriver. Många i Anderstorp som vill veta hur det kommer att bli, alla hatar inte motorbanan!

Therudeboy skrev:
Nu var det ju inte de, det handlade om. Nu var det ju jag som ville veta om han visste något mer än tidningarna skriver. Många i Anderstorp som vill veta hur det kommer att bli, alla hatar inte motorbanan!
Vad jag "vet" är det som alla vet, dvs det som står i tidningarna. Om jag vet något som inte alla vet, kan det kanske kallas för insideinformarion. Det är inga hemligheter, och inte behöver man vara med i en speciell självbeundranklubb heller, det är ren fakta, utan skönskrivningar, lögner osv. Jag vet absolut inte allt av vad som händer, och jag vet inte ett skit av vad som kommer att hända. Jag vet att jag inte är Nostradamus. Jag vet att alla inte hatar motorbanan. Jag skiter i om jag vet något som "allmänheten", dvs du, vill ha reda på. Det är inte min plikt att upplysa om det. För ingen kan göra något ändå. Du snackar ju skit, helt öppet, om arc ändå, så ävenom jag skulle veta något "smarrigt" så skulle jag aldrig i helvete tala om det för dig. Vet det. :7peta

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...