Arbetstemp på oljan?

gasolis

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
RM250
Någon som vet vilken normal arbetstemperatur oljan har
i en luft/oljekyld 1100R-motor?

gasolis skrev:
Någon som vet vilken normal arbetstemperatur oljan har
i en luft/oljekyld 1100R-motor?

Upp till ca 110 grader, dvs så att topplock och cylinder fräser lite lätt. Oljan får inte koka, då lär du byta den på stört.

andersbrink skrev:
Upp till ca 110 grader, dvs så att topplock och cylinder fräser lite lätt. Oljan får inte koka, då lär du byta den på stört.

Slangen jag ev ska använda till toppsmörjningen har + 80 grader som "gräns".
Kanske läge att ta nån med lite högre värmetålighet alltså?

Välj en slang med högre värmetolerans, kontrollera även att slangen klarar trycket och är avsedd för het olja. Det är en djungel bland slangar, ring t.ex. till Hiflex om du behöver professionella råd Tel 035-14 44 00, http://www.hiflex.se/

Vore himla tråkigt (och farligt) om slagen ger upp när du är ute och kör.

Silwer skrev:
egentligen är det bra jävla snålt att inte moderna sporthojar kan ha en tempmätare för oljan.

Om du hade en sån, skulle du sitta å titta på den hela tiden istället för att koncentrera dig på körningen :va

Ser nog hellre att jag har en tankmätare istället för en lampa :gnissla

Deadmetal skrev:
Om du hade en sån, skulle du sitta å titta på den hela tiden istället för att koncentrera dig på körningen :va

Ser nog hellre att jag har en tankmätare istället för en lampa :gnissla

nja jag skulle fatat när hojen óljan är varm nog för att det ska gå att gasa, kylvätskan värms upp fortare så man är ju alltid lite osäker på oljetempen.

Silwer skrev:
nja jag skulle fatat när hojen óljan är varm nog för att det ska gå att gasa, kylvätskan värms upp fortare så man är ju alltid lite osäker på oljetempen.

Jag har oljetempmätare i bilen. Oljar tar typ tre gånger så lång tid/sträcka för att komma upp i "arbetstemp" som vattnet. Men sånt beror nog lite vart givarna sitter oxå.

jag har oljetemp mätare på min hoj, monterat av mig. Tycker jag är bra att ha.

Min olja blir 90-105grader varv beroende på hur jag kör. Detta är då med en vattenkyld 750 motor. Hur varm en oljekyld blir får jag nog svar på snart.

Rent allmänt: Motorolja kan bli betydligt varmare utan att det är kris. 130-140 t.o.m. uppåt 160-170 gr inga problem i sig om det är korta stunder. Över 130 hela tiden så åldras oljan fort o behöver bytas ofta.
Högsta tempen är på returen från att ha smort motorn, dvs. i princip i sumpen.
/u

Last edited:
Suz 750RW har väl en vattenkyld oljekylare (sitter mellan filtret och blocket). Beror kanske på årsmodell men jag vet att dom har det från -96 och framåt. Egentligen heter det ju värmeväxlare.
Läget är att om oljekylaren är vattenkyld så är oljekylningen rätt väl kontrollerad, oljan värms ju upp ung samtidigt som vattnet, dvs oljan värms av vattnet under uppvärmningsfasen. När sen oljan tenderar att bli varmare än vattnet så kyls den av vattnet. Med andra ord kan inte oljetempen variera lika mycket som på en luftkyld knarr (med eller utan o-kylare).

Nä min 750Rw 92a har inget för oljekylning. Endast vatten. Men hur 93 eller nyare är vet jag ej. Ska för säkerhets skull kolla på min kylare hur det är.

Ok oljan blir alltså "rätt varm". Bör då kanske ta en annan slang med
högre värmetålighet då den jag har nu som sagt var har en övre gräns
på +80 grader. Slangen har ju en säkerhetsmarginal men det är ju rätt
osmart att chansa + vara orolig på åkturerna dom där stekheta sommar-
dagarna.

En till fråga: Vilket oljetryck är det (i min maskin)?

Kolla i handboken. Men jag skulle uppskatta att reducerventilen öppnar vid sisådär 3-4 kg. Men slangen ska ju tåla minst 8-10 kg om du ska känna dig säker.

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...