arbetslös

Bandittjej

jag vill inte ha vinter
Gick med
18 Jul 2006
Hoj
Bandit 1200 S
blir arbetslös imorgon :huvet vad ska man göra nu
måste hitta nytt jobb men vad vill man jobba med nu ?
vad gör andra för att komma fram till vad man vill göra resten av sitt arbetsliv ?
skulle vilja använda det jag lärde mig nu när röris gick bort , men det finns inte som yrke
någon som har några bra ideer ?

Hur gammal är du? Vad för gymnasieprogram gick du?
Hur många år har du jobbat?

Jag började mitt yrkresliv genom att sommarjobba på sjukhuset som 16 åring, jag gav det en chans trots att jag tyckte det va oerhört jobbigt då en förälder hade gått bort nga år tidigare o ett sjukhus var sista stället jag ville vara på. Märkte snabbt att det går att påverka och kände mig oerhört uppskattad så jag valde, trots alla uppmaningar att yrket inte var ngt att satsa på pga dålig lön, att läsa till läkarsekreterare. Tufft beslut dock då man måste kunna latin och medicinsk terminologi, skulle jag fixa det.. jag som under skolan blandade ihop bokstäver o skrev oerhört sakta för hand.

Vet inte vad som hände men tio år senare, nu när jag blickar tillbaka, så är jag oerhört glad att jag vågade satsa och följa mitt hjärta.

Jag hoppas att detta kan inspirera ngn ungdom att göra ngt som man verkligen vill, i längden att det viktigt att trivas me sitt yrkesval men på vägen dit får man vara beredd på att kanske jobba me ngt man inte alls gillar, jobbade under en period som tfnförsäljare ... inget vidare men det var ändå ett jobb.

Lönen går alltid att påverka så tidigare nackdel har jag vänt till en personlig utmaning..

Summan av det hela.. va inte rädd för att testa olika jobb o va beredd på att ta "skitjobb" under tiden.

lokförare behöver vi fler av :)

Last edited:
Till att börja ska du släppa tanken på vad du vill göra "resten av ditt liv". 2011 behöver man inte fundera på det. Fundera möjligen på vad du vill göra om 20 år, och lägg pusslet baklänges för att snitsla en bana så att du kommer dit. I många fall kan det kräva varierande erfarenheter vilket också ger dig roliga och varierande utmaningar. Är det för flaxigt kanske det rätta är att gå till ett bemanningsföretag och skaffa dig en headhunter?

Vill du bara ha en fast lön och regelbundna tider så är det superlätt. Lista de företag som ligger i rätt geografi, som verkar ha rätt kultur och personalpolitik och ta några dar och knacka dörr. Sladda dit, kliv in med ditt CV, presentera dig och förklara att du sonderat terrängen och kommit fram att du tror att de är vad du vill ha. Med den inställningen (om du är ärlig med det) så är du nästan säkert vad DE vill ha också. Då är det bara att vänta in det företag som först ska rekrytera. Brukar inte ta alltför lång tid att få nåt om du bara är aktiv och kör samma visa på tillräckligt många ställen.

Lycka till!

Skaffa ett eget företag och sköt dina egna affärer ist för att vara nån anställd "medleklass loser" som alla andra så ska du se att det löser sig!
Mycket jobb och tar ett tag men tills slut kanske du till och med blir rik! :tummenupp

Skaffa ett eget företag och sköt dina egna affärer ist för att vara nån anställd "medleklass loser" som alla andra så ska du se att det löser sig!
Mycket jobb och tar ett tag men tills slut kanske du till och med blir rik! :tummenupp

Eller så blir det som för 80% av småföretagarna. 12 timmars arbetspass 6 dagar i veckan, och 18000 efter skatt en bra månad :tummenupp

Ärligt talat är det nästan elakt att försöka påverka nån till att starta eget.

Det krävs oerhört mkt och ett enormt driv, har man det har du helt rätt. Äga är det enda sättet att bli rik idag. Poängen är att alla inte har det drivet, inget fel med det. Men att "lura" nån till att tro att "det löser sig" om man ger det tid är BS. Många hamnar i skiten varje år pga bristande självinsikt och dåliga affärsidéer.

Det finns faktiskt en hel hög människor vars högsta mål inte är att jobba 70 timmar i veckan och våndas över bokslut. Som faktiskt vill göra vad de ska och gå hem sen, utan att oroa sig för nästa månads orderingång eller det växande kundfordringarna och pissig likviditet.

Ska man starta eget ska man verkligen vilja det, och man ska verkligen TRO på och brinna för sin idé!

Hitta på något du gillar nu och jobba med det tills du tröttnar. Har funkat hela mitt yrkesverksamma liv. Att jag jobbat med allt möjligt mysko brukar mest ses som positivt av nya arbetsgivare.

(Nån som sett vår lilla julkampanj förresten?)

Nej? Köp en pryl för 500:- få med din BMW på köpet?:D

får jag inget nytt får jag väl köra lastbil :D

Varför inte?
Jag har provat en hel del jobb, och har svårt att sluta med att köra lastbil.
Visst blir man förbannad ibland på privatbilister samt en och annan kollega, men det är smällar man får ta.
Vilket annat arbete kan du glida omkring mitt i natten och spela musik på högsta volym, samt att få betalt för detta?

Iofs finns det ju en hel del fallgropar även i detta yrket. Distribution är något som jag inte vill jobba något mer med.

Körningen jag har nu är näst intill perfekt :yoparty.
Lossa på ett ställe. Lasta på max 2st ställen. Sedan åka hem och ställa bilen på åkeriet utan att behöva dra ut godset igen.

Last edited:
Ärligt talat är det nästan elakt att försöka påverka nån till att starta eget.

Det krävs oerhört mkt och ett enormt driv, har man det har du helt rätt. Äga är det enda sättet att bli rik idag. Poängen är att alla inte har det drivet, inget fel med det. Men att "lura" nån till att tro att "det löser sig" om man ger det tid är BS. Många hamnar i skiten varje år pga bristande självinsikt och dåliga affärsidéer.

Det finns faktiskt en hel hög människor vars högsta mål inte är att jobba 70 timmar i veckan och våndas över bokslut. Som faktiskt vill göra vad de ska och gå hem sen, utan att oroa sig för nästa månads orderingång eller det växande kundfordringarna och pissig likviditet.

Ska man starta eget ska man verkligen vilja det, och man ska verkligen TRO på och brinna för sin idé!

Jag håller med om allt du skriver, men med tillägget att man inte nödvändigtvis måste välja. Har själv drivit företag vid sidan av annat arbete, men då har ju företaget mest varit för att få erfarenhet som jag inte fått annars, inte för att bli rik i längden.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back