Arbetsgivares invändningar?

astrosmurf_79

Blå Racersmurf
Gick med
19 May 2006
Hoj
Blå kawa ZR 7S
Ngn som vet hur mycket ens arbetsgivare kan bestämma över vad man sysslar med på fritiden.
Jag köpte hoj förra året o genast vd:n fick höra det kom han o skällde på mig o sa att jag skulle sälja ... ögonaböj och om blev jag sjukskriven pga hojen ingen sjuklön från dom iaf sa han.
Klarade äntligen kortet nu i slutet på juni pga långa väntetider mellan uppskrivning o uppkörning, smällde in i ett broräcke i söndags så idag ringde han o skällde på mig och påpekade om diskussionen vi hade från förra året vad det gällde mitt nya intresse för jag blev ju sjukskriven 10 dagar som de ska pröjsa för + uppmanade mig att sälja hojen men jag sa nej o då vart han ju inte speciellt glad utan sa att sjukintyget ska han ha snarast kommer på måndag sa jag så det var ok.
Nu till själva frågan kan ens arbetsgivare tvinga en till en handling så som att sälja hojen eller få sparken?
Ngn som vet eller råkat ut för liknande problem?
Jobbar på ett mindre företag med ca 20 anställda och som sysslar med ytbehandling / kemisk processindustri.

Last edited:
ja du.. tror faktiskt inte dom har nått att göra me va man gör på fritiden...

min chef tyckte de va skitfränt då jag kom me nya hojen... de skulle provsittas och klämmas :) ibland har man de bra... :banana

Det ska han skita i. Gå till facket, om du är ansluten till dom, och hör vad de säger.

Om du är fotomodell får du inte tatuera eller pierca dig.

Om du är idrottsproffs kan du tvingas avstå riskabla äventyr.

Som lagerlelle eller målare kan han knappast ha nåt att invända. Står det i dina anställningsvillkor att du inte får?

/Henning!

En abetsgivare kan inte diktera vad du får göra på din fritid, vilka intressen du har eller vad du annars ägnar dig åt.

Att de skall betala din sjuklön är lagstadgat och inget de kan gåra något åt, det är inte ens förhandlingsbart (går ej att avtala bort så länge du är anställd och inte "hyrs in", konsultas el dyl.).

Läs LAS och när du ändå gör det, be din "VD" läsa densamma!

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM

astrosmurf_79 skrev:
2322301 Ngn som vet hur mycket ens arbetsgivare kan bestämma över vad man sysslar med på fritiden.
Jag köpte hoj förra året o genast vd:n fick höra det kom han o skällde på mig o sa att jag skulle sälja ... ögonaböj och om blev jag sjukskriven pga hojen ingen sjuklön från dom iaf sa han.
Klarade äntligen kortet nu i slutet på juni pga långa väntetider mellan uppskrivning o uppkörning, smällde in i ett broräcke i söndags så idag ringde han o skällde på mig och påpekade om diskussionen vi hade från förra året vad det gällde mitt nya intresse för jag blev ju sjukskriven 10 dagar som de ska pröjsa för + uppmanade mig att sälja hojen men jag sa nej o då vart han ju inte speciellt glad utan sa att sjukintyget ska han ha snarast kommer på måndag sa jag så det var ok.
Nu till själva frågan kan ens arbetsgivare tvinga en till en handling så som att sälja hojen eller få sparken?

Han kommer nog knappast ange det som skäl om han nu säger upp dig... Låter som om det är ett mindre företag du jobbar på?

Dags att gå med i facket tror jag.
Jag brukar inte vara den som hejar på folk att gå till facket men i ditt fall är det nog inte fel.

Vågar man fråga vad du jobbar med ?

astrosmurf_79 skrev:
2322301 Ngn som vet hur mycket ens arbetsgivare kan bestämma över vad man sysslar med på fritiden.
Jobbar på ett mindre företag med ca 20 anställda och som sysslar med ytbehandling / kemisk processindustri.

oavsätt fack eller inte, så finns det inte en chans han kan får rätt såvida det inte står i ditt anställningsavtal som någon tidigare nämde.

Du kan ju iallafall ringa till facket - oavsett om du är med eller inte.
Höra vad dom säger bara...

astrosmurf_79 skrev:
2322301

Nej han kan inte tvinga dig till något öht,
sparken kan du få men det lär du bara tjäna på
efter en runda i Arbetsdomstolen och dessutom ha jobbet kvar :)
Det är inte speciellt populärt att försöka sparka någon
pga en sjukskrivning, brukar typ krävas år av sjukskrivning
i kombination med misskötsel av jobbet för att kunna sparka någon.

Lucius skrev:
2322324 En abetsgivare kan inte diktera vad du får göra på din fritid, vilka intressen du har eller vad du annars ägnar dig åt.

Att de skall betala din sjuklön är lagstadgat och inget de kan gåra något åt, det är inte ens förhandlingsbart (går ej att avtala bort så länge du är anställd och inte "hyrs in", konsultas el dyl.).

Läs LAS och när du ändå gör det, be din "VD" läsa densamma!

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM

Helt rätt, Driver själv eget företag med få anställda.
Han är skylldig att betala ut sjuklön och kan ej säga upp dig på dessa grunder.
Men som det sagts här tidigare läl han ju inte uppge detta vid ev uppsägning.
Bara att konfrontera han och se vad han säger.

Spela in det på band när han snackar om det,sicken bra chef du har :3freak
Skaffa nytt jobb där du får göra vad du vill på fritiden :tummenupp

cleaner skrev:
Det är inte speciellt populärt att försöka sparka någon
pga en sjukskrivning, brukar typ krävas år av sjukskrivning
i kombination med misskötsel av jobbet för att kunna sparka någon.
Att sparka någon är svårt om de bara kommer till jobbet och gör sina timmar.
Är de frånvarande utan att höra av sig och ha fullgoda skäl är det lättare.

Vill man göra sig av med en anställd finns det enkla sätt som varken facket eller någon lag kan hindra.

:va Självklart så ska du ha sjukpenning även om sjukskrivningen råkar vara hojrelaterad.
Allt annat är bullshit.

Du kan hälsa din arbetsgivare att han skall ge fan i vad du sysslar med på din fritid.

Han har inte med det att göra.

Oavsett om du väljer att ha sex med djur eller köra hoj.

Han är ute på väldigt djup vatten med sådana uttalanden,vad du gör på arbetstid är hans problem,allt över det skall han skita i.

Jag skulle fråga var han finner lagligt stöd för sin fråga och sedan be han tänka över om det inte är dax att revidera din lön.

Last edited:
astrosmurf_79 skrev:

vilket j-vla skämt. Vi har en del hockeyspelare på mitt jobb och dem är skadade allt från några dagar till veckovis ibland. Cheferna säger inget, förvisso är vi lite fler än 20 anställda också. Han skall inte diktera vad du gör på din fritid. Det är farligt att hämta tidningen ur brevlådan på morgonen också.... :tungan

"Klarade äntligen kortet nu i slutet på juni pga långa väntetider mellan uppskrivning o uppkörning, smällde in i ett broräcke i söndags"

Arbetsgivaren kanske misstänkte att du inte var en lämplig förare.

Fack eller inte, platsar man inte i laget så åker man ut.

självklart måste det vara upp till arbetsgivaren vad man vill ha för arbetstagare.
det är ingen välgörenhet som bedrivs!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...