Arbetsförmedlingen

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Jag känner några som arbetsförmedlingen tvingat söka jobb, jobb som de saknat kvalifikationer för att kunna utföra, för jobbsökandets skull, en del har mått väldigt dåligt av det, nu uppdagas det när myndigheter får in mängder med okvalificerad ansökningar, självaste AMS-chefen säger att det är fel att söka jobb som man inte har kvalifikationer, hur går det ihop :va och vad kostar inte de okvalificerad ansökningarna den privata sektorn?

Allt fler arbetslösa söker jobb som de inte alls är kvalificerade för. Det visar en granskning av ett hundratal myndigheters personalavdelningar som Rapport har gjort.

"Tjena, jag såg er annons på AMS och tyckte det skulle verka tråkigt att jobba som konstruktör. Jag har inga av de meriter ni frågar efter utom de personliga. Försöker så gott som alltid se det positiva i saker och är ärlig. Förlåt mig om ni tycker att jag stjäl er tid men annars börjar bara min handläggare att gnälla."

http://svt.se/content/1/c6/55/53/38/feljobb1930.asx

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=554668&lid=puff_401865&lpos=lasMer

Skälet tros vara att arbetsförmedling-
arna ibland kräver att en arbetslös
måste söka ett visst antal jobb för
att få behålla sin a-kassa. -Det är
inte meningen att man ska göra så,
poängterar AMS direktör för Rapport.

Last edited:
Har sagt det innan och säger det igen. AMS är ett vuxendagis och inget annat.

Det är ju t.om bevisat att rekryteringsföretagen har bättre procentsats när det gäller att skaffa fasta jobb för folk. Så nu är det lika bra att lägga ner det och spara de x miljarder som det kostar svenska skattebetalare varje år.

Vuxendagis? människoförnedring är ett bättre ord, gäller hela landet tydligen, en bekant har tvingats belasta sjukvården pga den stressen, va billigt det blir.

Last edited:
Brorsan till min polares tjej blev arbetslös och skrev in sig på arbetsförmedlingen.
De anmälde då honom till någon kurs så att han skulle få jobb lättare!
Han orkade dock inte vänta utan försökte själv skaffa ett jobb så fort som möjligt och fixade helt själv ett jobb utan någon hjälp av ams.
När han gick dit och skulle berätta det för dom att han hade skaffat jobb och inte behövde gå kursen sa blev kärringen på ams nästan förbannad och sa att han var tvungen att gå på kursen ändå :va och att han inte kunde göra så. :rolleyes:

Ännu ett bevis på hur jävla tröga dom är!!

Var det inte Kalla Fakta eller något annat program som gjorde ett repotage om en kärring som gått samma "söka jobb" kurs ett 20 tal gånger?

Arbetsförnedringen... :cpparty :zpy

Det är ett ställe som jag totalt saknar förtroende för. Under de 3,5år som jag var inskriven där så tycker jag inte att det tillförde mitt liv ett skit.

Jamenvisst har jag gått en veckas jobbsökarkurs (Jobb@.nu som det heter för ungdomar här i stan). Men den tillförde inte mig något som jag inte redan visste.

Visst jag kanske var lite motsträvig eftersom att jag inte ville gå på datorteket och ta datorkörkort. Men varför skulle jag? Vad skulle ett datorkörkort tillföra mitt liv? Det höll inte min arbetsförmedlare med om och när jag började nämna något om vuxendagis som bara är till för att gömma arbetslösa så hotade han med att skriva ut mig från arbetsförmedlingen med en gång.

Och arbetsförmedlarna, man får ju en viss känsla av att det bara är tomtar som inte lyckats få arbete någon annan stans. Som han jag hade, jag tror inte att någon av de jag snackat med som också har haft honom tyckte att han var särskilt kompetent.

Eftersom att jag inte ville jobba med vård/omsorg, hotell/resturang, telemarketing/kundtjänst/support eller inom liknande brancher så var jag ju nästan helt diskvalificerad från att någonsin kunna få ett arbete. När jag en gång nämnde vad jag skulle vilja jobba med, då bara skrattade han åt mig i telefonen samt berättade det för sin kollega som han även hade i närheten då.

En tjej jag pratat med vill väldigt gärna jobba med något som har med musik att göra. Vad spelar ingen större roll, bara det går att relatera till musik. Henne rekommenderade han att bli maskiningenjör... För det är brist på maskiningenjörer...
(På gymnasiet gick jag NVTE, med inriktning mot maskinteknik. Men han försökte aldrig få in mig på det spåret...)

Varför kan de inte försöka motivera ungdomar istället för att totalt sänka dem? Om någon har en dröm om vad de vill pyssla med så kan man väl stödja dem lite i jakten för att uppnå sina mål istället för att hånskratta?

Dessutom så fick jag felaktig information av honom angående reglerna för att kunna få Alfa-kassa. Tack vare det så gick jag utan en ersättning som jag varit berättigad till hela tiden jag varit inskriven där. Den enda ersättning jag fått under tiden jag varit inskriven är de knappt sex månader som jag genom "åtgärder" (en praktikplats jag själv ordnade och en plats på Projektet på G:A Tingshuset) fått ut ca 3280kr/månad från kommunen.

Blää... Jag skulle kunna fortsätta att spy galla över arbetsförmedlingen. Men eftersom att ingen bryr sig eller skulle må bättre av det så struntar jag i det.

Nu är jag iaf utskriven (till slut så har jag nu gett upp och skiter i dem). Men det blir ingen omvälvande skillnad i min privatekonomi för det. Och jag kommer inte att i fortsättningen vilja ha något alls med dem att göra, om inte situationen absolut skulle kräva det.

Ingen som behöver en arbetslös Emil?
Här finns det en. :hej

Är det någon som vet vad arbetslöshetsstatistiken baseras på? Är det bara de som är inskrivna på arbetsförmedlingen som ingår i den?

När jag blev hänvisad av Arbetsförmedligen att söka ett jobb så brukade jag skriva "På begäran av arbetsförmedligen söker jag detta jobb." längst upp med fetstil. Jag fick inga av dom jobben jag sökte.

Vet inte vad man ska säga om AMS men konstiga är dom.

Jag är inskriven och nu när jag flyttade till Södertälje så fick jag höra att jag ska söka jobb, men inte jobben som ligger ute på annonsering. För då gjorde man det svårt för sig. Helst ska man ringa runt och trakassera olika företag och fråga efter jobb.

Nu är det så att jag jobbar heltid, jag tjänar rätt så bra, har schyssta arbetskamrater, cheferna är kanon och jag trivs skitbra. Men detta är då en timanställning och verkar inte betyda något alls för AMS. Även fast detta ser ut att kunna ge mig kanske en fast anställning. Några ska snart gå i pension och cheferna tycker att jag är en toppentjej.

AMS vill fortfarande att jag ska söka andra jobb, annars blir jag utskriven.

Vafan ska ams göra med folk som saknar kvalifikationer för allt då? Nånting måste väl dom också sysselsättas med? :gnissla

Alicia skrev:
Vet inte vad man ska säga om AMS men konstiga är dom.

Jag är inskriven och nu när jag flyttade till Södertälje så fick jag höra att jag ska söka jobb, men inte jobben som ligger ute på annonsering. För då gjorde man det svårt för sig. Helst ska man ringa runt och trakassera olika företag och fråga efter jobb.

Nu är det så att jag jobbar heltid, jag tjänar rätt så bra, har schyssta arbetskamrater, cheferna är kanon och jag trivs skitbra. Men detta är då en timanställning och verkar inte betyda något alls för AMS. Även fast detta ser ut att kunna ge mig kanske en fast anställning. Några ska snart gå i pension och cheferna tycker att jag är en toppentjej.

AMS vill fortfarande att jag ska söka andra jobb, annars blir jag utskriven.

Detdärasså. Ams borde kanske vara mer måna om att du ska sköta ditt jobb istället för att ägna den tid du har åt att ringa runt och fråga efter jobb där det inte finns. En timanställning är en jättebra fot in på arbetsplatsen. På mitt jobb är det vad jag vet minst fem personer som började som timmisar och nu har fast jobb eller riktigt vikariat.

Finns det någon som har bra erfarneheter av AMS?!

Jag gick ur gymnasiet -96, läste barn och fritidsprogrammet (vilket jag inte alls ville jobba med). Hade praktiserat på dagis under skoltiden och vantrivdes nåt otroligt.När studenten var tagen gick man som man borde till AMS för att skaffa sig ett jobb. Dom erbjöd praktikplats på dagis som gav ca 15:-/timmen.Jag svalede min motvilja att jobba på dagis och gick snällt och gjorde det som krävdes för att ha rätt att få resterande belopp från soc så jag åtminstonde levde på existensminimum.Jag var på AMS med jämna mellanrum för att kolla efter fasta jobb, eller om möljigt en annan slags praktikplats som inte hade med dagis att göra... Efter ett tag när jag tyckte det var konstigt att min handledare inte hänvisade mig till lediga fasta jobb överhuvudutaget frågade jag henne om det. Och gissa vad hon svarade....!!!
" Jaha, vill du söka fasta jobb istället för praktik ?!" Dumma j-vla kärring var det första som dök upp i huvudet på mig men tack och lov höll jag tyst. Tittade på henne med en min som sa att är du dum eller??? :huvet

Tillslut fick jag veta att jag hade rätt att byta arbetsförmedling om jag ville.Så jag skrev in mig på det kontoret som hade hand om Ekonomi osv... Jag fick tre handledare som gjorde allt för att hjälpa mig att få ett riktigt jobb. Fast jobbet jag har nu har jag fixat på egen hand , för eget huvud :banana

Men min erfarenhet är att AMS är bara ett stort pengautsugande dravvel som ger folk utan minsta kompetens möjligheten att låtsas få jobba och få lön för det. :mad:

Esquire skrev:
När jag en gång nämnde vad jag skulle vilja jobba med, då bara skrattade han åt mig i telefonen samt berättade det för sin kollega som han även hade i närheten då.

börjar undra ifall han haft en taskig barndom, enkelspårigt om inte annat

hade jag haft ett ledigt jobb så hade du fått det :tummenupp

TERMINATOR skrev:
det kan jag berätta för dej, EN STOR JÄVLA HÖG IDIOTER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

verkar inte bättre

Den första frågan tanten på AF frågade mig var: Jaha, vad är ditt mål med det här? :brinnerup Att få ett fast jobb svarade jag lite snabbt med en idiotförklarande ton, sur som fan anteckande hon något som jag inte såg... Efter det mötet hörde jag inte ett skit förrns det var dags för den beryktade "söka jobb kursen".

Haha, vilket skämt det var. Mycket av tiden gick tex till utflykter med lekar som hoppa säck mm, för att som de sa svetsa samman gruppen. Jag är för fan inte där för att bli sammansvetsad med någon punkarjävel som är där för 5:e gången på SAMMA kurs!! Det enda vettiga som gjordes på den veckan jag gick där var en genomgång hur ett CV kan se ut, detta tog väl ett par timmar. Fredagen på den veckan fick jag erbjudanden från två företag om fast jobb, detta hade jag fixat helt själv. Det riktigt sjuka var att ledarna blev skitsura och nästan skällde ut mig när jag föklarade att jag inte kommer nästa vecka eftersom jag redan har fått jobb. :gnissla

Jag gick en elektriker utb genom Lernia/AMS, tog lite med än ett år.
Dom tjatade om att det kostade 3,5k/v att ha mig där så fort man kom sent eller uteblev av en eller annan anledning.
När jag fått mina betyg så drog jag till Norge för att försöka få jobb som elektriker här, lättare sagt än gjort.
Efter 4 mån i Norge drog ja hem till stan en månad för att söka el-jobb runt mina hemtrakter.
När jag märker att det oxå är lättare sagt än gjort och AMS inte kan göra ngt för mig så beslutar jag mig för att dra tebax till Norge, gör ett sista försök på AMS men tanten som är ansvarig för el utb jag gått säger bara lite enkelt:
-"Åk till Norge, det är det bästa" Där ser man hur mkt dom värderade alla pengar dom stoppat i min utb. 200k cirkus. Kan inte tänka mig att hon ens försökt hitta ett jobb åt mig.
Blev dock erbjuden att gå en jobbsökarkurs för 3:e gången! Haha, dom e så fina så man får hålla på sig för att inte få psykbryt!

Jag pratade nyss med en trevlig dam från Luleå på arbetsförmedlingens kundtjänst. Jag är helt ny på det här med arbetslöshet, men jag lyckades iaf låta bli att nämna att jag inte tror AF har en sportmössa att fixa jobb åt en nyutexad systemvetare.

Halogen skrev:
Jag pratade nyss med en trevlig dam från Luleå på arbetsförmedlingens kundtjänst. Jag är helt ny på det här med arbetslöshet, men jag lyckades iaf låta bli att nämna att jag inte tror AF har en sportmössa att fixa jobb åt en nyutexad systemvetare.

Inte för att jag är negativ eller så men hoppas inte på mycket hjälp därifrån... Vet att många företag, speciellt de som söker kvalificerat folk inte ens lägger ut sina jobb där, pga allt skräp de får skickat till sig. Enligt mig är bästa sättet att åka ut till intressanta företag och personligen lämna över en intresseanmälan, även till de som inte söker för tillfället.

Suomalainen skrev:
Inte för att jag är negativ eller så men hoppas inte på mycket hjälp därifrån... Vet att många företag, speciellt de som söker kvalificerat folk inte ens lägger ut sina jobb där, pga allt skräp de får skickat till sig. Enligt mig är bästa sättet att åka ut till intressanta företag och personligen lämna över en intresseanmälan, även till de som inte söker för tillfället.

Jo, det är väl ungefär så min uppfattning är också. Men eftersom jag inte kan leva på kärlek och luft allena så måste jag ju vara inskriven för att vara berättigad till alfakassan (väl?), jag gillar det inte men det får bli en temporär ekonomisk lösning innan jag hittat ett vettigt jobb.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti