Arbetsförhållanden i lågkostnadsländer

Tycker det är komiskt att det här skrivs om Apple´s produkter stup i kvarten då det gäller just som du skriver, de flesta produkter gjorda i lågkostnadsländer.

Men nej, jag "bryr" mig väl inte direkt... men är det något jag kan göra aktivt för att förbättra så gör jag det men jag tänker inte sluta använda produkterna.

Innan Apple jagade man ju H&M och IKEA, det vill säga välkända företag som en stor del av befolkningen handlar av. Företag som gjort sig kända för att jaga marginalkostnader. Just nu är Apple i centrum eftersom det är det företag alla talar om. Förhållandena är säkert precis lika illa konkurrenterna Samsung, Nokia, LG etc.

Allt fler bolag flyttar ju produktion till lågkostnadsländer som Kina. Mer eller mindre tvingade för att överleva. Delvis är det ju vi konsumenters fel att det har blivit så här samt den löneutveckling som varit senaste 30- 40 åren. Jag har leksaker som var "made in china" från slutet på 70- talet. Det är inget nytt påfund vi talar om.

Jag betalar gärna extra för varor Made in Sweden eller liknande dels därför att de brukar vara av högre kvalitet men även därför att det innebär att varan inte skeppats jorden runt och tillverkats under tveksamma förhållanden. Skor, kläder, heminredning är exempel på saker där det går att välja rätt. Problemet med elektronik och en del andra produktkategorier är att där inte finns någon produktion kvar i Europa och då tror jag att alla märken är ungefär lika usla. Bara för att jag betalar för ett fint märke så behöver den kinesisktillverkade delen inte vara från något bättre leverantör.

Och om man slutar handla varor tillverkade i lågkostnadsländer så får befolkningen direkt mycket bättre levnadsvilkor. Eller nej kanske inte?

Seriöst så undrar jag vad är alternativet? Ofta ska en massa barmhärtiga samariter beklaga sig över företagen som köper sina produkter från lågkostnadsländerna men sällan eller aldrig har dom några bra konstruktiva egna ideer på förbättringar. Man kan klaga hur mycket man vill men alternativen är oftast sämre för den fattiga befolkningen.

En gång i tiden var vi i Sverige i samma ställe, folk fick slita hårt på industrigolven och hade inte mycket pengar över sedan maten var betald. Men tack och lov var det ingen som försökte stänga fabrikerna för att svensken skulle få mindre tunga arbeten.

Foxconn är en riktigt läskig spelare (alltså företaget som artikeln i stort handlar om).
Jag har haft en hel del med dem att göra och suttit i möten med dem på veckobasis eftersom de tillverkar det mesta av Nokias telefoner. Det läskiga består i två saker. Total avsaknad av syn på mänskligt värde. Att man sätter upp nät utanför fabrikerna för att förhindra att folk ska kunna ta självmord genom att hoppa, och att man hyr in ett par munkar som knallar runt och driver ut onda andar för att få bukt med problemet istället för att ge folk bättre arbetsvillkor är tydliga exempel. Det andra är att det sitter en ensam person i toppen för företaget som är världens största kontraktstillverkare av elektronik (enligt vad jag har hört, någon efterforskning har jag inte gjort). Den snubben kan i teorin diktera villkoren för elektronikproduktionen världen över. Han skulle tex kunna kräva att en leverantör av komponenter enbart levererar dessa till Foxconn. På så vis skulle det bli brist på den komponenten världen över och priserna på konkurrenternas varor gå upp.

Nu är Foxconn ett exempel på när det är riktigt illa. De fabriker som de företag jag har jobbat på har drivit har varit motsatsen. Där har man sett till att folk har det ganska skapligt med marknadsmässig lön, övertidsersättning, tak på hur mycket övertid man får jobba, aldrig personligt ansvar för fel man begår etc etc.

Foxconn är en riktigt läskig spelare (alltså företaget som artikeln i stort handlar om).

Kom precis på att jag läst den här artikeln här om dagen.

http://www.e24.se/business/utskalld-vd-liknar-anstallda-vid-djur_3286061.e24

"Hon Hai har en arbetsstyrka på över en miljon anställda, och eftersom människor också är djur så skulle jag vilja säga att det ger mig en rejäl huvudvärk att vara chef över en miljon djur.”

Uttalandet kommer från Hon Hais vd, Terry Gou, som även tillade att han skulle uppskatta lite tips om djurskötsel från Chin Shih-chien, chef över Taipei Zoo. Det rapporterar Want China Times.

Hon Hai är det taiwanesiska moderbolaget åt elektronikjätten Foxconn

Ja, han är inte på riktigt den mannen... Han är en modern Mao, Kim Jong Il, eller Chauchesku. Istället för att leda ett land, så leder han ett företag stort som ett mindre land.

Det är ju nästan ofattbart att driva en koncern med ca miljonen anställda. Sökte lite på Wikipedia. H&M har ca 90 000 och IKEA 130 000 anställda globalt. Wall-mart hela 2100 000 anställda. Underleverantörerna står nog ändå för den största antalet anställda till dessa koncerner. De arbetar nog allihopa under rätt så pressade förhållanden. Allt för att H&M, IKEA och Wall-Mart ska kunna erbjuda billiga produkter till sina konsumenter.

Jag betalar gärna extra för varor Made in Sweden eller liknande dels därför att de brukar vara av högre kvalitet men även därför att det innebär att varan inte skeppats jorden runt och tillverkats under tveksamma förhållanden. Skor, kläder, heminredning är exempel på saker där det går att välja rätt. Problemet med elektronik och en del andra produktkategorier är att där inte finns någon produktion kvar i Europa och då tror jag att alla märken är ungefär lika usla. Bara för att jag betalar för ett fint märke så behöver den kinesisktillverkade delen inte vara från något bättre leverantör.

Fast jag har hört att det räcker att "slut tillverkningen" gör i Sverige för "Made in Sweden". Att det räcker för Hagglöfs att sy i lappen "Made in Sweden" och paketera sovsäcken i sitt fodral i Sverige och att man gör resten i Litauen. Jag vet inte om det är sant dock.

Fast jag har hört att det räcker att "slut tillverkningen" gör i Sverige för "Made in Sweden". Att det räcker för Hagglöfs att sy i lappen "Made in Sweden" och paketera sovsäcken i sitt fodral i Sverige och att man gör resten i Litauen. Jag vet inte om det är sant dock.

Lite mer än att sy i lappen krävs nog, men visst är det många företag som gör minimalt slutarbete för att klara gränsen.

Och om man slutar handla varor tillverkade i lågkostnadsländer så får befolkningen direkt mycket bättre levnadsvilkor. Eller nej kanske inte?

Seriöst så undrar jag vad är alternativet? Ofta ska en massa barmhärtiga samariter beklaga sig över företagen som köper sina produkter från lågkostnadsländerna men sällan eller aldrig har dom några bra konstruktiva egna ideer på förbättringar. Man kan klaga hur mycket man vill men alternativen är oftast sämre för den fattiga befolkningen.

En gång i tiden var vi i Sverige i samma ställe, folk fick slita hårt på industrigolven och hade inte mycket pengar över sedan maten var betald. Men tack och lov var det ingen som försökte stänga fabrikerna för att svensken skulle få mindre tunga arbeten.

Har läst lite om det där och att de som drar dit och kräver bättre förhållanden och att barnen inte skall jobba osv oftast gör tillvaron sämre för befolkningen, det är ju inte så att barn/ungdomar/vuxna jobbar under de här förhållandena för att det är skoj utan det är för att överleva.

Ja, det är inte så långt bakåt vi behöver gå i svensk historia för att hitta barnarbete. Nu ska vi helt plötsligt moralisera över människor som kanske skulle svälta om dom inte skickade sina barn för att arbeta.

Skicka gärna pengar till de fattiga länderna om ni vill hjälpa, eller ännu hellre åk dit och köp deras prylar på plats och ge dom bra med dricks. Men att handla svensktillverkat istället för barntillverkat från pakistan och sedan tro att man gjort en god gärning för barnen är nog tyärr snarare att ta deras bröd.

Det gjordes väl en dokumentär om när en stor möbeltillverare stängde ner en sweatshop i Asien som tillverkade saker åt dom.

Ett år senare kontrollerade dom fabriken igen, nästan inga barnarbetare, så dom började kolla hur det hade gått för barnen.

Dom flesta prostituerade sig för småpengar istället..

Det gjordes väl en dokumentär om när en stor möbeltillverare stängde ner en sweatshop i Asien som tillverkade saker åt dom.

Ett år senare kontrollerade dom fabriken igen, nästan inga barnarbetare, så dom började kolla hur det hade gått för barnen.

Dom flesta prostituerade sig för småpengar istället..

Det har även gjorts dokumentärer om när västerländska bolag gett en skälig lön så föräldrarna har råd att låta sina barn gå i skolan..

Det har även gjorts dokumentärer om när västerländska bolag gett en skälig lön så föräldrarna har råd att låta sina barn gå i skolan..

Jag tror att dokumentären jag såg slutade med att företaget byggde en skola åt dom anställdas barn, samt att dom lovade någon form av bonus till dom som gick klart skolan.

Men mycket sker ju utan företagens insyn också, det finns ju underleverantörer till den fabriken och så vidare...

Hur långt ska dom hållas ansvariga?

Det kanske till slut blir enklare att lägga ner all tillverkning i fattiga länder.

Funkar det så är det ju det bästa i en perfekt värld. Dessvärre så kräver bolagets kunder i sin tur hela tiden lägsta möjliga pris och går kanske till konkurenten på andra sidan gatan och handlar istället när priset blir för högt.

När massorna bryr sig kommer förändringar ske, annars inte.

Jag tror att vår allt mer globala värld och ekonomi med automatik kommer att jämna ut världens inkomster med åren. Du är själv tillräckligt gammal för att minnas de svältande Biafrabarnen tror jag. Sådan misär ser vi inte längre i världen. De fattigaste länderna har billigast arbetskraft och drar automatiskt till sig produktion.

Största problemet kan vara om världen ska börja odla energi istället för mat på världens odlingsbara markytor. Men det är en helt annan historia.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage