Arbetsförhållanden i lågkostnadsländer

Funkar det så är det ju det bästa i en perfekt värld. Dessvärre så kräver bolagets kunder i sin tur hela tiden lägsta möjliga pris och går kanske till konkurenten på andra sidan gatan och handlar istället när priset blir för högt.

Nja. Apple som nämns i trådstarten är väl ett bra exempel på att kunden inte alls jagar lägsta pris. Och de stora kostnaderna för Apple/H&M/IKEA/ ligger inte i tillverkningen, utan långt senare i ledet, i reklam, personal, lokaler osv.

Du är själv tillräckligt gammal för att minnas de svältande Biafrabarnen tror jag. Sådan misär ser vi inte längre i världen.

Åjo, den finns, men den syns inte i rampljuset. Krisen runt Afrikas horn dyker upp med regelbundenhet, säg vart 5e år. Nordkorea, den svälten har kortare intervaller.
Man räknar med att världen genomgår 200-300 katastrofer om året, men 5-10 får uppmärksamhet i media. Det krävs väldigt mycket mer än många döda och lidande för att katastrofen ska upplevas som medial nog för att rapportera om.
Och till skillnad från andra nyheter så är en hungerkatastrof aldrig ett scoop utan behöver draghjälp av flera medier samtidigt. Det ska också vara lätt att ta sig till katastrofområdet, lätt att sända därifrån, det ska finnas ett hyggligt boende på orten, helst ska landet vara ett gammalt kolonialland som har starka band till ett västeuropeiskt land som kan tänkas intressera sig för saken osv osv.

De fattigaste länderna har billigast arbetskraft och drar automatiskt till sig produktion.
Det räcker inte. Då skulle Afrika och Östeuropa blomstra av sina goda affärer. Området måste vara stabilt politiskt, och kunna garanteras för många år framöver. Det ska finnas ett vägnät och ett utbyggt flyg och/eller en frakthamn som på relativt kort tid kan leverera varor till slutdestinationen i Europa.
Utöver det ska det finnas kunskap i landet om produktionen, du kan inte bara kan slå upp en fabrik och börja producera telefoner/sängar/kappor och skeppa iväg. Det ska helst finnas ett knippe konkurrenter så att inköparna kan göra 10-20 affärer samtidigt i landet.

Världen är komplicerad. :)

Nja. Apple som nämns i trådstarten är väl ett bra exempel på att kunden inte alls jagar lägsta pris. Och de stora kostnaderna för Apple/H&M/IKEA/ ligger inte i tillverkningen, utan långt senare i ledet, i reklam, personal, lokaler osv.

Bara en tidsfråga innan ifånen också konkurerar med pressade priser. Till viss del har dom ju redan konkurenter med snarlika produkter som hindrar allt för höga prisbilder.

Vet du vad en mobiltelefon kostade för 20 år sedan? Den kostade ungefär som 2st ifån, och hade minnesbank för hela 10 telefonnummer. I dagens penningvärde motsvarar det väl 3-4 st ifån. Så jag tror inte ens apple är befriade från konkurerande prispress idag för då skulle deras telefon kosta minst 20kkr.

Läsförståelse är tydligen också komplicerat. Jag beskrev en trend och inte exakt hur världen ser ut idag.
Nej, du beskrev vad du trodde var en trend, jag visade att det inte stämde.

Men vill du tro att vi i sverige i all framtid kan fortsätta ha bättre levnadstandard än resten av världen så tänker inte jag bråka.

Jag har över huvudtaget inte uttalat mig om vad jag tror om Sveriges fortsatta levnadsstandard. Men som du sa:
Läsförståelse är tydligen också komplicerat.
:glömdet

Nej, jag bryr mig inte nämnvärt. Det är oundvikligt så det får fortgå för min del.

Och du inser inte att dessa två påståenden emotsäger varandra?

Att du inte hade så god kunskap om varken förekomsten av svältkatastrofer respektive vad som påverkar utvecklingsländernas handel, eller hur det kommer gå för Sverige i framtiden? Nej de två säger inte emot varandra.

Bry sig..

Jag bryr mig...

Men jag inser att frågan, som en del av er redan berört, egentligen är komplicerad. Min "gärning" kan kanske ibland ha motsatt effekt mot vad jag egentligen ville den skulle ha och det är inte lätt att få ihop ett hållbart, trovärdigt resonemang kring något "aktivt" agerande - om inte det medvetna agerandet är att inte bry sig...

Och jag är nog inte en så typisk västerländsk konsument - köper ganska lite prylar. Lagar mina gamla saker som gått sönder och är relativt ointresserad av elektronik - köper telefon när den jag har har upphört att fungera - inte när det kommit en med fler/nya funktioner jag inte heller behöver. Alla mina motorcyklar är återvunna - av andra förkastade och ratade - av mig själv med enkla medel förda tillbaka till livet.

Men jag bryr mig...och tycker frågan är spännande ur flera perspektiv.
En tanke jag har när jag handlar är att jag vill att de pengar som jag spenderar skall göra nytta nära mig själv. Köper jag en vara producerad i sverige så är det svenska arbetare som jag betalar lön till kan resonemanget vara.
Om jag köper svensk fläskkarré för 69.90kr/kg istället för dansk/italienskt/tysk/litauisk fläskfilé för 54.90kr/kg så kan det vara min granne som får möjlighet att ha kvar sin verksammhet - vilken bedrivs på ett för djuren vettigt sätt samtidigt som man tar hyfsad miljöhänsyn rent allmänt till skillnad från hur det kan se ut i de andra länderna.

Samtidigt tycker jag att det är viktigt att, på något vis, hjälpa människor runt om i världen som har det svårt.

Så det är egentligen en större och mer komplicerad fråga än att bara handla om att göra ett snabbt val när man köper en pryl...

Jag tror att vår allt mer globala värld och ekonomi med automatik kommer att jämna ut världens inkomster med åren. Du är själv tillräckligt gammal för att minnas de svältande Biafrabarnen tror jag. Sådan misär ser vi inte längre i världen. De fattigaste länderna har billigast arbetskraft och drar automatiskt till sig produktion.

Största problemet kan vara om världen ska börja odla energi istället för mat på världens odlingsbara markytor. Men det är en helt annan historia.

Jag håller med dig, men du bör kolla dina referenser.
Biafrakrisen var i mycket en bluff.

www.svd.se/naringsliv/arets-varsta-foretag-utsett_6804399.svd

De är världens ondaste företag

Bankjätten Barclays och gruvföretaget Vale har utsetts till årets värsta företag sett till miljö och mänskliga rättigheter, i en global omröstning.

Idag utsågs årets värsta företag. Greenpeace och organisationen Berne Declaration var på plats i Davos, där det ekonomiska toppmötet hålls, för att på en presskonferens meddela vilka företag som fått den föga smickrande utmärkelsen ”The Public Eye Awards” med tanke på miljö och mänskliga rättigheter. Dels ett jurypris, dels ett som allmänheten bestämt genom online-röstning.

Juryns pris gick till brittiska banken Barclays medan allmänheten röstade fram brasilianska gruvbolaget Vale som etta.

Det stora gruvbolaget Vale står bakom bygget av vattenkraftsdammen Belo Monte i Amazonas, som kommer att lägga 700 kvadratkilometer regnskog under vatten och driva bort tre indianstammar med totalt 40 000 människor, utan att de får någon ekonomisk kompensation. Vale är Brasiliens och världens näst största gruvbolag och världens största producent av järnmalm.

Brittiska bankjätten Barclays, som för övrigt deltar på Davostoppmötet, kritiseras för att genom spekulationer i matpriser driva upp matpriserna vilket förstås drabbar de fattigaste. Den organisation, World Development Movement, som nominerat Barclays hoppas att utmärkelsen ska uppmuntra europeiska lagstiftare att införa tuffare regleringar för att hejda matprisspekulation.

De sex nominerade företagen som allmänheten fick rösta på har valts ut bland ett 40-tal företag över hela världen, nominerade av olika NGO:s (icke-statliga organisationer).

----

Nominerade företag, i fallande ordning efter omröstningen på nätet:
1.Vale
Brasilianskt gruvbolag som bygger vattenkraftsdammen Belo Monte i Amazonas, lägger 700 kvadratkilometer regnskog under vatten och driver bort 40 000 människor.
2.Tepco
Japanskt kärnkraftsföretag som nonchalerade säkerheten vid sina anläggningar för att sänka kostnaderna.
3.Samsung
Koreansk elektronikjätte som använder förbjudna kemikalier i produktionen utan att informera fabriksarbetarna.

4.Barclays
Brittisk bankjätte och världens största spekulant i livsmedel, driver upp priserna vilket går ut över de allra fattigaste.
5.Syngenta
Globalt/schweiziskt kemiföretag (tidigare Novartis and AstraZeneca) som marknadsför det giftiga ogräsmedlet Paraquat trots att tusentals bönder dött av exponeringen.
6.Freeport McMoran
Amerikanskt gruvbolag som förorenar miljön på Västra Papua i Indonesien
Källa: Publiceye
Vinnare tidigare år, jurypris respektive allmänhetens omröstning:
2011: Neste Oil
Anglogold Ashanti
2010: Royal Bank of Canada
Roche
2009: Newmont
BKW FMB Energie AG
2008: Areva
Glencore