Arbeta med glasfiber.

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Hejsan på er!

Jag ska gjuta av en orginalkåpa (toppkåpa) till min cbr med hjälp av glasfiberväv (ska bli racekåpa). Vad lägger jag bäst på orginalkåpan för att inte glasfiberväven med härdare ska fastna på den:va Vissa har förslagit vax eller något slags fett.

Tack till den som förbarmar sig:)

Niclas

Polera kåpan först och främst. Blanka ytor fastnar allt sämre på.
Vaxa ett flertal gånger, gärna med formvax men vanligt funkar.
Sedan ska du ha ett lager PVA släppmedel.

Efter det är det gelcoat som gäller, och efter det härdat polyester och glasfibermatta (matta är enklare att jobba med än väv enligt mig när det gäller ojämna ytor).

Formen behandlas på samma sätt innan du gjuter i den.

Det låter säkert svårare än vad det är:gnissla Jag ska försöka, tack för hjälpen:tummenupp
Polera kåpan först och främst. Blanka ytor fastnar allt sämre på.
Vaxa ett flertal gånger, gärna med formvax men vanligt funkar.
Sedan ska du ha ett lager PVA släppmedel.

Efter det är det gelcoat som gäller, och efter det härdat polyester och glasfibermatta (matta är enklare att jobba med än väv enligt mig när det gäller ojämna ytor).

Formen behandlas på samma sätt innan du gjuter i den.

Tvärt om, det är svårare än det låter. ;) Åtminstone om resultatet ska bli bra enligt min standard... Men jag har ju jobbat med det också, det är kanske lite högre krav på båtar som ska säljas för sexsiffriga belopp än på någon hemmaplastad MC-kåpa... :D

Jag klädde in en framskärm till en bil i alufolie sen la jag bara på glasfiber +klet på det. Funkade prima. sen göt jag bara av på insidan senare, lite finspackel och det vart perfekt =)

När jag plastar av konstigt formade saker brukar jag smeta på papperslim på stift, å sen lägger jag på tidningspapper på det, och ytterst alufolie. Sen är det bara att plasta, släpper så fint sen! :tummenupp

En sån gjutform borde kräva rätt många timmars efterarbete innan det går göra några snygga gjutningar i den, eller så är det efterarbete på det ni gjuter i formen som gäller.

Gör ni förberedelserna enligt det jag skrev ordentligt släpper det rätt snällt, och ni får en form som bara kräver relativt lätt arbete innan det går gjuta riktigt bra grejer.

Smälter inte den av polyestern? :va

Jag har använt enbart målartejp, funkar också riktigt bra, ja orkade aldrig med alufolie. Har gjort sublådor till bilen samt ögonlock till bilen på detta vis.

Börjar med att smäta målartejpet vått med polyester och sedan matta på.

Hur mycket efterarbete krävs beror mycket på hur man applicerar sista lagret matta+polyester, blir ytan ojämn krävs det mera slipas och spaklas.

Jag pratar om att göra en gjutform. När det gäller såna är ekvationen enkel, ser formen ut som ett månlandskap kommer det man gjuter i den också göra det.

När det gäller oneoff-byggen utan användning av ordentlig gjutform för exempelvis en högtalarlåda blir det givetvis efterarbete för att få det jämnt, men i det fallet har man inte mycket att välja på - åtminstone inte om det ska vara rimlig arbetsinsats. Börjar man helt från scratch och ska göra en enda sak finns det ingen anledning att göra en bra plugg, gjuta en form på den och sedan gjuta den slutliga produkten i den. Har man däremot en kåpa att gjuta av är det inget stort arbete att göra en seriös gjutform på den, så i det fallet kan jag verkligen inte se någon anledning till att ta genvägar... Men det är klart, var och en gör som han tycker är bäst. :pannkyss

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8