Hmmm....väldigt jämnt spridda skurar. Bägge verkar vara likvärdigt bra hjälmar. Synd att de sitter lika bra på mitt huvud. Gör det svårt att välja. Har förkärlek för Arai, men ändå så är XR-1000 lockande. Fan va svårt...
Hmm, nu har jag ingen Chaser, utan en Arai Astro R, men jag hade en Shoei XR900 (föregångaren till XR 1000) innan och passformen på mina två hjälmar är väldigt skilda!
Jag tyckte min Shoei satt bra på huvet tills jag provade Araien. Tydligen har jag Arai huve...
I vilket fall som. Jag kommer
aldrig köpa en XR1000 (serien) igen. Och det enda jag grundar det på är att ventilationen i Arai Astro är ljusår bättre än i XR1000. Spelar inte i samma liga. Mest för att jag tyckter Shoei'n har rätt kass ventilation.
Så, sitter de lika bra, priset är ungefär det samma, hade jag lätt köpt en Arai.
De två saker som talar Emot Arai är (igentligen samma issue...) är de sjuka priserna på extra visir och att det inte finns i den färgen jag vill ha.
Jag gillar Shoei's orange högkontrast visir MYCKET bättre än Arais gula skräp. Och att Shoei's kostar 1/3 av vad ett Arai kostar gör ju inte saken mindre retsammt...

Och där har vi sak nummer två. Hur fn i helvete kan de begära 700 pix för en liten j/%la plastbit...

Shoei's visirbyte är dessutom 100 gånger lättare att hantera än Arais....
Men, trots nackdelen med visiret så rådiggar jag min Arai. Den sitter enormt mycket bättre på mitt huvud, och det är ju huvudsaken (

).