Arai Chaser vs Shoei XR-1000

XR-1000 är snyggare, dock så ogillar jag Arai starkt så är lite partisk i frågan som de flesta andra är.

Skämtar du?? Alla nya shoei ser ju ut som dom är i widescreen, breda och platta. Inte en enda med snygg lack finns de heller. Tribals och döskallar som va superhett 2003.

Tribaler och döskallar passar hojen i ditt garage

Mycket möjligt men den är såld.

Jag bytte visir på min splirrans chaser och jag trodde jag skulle bryta sönder hela alltihopa, går det smidigt om man kan eller ska det va så?

Shoeis visirmekanism är ganska överlägsen lär man ju hålla med om.

Last edited:
Jag bytte visir på min splirrans chaser och jag trodde jag skulle bryta sönder hela alltihopa, går det smidigt om man kan eller ska det va så?

X-lite har bäst visirmekanism.

Har kört xr-1000 3 säsonger. Bästa hjälmen jag haft. Bra ventilation, lätt att byta visisr, svart på dagen, klart till mörkret. Skön inredning.
Lite bullrig, beror lite på vilken typ av hoj man har, kåpa som riktar vinden osv.

Näskydd, pinlockvisir , perfekt när det finns risk för imbildning.
Whisperkitet, gör att den inte känns lika bullrig samt skönare när det blir kyligt ute.

Kör långa säsonger, tidig vår, till sen höst.

Samt en fördel till, en lätt hjälm. 1300 gr.

Mycket möjligt men den är såld.

Jo det är väl det sämsta med chaisern å byta visir trodde också att jag skulle ha sönder den men när man gjort det ett par ggr så lär man sig det!:tummenupp

Hmmm....väldigt jämnt spridda skurar. Bägge verkar vara likvärdigt bra hjälmar. Synd att de sitter lika bra på mitt huvud. Gör det svårt att välja. Har förkärlek för Arai, men ändå så är XR-1000 lockande. Fan va svårt...

:va
Hmm, nu har jag ingen Chaser, utan en Arai Astro R, men jag hade en Shoei XR900 (föregångaren till XR 1000) innan och passformen på mina två hjälmar är väldigt skilda!
Jag tyckte min Shoei satt bra på huvet tills jag provade Araien. Tydligen har jag Arai huve...

I vilket fall som. Jag kommer aldrig köpa en XR1000 (serien) igen. Och det enda jag grundar det på är att ventilationen i Arai Astro är ljusår bättre än i XR1000. Spelar inte i samma liga. Mest för att jag tyckter Shoei'n har rätt kass ventilation.
Så, sitter de lika bra, priset är ungefär det samma, hade jag lätt köpt en Arai. :nicka

De två saker som talar Emot Arai är (igentligen samma issue...) är de sjuka priserna på extra visir och att det inte finns i den färgen jag vill ha.
Jag gillar Shoei's orange högkontrast visir MYCKET bättre än Arais gula skräp. Och att Shoei's kostar 1/3 av vad ett Arai kostar gör ju inte saken mindre retsammt... :lol
Och där har vi sak nummer två. Hur fn i helvete kan de begära 700 pix för en liten j/%la plastbit... :gnissla
Shoei's visirbyte är dessutom 100 gånger lättare att hantera än Arais....

Men, trots nackdelen med visiret så rådiggar jag min Arai. Den sitter enormt mycket bättre på mitt huvud, och det är ju huvudsaken ( :hihi ).

Ventilationen på Arai ljusår bättre än på XR-1000, men du hade kört en XR900...?

Har aldrig upplevt några som helst problem med ventilationen på min XR-1000.

Tja, allt är ju fråga om referenser.
Det var väll först efter att jag köpte Arai'n som jag började tycka Shoei'ns ventilation var dålig. Innan önkade jag bara att den var lite sådär vid sämre väder.
Och, jo jag har glasögon och det påverkar troligen.
Och, jo jag har hyfsat höga krav på ventilation. En inbygd AC (ultralätt...)hade suttit fint. :)

Jag hade/har (kör fortfarande med den ibland) en XR900, och har provat XR1000, men de kändes identiska. Men, jag kanske bedrog mig, jag körde ju inte så långt med XR1000 hjälmen.

Jämför jag Astron med XR900 så är det som att jämföra Elitserien och Div 1. Imho.
Men Chasern har jag aldrig provat. Skrapar jag sönder min Astro kommer det att bli en ny Astro igen. :)

PS. Jag anser och vidhåller dock fortfarande att passformen ska vara den avgörande faktorn vid hjälmköp. Inte ventilation eller grafiskdesign på skalet. men hittar man en passform/hjälmtillverkare som sitter bra, brukar det "bara" va att gå upp en prisklass för att hitta vettigare ventilation.
DS.

Last edited:
Back