Arabisk TV Vs (S)vensk

GuW skrev:
Det räcker ju ibland med att både köpa Aftonbladet och Expressen för att få motsägelsefull rapportering från vad som helst.

Jag tror den här akademikern ingick i den allomfattande konspirationen med de otaliga förgreningarna. Alla vet ju att muslimer är onda.

Vänta ett tag så kommer ah17 och Markus förklara hur det ligger till.

Chris Ash skrev:
Vänta ett tag så kommer /.../ Markus förklara hur det ligger till.

Okej då:

Skaffa en tjej/kille, eller åtminstone ett fritidsintresse (förutom flygplansmodellbyggandet) så du kan göra något vettigt istället. :tummenupp

Chris Ash skrev:

Man skall inte lita helhjartat pa ngn nyhets redaktion, valdigt manga har vinklade nyheter. Kollar man pa amerikanska nyheter sa pratar ju de bara om sina ca 107 pers som dog i irak...men inte fasen namns de 10 000 irakier som dog. Neutrala landers nyheter ar oftast battre i sanningsvarde- synpunkt. Men man maste ta allt med 15 nypor salt.
:rolleyes:

Chris Ash skrev:
Jag tror den här akademikern ingick i den allomfattande konspirationen med de otaliga förgreningarna. Alla vet ju att muslimer är onda.

Vänta ett tag så kommer ah17 och Markus förklara hur det ligger till.

Ingen är så blind som den som inte vill se.
Ingen är så döv som den som inte vill höra.....

Nursey skrev:
Man skall inte lita helhjartat pa ngn nyhets redaktion, valdigt manga har vinklade nyheter. Kollar man pa amerikanska nyheter sa pratar ju de bara om sina ca 107 pers som dog i irak...men inte fasen namns de 10 000 irakier som dog. Neutrala landers nyheter ar oftast battre i sanningsvarde- synpunkt. Men man maste ta allt med 15 nypor salt.
:rolleyes:
Så Sverige skulle vara neutralt? :lol

Fox - lär vara rättvisa och balanserade om man får tro dem själva.

Samma sak säger väl SVT om sig själva.

"Ingen har kunnat belägga att Fox är partiska. Tvärtom. Det ansedda medieforskningsinstitutet Center for media and public affairs, CMPA, granskade nyhetsförmedlingen under presidentvalet förra hösten. Resultatet? Som bloggen tidigare rapporterat var Fox News minst obalanserad i en studie som omfattade september månad 2004. Fox hade visserligen större andel positiva inslag om Bush i sakfrågebevakningen, 30 procent, än om Kerry, 28 procent. Men denna obalans var liten i jämförelse med de tre traditionella kanalerna (ABC, CBS, NBC), som hade betydligt mer obalanserad rapportering: 41 procent positiva inslag för Kerry, 23 procent för Bush.

När medieinstitutet senare sammanställde mediebevakningen under hela presidentvalskampanjen blev slutsatsen: John Kerry fick den bästa mediebevakningen någonsin. Och då har man använt samma forskningsmetodik sedan 1980. Av alla inslag om John Kerry var 58 procent positiva, mer än vad som någonsin uppmätts för en presidentkandidat. George W Bush fick 36 procent positiva inslag och hela 64 procent negativa.
"
Källa:http://www.erixon.com/Kronikor/blog050626.htm

Last edited:
ah17 skrev:
Fox - lär vara rättvisa och balanserade om man får tro dem själva.

Samma sak säger väl SVT om sig själva.

"Ingen har kunnat belägga att Fox är partiska. Tvärtom. Det ansedda medieforskningsinstitutet Center for media and public affairs, CMPA, granskade nyhetsförmedlingen under presidentvalet förra hösten. Resultatet? Som bloggen tidigare rapporterat var Fox News minst obalanserad i en studie som omfattade september månad 2004. Fox hade visserligen större andel positiva inslag om Bush i sakfrågebevakningen, 30 procent, än om Kerry, 28 procent. Men denna obalans var liten i jämförelse med de tre traditionella kanalerna (ABC, CBS, NBC), som hade betydligt mer obalanserad rapportering: 41 procent positiva inslag för Kerry, 23 procent för Bush.

När medieinstitutet senare sammanställde mediebevakningen under hela presidentvalskampanjen blev slutsatsen: John Kerry fick den bästa mediebevakningen någonsin. Och då har man använt samma forskningsmetodik sedan 1980. Av alla inslag om John Kerry var 58 procent positiva, mer än vad som någonsin uppmätts för en presidentkandidat. George W Bush fick 36 procent positiva inslag och hela 64 procent negativa.
"
Källa:http://www.erixon.com/Kronikor/blog050626.htm

Vad har andelen positiva inslag om en viss person på en tv-kanal med hur objektiv tv-kanalen i fråga är? För det första, vad räknas som ett positivt inslag? Är det när de rapporterar från Bushs eller Kerrys döttrars födelsedagsfirande? För det andra, det kan ju mycket väl vara så att Bush var inblandad i en rad "dåliga" sammanhag medans Kerry inte varit det. Avslutningsvis, vad garanterar objektiviteten hos CMPA själva? Att de använt samma metoder sedan 1980 säger ju inget om riktigheten i de metoderna.

Att du hittar länken hos Dick Erixon känns ju inte som att de borgar för en opartisk vinkling iaf.

valmers skrev:
Så Sverige skulle vara neutralt? :lol

Nej, tyvärr är Sveriges neutralitet inte mycket att hurra för. Med dagens regering ska det mycket till för att Sverige skulle säga något annat än vad den europeiska/Nato-majoriteten tycker.

heimdal skrev:
jag orkar inte ens bry mig längre..

Kommer att bli en intressant tråd, T-rex dyker snart upp.
Jag har laddat bössan, tränat som fan i helgen, 1800 skott med skeetkanonen.

Apropå Israel.... Så har det det varit tjaffs där i evighet, känns det som..... Jag byter kanal så fort det gäller Israel. Är så trött på just Israel-konflikten. Dom lär ju bråka där nere i ett par hundra år till, minst, gissar jag...

valmers skrev:
Vi diskuterar arabiska versus svenska tv-nyheter. Du skrev:

Svårt att tolka det på annat sätt än att du menar Sverige.
Tolka det som du vill, jag sade neutrala lander, vilket det finns ett par (officiellt iallafall) i varlden. Vet att diskussionen var om sverige och arabisk tv. Men jag talade inte specifikt om sverige....som tyvarr inte e sa neutrala som de sager sig vara. :tungan OK?

Nursey skrev:
Tolka det som du vill, jag sade neutrala lander, vilket det finns ett par (officiellt iallafall) i varlden. Vet att diskussionen var om sverige och arabisk tv. Men jag talade inte specifikt om sverige....som tyvarr inte e sa neutrala som de sager sig vara. :tungan OK?
Jodå, det är OK.

Jag läste den i pappersutgåvan och det är nog viktigt att tänka på när man läser eller ser på nyheterna. Jag skulle uppskatta mer inslag och vinklar från andra forum som tex de arabiska.

ah17 skrev:
...
"Ingen har kunnat belägga att Fox är partiska. ...

Siffror och forskningsresultat? Sånt är ju bara skräp.

Nåväl, jag lämnade Washington 2 dagar innan förra presidentvalet efter att ha traskat runt där i ett par veckor. En grej som är oändligt fascinerande med Usa är deras boklådor. De har böcker om allt, för alla. Biografidelen bland annat är i många fall i samma storlek som en ordinär svensk bokhandel.

Tv-kanalerna har affärer där de säljer små muggar från "late night" och kepsar från Sipmsons. Och böcker. Mängder med böcker. Just under denna perioden såldes det mest böcker som avhandlade presidentkandidaterna. Vi kan väl säga såhär; Fox news opartiskhet kan, i min värld, ifrågasättas lite grann när i princip den enda boken som fanns i deras affärer (de andra hade slängts in längst in i ett hörn) var "Unfit for command", boken som skrevs av några av Kerrys soldatpolare i Vietnam.

@tassen. Har inte du nån öststat att hylla eller kanske nån föreläsning att hålla om hur bra killar HA är? Eller kanske installera nåt övervakningssystem så att dina släktingar håller sig i skinnet?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg