Aprilia V4 genom åren - guld eller bajs?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Synpunkter på motorer, tillförlitlighet, servicebehov, slitage, ras mottages - både av de med erfarenhet och de som "läste nånstans" eller "hörde att"
Mottages tacksamt som underlag för lite shopping..... :)
 
Last edited:
Ja läste på lite innan jag köpte en hoj med V4 motorn och jag kunde inte hitta annat än att det är en driftsäker maskin. Visst, lite dyr i service kanske men inget annat. Men då brydde jag mig inte så mycket om äldre hojar utan kikat mer på 2018+
 
De som är intressanta för mig är de nyare V4 som har den goa elektroniken. Tex det som får hojen att vid acc resa sig lite lagom gillar jag. Vad nu den funktionen kallas.
Bara kört dom lite så det enda jag har är...har du budget så KÖP!
Underbar motor och ljud.
De mindre aporna är bleka kopior enl mig.
 
De som är intressanta för mig är de nyare V4 som har den goa elektroniken. Tex det som får hojen att vid acc resa sig lite lagom gillar jag. Vad nu den funktionen kallas.
Bara kört dom lite så det enda jag har är...har du budget så KÖP!
Underbar motor och ljud.
De mindre aporna är bleka kopior enl mig.
De mindre aporna är bra för oss som är halvdvärgar :rofl
 
Försöker hänga på V2:an i denna tråd - vad vet ni om den?
 
Bara att en kille på jobbet hade en, låter fantastiskt som de nyare V4.
Och är lika snygga. Bara att köpa!
 
Njae - inte precis det. Att den låter gott, att startmotorkopplingen är känslig, att kopplingen är benägen att få luft i sig det vet jag. Men är det något viktigt jag inte vet?
Lätt fixat så man inte behöver bekymra sig.

Montera värre batteri och se till att det har bra kräm alltid.
(sprang cluntch) tar inte lika mycket stryck

Bytt slav cylinder till en eftermarknad och se till att det är den bättre anpassade munstycket till kopplingen(finns olika storlekar)

Ända problemet jag har haft med luft i kopplingen var på min 06a när jag körde i bergen på corsica och det var 35c+ och man ändrade höjd meter ganska fort.

Har aldrig haft det problemet i Sverige eller efter jag byte munstucke/yet.

Rotax motor klarar bra trimningsgrad men öka varvtalet brukar döda dem.
(jag har 35-45+ hästar mer i mina än orginal och det har inte varit några problem men hållbarheten).
 
Angående tidiga V4’or så är det definitivt ”stay away” varning för den som inte vill meka elektronik. Hur vet jag det…? För att jag själv hade en 2010 Factory back in the day, som avyttrades efter diverse elektronikstrul.

Sinnessjukt bra hoj i övrigt, men elektronikstrulet förstörde hela upplevelsen. Och då snackar vi inte glödlampor, utan saker som ECU’er som helt plötsligt lägger av…

Jag blev långt senare informerad om att typ hälften av alla 2010’or som såldes i England tämligen omgående blev stående med brunnen ECU och inga reservdelar tillgängliga inom de närmaste sex månaderna. Detta är säkert fixat vid det här laget, men det kan fortfarande vara bra att veta om man letar efter en tidig.
 
Angående tidiga V4’or så är det definitivt ”stay away” varning för den som inte vill meka elektronik. Hur vet jag det…? För att jag själv hade en 2010 Factory back in the day, som avyttrades efter diverse elektronikstrul.

Sinnessjukt bra hoj i övrigt, men elektronikstrulet förstörde hela upplevelsen. Och då snackar vi inte glödlampor, utan saker som ECU’er som helt plötsligt lägger av…

Jag blev långt senare informerad om att typ hälften av alla 2010’or som såldes i England tämligen omgående blev stående med brunnen ECU och inga reservdelar tillgängliga inom de närmaste sex månaderna. Detta är säkert fixat vid det här laget, men det kan fortfarande vara bra att veta om man letar efter en tidig.
När slutade V2 att tillverkas och när började V4?
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Aprilia_Tuono bra info.

Hade en 2003a Tuono i 10 år, haft många olika hojjar men det är den jag haft längst då den var så jäkla go.

Givande moddar: Styvare fjäder bak, öppet helsystem och insug med mappning. Ger bra prestandalyft och ljuvligt ljud. Raka fotpinnar.

Mindre bra egenskaper: Kräver ett väl underhållet Yuasa YTX14 för att fungera bra elektriskt enligt min mening. Instrumentet kan resetta sig själv inklusive milmätare.
Frambromsen upplevde jag som tam, bakbromsen krånlig att lufta.
Chassit är otroligt välbalanserat och inspirerande, känslan att köra klår många nyare hojjar. Tycker jag.
Sålde den till min släkting i ett svagt ögonblick...
 
Till protokollet bör det adderas att jag är Tuonofixerad :D


Kört Tuono 2017 V4 Factory och den var ljuvlig kan tilläggas...
 
Försöker hänga på V2:an i denna tråd - vad vet ni om den?
Hade en Mille -06 som på sätt o vis både är en av de allra bästa cyklarna jag ägt samtidigt som det var en av de cyklar jag svurit mest över!
När den gick så var den helt jävla magisk - underbart chassi, kanon-bromsar och en supernajjs v-twin motor som morrade så där härligt så man fick ståpäls!
Men samma hoj kunde ibland (intermittent fel - yippie....) hosta till och tveka, precis som om den dog för någon tiondels sekund för att sedan morra på som inget hade hänt. Väldigt spännande på bandagar med fullt nedlägg..........
Ibland bara dö helt och hållet och inte starta på någon timme.
Tror jag bytte ALLT på den jävla hojjen - laddregulator, bränslepump, tändkablar, tändspolar etc etc.
Blev aldrig klok på om det var bränsle eller el-relaterat fel.
Tror det enda som återstod att byta på aset var statorpaketet.

Efter ha knuffat hem den en varm sommardag för x antal ggr efter den dött så såldes den för en spottstyver.
Ändå kan jag ibland fortfarande sakna den...
:rolleyes:

Antar det är verkligheten när man äger något italienskt
 
Angående tidiga V4’or så är det definitivt ”stay away” varning för den som inte vill meka elektronik. Hur vet jag det…? För att jag själv hade en 2010 Factory back in the day, som avyttrades efter diverse elektronikstrul.

Sinnessjukt bra hoj i övrigt, men elektronikstrulet förstörde hela upplevelsen. Och då snackar vi inte glödlampor, utan saker som ECU’er som helt plötsligt lägger av…

Jag blev långt senare informerad om att typ hälften av alla 2010’or som såldes i England tämligen omgående blev stående med brunnen ECU och inga reservdelar tillgängliga inom de närmaste sex månaderna. Detta är säkert fixat vid det här laget, men det kan fortfarande vara bra att veta om man letar efter en tidig.
Var det den som blev ett flipperspel i displayen :)
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top