Aprilia V4 999cc 210hk

RedBaron skrev:
2609205 En F1-motor är på 2,4 liter och utvecklar ca 800 hp.
Jag citerar mig själv:
Fred00 skrev:
2609155 Nej, F1-motorerna var på 3 liter. Jag har hört effekter på uppemot 950hk. Det skulle i så fall ge cirka 315hk/liter. För en hoj för gatbruk så tror jag att gränsen går strax över 200hk/liter.
De nya V8:orna lämnar mellan 700-750hk, alltså blir det återigen max cirka 315hk/liter.
 
Lam-Kaka skrev:
2608876
foto.jpg
Grymt. Hoppas det sporrar de japanska att göra något roligare än sina urvattnade radfyror.
 
Buster skrev:
2609798 De här bilderna menar du?
Aprilia´s nya V4
Det är inte samma.

Det har du ju rätt i, det är faktiskt olika bilder.

Jörgen Karlsson skrev:
2609696 Det är kutym att kalla ventilöppningen för lyft eller lift.
Det är inte relaterat till centrum på planeten sas ;)
Mvh
J

Så otroligt förvirrande. Eller så är det bara jag som inte fattar. Hur som helst så fyller det ju funktionen att avslöja sådana som mig som egentligen inte har någon aning om vad vi snackar om när jag säger ventillyft :)
 
Last edited:
Dr.Bike skrev:
2609759 Själv vill jag tro att det i tidernas begynnelse, d.v.s innan TOPP-ventilerna kom, och man alltså hade hängande ventiler i sidventilmotorerna...så uppkom begreppet lyft.
Där stämmer det ju då ventilerna mycket riktigt lyfts uppåt! ;)

*fråga lund*

Cylindern kan också sitta upp och ner, f.ex. i flygmotorer sk. stjärnmotorer. Att en ventil lyfts har inget att göra med den geografiska riktningen, eller jordens yta. Ingeniörer isolerar området som designas och snackar bara om detta område. I detta fall så snackar vi om att ventiler öppnar från topplocket, alltså så "lyfter" dom från sitt säte, och så stänger dom igen alltså "sjunker" tillbaka i sitt säte. Dvs, allt är relativt topplocket oavsett hur ventilerna aktiveras. Dom "lyfter" från topplocket när dom öppnas och "sjunker" tilbaka i topplocket när dom stängs. Det är i vart fall vad motoringeniörerna menar när dom snackar explosionsmotorer med ventiler.
.
 
Fred00 skrev:
2609885 Jag citerar mig själv:

De nya V8:orna lämnar mellan 700-750hk, alltså blir det återigen max cirka 315hk/liter.

Farbror minns när turbo var tillåtet på F1 (om det var 1.5 liter).

Då hade de kvalmotorer på 1,5 liter och (om jag minns rätt) 1200-1300 hp.
 
Om gatversionen kommer att ha 210 pållar är en sak säker, den kommer att käka gott med baktoffla. Man kan undra hur man ens får ner så mycket kraft med ett par standard gatdäck utan att det släpper titt som tätt? En antispinn kanske vore på sin plats? :)
 
Kris955 skrev:
2609969 Cylindern kan också sitta upp och ner, f.ex. i flygmotorer sk. stjärnmotorer. Att en ventil lyfts har inget att göra med den geografiska riktningen, eller jordens yta. Ingeniörer isolerar området som designas och snackar bara om detta område. I detta fall så snackar vi om att ventiler öppnar från topplocket, alltså så "lyfter" dom från sitt säte, och så stänger dom igen alltså "sjunker" tillbaka i sitt säte. Dvs, allt är relativt topplocket oavsett hur ventilerna aktiveras. Dom "lyfter" från topplocket när dom öppnas och "sjunker" tilbaka i topplocket när dom stängs. Det är i vart fall vad motoringeniörerna menar när dom snackar explosionsmotorer med ventiler.
.

Självfallet är det så, men det var så tråkigt att skriva! :) Jag tyckte det var roligare att reta Jörgen!
Sen är det FÖRBRÄNNINGS-motor, inte explosion...om vi nu ska vara lite noga hära... ;)
 
Aaron skrev:
2609971 Farbror minns när turbo var tillåtet på F1 (om det var 1.5 liter).

Då hade de kvalmotorer på 1,5 liter och (om jag minns rätt) 1200-1300 hp.

Då körde de t.om med kvalmotorer....muhahaha.
Inget grepp och våldsamma effektkurvor.
 
DR-Zätare skrev:
Så otroligt förvirrande. Eller så är det bara jag som inte fattar. Hur som helst så fyller det ju funktionen att avslöja sådana som mig som egentligen inte har någon aning om vad vi snackar om när jag säger ventillyft :)
Den enkla lösning är att kalla det för ventilöppning och stängning, då slipper man fundera på om det lyfts eller trycks :)
 
Aaron skrev:
2609971 Farbror minns när turbo var tillåtet på F1 (om det var 1.5 liter).

Då hade de kvalmotorer på 1,5 liter och (om jag minns rätt) 1200-1300 hp.

De värsta kvalmotorerna de hade var rad-4 på 1500 cc och 1500 hk:tummenupp

Dessa motorer kallades för "hand grenade engines" :)

=1000 hk/liter cyl.volym=inte illa pinkat....
 
maxximus skrev:
2610037 De värsta kvalmotorerna de hade var rad-4 på 1500 cc och 1500 hk:tummenupp

Dessa motorer kallades för "hand grenade engines" :)

=1000 hk/liter cyl.volym=inte illa pinkat....

Radfyror? Jiiizez.
Vet att V10 var vanligt på turbomotorerna. Inte stora kolvar då (150cc/cylinder).
 
Suck. Svårt att hålla sig seriös på ett forum där folk kan orera om huruvida en ventil öppnar neråt eller uppåt ?
Lär ju ta ett tag att hitta på olika ord för alla 360 gr en ventil kan öppna åt...
Skiftar det när man lutar i en kurva oxå ? Då behövs ännu fler ord. :rolleyes:
/u
 
ulf_lundin skrev:
2610092 Suck. Svårt att hålla sig seriös på ett forum där folk kan orera om huruvida en ventil öppnar neråt eller uppåt ?
Lär ju ta ett tag att hitta på olika ord för alla 360 gr en ventil kan öppna åt...
Skiftar det när man lutar i en kurva oxå ? Då behövs ännu fler ord. :rolleyes:
/u

ulf_lundin med flera: "Lyft" har inget at göra med vinkeln till marken. Ventilen "lyfts" relativt ventilsätet i topplocket. Se føljande citat...

Kris955 skrev:
2609969 Cylindern kan också sitta upp och ner, f.ex. i flygmotorer sk. stjärnmotorer. Att en ventil lyfts har inget att göra med den geografiska riktningen, eller jordens yta. Ingeniörer isolerar området som designas och snackar bara om detta område. I detta fall så snackar vi om att ventiler öppnar från topplocket, alltså så "lyfter" dom från sitt säte, och så stänger dom igen alltså "sjunker" tillbaka i sitt säte. Dvs, allt är relativt topplocket oavsett hur ventilerna aktiveras. Dom "lyfter" från topplocket när dom öppnas och "sjunker" tilbaka i topplocket när dom stängs. Det är i vart fall vad motoringeniörerna menar när dom snackar explosionsmotorer med ventiler.
.
 
ulf_lundin skrev:
2610092 Suck. Svårt att hålla sig seriös på ett forum där folk kan orera om huruvida en ventil öppnar neråt eller uppåt ?
Lär ju ta ett tag att hitta på olika ord för alla 360 gr en ventil kan öppna åt...
Skiftar det när man lutar i en kurva oxå ? Då behövs ännu fler ord. :rolleyes:
/u

He he, vi är inte värda att höra dina synpunkter alltså.

I nyhetsbrevet stod det intressant nog att det kommer en "Replica" på millen. 200ex.
Replica på vadå?
 
Last edited:
sandstream skrev:
2610015 Den enkla lösning är att kalla det för ventilöppning och stängning, då slipper man fundera på om det lyfts eller trycks :)

Det är egentligen helt korrekt, eftersom lyft från början syftade på kamaxelns lob, sedan hade man i antiken (och i Jörgens hoj) stötstänger som sedan påverkade vipparmar, som i sin tur kunde ha olika utväxling.

Vilket i sådana fall kunde innebära att ett kamlyft på 6mm gav en ventilöppning på 4mm.
Sedan kunde man trimma motorn genom att ändra utväxlingen på vipporna utan att byta kam.

Efter romarrikets fall när stötstängerna förklarats omoderna och kamaxeln flyttades upp till toppen fanns det tillverkare som fortsatte med vipparmar och således hade kamaxeln vid sidan av ventilerna.

Men en motor med OHC eller DOHC har kammarna ovanpå ventilerna med en tryckare emellan och har således lika mycket ventilöppning som kamaxellyft...

I dagsläget är kamaxellyft och ventilöppning samma sak, därav kallar man det ventillyft.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top