Aprilia Tuono V4

Har en -17 Factory till salu om nån är sugen!
750 mil och massa lull lull..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tjena! ni som kör barend mirrors. Hur blir det med balanseringen av styret. Sitter väl såna balanseringsvikter på styret som måste plockas bort för att sätta dit såna speglar? Eller är det så lite att det inte märks?
 
Vad tror ni om denna?

Verkar vara en nice hoj men man blir ju lite sådär lagom nojig när man läser att insugskammarna blir nedslitna i förtid på Aprilliaforumet samt att statorn håller ca 2000mil?!?!? (men det kanske bara gäller i USA?)


Tuono V4R APRC 2011
Kapar frågan lite, hoppas det går bra.
Funderar på en Tuono - Vilka årsmodeller är de prisvärdaste?
Dvs när skedde de stora uppdateringarna och vilka årsmodeller ska man undvika pga barnsjukdommar?

Tack på förhand!
 
Aprilia.jpg

Jag passar också på att ställa några frågor...:)

Undrar om prestanda-mässigt hur stor skillnad är det mellan Tuono V4R APRC (2012-2015) & Tuono V4 1100rr (2015-2017)?

Tuono V4R APRC är faktiskt skit snygg o framför allt fronten:kär

Är det kamrem lr kedja på de motor?:va

Tack på förhand
 
Last edited:
View attachment 456272

Jag passar också på att ställa några frågor...:)

Undrar om prestanda-mässigt hur stor skillnad är det mellan Tuono V4R APRC (2012-2015) & Tuono V4 1100rr (2015-2017)?

Tuono V4R APRC är faktiskt skit snygg o framför allt fronten:kär

Är det kamrem lr kedja på de motor?:va

Tack på förhand
Tänker du köra race eller i det närmaste fullt ut vad hojen klarar är det en märkbar skillnad då 1100 har väl 10 hk extra på papperet. Annars är prestandaskillnaden inte gigantisk, den nyare har ett fläskigare ork på mellanregistret och upplevs jämnare vad jag hört. Den äldre har lite spetsiga register och är bråkigare.

Kamrem? Nej, det är ingen Ducati.


Har börjat snegla på en igen, men mest på den tidigare 1000 då. Eller en tidig RR.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Last edited:
Bromsning av 999cc och 1077cc motorerna:
https://www.motorcycle.com/manufact...lia-tuono-1100-vs-1000cc-tuono-hp-torque-dyno
Båda har nog effekt så det räcker för dom flesta på gatan.
Uppdateringar vad jag minns:
2015 Facelift och ny 1077cc motor. Factory introduceras med öhlins och ankstjärt.
2017 Euro 4 med dammsugaravgas & spjället i slutburken. TFT skärm & uppdaterad elektronik med lite fler inställningar.
2019 Factotyn får elektronisk öhlins.
2021 Helt ny hoj?
 
Bromsning av 999cc och 1077cc motorerna:
https://www.motorcycle.com/manufact...lia-tuono-1100-vs-1000cc-tuono-hp-torque-dyno
Båda har nog effekt så det räcker för dom flesta på gatan.
Uppdateringar vad jag minns:
2015 Facelift och ny 1077cc motor. Factory introduceras med öhlins och ankstjärt.
2017 Euro 4 med dammsugaravgas & spjället i slutburken. TFT skärm & uppdaterad elektronik med lite fler inställningar.
2019 Factotyn får elektronisk öhlins.
2021 Helt ny hoj?

2017 brukar lämna runt 5-10hk mer i bänk än 15-16. Har för mig att den varvar 500 mer. 2017 och framåt är den bästa hojen och därmed prisvärdast.
 
Bromsning av 999cc och 1077cc motorerna:
https://www.motorcycle.com/manufact...lia-tuono-1100-vs-1000cc-tuono-hp-torque-dyno
Båda har nog effekt så det räcker för dom flesta på gatan.
Uppdateringar vad jag minns:
2015 Facelift och ny 1077cc motor. Factory introduceras med öhlins och ankstjärt.
2017 Euro 4 med dammsugaravgas & spjället i slutburken. TFT skärm & uppdaterad elektronik med lite fler inställningar.
2019 Factotyn får elektronisk öhlins.
2021 Helt ny hoj?

Instämmer, haft både -14 1000 och nu en -16 1100.
de där ynka 78 kubikcentimeter gör märkbar skillnad under 9000.

Tycker också att chassit är något annorlunda. 1100 är lite tryggare, mer stadig.

Vilken som är bäst? Ja det är nog väldigt individuellt, jag tycker att båda har sina fördelar.
 
Hej på er
Jag har en -17 Factory till salu om nån är intresserad.
750 mil
Akra och racemap
Sportluftfilter
Valtermoto pinnar
Lite kolfiber
Kylarskydd
M7RR ca 100 mil
Servad med alla vätskor för ca 50 mil sen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tänker du köra race eller i det närmaste fullt ut vad hojen klarar är det en märkbar skillnad då 1100 har väl 10 hk extra på papperet. Annars är prestandaskillnaden inte gigantisk, den nyare har ett fläskigare ork på mellanregistret och upplevs jämnare vad jag hört. Den äldre har lite spetsiga register och är bråkigare.

Kamrem? Nej, det är ingen Ducati.


Har börjat snegla på en igen, men mest på den tidigare 1000 då. Eller en tidig RR.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Man vet ju aldrig med Italienska hojar:hihi


Bromsning av 999cc och 1077cc motorerna:
https://www.motorcycle.com/manufact...lia-tuono-1100-vs-1000cc-tuono-hp-torque-dyno
Båda har nog effekt så det räcker för dom flesta på gatan.
Uppdateringar vad jag minns:
2015 Facelift och ny 1077cc motor. Factory introduceras med öhlins och ankstjärt.
2017 Euro 4 med dammsugaravgas & spjället i slutburken. TFT skärm & uppdaterad elektronik med lite fler inställningar.
2019 Factotyn får elektronisk öhlins.
2021 Helt ny hoj?

Mullrar det lika gott som tidigare generationerna?

2017 brukar lämna runt 5-10hk mer i bänk än 15-16. Har för mig att den varvar 500 mer. 2017 och framåt är den bästa hojen och därmed prisvärdast.


Instämmer, haft både -14 1000 och nu en -16 1100.
de där ynka 78 kubikcentimeter gör märkbar skillnad under 9000.

Tycker också att chassit är något annorlunda. 1100 är lite tryggare, mer stadig.

Vilken som är bäst? Ja det är nog väldigt individuellt, jag tycker att båda har sina fördelar.


Spännande, jag kör inte på bana utan bara på gatan, så ser det ut som blir en års modell 2011-2015:D
Tack för all feedback:)



Hej på er
Jag har en -17 Factory till salu om nån är intresserad.
750 mil
Akra och racemap
Sportluftfilter
Valtermoto pinnar
Lite kolfiber
Kylarskydd
M7RR ca 100 mil
Servad med alla vätskor för ca 50 mil sen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


https://www.blocket.se/annons/alvsborg/aprilia_tuono_1100_factory/91559215

Priset för den ligger tyvärr långt över min budget:( Annars en sån hade varit riktigt trevligt:)
 
Kikar lite på Tuono factory 17-> inför 2021 men försöker få en uppfattning om när den stora servicen är o vad den kan komma att kosta? Någon som vill dela med sig av sin kunskap?
 
Kikar lite på Tuono factory 17-> inför 2021 men försöker få en uppfattning om när den stora servicen är o vad den kan komma att kosta? Någon som vill dela med sig av sin kunskap?

Var 2000 mil. Kostar från 8000 och upp i småstad beroende på om/hur många ventiler som behöver justeras. Mer i Stockholm.
 
Ja, man blir inte rik på italienska hojar :) frågan är hur svårt det är att mecka den egentligen. Men det är klart att då tappar man väl alla "garantier " och värdet lär väl bli helkass...
 
Ja, man blir inte rik på italienska hojar :) frågan är hur svårt det är att mecka den egentligen. Men det är klart att då tappar man väl alla "garantier " och värdet lär väl bli helkass...

På en 17 har du inga garantier ändå , v4:an är bökigare än en r4:a när det gäller ventijustering enligt dom som jobbar med hojar iallafall sen kostar leksaker alltid pengar :D
 
Ja, man blir inte rik på italienska hojar :) frågan är hur svårt det är att mecka den egentligen. Men det är klart att då tappar man väl alla "garantier " och värdet lär väl bli helkass...

Det är busenkelt när du har specialverktygen. Går att köpa, kostar troligen mindre än en enda service.
 
Tjena! Ni som har aprilia tuono, minns ni vad ni gav för eran 100mila service ? 4100kr har jag för mig jag ska betala. Är det normalt för första service ?
Samt vad görs vi en sån service ? Olja ? Filter ?
 
Tjena! Ni som har aprilia tuono, minns ni vad ni gav för eran 100mila service ? 4100kr har jag för mig jag ska betala. Är det normalt för första service ?
Samt vad görs vi en sån service ? Olja ? Filter ?

4100 för första service är vansinne. Hör med en annan verkstad.
 
4100 för första service är vansinne. Hör med en annan verkstad.

Tjena! Tack för svar. Dock blev det lämna till probike för det priset(servades för typ 3v sedan). Vet ingen annan auktoriserad verkstad för aprilia i Gbg. Men håller med att det var satana dyrt....
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top