Aprilia Tuono V4

Är ju fan tusen kort på dig juh, bara nåt fult på mig... inte ok


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hmmmm! Jag kör nog långsamt och du kör så fort att Helene hinner inte med att
fotografera dig:tummenupp
Jag får prata med Helene nästa gång så det blir lite fler bilder på dig :)
 
Hallå.
Köpte nya broms- och kopplingsgrepp till Apan, från eBay. Kopplingsgreppet satt som en smäck men stötte på patrull när jag skulle montera bromsgreppet.
Jag fick inte med någon extra "cylinder"(eller vad det nu heter, någon som vet?) och den som sitter i originalgreppet går fan inte att få ur.
Någon som har tips att ge? Kan man köpa en ny sådan separat någonstans? Bilder bifogas för förklaring.

IMG_9306.JPG
IMG_9307.JPG
IMG_9308.JPG
 
Last edited:
Har någon använt Kriega på sin Tuono? Tänker på 20 eller 30 liter. Funderar på vilken jag ska köpa av dessa. Passar dom bra, 30 liter blir inte för stort?
 
Har någon använt Kriega på sin Tuono? Tänker på 20 eller 30 liter. Funderar på vilken jag ska köpa av dessa. Passar dom bra, 30 liter blir inte för stort?
Har 20 och 10 modellerna och de funkar kalas. Använder 20 de gånger jag kör till jobbet då den rymmer ombyte med skor plus macbook 15".

Har inte 30 så kan inte säga om den blir för stor men skulle inte tro det.

misspelling with autocorrect
 
Ngn som har erfarenhet av PCV på RSV4/Tuono? Slipon + K&N filter + PCV ger det ngn märkbar skillnad i effekt/vrid?
 
Har någon använt Kriega på sin Tuono? Tänker på 20 eller 30 liter. Funderar på vilken jag ska köpa av dessa. Passar dom bra, 30 liter blir inte för stort?

Har kört runt 300mil precis med en us30 på en Hepco & Becker sport plate. Funkat perfekt och är inte för stor tycker jag. Känns inte mot ryggen eller nåt. Däremot rekommenderar jag inte us30 utan en bra fästplatta om du har factoryn. Testade med "passagerarsadeln" men det kändes inte stabilt alls då.
 
Har kört runt 300mil precis med en us30 på en Hepco & Becker sport plate. Funkat perfekt och är inte för stor tycker jag. Känns inte mot ryggen eller nåt. Däremot rekommenderar jag inte us30 utan en bra fästplatta om du har factoryn. Testade med "passagerarsadeln" men det kändes inte stabilt alls då.


Jag har vanliga RR. Var just det jag funderade på, om sadeln var för liten. Men RR:ens extra yta jämfört med Factoryns borde göra så att det räcker till hoppas jag :)

Är den lätt att knyckla ihop om man inte fyller hela, eller ligger den och fladdrar då?
 
Nej. Du kan däremot få till en mjukare gång. Hade nog hellre satsat på en ECU från Gabro Racing eller en mappning av originalboxen för samma resultat.


Kan man mappa originalboxen? Jag är inte nöjd med körlägena. För vasst gassvar i T och R tycker jag, blir för svårreglerat. Jag vill ha fina linjära kurvor, om inte lite konkava t.om. Det känns som att dom har gjort dom onödigt vassa för att ge intrycket av mer effekt, som om det skulle behövas.. Hade varit intressant att se vilken vinkel på gasrullen som ger vilket moment. Sen är S lite mer lättreglerad, men ev lite seg initialt, och lite mycket motorbroms.

Hade velat göra en egen. Har ett fint program till min gamla kawa där man kan in och rota i ecu:n. Synd det inte verkar finnas här.
 
Jag har vanliga RR. Var just det jag funderade på, om sadeln var för liten. Men RR:ens extra yta jämfört med Factoryns borde göra så att det räcker till hoppas jag :)

Är den lätt att knyckla ihop om man inte fyller hela, eller ligger den och fladdrar då?

Har bara haft den full. Den lär funka sämre om man inte fyller ut då den får sin form av innehållet. När den blir för liten så kommer nog spännbanden inte spänna då dom kommer bli för korta och ta slut.
 
Det känns som att dom har gjort dom onödigt vassa för att ge intrycket av mer effekt, som om det skulle behövas..

Mja, det är nog mer att emulera en snabbgasrulle med en stadig roll-on-skjuts än imponeringsfaktor. Jag skulle faktiskt vilja ha ännu snabbare gasrespons! ...typ en riktig snabbgasrulle! :D Kör på R hela tiden, S är okörbar för mig.

Men nä, tyvärr går det inte att rota så mycket i ECU:n själv. Du kan komma åt lite sensorvärden och trottelspjäll-inlärning med GuzziDiag, men det är allt. Annars är det bara Gabro, aprilia-gurun, som har reverse engineer:at ECU:n, men inte allt. Iofs. så tror jag att detta med gasresponsmapparna (+mycket annat) är nåt som han pillar på i den.
 
Mja, det är nog mer att emulera en snabbgasrulle med en stadig roll-on-skjuts än imponeringsfaktor. Jag skulle faktiskt vilja ha ännu snabbare gasrespons! ...typ en riktig snabbgasrulle! :D Kör på R hela tiden, S är okörbar för mig.

Men nä, tyvärr går det inte att rota så mycket i ECU:n själv. Du kan komma åt lite sensorvärden och trottelspjäll-inlärning med GuzziDiag, men det är allt. Annars är det bara Gabro, aprilia-gurun, som har reverse engineer:at ECU:n, men inte allt. Iofs. så tror jag att detta med gasresponsmapparna (+mycket annat) är nåt som han pillar på i den.
Gabros mappar har ännu vassare gasrespons hans kurvor vid olika spjällöppningar visar att det inte är artificiell effekt
29b0c17204f399cb72c5b076091fc321.jpg


Då jag också vill ha lite vassare vlir det gabro sen. Dock av/på vid använding av t eller r skulle man ju vilja slippa. Tyckte det försvann en del på min 12a med gabromappen.


Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 
Last edited:
Varför vill ni ha så vassa? Tycker ni inte att det blir svårreglerat?

Om jag ser kurvorna ovan rätt så har man ju samma effekt på 60% som på 100% upp till ett visst varvtal som jag inte ser vilket. Sen är det gött med konstant effekt på låga vinklar med :tungan

Jag får väl se om det går att byta ut rullen där wiren sitter, verkar vara enklaste sättet att ändra.
 
Gabros mappar har ännu vassare gasrespons hans kurvor vid olika spjällöppningar visar att det inte är artificiell effekt
29b0c17204f399cb72c5b076091fc321.jpg


Då jag också vill ha lite vassare vlir det gabro sen. Dock av/på vid använding av t eller r skulle man ju vilja slippa. Tyckte det försvann en del på min 12a med gabromappen.


Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Vad tar Gabro för att mappa om ECUn? Vad kostar frakten? Ska man förklara vad det är man vill ha typ; bra (rapp gasrespons) mer kraft i mellanregistret och mindre "av och på" eller har han ngn form av "allmänt upplägg"?
 
Varför vill ni ha så vassa? Tycker ni inte att det blir svårreglerat?

Om jag ser kurvorna ovan rätt så har man ju samma effekt på 60% som på 100% upp till ett visst varvtal som jag inte ser vilket. Sen är det gött med konstant effekt på låga vinklar med :tungan

Jag får väl se om det går att byta ut rullen där wiren sitter, verkar vara enklaste sättet att ändra.

Jag drevade ner min rsv4 fram från 16 till 15 och det blev betydligt mindre av/på. Mkt skönare i stadstrafik måste jag säga. Jag vet dock inte hur Tuonon är drevad.
 
Det sitter en liten jäkla insexsskruv underifrån som låser pinnen lossa den så går det bättre

Okej, ska testa det. Problemet är dock att själva cylindern är ju inte helt fri då en liten del av bromshandtaget täcker den, och urgröpningen är ju smalare är diametern på cylindern(om ni förstår vad jag menar). Har försökt böja upp handtaget för att frigöra delen där cylindern sitter.
Men skall testa det du tipsade om!
 
Varför vill ni ha så vassa? Tycker ni inte att det blir svårreglerat?

Mja, jag personligen är van med snabbgas med mindre än ett kvarts varv utslag på rullen. Det ska vara som en avtryckare man klämmer av och inga jädra omtag! ;)

Om jag ser kurvorna ovan rätt så har man ju samma effekt på 60% som på 100% upp till ett visst varvtal som jag inte ser vilket. Sen är det gött med konstant effekt på låga vinklar med :tungan

Det fanns tydligen en anledning till det och det var att ECU i princip fejkar konstantvacuum-förgasare upp till ett visst varvtal. Den öppnar helt enkelt inte spjällen helt på låga varv oavsett om du drar rullen i botten. Om du kört en hoj med flatslide-förgasare/direktverkande trottel, så vet man att det inte är optimalt att öppna fullt i alla lägen. Det låter bara bluuöö från insuget och du tappar moment för att hastigheten på insugsluften blir för låg.

Jag får väl se om det går att byta ut rullen där wiren sitter, verkar vara enklaste sättet att ändra.

Det kanske går att hitta nåt, men de flesta färdiga kit är nog tyvärr till raka motsatsen mot det du vill uppnå... :-/
 
Längre att vrida handtaget ändrar ju inte mappningen, det gör det bara svårare att nyttja registret eftersom handen måste vridas väldigt långt. Det enklaste borde väl vara att antingen mappa om eller helt enkelt lära sig hantera hur den funkar?
En anledning till att köra twin och V4 är ju just att de reagerar mer direkt på gas än en radfyra... Då är ju ändå V4 bara en kompromiss emellan och inte alls så alert som twin, men registret räcker längre.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Last edited:
Back
Top