Aprilia Tuono V4

Många rykten kommer från USA där man kör ökenrace och tankar Skräp-bränsle.

Sen har det varit lite strul på de tidigare modellerna med ventiler som behövde justeras efter bara 1000 mil.

Aprilia är Aprilia ( = italienskt) så lite el strul har funnits ..

min tänder upp Workshop lampan ibland utan att logga någon felkod ( startar man om så försvinner den, tror detta har med mina velocity stacks att göra och är inte ett problem på Tuono eller på R modelerna)

fanns även några där hjulhubben lossnade. och man fick efter dra bultarna till drevet bak.
 
Hur mycket strul fel har haft med era Tuono:s?
Är det mest små skit fel eller stora haverier?

Då jag frågar är pga en Aprilia mekaniker säger att det är lite som rysk roulett med kvaliten.

Inga bekymme själv.

Men man skall sköta underhållet och se till att justera ventiler vid första service så minimeras risken för nåt stort.
 
Hur mycket strul fel har haft med era Tuono:s?
Är det mest små skit fel eller stora haverier?

Då jag frågar är pga en Aprilia mekaniker säger att det är lite som rysk roulett med kvaliten.

Rysk roulette var nog en bra benämning..

Jag köpte en demohoj som hade gått 79 mil april förra året. I maj hade jag kört drygt 200 mil, sen pajade den (elfel). Hann köra ytterligare 60-70 mil innan samma problem uppstod. Sista gången hann jag inte mer än tre (!) jävla minuter från ProBike innan samma problem återkom.
Verkar ha varit ett måndagsex, men likförbannat har den förstört en hel säsong för mig.
Elfelet bestod i att displayen blev en julgran av felmeddelanden och den stängde av sig. Tråkigt att tänka på vad som kan hända om den stänger av sig själv i en kurva i lite mer inspirerande hastigheter...

ProBike Göteborg (där jag köpte den) gjorde ett återköp och jag har nu beställt en Factory 2017. Tror helt klart på att det var ett måndagsex.

Efter att ha pratat med SPG (generalimportören) menade de på att ProBike Sätra, vilka "lagade" den, hade mekat fel varpå felet uppstod ytterligare två gånger.

Min slutsats:
Akta dig för ProBike Sätra. :glömdet
Se till att ha garanti. :fakta
Njut av en extremt rolig och fet hoj med ett fantastiskt ljud! :yoparty
 
Ventiljustering vid 100 mil...? Är inte det egentligen vid 2000 mil?

På 1000cc har det varit lite si & så med ventiljusteringen redan från fabrik och vissa rekommenderar att man ser över dessa redan vid första servicen. Det ska tydligen vara bättre på 1100 då inga rapporter har kommit in vad jag har sett.
 
Har hittat nedanstående bild på Internet och undrar nu om någon har koll på var man kan beställa dekalen som sitter på ramen.

Dekal till ram.jpg
 
Jag pratade av en händelse med ProBike idag. Tydligen sitter INTE avgasporten på nya RSV och Tuono i ljuddämparen, utan strax innan.
Dock är pipan av en större diameter varpå gamla slipon inte går att använda.
 
Jag pratade av en händelse med ProBike idag. Tydligen sitter INTE avgasporten på nya RSV och Tuono i ljuddämparen, utan strax innan.
Dock är pipan av en större diameter varpå gamla slipon inte går att använda.

Inte? Tycker mig sett bilder på det men vad vet jag.

Du råkade inte få reda på dimensionen på pipan?
 
min första tanke är " Why" ??

"Less is more" finns det ett uttryck som heter.

Men, men nu är du väl lite tråkig. :7peta Dekaler är coolt och rejsigt, dock behöver man inte överdriva användningen :) Och den här dekalen gillade jag skarpt och den kommer att bli superbra. :banana Om jag nu lyckas få tag i den... Men jag har i alla fall fått ett namn på ägaren till hojen och det är alltid en början :)
 
Inte? Tycker mig sett bilder på det men vad vet jag.

Du råkade inte få reda på dimensionen på pipan?

Ja, de sa att det ser så ut. Men den sitter tydligen i link pipen bakom värmeskyddet. Jag ser det som ett plus - behöver inte skräddarsy piporna så mycket = billigare och snabbare ut på marknaden.
Dimensionen frågade jag faktiskt inte om. Ring och kolla med ProBike, de har ev koll.
 
Här är några frågor från en novis som eventuellt kommer köpa en Tuono 1100. :)
Förutom det uppenbara som lackeringen och Öhlinsfjädringen.

- Skiljer det mer mellan en RR och en Factory ?
 
Bromseriet skiljer inte mellan RR och factory, däremot har -17 (rätt rejält) uppdaterade bromsar mot -15 och -16. Det är fortfarande samma prylar på båda modellerna, vad jag kan se.

Tyckte att bromsoken såg olika ut, men det är kanske bara lite färgskillnad.

Tuono-V4-Factory_Superpole-6-833x496.jpg


666_picstitch
 
Ja, de sa att det ser så ut. Men den sitter tydligen i link pipen bakom värmeskyddet. Jag ser det som ett plus - behöver inte skräddarsy piporna så mycket = billigare och snabbare ut på marknaden.
Dimensionen frågade jag faktiskt inte om. Ring och kolla med ProBike, de har ev koll.

Efter att ha studerat reservdelskatalogen så ser man att spjället sitter framför själva ljuddämparen, det verkar dock vara en enhet med link pipen så det är lika illa ändå när det gäller att byta till ett annat slipon.
Tror jag väntar på hojen och ser vad som dyker upp i form av avgasmöjligheter och race ecu/gabro.
 
Back
Top