Aprilia Tuono V4

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Härligt, vart ska du köra?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Tjena folk. Tuonon är ju förjävla läcker, och den är inte så fasligt dyr att försäkra... Vad är det för serviceintervaller och vad snackar vi för kostnader? Jag har läst någonstans om ventilkoll vid 2k mil och denna går på 5-siffriga belopp? Jag tänker främst på årsmodeller 2015-17.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Ventilkontroll bör göras vid halva rekommenderat intervall, iaf första gången. De är lite väl självsäkra... Många verkstäder är inte så påhittiga utan kör enligt standard rutin vilket innebär att motorn ska ur för detta. Dyrt såklart och aprilias verktyg är gjorda för den metoden. Med tålamod och lite jävlar anamma går det att göra ändå, blir lite billigare men är ju upp till verkstaden. Jag har hört allt från 8 till 14 som pris för justering. Vilket inte är samma som kontroll...

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Ventilkontroll bör göras vid halva rekommenderat intervall, iaf första gången. De är lite väl självsäkra... Många verkstäder är inte så påhittiga utan kör enligt standard rutin vilket innebär att motorn ska ur för detta. Dyrt såklart och aprilias verktyg är gjorda för den metoden. Med tålamod och lite jävlar anamma går det att göra ändå, blir lite billigare men är ju upp till verkstaden. Jag har hört allt från 8 till 14 som pris för justering. Vilket inte är samma som kontroll...

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

så en koll redan vid 1000 mil alltså? Och redan då mellan 8-14 lök... ouf.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
så en koll redan vid 1000 mil alltså? Och redan då mellan 8-14 lök... ouf.

Nja. Alltså; Kontroll inte så farligt. SKA inte vara så farligt! Det tar inte så in i helsike lång tid. Justering kostar några kronor till per ventil. Leta runt för det ska inte behöva va så HURLÖST!

Nu gör jag det själv men iaf... Mer än 8 timmar får det inte ta!
Och 1000kr/tim är väl högt pris, imo.... Det pyssligaste är nästan att få på packningar så de håller tätt runt ventilkåpan.

Jag gissar på att 8-14kkr i så fall inkluderar mycket mer än bara ventilkoll. Det är nog alla filter, olja, bromsvätska osv osv med...
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nja, alltså... Som Snok skriver (och som jag skrev). Priset är för justering och hela servicen. Inte bara kontroll. Men kontrollen bör göras senast vid 1000 mil.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Okej okej. Jag är lite sugen på att sälja nån av geishorna och lulla runt på gata litegrann, då skulle en Tuono sitta fint, men om man ska dynga ut med flera tusen på service efter ett par mil är det ju inte så intressant, men nu lät det ju bättre.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Ni som åker Tuono 1100 factory, har ni nån erfarenhet av att packa några väskor bak på den. Har en 1100rr idag och inga problem med den men är sugen på en Factory, brukar dock dra iväg på semester varje år och brukar köra med en packrulle bakpå. Nån som testat det?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Okej okej. Jag är lite sugen på att sälja nån av geishorna och lulla runt på gata litegrann, då skulle en Tuono sitta fint, men om man ska dynga ut med flera tusen på service efter ett par mil är det ju inte så intressant, men nu lät det ju bättre.

Välj en som är justerad nyligen då =) :banana
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Ni som åker Tuono 1100 factory, har ni nån erfarenhet av att packa några väskor bak på den. Har en 1100rr idag och inga problem med den men är sugen på en Factory, brukar dock dra iväg på semester varje år och brukar köra med en packrulle bakpå. Nån som testat det?
Funkar
269c2a2e6bc492e96593423fe0ad43f3.jpg


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Tips på en vettig svensk sida som har både olja och filter till en 1100 Factory?
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Gjorde en hemma lösning.
En typ stege i rundstav som jag la i packsäcken för stabiliteten. Stegen ligger mot passagerar sadlen.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Snyggaste/bästa tail tidy till factory, evotech? Har beställt en 2017 och behöver grundkitet! Misstänker att tidys från tidigare årsmodeller kommer passa till 2017 utifrån bilderna som finns.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Ni som åker Tuono 1100 factory, har ni nån erfarenhet av att packa några väskor bak på den. Har en 1100rr idag och inga problem med den men är sugen på en Factory, brukar dock dra iväg på semester varje år och brukar köra med en packrulle bakpå. Nån som testat det?

MM670.701.jpg
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top