Aprilia Tuono V4

Hade tänkt att teckna en 30+ försäkring hos bilsport nästa år, när jag kikade tidigare i år så skulle den ligga på 6-7K om året för helförsäkrat. Igår fick jag till svar utav en handläggare att försäkringen 2016 istället kommer att ligga på 13500:- för min -12:a, ingen dålig höjning. De har dessutom slopat 24+, 30+, 40+ osv, numera gäller ens exakta ålder som underlag för försäkringspremien istället... :mad:
Wtf. Då lär jag också få byta bort bilsport nästa år.

Edit. Fick fortf samma på nätet iaf
 
Last edited:
Factory eller RR, Är inget ess så frågan är om det är värt det?

Kan ju förklara mitt resonemang när jag valde mellan dem i våras...

Öhlinsgrejer är ju najs och ser ju bling ut. Men som Jåke säger är de underhållskrävande, speciellt packboxar i gaffel. De är mindre tajta än andra för mindre friktion -> oftare läck.

Sedan är det inte "riktiga" Öhlins heller utan R&T-grejer, för seriöst banåka (alltså racing-tempo) så byter man i alla fall cartridge i dem och sätter TTX bak. Sen tror jag inte Sachsgrejerna är kattskit heller. (Men jag köpte faktiskt en Öhlins styrdämpare som jag litar mer på.)

RSV4-baken "går" att skjutsa på ...i teorin.

Det sagt så är det en bra deal, 15000 för Öhlins runt om är väl en "rabatt" på tja, 20000 kanske jämfört med om man köper från hyllan.

Men eftersom det är en ren gathoj för mig (har ban/racehoj) så blev det mest nackdelar, så det var mest lacken som man pyntade 15000 för och det slänger jag hellre på extrautrustning. Ja, sen så hade jag fått vänta (längre) på en factory också, vilket spelade in då.
 
Last edited:
Micke, hur känns 1290:n
Jag är en sån jävla tvestjärt.
Tuonon är grym, men 1290 är ju en huligan.
Vem klappar hjärtat för?
Skit i vilken tråd du skriver i :)
 
Micke, hur känns 1290:n
Jag är en sån jävla tvestjärt.
Tuonon är grym, men 1290 är ju en huligan.
Vem klappar hjärtat för?
Skit i vilken tråd du skriver i :)


Hehe visst , inte så lätt att svara på faktiskt .

Tuonon finns kvar i mitt hjärta V4 ljudet Quick shifter fullgas växlingar och race feelingen är svårslagen . Nu har det tyvärr blitt så av olika omständigheter att jag inte kört the Beast på bana i år så jag har inte pressat 1290 så hårt men den är riktigt häftig hoj på ett annorlunda sätt.

Huligan av bara fan :banana bra att skjutsa på , skönare körställning ,inte tanka så ofta , går sjukt fort , spinner i 3an vid 100 blås ibland �� och det funkar faktiskt rätt bra att bara sitta rätt upp och gasa kurvor lite motard feeling .

Hade jag haft stålarna så skulle det stå en Tuono v4 Factory som stallkamrat till 1290 helt klart .

Inte så lätt som sagt ��
 
Grejen med Tuono, känner jag, den kombinerar två bra världar.

Skulle jag ha två hojar skulle de vara SD1290 och Panigale 1299, men jag kan bara ha en, då är Tunon bästa alternativet (för mig)
 
Ett fullt vetenskapligt test mellan årsmodeller -14 och -15
6 vxl 5000 rpm och fullgas, -15 vann :hej med ....
-14 fick använda 5vxl för att hänga med:hihi

Ha en bra dag samtliga
 
Last edited:
Klämde på lite 1000cc+ idag och bara av att gränsla så försvann SD1290 för mig, kändes väldigt plastig och lätt samt för upprätt sittställning. Skönt att sålla bort det som kunde blivit dyrast. Ska be om offert på en demo-tuono, några risker med att handla demohoj vad ni vet?

S1000R är en kandidat men behöver skruvas med så det blir dyrare.. Dark horse sukka 1000S som jag inte hört mycket om men kändes trevlig att sitta på...

Tankar, tankar..,
 
Tja, demohojar blir väl inte direkt inkörda enligt rekommendationer, samt att folk automatiskt bryr sig mindre om såna när man provkör än sitt eget. Varmkörning etc är inte så noggrant. Hur mycket sådant sen skadar är väl svårt att säga och individuellt från hoj till hoj
 
Frågade faktiskt om inkörning och demo generellt men fick inget vettigt svar, hela inkörningshistorian är ju en rätt tudelad historia i sig. Klart är ju att man inte har en aning om vad som hänt under demomilen vilket kan vara ett jobbigt hjärnspöke.

Hojen känns jävligt behaglig iaf och är sjukt snygg!
 
Aprilia hae haft effektbegränsning låst i ecu de senaste åren
Så det har inte gått att varva och eller få max effekt före xxxx km.
Jag vill tro att så är fallet även på tuono.


Hade själv varit helt trygg med ett köp av en demo.
 
Aprilia hae haft effektbegränsning låst i ecu de senaste åren
Så det har inte gått att varva och eller få max effekt före xxxx km.
Jag vill tro att så är fallet även på tuono.


Hade själv varit helt trygg med ett köp av en demo.

1100'an har ingen begränsning vad gäller effekt vid inkörning. Full kräm från fabrik.
 
Samma på min, handlaren hade fått order från aprilia att lägga in obegränsad mapp innan leverans.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top