Aprilia Tuono V4

Jag kopierar in min fråga från beast-tråden då tuono är en kandidat:


Är sugen på en större naken.

Hur är det med driftsäkerhet och barnsjukdomar, är tuono 2015+ ett bra köp ur det aspektet?

Någon som bor i centrala Sthlm och kan skvallra om försäkringspremie?

/D
Tuonon är relativt billig att försäkra. Ring runt och kolla är mitt tips. Är ganska inviduellt. Bilsport mc och svedea var billigast för mig.
Bpda hojarna är ju bäst i klassen. Men dom är väldigt olika varandra! Så provkörning är att rek tycker jag. Tuonon är sport och duken är motard hårt draget.

Jag har en 12a. Men har man råd så köper man den nya. Mer mos i motor, snyggare och lite skönare sittatällning och sadel av det lilla jag provsuttit.
Men en beggad för 80-90 tusen ger massor med hoj för pengarna! Kanske blir ännu billigare nu till hösten.

Bläddra bak i tråden några sidor. Frågan är besvarad flertalet gånger :-)
 
Jag har en 2015 och betalar 7000kr för helförsäkring. Bor inte i centrala Stockholm men dock i Järfälla.
Försäkringen är via Svedea och jag tror att du måste köpa en ny hoj i butik för att få märkesförsäkringen till bra pris.
 
Jag har en 2015 och betalar 7000kr för helförsäkring. Bor inte i centrala Stockholm men dock i Järfälla.
Försäkringen är via Svedea och jag tror att du måste köpa en ny hoj i butik för att få märkesförsäkringen till bra pris.

Kör du så många bandagar om året med Svedea som försäkringsbolag? :smasha
 
Jag köpte ny Factory i år. Tog märkesförsäkring via Svedea. Då har jag 6 år eller 6000 mil maskingaranti plus fullvärdes ersättning i två år vid stöld/haveri. Betalar 6400:- hel/år, bor i Göteborg och är 38 år och rätt snäll :)
Är du elak och bor i Sthlm blir det säker lite dyrare ;)

Sen om du står i valet och kvalet mellan SD1290 och Tuono så klart du skall välja Tuono. Jag var helt inställd på SD1290 i våras, men efter provkörning föll jag platt för Tuono'n. Mer hoj för pengarna tycker jag.
 
Kollade du med bilsportmc också? intresserad va dom erbjuder på en 1100.
Betalar 5000:- nu för en -14

Jag köpte ny Factory i år. Tog märkesförsäkring via Svedea. Då har jag 6 år eller 6000 mil maskingaranti plus fullvärdes ersättning i två år vid stöld/haveri. Betalar 6400:- hel/år, bor i Göteborg och är 38 år och rätt snäll :)
Är du elak och bor i Sthlm blir det säker lite dyrare ;)

Sen om du står i valet och kvalet mellan SD1290 och Tuono så klart du skall välja Tuono. Jag var helt inställd på SD1290 i våras, men efter provkörning föll jag platt för Tuono'n. Mer hoj för pengarna tycker jag.
 
Kollade du med bilsportmc också? intresserad va dom erbjuder på en 1100.
Betalar 5000:- nu för en -14

De har höjt priset på Tuono. Jag tänkte byta i år från Svedea pga suget efter fler bandagar, men priset hoppade från ca 6.000 2014 till ca10.000 2015 för en v4r -12. Svedea åt andra hållet sänkte priset till 4.600. Så jag får hålla mig till Smc och medel fart.
 
Last edited:
Kollade du med bilsportmc också? intresserad va dom erbjuder på en 1100.
Betalar 5000:- nu för en -14

Betvivlar starkt att de, eller nån annan, klår Svedea:s märkesförsäkring, i rent pris iaf. Blev rätt löjligt billigt för min del, jag garvade nästan i butiken när de kollade upp mig.

Fast det är en massa förbehåll med den försäkringen man kan säga ifrån eller lägga till, så man får ju hålla koll så att det blir en rättvis jämförelse. Det sura med märkesförsäkringen är att man måste gå igenom försäljaren för att få offert.
 
De har höjt priset på Tuono. Jag tänkte byta i år från Svedea pga suget efter fler bandagar, men priset hoppade från ca 6.000 2014 till ca10.000 2015 för en v4r -12. Svedea åt andra hållet sänkte priset till 4.600. Så jag får hålla mig till Smc och medel fart.

Nu bor jag troligen bättre ur ett försäkrings perspektiv.
Är väl i "rätt" ålder också.
För jag betalar 5 800 kr hel/hel med bärgning på Bil/Sport.
Tuono -12.
Bor utanför Göteborg o är 47 år
 
Factory eller RR, Är inget ess så frågan är om det är värt det?
Vad ska du göra, och hur hårt tänker du pressa? Kör du bara eller övervägande på gata skulle jag säga RR. Öhlinsprylarna är "bättre" men kräver mer underhåll för att hålla formen och är lite overkill för vardagsbruk.

Allt annat är identiskt sånär som på lacken och bättre prylar finns att köpa löst. Men det är ju kul, och tänker du dig ett gäng bandagar så Factory.
 
Last edited:
Kör nog 80% gata och kommer aldrig att köra med slicks. Mest Knix och nån storbana men jagar inte tider.. jagar teknik. Ska provköra men det kan bli svårt att jämföra factory med RR och det kan bli snabb affär i höst. Jag kör en triple RX idag med ställbara dämpare, så länge inte RR blir svampig så är det ok, stenhårt och knivskarpt behövs inte.

Jag kör en del Sthlm - Dalarna också så en del tråkväg där komfort är ett +.
 
Även RR är fullt ställbar, det är inte en japansk hoj med billighetsdämpare. Så du behöver inte oroa dig för att den blir svampig...
 
Efter min & polarens mardrömsresa i Tyskland kan jag varmt rekommendera Svedea som varit helt kanon, men starkt avråda från Bilsport, större pajasar att ha och göra med går fan inte att hitta. Som natt & dag mellan de två.
 
Kör du så många bandagar om året med Svedea som försäkringsbolag? :smasha

Ingen försäkring gäller väl på bana i vilket fall? Undantaget är långsamma grupper med smc om jag förstått rätt. Sedan åker jag mest aprilia mille på bana, dock är den trasig just nu.
 
Förresten så undrar jag om någon bytt cartridge i gaffeln till ktech eller Öhlins riktiga raceprylar? Kostar ca 20tkr verkar det som. Skulle vara kul att testa även om jag personligen inte skulle bli snabbare.

Öhlinsprylarna på factoryn är väl knappast på racenivå utan gatanpassade kompromisser om än av hög kvalitet?!
 
Bilsportmc gäller på bana under förutsättningen att det inte är tävling, träning inför tävling, tidtagning och körning under tävlingsliknande former.:fakta
Ingen försäkring gäller väl på bana i vilket fall? Undantaget är långsamma grupper med smc om jag förstått rätt. Sedan åker jag mest aprilia mille på bana, dock är den trasig just nu.
 
De har höjt priset på Tuono. Jag tänkte byta i år från Svedea pga suget efter fler bandagar, men priset hoppade från ca 6.000 2014 till ca10.000 2015 för en v4r -12. Svedea åt andra hållet sänkte priset till 4.600. Så jag får hålla mig till Smc och medel fart.

Hade tänkt att teckna en 30+ försäkring hos bilsport nästa år, när jag kikade tidigare i år så skulle den ligga på 6-7K om året för helförsäkrat. Igår fick jag till svar utav en handläggare att försäkringen 2016 istället kommer att ligga på 13500:- för min -12:a, ingen dålig höjning. De har dessutom slopat 24+, 30+, 40+ osv, numera gäller ens exakta ålder som underlag för försäkringspremien istället... :mad:
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top