Aprilia Tuono V4

Blev inte mkt sevärd film, dels för att min kamera är kass, men också att vår instruktör hade väldigt specifika krav. Vi fick inte använda bromsen :dummer (endast för att undvika kollision)

Syftet var att få till ett flyt i körningen.

Här kommer iaf omkörningen jag fick lite skäll för av instruktör Christoffer på B-kingen jag körde om på rakan.
Tycker själv inte det var jättefarligt, tog ingens spår. Sen kan ju diskuteras om man under kursverksamhet borde köra om på höger sida?!? Vad tycker ni?

https://www.youtube.com/watch?v=tk3kdq96Ih4
 
Jag tycker inte att du kör om mig på ett farligt sätt men som du ser viker du av höger så fort du passerar sista mc:n. Det "farliga" kan vara om sista mc:n viker till höger lite tidigare och hamnar rakt framför dig. Alla kör inte lika bra som du.

Kinnekulle rakan är inte så rak som man tror.
 
Jag tycker inte att du kör om mig på ett farligt sätt men som du ser viker du av höger så fort du passerar sista mc:n. Det "farliga" kan vara om sista mc:n viker till höger lite tidigare och hamnar rakt framför dig. Alla kör inte lika bra som du.

Kinnekulle rakan är inte så rak som man tror.

Såklart, hade ju blitt trångt då.. får tänka lite mer nästa ggn :)
 
Blev inte mkt sevärd film, dels för att min kamera är kass, men också att vår instruktör hade väldigt specifika krav. Vi fick inte använda bromsen :dummer (endast för att undvika kollision)

Syftet var att få till ett flyt i körningen.

Här kommer iaf omkörningen jag fick lite skäll för av instruktör Christoffer på B-kingen jag körde om på rakan.
Tycker själv inte det var jättefarligt, tog ingens spår. Sen kan ju diskuteras om man under kursverksamhet borde köra om på höger sida?!? Vad tycker ni?

https://www.youtube.com/watch?v=tk3kdq96Ih4

Instruktör Christoffer va nog bara avundsjuk på din hoj hehe
 
Inte använda broms och inte köra om på rakan... :va Har ni varit på pensionärsutflykt?
 
Blev inte mkt sevärd film, dels för att min kamera är kass, men också att vår instruktör hade väldigt specifika krav. Vi fick inte använda bromsen :dummer (endast för att undvika kollision)

Syftet var att få till ett flyt i körningen.

Här kommer iaf omkörningen jag fick lite skäll för av instruktör Christoffer på B-kingen jag körde om på rakan.
Tycker själv inte det var jättefarligt, tog ingens spår. Sen kan ju diskuteras om man under kursverksamhet borde köra om på höger sida?!? Vad tycker ni?

https://www.youtube.com/watch?v=tk3kdq96Ih4
Ser ut att vara kul funktioner i kameran :-)
Men att det är en oschysst omkörning? Ser ju hur lungt ut som helst!
Vädret var ju på eran sida också.

Jag gillar ju smc till viss del då jag är rätt ny fortfarande. Men ibland blir man ju lite bestört på det man måste hålla sig till på banan. Och det är så olika beroende på vilken intruktör man får.
 
Sydakånes emse tillåter inte omkörningar på innern i långsam grupp vad jag vet.
Oavsetti vilken grupp man kör i ska man inte behöva be om ursäkt för en omkörning
man gjort under ett pass.
Ansvar, omdöme, hänsyn på banan så åker de flesta hem med kropp och hoj i samma skick
som när de anlände till banan.

Kul att ni hade tur med vädret.
 
Var som ett test, få jämnare flyt i körningen.
Tog tid ett varv, körde runt på 1,09 utan att röra bromsen, ändå rätt ok med tanke på omständigheterna.

Tog aldrig tid när det laddades på riktigt.
 
Last edited:
En fundering.
Är det ngn som kört med tex actionpics?
Vad är skillnaden gentemot SMC?
Är tex gathoj ok?
 
En fundering.
Är det ngn som kört med tex actionpics?
Vad är skillnaden gentemot SMC?
Är tex gathoj ok?

Gathoj ska vara OK på bandagar. Det brukar generellt sett inte vara några krav på hoj förutom att den ska vara hel (t.ex. inte läcka olja och ok bromsar) samt inte låta mer än 95 db. Vissa arrangörer/banor kräver reggat och giltig försäkring så där gäller det att kolla upp vad som gäller hos respektive arrangör.

På "riktiga träningar" hos klubbarna brukar det dock vara krav på att uppfylla SVEMOs krav, t.ex. najjade bromsar, uppsamlingskärl, ingen glykol m.m. Men det gäller som sagt inte på "vanliga bandagar".
 
En fundering.
Är det ngn som kört med tex actionpics?

Japp.

Vad är skillnaden gentemot SMC?

Det är mycket mer löst hållet, rent allmänt. Det är inga kurser, mer inriktat på att alla ska köra så mycket de kan.

Det finns föråkare/instruktörer, men du får gå till dem själv om du har frågor eller vill ha feedback.

Tempot är förmodligen allmänt högre på bandagar, speciellt i snabb- och race-grupp

Är tex gathoj ok?

Ja, de allra flesta i de långsammare grupperna ("lugn" och "medel") kör med sin gathoj. I "snabb" grupp så är det blandat. I "race/licens" så är det nästan bara banhojar, men har faktiskt sett några enstaka gathojar, men oftast med slicks på.
 
Smc är väl bra om man vill köra någon enstaka dag per år på bana för att bli bättre förare i trafiken. Men om man gillar att köra bana och gasa så blir man besviken på smc, i instruktörerna känns som ett gäng scoutledare som har behov av att bestämma över andra ibland. För min del kör jag mycket hellre bandagar med actionpics, Backlund, team life etc..
 
Smc är väl bra om man vill köra någon enstaka dag per år på bana för att bli bättre förare i trafiken. Men om man gillar att köra bana och gasa så blir man besviken på smc, i instruktörerna känns som ett gäng scoutledare som har behov av att bestämma över andra ibland. För min del kör jag mycket hellre bandagar med actionpics, Backlund, team life etc..
SMC Steg 1-4 har aldrig hävdat att de pysslar med bankörning. Det ÄR ren trafikutbildning... Eller ska åtminstone vara. Lite si och så med nivå och inriktning ibland. Så väntar man sig nåt annat blir man givetvis besviken, men då har man ju också missförstått syftet.

Är det bantid man är ute efter så har du helt rätt, rena bandagar är mycket bättre, eller SMC steg 5-6.
 
Last edited:
Jag kopierar in min fråga från beast-tråden då tuono är en kandidat:


Är sugen på en större naken.

Hur är det med driftsäkerhet och barnsjukdomar, är tuono 2015+ ett bra köp ur det aspektet?

Någon som bor i centrala Sthlm och kan skvallra om försäkringspremie?

/D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top