Aprilia Tuono V4

Någon som ska till Knutstorp på fredag?
Har en plats över i en stuga på banan ifall någon saknar boende tors-fre
 
AWC på Tuono 1100

Hej alla,

Har läst denna utmärkta tråd, hittat nått som beskriver hur AWC (anti wheelie control) funkar men vore glad för mer input, skriv i tråden eller PM:a mig.

Jag vill veta hur dom 3 olika lägena fungerar i praktiken, är ingen bakhjulsfantom och har testat lite med att koppla upp den samt gaspådrag för att se hur den tillåter att gå upp på bakhjulet likväl som att förhindra/begränsa.

Lika så hur mkt TC:n inverkar eller vad den gör kontra bakhjulsåkning.

Som det är nu så tycker jag hojen håller sig i schack rätt bra (AWC=1 eller 2).
Händer inte så mycket men är förmodligen rätt moderat i gashandtaget fortfarande då hojen är ny och under inkörning.

PM:a mig så tar vi frågorna där.

Thanks!
 
Hej alla,

Har läst denna utmärkta tråd, hittat nått som beskriver hur AWC (anti wheelie control) funkar men vore glad för mer input, skriv i tråden eller PM:a mig.

Jag vill veta hur dom 3 olika lägena fungerar i praktiken, är ingen bakhjulsfantom och har testat lite med att koppla upp den samt gaspådrag för att se hur den tillåter att gå upp på bakhjulet likväl som att förhindra/begränsa.

Lika så hur mkt TC:n inverkar eller vad den gör kontra bakhjulsåkning.

Som det är nu så tycker jag hojen håller sig i schack rätt bra (AWC=1 eller 2).
Händer inte så mycket men är förmodligen rätt moderat i gashandtaget fortfarande då hojen är ny och under inkörning.

PM:a mig så tar vi frågorna där.

Thanks!
Såhär upplever jag det när jag testat:
Har du awc och tc så är den svårare att få upp. Motverkar verkligen de första centimetrarna.

Slår du av tc men lämnar awc på säg 1 el 2 så kommer den upp mycket lättare. Och visst det är en bra livlina om man ska öva på att åka bakhjul. Jag tycker dock att det är väldigt obehagligt när man går lite högre än awc tillåter och den kastar mig ner i backen igen.

Men jag kör med awc av och tc på 2-3 istället! Tycker den kommer upp lätt och jag får lagom höjd så jag kan balansera lite på gasen :-) var så jag lärde mig det lilla jag kan nu. Jag kopplar upp på 2an. Kan hålla den några sekunder rätt högt på gasen. Är ganska nära balanspunkten enligt bilder. Så nästa år kanske :-)

Så ska man lära sig så tror jag det är awc av som gäller. Jag tyckte att den betette sig mer lika varje gång jag provade då. Med den på så kändes det mer som att ibland kom han upp. Ibland inte. Ibland fick jag åka högt ibland inte.

Nu tycker jag det går ganska lätt. På med lite gas blippa kopplingen vid 6 tusen varv och man kan hålla den ?
 
Last edited:
Tackar, skall begrunda det du skrev och omsätta i praktik.

PS - precis varit ute på en redig tur, fy satan vad belönande och rolig 1100:an är.
Sjukt rolig hoj - och jag har haft många.

Testade förresten precis en roll-on mot en 2012:a, slipon, och mappad (custom map i bänk) och jag drog den så in i helvete. Testade samtliga mappar, på 6an och 4:ans vxl. Samma visa.
 
Tackar, skall begrunda det du skrev och omsätta i praktik.

PS - precis varit ute på en redig tur, fy satan vad belönande och rolig 1100:an är.
Sjukt rolig hoj - och jag har haft många.

Testade förresten precis en roll-on mot en 2012:a, slipon, och mappad (custom map i bänk) och jag drog den så in i helvete. Testade samtliga mappar, på 6an och 4:ans vxl. Samma visa.
Säg inte så! 2012or är dom snabbaste ;-)
Jag skyller på att den 12an du körde mot säkert har orginaldrevning och inte 15t fram som du. Gör säkert 15hk ;-)

Kul att du är nöjd. Hade jag fått och haft mer pengar över hade jag gärna bytt till en 1100 :-) ska iallafall försöka provköra en innan säsongen är över.
 
Mest vid kallstart. Men även vid varm. Å det försvinner aldrig helt. Meken va inte säker på att det va sträckarna men han trodde det. Skramlet förvinner aldrig helt. Men som sagt. Jag har haft det i 1500 mil så det skall nog hålla ett tag till.
Skall du med till Kinnekulle den 30?

Inga ventiler behövdes justeras.
Ang ljud. Har du ett vinande ljud från lådan 3 å 4 ans växel? Dom låter mer än andra växlar på min.

Vilket motornummer har du? Ska se om jag kan få fram något.

Men, vissa låter mer än andra utan att det innebär nåt allvarligt.
 
Någon som är intresserad av ett GPR Thunderslash slip-on? Jag har ett liggande som är till salu. Skicka PM om ni vill mullra ordentligt!
 
Last edited:
Back
Top