Aprilia Tuono V4

Jag funderar också på att köra.
Tar ni båda dagarna då eller bara en?

Jag bor i trollhättan så går att köra fram och tillbaka. Men är rätt trist, man måste gå upp i tid och jävligt tråkig väg.

Så om nån drar på kärra upp och har plats så skulle jag kunna åka med och dela kostnad.

Jag har bokat båda dagarna i medel-gruppen. För mig blir det för långt att åka fram-och-tillbaka så jag kommer antingen att bo i tält eller boka in mig på något vandrarhem. Har inte hunnit kolla upp det än..
 
Skruvade lite på Sag igår fick det till 36mm fram och 30 bak. Preload i fram är maxad, läs jag behöver starkare fjädrar.

Min fråga är om det är någon fara att köra med max preload?
 
Nej, inte som komp och retur. Går bra att ha den i botten, men backa av ett kvarts varv bara om du känner dig tveksam.

Strängt taget är det inget fel alls på fjädrarna för gatbruk, är ju för banåkat de ligger i överkant av rekommendation. Men så länge gaffeln inte bottnar eller du måste ha hojen högre för att åka fortare har du inget behov av byte egentligen.
 
Last edited:
Ska ta och läsa på om sag i helgen och kolla det på min nu också. Blir ju sugen när ni pillar.
Sen så skulle jag vilja flytta upp gaffelbenen så jag ser 3 streck. Måste jag ha ett depåstöd fram, eller är det någon som har nåt fulknep?

Tänkte typ depåstöd bak och domkraft under hojen? Kanske inte alls går att balansera.
 
Jåke: jag har inte flyttat upp gaffeln än så att 3 ringar syns. Men med tanke att jag har 6mm mer Sag i fram bör det väll motsvara en extra ring. Vad tycker du ska jag flytta upp det eller inte?
 
Jåke: jag har inte flyttat upp gaffeln än så att 3 ringar syns. Men med tanke att jag har 6mm mer Sag i fram bör det väll motsvara en extra ring. Vad tycker du ska jag flytta upp det eller inte?
Nej, det motsvarar inte riktigt. Vill du ha den mer snabbsvängd än den är så ställ den på näsan lite till genom att justera benen.
 
Last edited:
Ska ta och läsa på om sag i helgen och kolla det på min nu också. Blir ju sugen när ni pillar.
Sen så skulle jag vilja flytta upp gaffelbenen så jag ser 3 streck. Måste jag ha ett depåstöd fram, eller är det någon som har nåt fulknep?

Tänkte typ depåstöd bak och domkraft under hojen? Kanske inte alls går att balansera.
Vet inte riktigt var under hojen du tänkte sätta domkraft...

Fulvarianten är att försiktigt släppa skruvarna i kronan till ett ben i taget. Inte så mycket att benet rör sig och lossnar, utan bara så mycket att du kan rotera det. Då kan du få det att krypa upp sakta, när du har det rätt drar du bara åt igen och upprepar sedan med andra benet. Så gjorde jag.

Problemet är om man släpper för långt...
 
Varför skulle man vilja ha den så hög fram?

När man läser rekommendationer för häng så trodde jag att det var underförstått att
man kompenserar ett mindre häng fram vid inställning för bana,
med att sänka hojen runt gaffelbenen motsvarande.

Även om det skulle vara så konstigt att man prioriterar maximal stabilitet vid bankörning så man måste brottas med hojen i kurvorna,
så får man ställa sig själv två frågor:

1. Vill du jaga varvtider eller vill du ha en hoj som känns rolig att köra?
2. Kommer du bara köra på slät banasfalt?

En hoj som står högt både fram och bak blir lätt att vicka mellan kurvorna, och motsvarande,
en låg hoj blir högfartsstabil.
Det låter som att hoj som blir höjd fram blir mindre stabil och mer trögstyrd. Tvärtom bra?
 
Last edited:
Vet inte riktigt var under hojen du tänkte sätta domkraft...

Fulvarianten är att försiktigt släppa skruvarna i kronan till ett ben i taget. Inte så mycket att benet rör sig och lossnar, utan bara så mycket att du kan rotera det. Då kan du få det att krypa upp sakta, när du har det rätt drar du bara åt igen och upprepar sedan med andra benet. Så gjorde jag.

Problemet är om man släpper för långt...
Tack jåke. Skall köra på detta och sen försöka ställa in sag. Fanns fina videor på tuben såg jag.
 
Varför skulle man vilja ha den så hög fram?

När man läser rekommendationer för häng så trodde jag att det var underförstått att
man kompenserar ett mindre häng fram vid inställning för bana,
med att sänka hojen runt gaffelbenen motsvarande.

Även om det skulle vara så konstigt att man prioriterar maximal stabilitet vid bankörning så man måste brottas med hojen i kurvorna,
så får man ställa sig själv två frågor:

1. Vill du jaga varvtider eller vill du ha en hoj som känns rolig att köra?
2. Kommer du bara köra på slät banasfalt?

En hoj som står högt både fram och bak blir lätt att vicka mellan kurvorna, och motsvarande,
en låg hoj blir högfartsstabil.
Det låter som att hoj som blir höjd fram blir mindre stabil och mer trögstyrd. Tvärtom bra?

Jag tror att jag skrev lite missvisande. Jag menade att höja gaffeln genom kronan... Så hojen blir lägre i fram.
 
Först, få styrsel på häng. Går inte det, byt fjädrar.

Med 21mm bak, vad hade du rekommenderat för häng fram?
Jag har 41 mm nu.
Ska iväg och köra nästa vecka och hade vart gött om den är vettigt grundinställd.
 
Last edited:
9L0E3ow.jpg

Gjorde inte så mycket att det regnade ~20 av 30mil hem från Sthlm idag.. Såhär roligt har jag nog inte haft sedan första dagarna med mckort tror jag. Vilken "!#(!"# hoj! :yoparty 200++ med motardhjälm är dock inget jag rekommenderar, känns fortfarande i nacken nu 6h efteråt.. :näsblod:hihi

Lite smågodis är redan på väg hem
-15t/44t drev (Kommer nog bara byta i bak först tills man börjar känna sig lite självmordsbenägen :crash)
-Techspec snakeskin (Jäklar vad halt det var trots skinnställ på..)
-R&G krashpuckar
-Austin Racing GP2 (Vilket jag nästan börjar ångra nu i efterhand, originalpipan lät ju riktigt bra på lite högre varv. Hade nog räckt att bara koppla bort flappern och kanske väntat med pipan till nästa år istället + race ecu)

Veckans projekt blir nog annars att fixa fälgstripes & byta ut speglarna tror jag, och köra en jävla massa hoj givetvis. :banana
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top