Aprilia Tuono V4

Original Diablo Rosso corsa sitter på nån dag till.
Nu kommer jag från en Superduke 990 som i sig är lättsvängd. Men jag hade förväntat mig mer av tuonon.
Därför tror jag att nån inställning är knas och jag är för novis att fixa det själv så jag behöver ert stöd
 
Men om jag styvar fjädrarna fram så hänget blir mindre borde jag väl balansera upp den? Eller tänker jag fel.
Möjligt att returen är snabb, tycker bakdäcket har ett sånt mönster.

Ja däck skall bytas!
Fjädrarna blir inte styvare av att du ökar förspänningen. Den jobbar i ett annat område, öka förspänningen fram och den kommer tippa över lättare genom att du höjer tyngdpunkten, försök hålla dig inom rek och välj om du vill ha den satt för bana (tillåter hårdare bromsningar/accelerationer) eller gata. Rikta in dig på 25% av fjädringsvägen, eller bestäm dig för att du vill ha exempelvis 25 mm bak. Ta då ungefär samma procent (som 25 mm häng bak ger) fram så hojen står balanserad.

Returen fram påverkar inte slitaget bak, men om den har tendenser bak ska du justera. Gå då efter med framjusteringen så hojen rör sig lika snabbt fram och bak när du trycker till sadel/tank. Ta hjälp av en polare som kan kolla på lite avstånd och bättre se om fram eller bak går upp/ner snabbare.

Slitna däck gör ju väldigt mycket för att sega ner också, speciellt om det är lite lägre lufttryck i dem. Hojen är som sagt en sporthoj med stort styre, inte en förväxt motard. Den kan inte bete sig som en SD med mindre än ganska rejäl modifiering, vice versa gäller naturligtvis också. :)

Kom ihåg att komp & retur inte påverkar hur MYCKET, utan hur SNABBT fjädringen rör sig. Är hojen exempelvis instabil i ingången till kurva eller vid snabba övergångar exvis mitt i chikan är det troligen för snabb/lite retur bak. Är den lite studsig i inbromsning över ojämnheter troligen för långsam/mycket komp + retur fram...
 
Last edited:
Bra tips, förstår jag dig rätt om jag vill få den mer lättsvängd att öka förspänningen fram en aning så den tippar lättare. Vill ha lite mer racing:)

Det var returen bak jag tänkte på ang slitaget. Men hojen är inställd efter nån erfaren teståkare så jag misstänker att fjädringen är hård och snabb.
 
Bra tips, förstår jag dig rätt om jag vill få den mer lättsvängd att öka förspänningen fram en aning så den tippar lättare. Vill ha lite mer racing:)
Prova! Racing är dessutom inte nödvändigtvis detsamma som extremt lättsvängt... ;)

Jag fick hjälp av en kille i BoTT att justera min fjädring på Millen i helgen. Hade skruvat bort mig en del efter renovering. Funkade hyggligt på Gotland men inte alls på Sviestad. Vi skruvade in komp + retur fram samt retur rejält bak så hojen skulle röra sig långsammare. Mycket enklare köra den när den inte skuttade omkring. Den blev också lättare att svänga genom att den svängde förutsägbart, och lättare ju snabbare man kör även om den inte på något sätt är snabbsvängd när man kör sakta. Snarare trög, men styrlagret kan nog ha viss del i det...

Har ett belastat häng på cirkus 30 mm fram och bak, men har justerat upp rideheight till max så den är högre bak för att inte skrapa kåpan. Skulle kunna justera gaffeln, men du redan gjort det du kan på TV4:an genom att skjuta upp gaffelbenen.
 
Last edited:
Bra tips, förstår jag dig rätt om jag vill få den mer lättsvängd att öka förspänningen fram en aning så den tippar lättare. Vill ha lite mer racing:)

Det var returen bak jag tänkte på ang slitaget. Men hojen är inställd efter nån erfaren teståkare så jag misstänker att fjädringen är hård och snabb.

Nu ska jag inte vara sån. Men jag tyckte också min betedde sig konstigt. Och eftersom jag inte lärt mig hur fjädringen beter sig när man gör vad än. Så ställde jag den efter sport i boken. Och på den låga nivån jag är nu så känns det bra för mig.

Då har jag något att utgå ifrån också.

Du kanske ska återgå till bokens rekommendationer innan du skruvar bort dig helt? Du kan ju skriva upp hur alla klick stod innan du gör det också så du har kvar det ifall.
 
Jag tänkte i så fall gå till standard och gå därifrån.
Vad jag läst mig till i tråden är bokens sport kass
En annan idé är Micke65:s inställningar och släppa av lite pga vikt.
Sorry Snoken, 190/55!
 
Vad skall jag ha för fjädrar då?
Väger 78 en bra dag i kalsipper.
Tror originalfjädrarna funkar bra.
Det är en inställning det är jag säker på, men jag har inte kunskapen och känslan att få det att stämma.
 
Vad skall jag ha för fjädrar då?
Väger 78 en bra dag i kalsipper.
Tror originalfjädrarna funkar bra.
Det är en inställning det är jag säker på, men jag har inte kunskapen och känslan att få det att stämma.
Då borde den stämma rätt bra för dig, du ligger ganska nära snitt.
 
Du kanske ska återgå till bokens rekommendationer innan du skruvar bort dig helt? Du kan ju skriva upp hur alla klick stod innan du gör det också så du har kvar det ifall.
Jag gör ungefär såhär. Jag har en lista med aktuella inställningar, var jag kört och med vilka däck.

Inställning efter race på Sviestad 2015. Däck Bridgestone R10 Evo med väldigt stabil stomme

Fram

* Förspänning: 4e strecket utan mätning (ca 30 mm häng)
* Uppstick: 3e strecket 12 mm
* Retur: 1 varv ut
* Komp: 1 varv ut

Bak

* Längd: 323 mm
* Förspänning: 146 mm fjäder utan mätning + 2 varv. (ca 30 mm häng)
* Retur: 11 klick ut (12-16)
* Komp: 10 klick ut (8-14)


Sen om jag gör några justeringar så skriver jag upp varför, och vad jag justerar:

Justering Sviestad 2015-06-27
Med hjälp av expert efter att jag förklarat orolig hoj i övergångar och in i kurva samt långsam pendling:
Komp fram: 1/2 varv ut
Retur fram 1/2 varv ut
Retur bak 11 klick ut
Komp bak 10 klick ut


Blev hyggligt men kunde tweakas lite till:

Justering Sviestad 2015-06-28
Studsar lite i inbromsning inför korkskruven, öppnar komp & retur lite enligt rekommendation för att få snabbare rörelse. Kanske blev för mycket, fick problem över kanten istället. Nånting mitt emellan?
Komp fram: 1 varv ut
Retur fram: 1 varv ut.


Även om jag kanske inte vet från början varför något händer på ett visst sätt eller vad jag ska göra för justering så kommer jag ju så småningom att få ett sammanhang.
 
Last edited:
Så där ja! Då var man äntligen med V4:a igen! Tack ChrisseJ för en smidig affär!

Det är verkligen en helt fantastisk maskin! Lättkörd som få i stadstrafik, hyfsat bekväm att köra långt med, lyder minsta vink och byter riktning på femöring, men förvandlas till ett monster när varvräknaren kliver över 7-8000 varv.

Jag kommer osökt att tänka på detta klipp från Spaceballs: "Lightspeed is to slow, we have to go into ludicrous speed!"

 
Så där ja! Då var man äntligen med V4:a igen! Tack ChrisseJ för en smidig affär!

Det är verkligen en helt fantastisk maskin! Lättkörd som få i stadstrafik, hyfsat bekväm att köra långt med, lyder minsta vink och byter riktning på femöring, men förvandlas till ett monster när varvräknaren kliver över 7-8000 varv.

Jag kommer osökt att tänka på detta klipp från Spaceballs: "Lightspeed is to slow, we have to go into ludicrous speed!"


Tack själv.
Hoppas du får mkt nöje av den :)
 
Anmälde mig precis till KTM-klubbens bandagar på Kinnekulle den 29-30 juli. Någon annan V4:a som är sugen att hänga med och spöa österrikare? :rock
 
Anmälde mig precis till KTM-klubbens bandagar på Kinnekulle den 29-30 juli. Någon annan V4:a som är sugen att hänga med och spöa österrikare? :rock
Jag funderar också på att köra.
Tar ni båda dagarna då eller bara en?

Jag bor i trollhättan så går att köra fram och tillbaka. Men är rätt trist, man måste gå upp i tid och jävligt tråkig väg.

Så om nån drar på kärra upp och har plats så skulle jag kunna åka med och dela kostnad.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top