Aprilia Tuono V4

Halloj!

Är det någon här som har bra koll på Tuono mod nyare ex.11,12,13.
Kända svagheter och vad är den bra på.
Tycker ni att service och reservdelstillgång funkar bra i sthlm m omnejd?

//Kenneth

Vad den är bra på är enklast att svara på ..Ett sjukt djäkla flin så fort man brassar på lite :D

Service fungerar bra tex Probike syd . Reservdelstillgång är dålig och tar tiid . beställde några prylar då jag byggde om min bakdel till en rsv4 och det tog väl 3 veckor.

Har en -11 bland de första häromkring , om inte den första ialf personligen inga problem , dock så verkar kvalite`n vara lite varierad .

Kända nackdelar : Hård orginalsadel som är hal också samt relativt liten tank och hyggligt törstig , går dock att snålköra men det vill man inte :yoparty

Ett större drev i bak eller 1 kugg mindre fram och bort med avgasventilen så går den nästan perfekt .

Visst ja hojen är sportigt inställd så den är rätt stötig om man har dåliga vägar att åka på .
 
Last edited:
Jag gillar min hoj!

Micke, du som hänger lite på sidorna i amerikat osv, har du sett/läst nåt om recall/service bulletin ang Ventilfjädrar på v4?
Det var nån lirare på Instagram som skrev det häromdagen på min ena rasselfilm. Jag har aldrig hört nåt sånt tidigare så jag vet inte om han bara yrade i nattmössan.
 
Micke, du som hänger lite på sidorna i amerikat osv, har du sett/läst nåt om recall/service bulletin ang Ventilfjädrar på v4?
Det var nån lirare på Instagram som skrev det häromdagen på min ena rasselfilm. Jag har aldrig hört nåt sånt tidigare så jag vet inte om han bara yrade i nattmössan.

Inget sådant alls ..Han yrade säkert .
 
Fick en liten rapport från Täby häromdagen. En ventil hade trots sitt besöksförbud varit o hälsat på hos en kolv. Inte fått nåt svar på varför. Kompet var ju bra tidigare och ventilspelet inte alltför dåligt. Gissar på ny maskin, men vi får väl se vad Italien säger. Skönt att det är lite fart på probike/spg nu iaf.

Senaste nytt är att jag idag pratat med spg igen. Enligt dom så vill inte aprilia byta motor utan den ska renoveras.. Förstår inte i min vildaste fantasi hur det kan vara ekonomiskt försvarbart. Kul att köpa en ny hoj och få tillbaka nåt som skruvats ner i molekyler efter en säsong.. :död
 
Du får helt enkelt lita på SPG . Vem vet du kanske har 180hk Tv4 2014 :banana

Jag hade kunnat lita på dom om dom känts lite seriösa. Inte en enda gång har någon hört av sig på avtalad tid. Snackar massa skit om att delar gått iväg med transport o sen ett par dagar senare så fanns det inte ens för leverans.. Jag vet inte hur mycket jag kan kräva som konsument, men dom har på under ett halvår fått mig att gå från att rekommendera tuono till alla till att varna folk från svensksålt..
 
Hmm
Märkligt! Jag Älskar min Aprilia men ..... man undrar en del
De är klart att man bara hör de som får problem men ...
Ligger det någon sanning i de problem man läser ev har? Är det eller finns det befogad kritik?
SPG mm är ett skämt eller?
Jobbar de för oss som äger en Aprilia?
Var ligger problemen. Man vågar ju f*n inte rek Aprilia till någon.
Probike ?
Jag Sålde min Svx för en Ktm. Hade jag lita på Aprilia mm hade jag investerat i en ny Sxv.:(
Min vän lyckades inte med sina Aprilia problem. Jag hade tur och fick en ny tack var Marcussen MC (bara ++++)

Stå på dej. Micke240sx. Lider med dej.:)

Lite uppmuntrande filmer.
http://www.youtube.com/watch?v=e7m4B2fiqR4
http://www.youtube.com/watch?v=vBaktJbu-DQ
 
Justa ja de gjorde en 5000 mila på rsv4 den första från 2009 tror ja , den fungera bra .


Vissta ja .. nya superduke 1290 180hk+ går inte att försäkra på ett vettigt sätt i Svedala .
 
Last edited:
Halloj!

Är det någon här som har bra koll på Tuono mod nyare ex.11,12,13.
Kända svagheter och vad är den bra på.
Tycker ni att service och reservdelstillgång funkar bra i sthlm m omnejd?

//Kenneth

Kan inte göra annat än att hålla med föregående skribenter:

+ Snygg (ser betydligt bättre ut i verkligheten än på bild)
+ Prestanda
+ Teknikpaket (quick shifter, traction control, wheelie control & launch control)
+ "Billig" att försäkra (iaf om man ser till effekt...)
+ Beroendeframkallande motorljud

- Törstig + liten tank = relativt kort räckvidd (15-16 mil tills tanklampan börjar lysa)
- Hal och hård sadel
- Ej ABS (fram till 2013)
- Dyrt med alla fortkörningsböter

Jag är hittills mycket nöjd med min hoj (2012 APRC). Än har jag inte haft några problem, men hojen har å andra sidan bara rullat ca 400 mil. 2013 gjordes det en del mindre uppdateringar och då kom även ABS. Kvaliteten verkar helt ok, men det verkar finnas ett fåtal som har fått måndagsexemplar (t.ex. Micke240sx).
 
Jag hoppas det framgått att jag klagar inte på hojjen i sig, det är mest Globen som satt mig i denna sits. Och sen även spg när jag vände mig dit för att få hjälp när hojjen fortf stod hos Globen. Nu är det bara att hoppas att inte även probike gör mig besviken.
 
Finns bara ett ställe att lämna in sin Apa och det verkar vara Marcussens utanför Halmstad.
 
Årets sista mekhelg gav Tuonon en Öhlinsdämpare o jag känner mig nöjd över att jag lyckades få dit den.
Har dock inte provkört ännu. Den satt på en RSV1000-07:a i mitt garage. Har gått och funderat
över den där dämparen i ett halvår... Enligt Apriliaforum.com så skall den inte passa, men dit
fick jag den. Den är 4-5 mm längre men det borde bara vara att åtgärda med justerat häng.
Gasbehållaren hamnade ut åt sidan, men osymetri är väl på modet nu :tummenupp
TV4-1.jpg

TV4-2.jpg
 
Hallå!!

Har en liten fundering? Hur ser service intervallet ut på hojen? Och vad kostar en service ungefär? Tuono är en av de hojarna jag funderar på när jag ledsnat på Street Triple R´n!

Hur är det med vibrationer vid krypkörnining? Skallrar pungkulorna sönder?:crash

//Daniel
 
Hallå!!

Har en liten fundering? Hur ser service intervallet ut på hojen? Och vad kostar en service ungefär? Tuono är en av de hojarna jag funderar på när jag ledsnat på Street Triple R´n!

Hur är det med vibrationer vid krypkörnining? Skallrar pungkulorna sönder?:crash

//Daniel

Vibrationer? Det är en V4, kan inte påstå att den vibrerar speciellt öht. Är dock ingen STR3 såklart, men det är lite andra skillnader åxå. ;) Men jag kan vara twinskadad...
Serviceintervallet är 1000 mil, kör man lite på bana byter man olja och filter själv däremellan. Vanlig "liten" service kostar som de flesta andra hojar, runt 2000-2500 kr.
 
Vibrationer? Det är en V4, kan inte påstå att den vibrerar speciellt öht. Är dock ingen STR3 såklart, men det är lite andra skillnader åxå. ;) Men jag kan vara twinskadad...
Serviceintervallet är 1000 mil, kör man lite på bana byter man olja och filter själv däremellan. Vanlig "liten" service kostar som de flesta andra hojar, runt 2000-2500 kr.

Oki, mja...vågar man provköra en i vår? Eller är man en massa tusenlappar fattigare då efter? ;) Verkar vara en del som haft problem, är det 11-orna som verkar ha strulat?

//Daniel
 
Oki, mja...vågar man provköra en i vår? Eller är man en massa tusenlappar fattigare då efter? ;) Verkar vara en del som haft problem, är det 11-orna som verkar ha strulat?

//Daniel

Har kört STR3 en dag, tycker det är en smidig och lätthanterlig hoj. Men du kommer bli fattigare av en provning, TV4 är en Superbike utan kläder. På gott och ont...:D

Ingen speciell årsmodell, är snarare vissa ex. Är nog bara att det finns flest -11 antar jag.
 
Last edited:
Tjena gubbar.
Jag har en fundering som jag behöver lite åsikter om.

Hur passar man på Tuono V4 om man är ungefär 187cm lång.? Jag har fått uppfattningen att den är en smula liten i måtten och man vill ju gärna få plats på hojen.

Jag hade en Mille -02 under några år och nu senast hade jag en Tuono -08, och på dessa satt jag riktigt bra. Däremot körde jag en Ducce Monster 696 i en säsong för några år sedan och den kändes en smula trång.
 
Back
Top