Aprilia Tuono V4

Nu står äntligen Tuonon parkerad i mitt garage. Ojojoj vilken maskin! Återkommer med rapport när jag lagt några fler torra mil.

/MM
 
Det blev några sömnlösa nätter innan du fick hem tuonon va :D

Ska bli kul att höra va du tycker :banana

Absolut!

Jag är en sån kille som uppskattar att köpa en ny pryl och sitter o pillar när det är nytt... Att ha en Tuono på G är en helt annan sak... Sen jag la handpenningen så har det inte varit mycket annat i huvet måste jag medge. :)

Tänke lägga några mil på torrt underlag och sen ta mig tid skriva lite utförligare om vad jag tycker. Har i princip bara hunnit 3-4 mil på torr asfalt ännu. Resten i hällande spöregn (på helt färska däck till en början).

Antispinnen har kommit väl till pass kan jag säga. Den spinner inte som en vilde men ATC är en skön trygghet och den har huggit in vid ett par tillfällen.

Några bilder på Min Tuono V4 med lite pimpning :)

Ser bra ut!

Vilken plåthållare köpte du?

Tänkte på R&G själv eller Rizoma (tror jag det var)...

/ MM
 
Last edited:
Ingen som har bänkat sin V4 Tuono än?.. är lite nyfiken vad de lämnar på bakhjulet..jämfört med RSV4
 
Det jag sett på internet så ligger det ca 150-155 på bakhjulet med slipon .


Jo fan , Bike testar Tuono V4r i sitt senaste nr .
Inget jätteutförligt men man kan väl säga att Bike är impade av tuonon minst sagt :D


Testar och wheela lite , det är helt annorlunda mot vad jag e van vid ..

En snutt från idag , det är såå snabb så man hinner knappt se :D

http://www.youtube.com/watch?v=aYPdtEmkfDI
 
Last edited:
Så har man klarat av de första 120 milen och service är avklarad. Hämtade cykeln från 100-milaservice igår. Givetvis började det regna 10 min innan jag hämtade den. Men det klarnade upp på vägen hem och jag hittade några torra fläckar där jag kunde vrida till på rullen ordentligt. Satan i gatan vad den går.

Jag är 180 cm lång så jag sitter inte ända bak mot kutsen. Lägg till ett par regnbyxor, en hård och ganska hal sadel (tycker jag i alla fall), en rygga med tung laptop och annat plus en upprätt körställning. Det blev ganska spännade vid första rödljuset där jag hittade lite torr asfalt. Denna maskinen har kanske bara 25 hästar mer än min förra men den lirar i en helt annan liga. Givetvis så höjer en vrålande V4 actionupplevelsen men denna hoj går som satan. Rena GT-vagnen (om det varit en bil). Ligga o puttra på 6an i 100 o sen bara vrida till. Sjukt gött.

Med APRC är det ju bara att vrida fullt medans man sparkar i växlarna. Sen är det bara att hålla i sig. Cykeln fixar resten.

Det jag sett på internet så ligger det ca 150-155 på bakhjulet med slipon .


Jo fan , Bike testar Tuono V4r i sitt senaste nr .
Inget jätteutförligt men man kan väl säga att Bike är impade av tuonon minst sagt :D


Testar och wheela lite , det är helt annorlunda mot vad jag e van vid ..

En snutt från idag , det är såå snabb så man hinner knappt se :D

...

Har du hunnit laborera med olika settings på wheelie control:en ännu? Lyfter den olika högt på de andra lägena?
 
Last edited:
Har du hunnit laborera med olika settings på wheelie control:en ännu? Lyfter den olika högt på de andra lägena?

Har haft Wheelie control off när jag övat på wheelies .. så jag har inte testat 1 2 3 ännu .

Jag håller med om att tuonon går som ett skållat .... :)
 
Tuono V4 R vs Superduke

Det blev några sömnlösa nätter innan du fick hem tuonon va :D

Ska bli kul att höra va du tycker :banana

Hej Micke65!

Är sugen på en Tuono V4:a, har en superduke nu från 2008(ej R).
Du har ju haft en SD och är därför nyfiken på hur du tycker SD är mot Tuono V4?
Hur är gasresponsen i låga varv?, som suger på SD!

Skriv gärna några rader om du har lust :tummenupp

// Fredrick
 
Hej Micke65!

Är sugen på en Tuono V4:a, har en superduke nu från 2008(ej R).
Du har ju haft en SD och är därför nyfiken på hur du tycker SD är mot Tuono V4?
Hur är gasresponsen i låga varv?, som suger på SD!

Skriv gärna några rader om du har lust :tummenupp

// Fredrick


Ja tuonon är mjuk och fin , iofs va min duke inte så dålig där ..

Det blir ialf mkt mjukare med en v4a i hela registret och ett helt annat mos och ljud för den delen .

Tuono är mer Race , riktigt stadig i högfart och lättsvängd i låg :Bugar

Sedan så finns allt extra som är riktigt nice att ha .

Kortfattat så är Tuonon mer som en sporthoj med bra körställning :tummenupp
 
Ja tuonon är mjuk och fin , iofs va min duke inte så dålig där ..

Det blir ialf mkt mjukare med en v4a i hela registret och ett helt annat mos och ljud för den delen .

Tuono är mer Race , riktigt stadig i högfart och lättsvängd i låg :Bugar

Sedan så finns allt extra som är riktigt nice att ha .

Kortfattat så är Tuonon mer som en sporthoj med bra körställning :tummenupp

Tack, låter gött!:banana
 
Såg en fin recension på Tuono V4r och nya Speed Triplen. Kanske någon som står i valet mellan dessa hojar?

Ska jag vara ärlig själv så är jag bra sugen på en Tuono till våren!

[YOUTUBE-ID]DfBN7_MVKR8[/YOUTUBE-ID]

Han som lagt ut detta klippet har en hel del annat gött på sin youtube kanal för de som är intresserade.
 
Jensen !

Jag dregglade själv hela förra vintern efter v4an :)
Jag har aldrig vart så åksugen som jag är nu förtiden ;)
 
Försäkring

hejsan, jag undrar om det är nån som vet om det blir billigare försäkring med aprc?:)
 
Last edited:
Kan berätta att jag varit i kontakt med bilsport mc och folksam och dom bägge sa att traction control var så pass nytt att dom inte sänker försäkringspriset än, folksam kunde gå ner 15% om den hade ABS men jag har inte hittat inormation om att APRC skulle ha ABS.

Dock var priset väldigt luddigt på folksam eftersom jag inte hade något reg nr så dom gick på årsmodell och effekt/vikt, skulle vara snällt om nån med en tuono v4r APRC kunde låna ut sitt reg nr till mig, på PM förstås, behöver det endast i försäkrings förfrågan och kommer radera PM efter:)
 
Dags att damma av tråden. Fick hem nya hojen idag :banana
Hon började prata italienska med garagegrannen direkt :)
Kan det bli 20 grader varmt imorrn?
 

Bifogat

  • Tuonu.jpg
    Tuonu.jpg
    105.7 KB · Visningar: 236
men jag har inte hittat inormation om att APRC skulle ha ABS.

Dock var priset väldigt luddigt på folksam
Nej, precis. Den har inte ABS. Bilsport & Mc eller märkesförsäkring på Svedea är klart billigast, drygt 9000 hel/hel för mig hos B&M (man +40 uppsala).
 
Back
Top