Aprilia Tuono V4

Är det samma oljefilter och så på 1100 som 1000.

Hittade lite saker efter min 1000 till oljebyte och tänkte kanske det funkar?

misspelling with autocorrect
 
Funderar på nästa år på vad man skall ha. Kör nu MT09 (innan det Z900)
och är väldigt nöjd med MT09, men jag vill uppgradera till supenaked. Det står
egentligen mellan MT10 eller Tounon. Jag provkörde Tounon för 1.5 månad sedan.
Utmärkt hoj och snabb som satan men jag blev väl inte helt betagen som jag
förväntade mig (inga slingriga vägar bara runt Mölndal och E6 i ganska tät trafik).
Demon hade Arrow och motorljudet var väl inget wow där heller (är van med SRP
på min MT09). Helt klart är att denna hoj borde ha körts längre och helst på bana.
En sak är ju sittpositionen som upplevdes väldigt sportig jämfört med den väldigt
bekväma MT09. Har testad MT10 också och den kändes väldigt
rätt och bekväm från start. Funderar på om man vänjer sig med den sportiga
körställningen ( är 50 år) eller inte? Ni som både kört MT10 och tounon hur
ser ni på dessa hojar jämförelsevis? En sak jag undrar varför man ser så många
Tuono tillsalu som körts så lite? Är det en trofe hoj???
 
Last edited:
Hej alla,

Är det någon som anlitat aprilia-meken på Lidingö? Probike anlitar jag helst inte och de har ändå fullt 1 månad fram nu. En oljesump/plåt som behöver bytas asap . Känns ju halvkul att åka 3h till Bikeport med släp.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nej, men låt höra mer.
Vilken mek på Lidingö ? Behöver själv serva och probike är inget alternativ.
 
Nej, men låt höra mer.
Vilken mek på Lidingö ? Behöver själv serva och probike är inget alternativ.

Hittade denna via aprilias hemsida:
http://www.ingusvespaservice.se

Ringde igår och det verkar vara en mindre verksamhet. Han talade bara engelska men verkade trevlig vid första samtalet. Ser ut som jag inte har någon annan att vända mig till om jag ska få hojen fixad i närtid. Kommer troligen boka något efter helgen.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Hittade denna via aprilias hemsida:
http://www.ingusvespaservice.se

Ringde igår och det verkar vara en mindre verksamhet. Han talade bara engelska men verkade trevlig vid första samtalet. Ser ut som jag inte har någon annan att vända mig till om jag ska få hojen fixad i närtid. Kommer troligen boka något efter helgen.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Vespaservice?

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Någon som vet vart man får tag i ett snyggt tankskydd?
Har sett ett som jag trodde:(var ett Aprilia original skydd, Men Nupp` det var något eftermarknads skydd. se bild.6353031640.jpg Eller vad har ni för skydd:va6387124916.jpg
 
Någon som vet vart man får tag i ett snyggt tankskydd?
Har sett ett som jag trodde:(var ett Aprilia original skydd, Men Nupp` det var något eftermarknads skydd. se bild.View attachment 444548 Eller vad har ni för skydd:vaView attachment 444549

Detta har jag på min -17.
Dom kom som standard fram till årsmodell -16 så jag fick köpa mitt för typ 300 kr och sätta dit själv. Det ÄR Aprilia original.
 

Bifogat

  • pad.jpg
    pad.jpg
    119 KB · Visningar: 110
Skumt?
För enligt min handlare (som kollat upp)så är det inte något Aprilia har, utan är eftermarknad:va
Men får ta ett snack med dom igen..
 
Hej alla,

Är det någon som anlitat aprilia-meken på Lidingö? Probike anlitar jag helst inte och de har ändå fullt 1 månad fram nu. En oljesump/plåt som behöver bytas asap . Känns ju halvkul att åka 3h till Bikeport med släp.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Mc verkstaden i Eskilstuna. Strax under en timme via Strängnäs i rolig fart.
 
Funderar på nästa år på vad man skall ha. Kör nu MT09 (innan det Z900)
och är väldigt nöjd med MT09, men jag vill uppgradera till supenaked. Det står
egentligen mellan MT10 eller Tounon. Jag provkörde Tounon för 1.5 månad sedan.
Utmärkt hoj och snabb som satan men jag blev väl inte helt betagen som jag
förväntade mig (inga slingriga vägar bara runt Mölndal och E6 i ganska tät trafik).
Demon hade Arrow och motorljudet var väl inget wow där heller (är van med SRP
på min MT09). Helt klart är att denna hoj borde ha körts längre och helst på bana.
En sak är ju sittpositionen som upplevdes väldigt sportig jämfört med den väldigt
bekväma MT09. Har testad MT10 också och den kändes väldigt
rätt och bekväm från start. Funderar på om man vänjer sig med den sportiga
körställningen ( är 50 år) eller inte? Ni som både kört MT10 och tounon hur
ser ni på dessa hojar jämförelsevis? En sak jag undrar varför man ser så många
Tuono tillsalu som körts så lite? Är det en trofe hoj???

Provkörde MT10 innan jag köpte tuonon. Yamahan känns som en touringhoj i jämförelse. Saknar 30hk, nästan helt rakt sittställning. Detta var vad jag tyckte när jag hade s1000r och den känns mindre sportig än tuonon. Ingen nämnd hoj är dåligt, bara olika.

Jag körde 2200mil på 3 år med BMW s1000r. Nu har jag kört 3000mil med 2017 tuono factory. Ingen troféhoj, bara lata människor! Fattar inte hur man kan köra 300mil per år...
 
Last edited:
Provkörde MT10 innan jag köpte tuonon. Yamahan känns som en touringhoj i jämförelse. Saknar 30hk, nästan helt rakt sittställning. Detta var vad jag tyckte när jag hade s1000r och den känns mindre sportig än tuonon. Ingen nämnd hoj är dåligt, bara olika.

Jag körde 2200mil på 3 år med BMW s1000r. Nu har jag kört 3000mil med 2017 tuono factory. Ingen troféhoj, bara lata människor! Fattar inte hur man kan köra 300mil per år...

Är ganska ny med motorcyklar eftersom jag sålde min sista hoj 1990 innan jag
återupptog hojåkandet för drygt ett år sedan. Först Kawasaki Z900 och nu MT09.
Vad jag antar man kan göra enkelt är väl att köpa en "handle bar riser" som höjer
styret kanske 1-2 cm för en lite mindre framåtlutad körställning? Knävinkeln kan
jag väl leva med trots att jag kanske får sträcka ut dom långa efter en stund.
En fråga till om jag får störa. Det körs ju en akropovic kampanj med racemappning.
Ger denna mappning mer pulver eller anpassar den hojen bara till den nya pipan?
 
Är ganska ny med motorcyklar eftersom jag sålde min sista hoj 1990 innan jag
återupptog hojåkandet för drygt ett år sedan. Först Kawasaki Z900 och nu MT09.
Vad jag antar man kan göra enkelt är väl att köpa en "handle bar riser" som höjer
styret kanske 1-2 cm för en lite mindre framåtlutad körställning? Knävinkeln kan
jag väl leva med trots att jag kanske får sträcka ut dom långa efter en stund.
En fråga till om jag får störa. Det körs ju en akropovic kampanj med racemappning.
Ger denna mappning mer pulver eller anpassar den hojen bara till den nya pipan?

Euro4 tuono(2017 och framåt) borde haft akra och mappen som standard. Den låster upp hojen under 5000 varv och drar jämnare över hela registret. Vet ej om det ör mer toppeffekt men den känns starkare genom hela. Sen blir ljudet i en helt annan liga...
 
Är ganska ny med motorcyklar eftersom jag sålde min sista hoj 1990 innan jag
återupptog hojåkandet för drygt ett år sedan. Först Kawasaki Z900 och nu MT09.
Vad jag antar man kan göra enkelt är väl att köpa en "handle bar riser" som höjer
styret kanske 1-2 cm för en lite mindre framåtlutad körställning? Knävinkeln kan
jag väl leva med trots att jag kanske får sträcka ut dom långa efter en stund.
En fråga till om jag får störa. Det körs ju en akropovic kampanj med racemappning.
Ger denna mappning mer pulver eller anpassar den hojen bara till den nya pipan?

Jahaja då stämmer nog min teori om att DU inte kan hantera en Tuono.
Var inte MT09:an the shit?

Citat Ursprungligen postat av Halvdampis Visa inlägg
Ok, låter märkligt men har hört att mt09:an har en kanon motor.
Allt är ju inte bara hästkrafter men tuonon är ”känd” för sitt huligan temperament och ljud ur pipan.
Får provköra mt09:an så jag bildar mig en egen uppfattning.

Hur som så ser tuonon snabbast ut vid korvmojen


BGL
Det som väcker känslor är väldigt individualistiskt. Jag är en person som faller mer
för karaktär än för perfektion. Givetvis kan man inte kalla Tuonon karaktärslös men
den är så bra att den blir odramatisk. För att utnyttja eller ens komma nära Aprilians
gräns krävs en förare av rang och ett trackday pass. Är du inte den typen av förare eller
kör regelbundet på bana och är en fullvuxen man på 190cm så skulle jag råda dig en annan MC. För pengarna så måste MT09 vara en unik motorcykel som ger så mkt
körglädje som väl täcker och passerar många dyrare exklusivare motorcyklar.
Man blir bara mer imponerad av MT09 ju mer man testar andra motorcyklar.
I min värld finns bara en som kan utmana MT09 och kanske tom passera i
rå körglädje, MT10. Då talar vi om betydligt mera pengar både i inköp och ännu mera
i drift och underhåll.
 
Jahaja då stämmer nog min teori om att DU inte kan hantera en Tuono.
Var inte MT09:an the shit?

Citat Ursprungligen postat av Halvdampis Visa inlägg
Ok, låter märkligt men har hört att mt09:an har en kanon motor.
Allt är ju inte bara hästkrafter men tuonon är ”känd” för sitt huligan temperament och ljud ur pipan.
Får provköra mt09:an så jag bildar mig en egen uppfattning.

Hur som så ser tuonon snabbast ut vid korvmojen


BGL
Det som väcker känslor är väldigt individualistiskt. Jag är en person som faller mer
för karaktär än för perfektion. Givetvis kan man inte kalla Tuonon karaktärslös men
den är så bra att den blir odramatisk. För att utnyttja eller ens komma nära Aprilians
gräns krävs en förare av rang och ett trackday pass. Är du inte den typen av förare eller
kör regelbundet på bana och är en fullvuxen man på 190cm så skulle jag råda dig en annan MC. För pengarna så måste MT09 vara en unik motorcykel som ger så mkt
körglädje som väl täcker och passerar många dyrare exklusivare motorcyklar.
Man blir bara mer imponerad av MT09 ju mer man testar andra motorcyklar.
I min värld finns bara en som kan utmana MT09 och kanske tom passera i
rå körglädje, MT10. Då talar vi om betydligt mera pengar både i inköp och ännu mera
i drift och underhåll.

Det är nog möjligt att jag inte kan utnyttja potentialen i en Tuono :hihi,
framför allt inte i en dålig provkörning i tät trafik. Den väcker mera ha känslor än
MT10 förnärvarande hos mig men det får bli en mera seriös test till våren på bägge
maskinerna. Kanske det är slöseri med en Tuono för mig men det är ändå mitt slöseri :tungan
 
Det är nog möjligt att jag inte kan utnyttja potentialen i en Tuono :hihi,
framför allt inte i en dålig provkörning i tät trafik. Den väcker mera ha känslor än
MT10 förnärvarande hos mig men det får bli en mera seriös test till våren på bägge
maskinerna. Kanske det är slöseri med en Tuono för mig men det är ändå mitt slöseri :tungan

Det är nog väldigt få som åker Tuono som kan utnyttja HELA potentialen (inte jag :( ) men känslan, utseendet, chassiet, motorn och ljudet bidrar till en angenäm upplevelse.

Sa jag välkommen till Tuono tråden :tungan
 
Hur mycket blir man rånad på för 2000-mils servicen ungefär. Den är ju rätt omfattande :gnissla

Vad skiljer mellan 1000 och 2000? Hade min -16 inne nyss för 1000-mils service. Betalade ca 8 med ventiljustering. Tog med ventiljustering för att slippa nojja.. Läst för mycket om konstigt ventilslitage :gnissla

Edit: Var för övrigt två avgasventiler som behövde justeras, låg på 0.18. Resten var OK.
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top