Aprilia Tuono V4

När vi ändå pratar långa wheelies, hur bra fungerar smörjningen av dessa motorer under dylika aktiviteter? Har för mig att oljepickupen sitter rätt långt fram i sumpen när jag hade loss den för ett tag sedan?
 
Även efter omstart? Vad du kan göra är att gå in i diagnostiken och ta bort felkoder och släcka servicelampan (reset coupon). Koden för att komma in i systemet är 12412. Då nollställer du även den vanliga servicen så du är tvungen att hålla koll på intervallen själv.

- - - Updated - - -

(Klicka inte på update!)

Om jag nu skulle, av misstag, ha klickat in på update ändå... Något att göra?:huvet
 
Letar efter nya broms/kopplingsgrepp till min Factory 2017. Någon som har nåt tips? Gärna så snabb frakt som möjligt...
 
Om jag nu skulle, av misstag, ha klickat in på update ändå... Något att göra?:huvet

Ingen aning :) Har bara hört att man inte ska klicka på update. Vad hände? Vad händer om du stänger av / sätter på? Startar hojen? Du får ta den på bussen till någon Aprilia-verkstad i värsta fall.
 
Ingen aning :) Har bara hört att man inte ska klicka på update. Vad hände? Vad händer om du stänger av / sätter på? Startar hojen? Du får ta den på bussen till någon Aprilia-verkstad i värsta fall.

Inget särskilt hände. Stod att jag skulle koppla in något verktyg jag inte har. Var tvungen att stänga av tändningen och då verkar det, efter googling, inte gå att stänga av lampan.
Inget konstigt med cykeln. Den går och startar som den ska, och inga felkoder. Men lampjäveln och service-texten försvinner inte...
Ska ringa någon verkstad imorgon tänkte jag :gnissla
 
Last edited:
Då är första bandagen med Tuonon avverkad, dock inte helt utan bekymmer. Tyckte hojen betedde sig jävligt märkligt och ville inte ge mig gas när jag ville ha det. Jag började fundera om jag köpt en defekt hoj, för såhär skulle den väl fan inte bete sig? Efter några pass och en massa mixtrande med inställningarna (olika TC-lägen som bara blev lägre o lägre och olika motormappar) var det någon som frågade mig om jag hade kalibrerat däcken efter förra däckbytet. Det hade jag ju såklart glömt och efter att ha åtgärdat den lilla detaljen gick den som en dröm :) Så ett tips till alla som är nya på hojen är att inte glömma detta, det blev VÄLDIGT stor skillnad.
 
Det kändes som jag åkte omkring och ritade i kurvorna innan jag gjorde en kalibrering. Inget dumt tips till de som bytt däck!
 
Hur gör man en kalibrering?

Menyn - calibrate och sen? Ska man bara köra iväg tills den är "klar"?
 
Hur gör man en kalibrering?

Menyn - calibrate och sen? Ska man bara köra iväg tills den är "klar"?

Kör igång kalibreringen. Accelerera upp till 40km/h i tvåans växel och ligg sedan i den hastigheten +/- 2km/h. När kalibreringen är klar försvinner texten, då stannar du, stänger av tändningen i 30sek och sedan är det klart :)
 
Behöver man inte bara kalibrera om man byter storlek på däcken? Har även läst att kalibreringen inte går att utföra på 2017 ännu så där man får man passa sig.
 
Så fort omkretsen ändras på bakdäcket bör den kalibreras, vid däckbyte blir det ju skillnad om du går från ett slitet däck till ett nytt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Så fort omkretsen ändras på bakdäcket bör den kalibreras, vid däckbyte blir det ju skillnad om du går från ett slitet däck till ett nytt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Fast den är ju kalibrerad när däcket är nytt dvs samma omkrets som när du byter? Såvida man inte gör det vid andra tillfällen
 
Fast den är ju kalibrerad när däcket är nytt dvs samma omkrets som när du byter? Såvida man inte gör det vid andra tillfällen
Mina däck har olika omkrets. De är som störst på mitten o minst på sidorna

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Byter man bredd eller fabrikat/modell så ändras profilen på däcket. Därmed också rullomkretsen. Det kan vara en anledning.

Byter du inte fram samtidigt som bak så kommer dom skilja sig i slitage vesäntligt. Det kan också vara en anledning. Då det framförallt är skillnader mellan fram och bakdäck som kan hjälpa traction control att avgöra hur den ska jobba.
 
Byter man bredd eller fabrikat/modell så ändras profilen på däcket. Därmed också rullomkretsen. Det kan vara en anledning.

Byter du inte fram samtidigt som bak så kommer dom skilja sig i slitage vesäntligt. Det kan också vara en anledning. Då det framförallt är skillnader mellan fram och bakdäck som kan hjälpa traction control att avgöra hur den ska jobba.
Borde man då inte kalibrera när man ligger ner i kurvan. Är ju stor skillnad i omkrets på mitten av däcket kontra sidan.
Eller kan det vara så att datorn i hojen räknar ut skillnaden själv?

Hm har det verkligen med omkretsen att göra?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top