Aprilia Tuono V4

Tydligen var anledningen till att min hoj rusade på tomgången att den hade tappat mappningen. Var snabbt åtgärdat på verkstaden och inga delar behövde bytas, om någon nu undrade :)

Kanske något man kunde ha gjort själv om man hade haft kablar och guzzidiagos? Värt att skaffa kanske? Var kan man köpa och hur mycket bör det kosta?
 
Det står säkert tidigare i tråden någonstans, men tål nog upprepas!
Om man snabbt vill kolla vilka felkoder som dykt upp kan man gå in via instrumentpanelen till Diagnostics och mata in koden 12412.
Man får upp både aktuella och lagrade felkoder, samt möjligheten att släcka servicelampan :)
 
Hmm, nu har verkstaden monterat mitt nya baklyse med integrerade blinkers och resultatet blev inte vad jag tänkt mig. Ngt måste vara fel, för blinkersen blinkar svagt (dock i normal takt). På Youtube finns flera videos på baklyset och blinkersen ser helt annorlunda ut än på mitt. (Har skickat länk till verkstaden så att de kan jämföra.) Baklyset är "plug and play" med det som sitter original, men innan jag monterade det så hade jag miniblinkers med andra motstånd. Verkstaden har använt motstånden till miniblinkersen när de monterade det nya baklyset. Kan felaktiga motstånd göra så att blinkersen blir svagare? Eller vad kan det vara för fel?

Så här ser det alltså ut då det funkar som det ska.

https://www.youtube.com/watch?v=SnV9ezJjTHo
 
Last edited:
"För bakre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan innerkanterna på de bakre körriktningsvisarnas lysande ytor inte vara mindre än 180 mm".
 
"För bakre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan innerkanterna på de bakre körriktningsvisarnas lysande ytor inte vara mindre än 180 mm".

Var det ett svar på frågan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Om det menas plug & play på riktigt så tänker jag att inga eftermonterade motstånd ska sitta där? Kan ha fel men om det ska monteras med motstånd så borde det varit beskrivet i manualen vilken sort(värden). Kolla i monteringsbeskrivningen.
Om det är glödlampsblinkers original och med dina gamla diodblinkers monterade så behövdes det motstånd för att få normal blinktakt kan man misstänka att motstånd behövs. Kan det vara förberett med motstånd i ditt nya baklyse som gör att det blir "plug & play"?
Det finns också 2 typer av blinkreläer den äldre som behöver ett visst motstånd i kretsen för att få rätt takt på blinket, det finns också sk lastoberoende reläer som inte bryr sig om det som är inkopplad utan har den frekvensen i blinkandet oavsett inkopplad last=blinkers.

Hoppas att du får ut något av svamlet lite fram och tillbaka blev det men mina funderingar iaf.
Lycka till.
 
I mitt integrerade behövs inget extra motstånd

Om det menas plug & play på riktigt så tänker jag att inga eftermonterade motstånd ska sitta där? Kan ha fel men om det ska monteras med motstånd så borde det varit beskrivet i manualen vilken sort(värden). Kolla i monteringsbeskrivningen.
Om det är glödlampsblinkers original och med dina gamla diodblinkers monterade så behövdes det motstånd för att få normal blinktakt kan man misstänka att motstånd behövs. Kan det vara förberett med motstånd i ditt nya baklyse som gör att det blir "plug & play"?
Det finns också 2 typer av blinkreläer den äldre som behöver ett visst motstånd i kretsen för att få rätt takt på blinket, det finns också sk lastoberoende reläer som inte bryr sig om det som är inkopplad utan har den frekvensen i blinkandet oavsett inkopplad last=blinkers.

Hoppas att du får ut något av svamlet lite fram och tillbaka blev det men mina funderingar iaf.
Lycka till.

Mailade faktiskt verkstaden i går kväll efter det att jag googlat runt på Internet och sa att jag trodde att det var typ "tårta på tårta". Och jag tror att verkstaden är inne på samma linje. Får hoppas att det är så enkelt...
 
...Det finns också 2 typer av blinkreläer den äldre som behöver ett visst motstånd i kretsen för att få rätt takt på blinket, det finns också sk lastoberoende reläer som inte bryr sig om det som är inkopplad utan har den frekvensen i blinkandet oavsett inkopplad last...
De olika relätyperna handlar inte om generation utan om lagkrav.
De lastberoende reläerna är för de som vill vara lagliga.
 
På tal om motstånd och blinkers. Har beställt hem två olika lastoberoende blinkersrelän till en Tuono 2017.
Vet inte vilket, om ens något, av de passar. Men är det någon som vill ha det så skänker jag bort de.
Bytte hoj efter 10 mil. :glömdet
 
På tal om motstånd och blinkers. Har beställt hem två olika lastoberoende blinkersrelän till en Tuono 2017.
Vet inte vilket, om ens något, av de passar. Men är det någon som vill ha det så skänker jag bort de.
Bytte hoj efter 10 mil. :glömdet
Dom fick inte löst det vettigt alltså?
Du har inte haft nåt roligt ägande :( hoppas du blir nöjd med nästa hoj/märke

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 
Dom fick inte löst det vettigt alltså?
Du har inte haft nåt roligt ägande :( hoppas du blir nöjd med nästa hoj/märke

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

De löser säkert det problem någon gång. Men nu ville de göra en temporär lösning som kan fucka ABSen igen samt vänta på mer delar.
Helvetet tar aldrig slut och de gick med på att häva köpet. Måste ha varit rekord!
Inhandlar troligtvis en R1 2015-2016 på lördag. :)

Kommer sakna Tuonon! Hooligan bike deluxe!
 
De löser säkert det problem någon gång. Men nu ville de göra en temporär lösning som kan fucka ABSen igen samt vänta på mer delar.
Helvetet tar aldrig slut och de gick med på att häva köpet. Måste ha varit rekord!
Inhandlar troligtvis en R1 2015-2016 på lördag. :)

Kommer sakna Tuonon! Hooligan bike deluxe!

Men vad fasiken. Fick du ett skit-ex av factoryn -17? Blir inte direkt sugen att inhandla den nu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Men vad fasiken. Fick du ett skit-ex av factoryn -17? Blir inte direkt sugen att inhandla den nu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Först ett skitex av en RR 2015. Sen skitex av Factory 2017.
Den hade gått 2,8 mil när den började läcka olja (liiiiite halt). När den hade gått 9 mil började ABS och lutsensor (läs: Boschsystemet) flippa ur fullständigt. Aldrig sett en ABS-lampa blinka så fort. :crash
 
Först ett skitex av en RR 2015. Sen skitex av Factory 2017.
Den hade gått 2,8 mil när den började läcka olja (liiiiite halt). När den hade gått 9 mil började ABS och lutsensor (läs: Boschsystemet) flippa ur fullständigt. Aldrig sett en ABS-lampa blinka så fort. :crash

Men fyfan vilken otur!
Skönt att du fick häva köpet.

Och jag som var sugen på en -15 1100 RR :P
Men plötsligt försvann det suget.
 
Först ett skitex av en RR 2015. Sen skitex av Factory 2017.
Den hade gått 2,8 mil när den började läcka olja (liiiiite halt). När den hade gått 9 mil började ABS och lutsensor (läs: Boschsystemet) flippa ur fullständigt. Aldrig sett en ABS-lampa blinka så fort. :crash

Helt galet ju. Sneglat på factoryn i ett halvår nu men jaha ok det här ju lagom skoj att höra om. Jag lider med dig. Blir nog ingen apa närmaste decenniet för dig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Intressant (och mycket tråkigt) att se att Aprilia inte lyckats eliminera de elektronikproblem man hade redan 2010.
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top