Aprilia Tuono V4

Har sänkt min RSV4 med tre cm bak och kommer nu även att släppa ned den lite fram. Redan i dagsläget står den väldigt rakt upp när den står på sidostödet... Vet ni om det finns kortare stöd att köpa (och det ska vara rejäla grejer) eller måste man kapa och svetsa?
 
Last edited:
Har sänkt min RSV4 med tre cm bak och kommer nu även att släppa ned den lite fram. Redan i dagsläget står den väldigt rakt upp när den står på sidostödet... Vet ni om det finns kortare stöd att köpa (och det ska vara rejäla grejer) eller måste man kapa och svetsa?
Detta är ett svar lite ur det blå: Till twinnarna är det poppis med ett av tre alternativ: Stödet som används i USA, stöd från Honda CBR1000RR (minns ej årsmodell) eller justerbart kinastöd från eBay (jodå, det funkar faktiskt). Jag kan inte svära för att nåt av det funkar på V4, men det kan ju vara ett ställe att börja kanske för att slippa kapa?
 
har aldrig varit billigt att äga italienskt . varesig om det är skor, bilar eller motorcyklar ;)
 
Hej allihop!

Jag är sugen på en nyare Tuono V4, mer specifikt 1100.

Ni som kör gamla och nya, hur pass driftsäkra är dessa cyklar? Klarar de många mil utan större problem? 3000+ mil?

Sen undrar jag om de verkligen är så svåra att wheela med som det sägs? Har hört detta om den gamla V4:an men den nya bör vara lite bättre i och med mindre hetsigt effektregister. Ska provköra Tuonon är det tänkt.

Ligger och velar mellan RSV4 och Tuono V4.
 
Hej allihop!

Jag är sugen på en nyare Tuono V4, mer specifikt 1100.

Ni som kör gamla och nya, hur pass driftsäkra är dessa cyklar? Klarar de många mil utan större problem? 3000+ mil?

Sen undrar jag om de verkligen är så svåra att wheela med som det sägs? Har hört detta om den gamla V4:an men den nya bör vara lite bättre i och med mindre hetsigt effektregister. Ska provköra Tuonon är det tänkt.

Ligger och velar mellan RSV4 och Tuono V4.
Har du råd gå på en 1100 tycker jag.

Ang wheelandet så har jag haft båda. Jag är rätt dålig påt. Håller dom bara på motorkraft i luften. Och motorkraft saknas inte för att wheela i nån av modellerna! Det är nog mer att man har ganska mycket vikt framåt då det är ett såpass sportigt chassi att det är svårare att hålla balanspunkten? Båda modellerna skickar ditt framhjul till vädres väldigt lätt. 1100an lite lättare på bara gas såklart då den är lägre drevad orginal samt har rätt mycket mer mos runt 7 tusen varv.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 
Någon som har ett begagnat sidostöd i bra skick till en RSV4 2015 till salu?
 
Hej allihop!

Jag är sugen på en nyare Tuono V4, mer specifikt 1100.

Ni som kör gamla och nya, hur pass driftsäkra är dessa cyklar? Klarar de många mil utan större problem? 3000+ mil?

Sen undrar jag om de verkligen är så svåra att wheela med som det sägs? Har hört detta om den gamla V4:an men den nya bör vara lite bättre i och med mindre hetsigt effektregister. Ska provköra Tuonon är det tänkt.

Ligger och velar mellan RSV4 och Tuono V4.

Tycker inte de är alls svåra att wheela, visst inte lätta som förra modellen som var v-twin men absolut vänliga. Med rätta knycken får man till bra lyft när man ligger på omkörning på motorväg... stäng av allt vad tc och awc heter så blir det åka av. Känsliga på balanspunkt absolut men lite feeling i gashand och bakbroms så..
3000mil?! Det är ju knappt nånting. Rsv4 blir per automatik lite mer krävande att wheela.
 
Problemet med oerfarna wheeeelare (jag inkluderad) är att de har kraftigare motorbroms än en radfyra (som jag är van vid). Minsta släpp på gasen påverkar väldigt mycket mer om man inte har tillräcklig höjd. Med Race-mode och Gabro ECU känns det dock betydligt smidigare. Kan bara tala för 1100'an och S1000R'en (som var en barnlek i jämförelse) i mitt fall. Håller med föregående talare att man ska slå av AW.
 
Nu har även jag fått min Tuono Factory -17. Sången var inte riktigt som förra men är nöjd med det ändå :tummenupp Kanske byter slipon senare :tungan
 
Last edited:
Har nu bokat en Tuono, leverans i april/maj!
En fråga till er som redan har en, slip-on: vilket rekommenderar ni? Rekommenderar ni mapning?
Mc-varuhuset i Eskilstuna hade akra med mappning för 14k. Billigt eller dyrt?
 
Har nu bokat en Tuono, leverans i april/maj!
En fråga till er som redan har en, slip-on: vilket rekommenderar ni? Rekommenderar ni mapning?
Mc-varuhuset i Eskilstuna hade akra med mappning för 14k. Billigt eller dyrt?

Kan de alltså få tag i akra slipon med upplåsningskod till 2017? Trodde inte den var släppt ännu.

Hämtade min hoj idag, trots temperaturer kring nollan och både snö och hagel så var det en glädjefylld hemfärd.
 
Har nu bokat en Tuono, leverans i april/maj!
En fråga till er som redan har en, slip-on: vilket rekommenderar ni? Rekommenderar ni mapning?
Mc-varuhuset i Eskilstuna hade akra med mappning för 14k. Billigt eller dyrt?

Race ECU går väl på 7k och pipa mellan 5-7k. Jag tror inte Akrapipan är släppt ännu (men borde dyka upp väldigt snart) men dom kan ju självklart ha priserna. Alternativet är att vänta på både Gabro ECU och annan pipa men lär kan dröja ännu längre.
 
Kan de alltså få tag i akra slipon med upplåsningskod till 2017? Trodde inte den var släppt ännu.

Hämtade min hoj idag, trots temperaturer kring nollan och både snö och hagel så var det en glädjefylld hemfärd.

Ah fan, då var det du som var där när jag snackade med dem i telefon! Han sa att det var någon som var där och hämtade ut sin och att det lös i ögonen på dig ;)

Vet ej om det har det än, men frågade om slip-on och då sa han att de hade det som alternativ...

Pratat med vänner som har Tuonon och testar sig fram så det blir nog ett SC Project slip-on och vänta på Gabros ECU, verkar ge bäst utdelning!
 
Ah fan, då var det du som var där när jag snackade med dem i telefon! Han sa att det var någon som var där och hämtade ut sin och att det lös i ögonen på dig ;)

Vet ej om det har det än, men frågade om slip-on och då sa han att de hade det som alternativ...

Pratat med vänner som har Tuonon och testar sig fram så det blir nog ett SC Project slip-on och vänta på Gabros ECU, verkar ge bäst utdelning!

Jag hämtade min på Bike Port i Hudiksvall, men nog lös det i ögonen allt ;)

Ja det optimala är väl Gabro men det kan dröja innan han får tag i en 2017 som han kan testa på. Under tiden skulle jag gärna ha en race ecu (inte bara upplåsningskod) och slipon för att sen kunna skicka standard-ecun till Gabro när det blir möjligt.
 
Nu har även jag fått min Tuono Factory -17. Sången var inte riktigt som förra men är nöjd med det ändå :tummenupp Kanske byter slipon senare :tungan
Fan, har de förstört ljudet? Varför??
2015 lät underbart även orginal.
2016 har jag inte testat. Låter den som 2015?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top