Aprilia SXV

Behöver specialverktyg till att låsa kammar och veven. Någon som vet vart man köper billiga eller någon som har liggande och vill sälja?
Vart köper man packningssatser billigast?

Man kan göra egna

Ena är en bult med centrerat hål och en pinne igenom den (typ m10 borrat 4mm men kan mäta sen ifall du vill ge dig på det) och den andra är bara en stång i rätt diameter

Jag gullade till mig en sån pryl för att låsa veven från återförsäljarn men till kammen tog jag bara en skruvmejsel och slipade av den lite så att den lätt sku gå in i hålet, passade perfekt.
 
Man kan göra egna

Ena är en bult med centrerat hål och en pinne igenom den (typ m10 borrat 4mm men kan mäta sen ifall du vill ge dig på det) och den andra är bara en stång i rätt diameter

Jag gullade till mig en sån pryl för att låsa veven från återförsäljarn men till kammen tog jag bara en skruvmejsel och slipade av den lite så att den lätt sku gå in i hålet, passade perfekt.
Fixat nu men tack ändå!
Förhoppningsvis provtur på söndag om vädret tillåter.
Hoppas jag slipper ställa min/max-läge. Iofs hade den gått fett på främre cylindern så kanske måste ha tag i en dator ändå
 
IMG_1638.jpgIMG_1639.jpg

Hej igen ni glada.

Har en liten förfrågan.
Är det okej att ventilskaften är så vita som de är på bilderna? Har någonstans för mig att ju vitare det är i förbrännings-sammanhang desto snålare går motorn.

Jag kan vara ute och cykla. Hojen ska vara inställd för det som sitter på den.

Tack på förhand.
 
Fick beställa från ultimateparts.. Så får väl vänta till nästa helg med att ta andra rundan:(
 
tjena tjena, har inte sett så mkt info ang ventil inställningar på sxv, ni som äger dessa hojjar, är det ett jätte projekt eller vad säger ni??
//sebbe
 
Hur ofta ska ventilerna ställas ( kontrolleras) vid normal användning?
 
Någon som vet om det skiljer mycket på gången och effekten på en sxv 550 om man har orginal avgassystemet med eller utan katalysatorer?
 
tjena tjena, har inte sett så mkt info ang ventil inställningar på sxv, ni som äger dessa hojjar, är det ett jätte projekt eller vad säger ni??
//sebbe
Kontrollera kan man göra med motorn i, och justera kan man göra alla utom insugsventilerna på bakre cylindern, då behöver man släppa ner motorn. Så länge inte motorn måste ur är det inget projekt alls.
 
Okey det låter bra marcus56, jag har ju sätt att du har lagt ner mycket tid med din du hade, men efter hur många H/km ska man göra den lite större "dyrare" servicen? och var rekomenderar du och köpa delarna??
Med vänlig hälsning, sebbe
 
Är det nån som har plast över? Nytt eller hyffsat skick, billigt. Behöver kylarvingar, staget till framskärmen och bakskärmens alla tre delar.
 
någon som har en vevaxelgivare (behöver endast pickupen) att sälja?
 
Är i banorna att hämta någon SXV om ett tag. Är fullkomligt förälskad i designen.

Hur är dom att köra långt med? Vi har en sommarstuga runt 15mil från där jag bor som jag tänkt åka till några gånger, pallar den det? Då håller jag mig huvudsakligen till landsväg, kanske någon lite sträcka motorväg.
Jag vet att dom främst är avsedda som rena bushojar, men vill gärna att det ska gå med en SXV.

Annars har jag inte läst på så mycket om dessa hojar, har dock hört att de kan vara lite problem med dom? Provsatte en på 2hjuls mässan och jag måste säga att jag inte var för imponerad på byggkvalitén tyvärr. :va
Andra alternativ jag kan tänka mig är KTM 690 SMC, dom ligger dock lite högre upp i prisklass, men dom verkar även lite mer anpassade för gatan. På gott och ont ;)
 
Har inte provat långresa men kan inte tänka mig att det ska vara några problem, se till att variera körningen bara.

Byggkvalitén..? Förstår inte alls vad du menar, vad jämför du med? Tycker inte den är sämre än någon annan motard eller offroadhoj.
 
Har inte provat långresa men kan inte tänka mig att det ska vara några problem, se till att variera körningen bara.

Byggkvalitén..? Förstår inte alls vad du menar, vad jämför du med? Tycker inte den är sämre än någon annan motard eller offroadhoj.

Okey :tummenupp
Gasreglaget glappade lite, plasten satt inte riktigt rätt på hojen, sadeln satt inte helt fast. Det kanske var ett måndagsexemplar jag stötte på eller nåt. Att kritisera kvallen på en SXV i denna tråden kanske är lite som att gräva sin egna grav :näsblod Hur som helst kändes den inte riktigt på samma nivå som motsvarande KTM i mina ögon.
 
Gasreglaget är nog bara en justersak, är det inte Domino på både KTM och Aprilia? Sadeln tycker jag sitter fast men framförallt sitter den med Dzus så inga verktyg behövs, på KTM får du leta efter en skruv bakom leran under bakskärmen. :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top